اخبار عمومی
اعلام وصول 2
127568
تاریخ انتشار: 1396/02/06 00:02
لیبی بر اساس قدرت نیروها تقسیم می شود.

 

به گزارش « اسپوتنیک» به نقل از روزنامه « گاردین» با استناد به منبعی  