اخبار عمومی
اعلام وصول 2
105949
تاریخ انتشار: 1395/11/02 00:45
گزارش اختصاصی عصر جهان/
اوضاع بگونه ای است که باید گفت: "دوستداران منابع طبیعی و محیط زیست کهگیلویه و بوبراحمد خیمه عزا به پا کنند و انجمن های زیست محیطی خوزستان رخت سیاه به تن کنند"-سال هاست که ناله درختان بی پناه گوش فلک را کَر کرد اما انگار اراده ای جهت جلوگیری از این رویه وجود ندارد.در حالیکه قطع کنندگان درختان بلوط و تولید کنندگان ذغال چوب به نام برای ضابطان خاص قضائی مشخصند

عصرجهان-این گزارش هنگامی درج گردید که نه تنها ایران، بلکه جهان در بهت،اندوه و غم جانکاه آتشنشانان از جان گذشته ای است که جان خود را فدای میهن کردند و چشمان بسیاری گریان و چشم انتظارند.دست به دعا برمی داریم برای این عزیزان
در گزارش امروز پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان، به بررسی یکی از پدیده های بسیار نکوهش شده در ضمیر مشترک ابنا بشر،آیات،روایات،قانون اساسی،قوانین مجلس و دستورالعمل های وزارتی می پردازیم و آنهم نکوهش قطع درختان است
پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله و امامان معصوم مسلمانان را از نابودي درختان حتي در شرايط جنگ بر حذر داشته و همواره مسلمانان را به حفظ، رشد و تکثير آنها تشويق کرده اند، حضرت علي عليه السّلام در اين باره مي فرمايند:«پرهيز از قطع درختان سرسبز بر طول عمر انسان مي افزايد»


گزارشگر عصرجهان نوشت: و اما داستان این تراژدی غم انگیز از آنجا آغاز شد که یکی از شهروندان با ارسال چند عکس  و یک  گفتگوی تلفنی خبر از قطع ناجوانمردانه درختان بلوط کوههای "حاتم" و "تلرش" داد.او گفت: دو هفته پیش درختان بلوط درکوه تلرش مسیرآبزا یا چشمه روبروی تل بسردون در کمیت گسترده ای و به طرز وحشیانه ای با اره های برقی قلع و قمع، و سپس در کوره های متعدد ذغال ساز روستای آبلش و سایر روستاها روز روشن تبدیل به ذغال چوب می شوند. ابتدا به بررسی  گذشته خبری موضوع پرداختم.و یافتم که هر دو منطقه از منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی برخوردار هستند و تاراج این منابع سال هاست که آغاز گردید و ناله درختان بی پناه گوش فلک را کَر کرد اما انگار اراده ای جهت جلوگیری از این رویه وجود ندارد.در حالیکه قطع کنندگان درختان بلوط و تولید کنندگان ذغال چوب به نام برای ضابطان خاص قضائی مشخصند. لذا می طلبد که مدعی العموم خود راسا وارد عمل شود.


اوضاع بگونه ای بود که باید علاقمندان منابع طبیعی و محیط زیست را در استان های کهگیلویه و بوبراحمد خطاب قرار داد و گفت: "دوستداران منابع طبیعی و محیط زیست در استان کهگیلویه و بوبراحمد خیمه عزا به پا کنند و انجمن های زیست محیطی خوزستان رخت سیاه به تن کنند"
در ابتدا باب گفتگو را با مهدی نصیری مدیر منابع طبیعی شهرستان بهمئی آغاز نمودم.مهدی نصیری ضمن اذعان به قطع وسیع درختان بلوط  و وجود کوره های تولید ذغال در محدوده شهرستان های بهبهان و لنده اظهار داشتند: محدوده مورد نظر شما جز حوزه استحفاظي منابع طبیعی شهرستان بهمئی نمی باشد و ما قبلا موضوع را به اداره کل منابع طبیعی استان گزارش دادیم.


با آقای موسویان رئیس ادره منابع طبیعی بهبهان ارتباط تلفنی برقرار نمودیم: او هم موضوع را تائید نمودند و اظهار داشتند: ما قبلا اقداماتی انجام دادیم اما چون جرم در حوزه استحفاظی منابع طبیعی شهرستان لنده رخ می دهد و مجرمین در حوزه استحفاظی بهبهان هستند پیگیری قضائی مجرمین زمانبر و باعث اطاله دادرسی و بضا باعث ارجاع پرونده ها به دادگاه های دیگری غیر از بهبهان می گردد.
وی ادامه داد: مجرمین هم از خلا قانونی و نامشخص بودن حوزه های استحفاظی منابع طبیعی آگاهی دارند لذا به عمل مجرمانه ادامه می دهند.
رئیس ادره منابع طبیعی بهبهان افزودند: ما ضابط قانون هستیم وهرجا مجرم را ببینیم مطابق قانون عمل می نمائیم.و البته باید به صورت گستردهای کار فرهنگی انجام شود و قبح این عمل به خاطیان گفته شود.


و اما آقای موسویان
درسته که قطع درختان بلوط کوههای "حاتم" و "تلرش" در محدوده اسحفاظی لنده توسط مجرمان ساکن در بخش تشان صورت می پذیرد اما هم گزارشاتی وجود دارد که قطع ناجوانمردانه درختان در حوزه استحفاطی منابع طبیعی بخش تشان بهبهان از جمله مناطق جنگلی بجک و آبلش هم رخ می دهد و در ثانی درختان قطع شده در کوره های متعدد و آشکار ذغال ساز روستاهای آبلش و بجک به ذغال چوب تبدیل می شوند که این خود یک عمل مجرمانه است.


در ادامه پیگیری ها با سید حمزه میری محیط بان شهرستان لنده تلفنی گفتگو نمودیم ایشان هم به کلیه فجایع ذکر شده در اراضی جنگلی اذعان داشتند ولی اظهار داشتند این که می گویند در محدوده منابع طبیعی لنده اتفاق می افتد نادرست است و اراضی جنگلی بالای کوه حاتم به صورت مساوی در محدوده حفاظتی بهمئی و لنده قرار دارد و حوزه جنگلی بهبهان هم قطع درختان و تولید ذغال به صورت گسترده وجود دارد.


بنا به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان قرارگرفتن کوه‌های تلرش و حاتم در بین سه شهرستان بهمئی، لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد و بهبهان در استان خوزستان باعث شده که مسئولین هیچ شهرستانی تاکنون نسبت به آن احساس مسئولیت مطلق نکنند و تخریب آن زیاد شود.
ضمنا گزارشاتی از درختان بلوط در مناطق "موگر"،"آب بهاره"، "برف سفید"،"سلی"، "لاروب" و "قیام" دریافت گردید و یک منبع خبری افزود در هفته سوم دیماه سال جاری یک شکارچی معروف پلنگ 2 راس بز کوهی را شکار نمود


پی نوشت:
شایان ذکر است کوه حاتم و تلرش از نظر تنوع زیستی جانوری دارای 101 گونه پرنده که 10 گونه آنان در سطح جهان در لیست پرندگان حفاظتی قرار دارند،17 گونه پستاندار، 23گونه خزنده می باشد که می طلبد در اسرع وقت به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام گردد.
کوههای حاتم و تلرش طی آگهی صفحه 32 روزنامه رسمی شماره 20404 مورخ 94/1/5 از طرف محیط زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع  اعلام گردیده است.
از نظر تنوع زیستی گیاهی در نیمه جنوبی و غربی آن بیش از 380 گونه گیاهی با 7 گونه گیاه نادر25 گونه گیاه اندمیک، شناخته شده است.
و از نظر تنوع زیستی جانوری، 101 گونه پرنده که 10 گونه آنان در سطح جهان در لیست پرندگان حفاظتی قرار دارند،17 گونه پستاندار، 23گونه خزنده ، حکایت از محیطی با تنوع زیستی مطلوب جهت اعلام منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده هست.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان


ابراهیم
|
Iran
|
1395/11/03 00:27
  +1

  -0
پاسخ
از گزارش عصرجهان واقعا سپاسگزارم.محض رضای خدا تا حصول نتیجه پیگیری کنید.مسئولین خواب تشریف دارند.
حافظ زیست
|
Iran
|
1395/11/03 11:49
  +1

  -0
پاسخ
حق اینگونه انسانهای وحشی که وحشیانه با طبیعت برخورد می کنند اعدام است واقعا باید منابع طبیعی پیگیر باشد تا درس عبرت باشه برای دیگران

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*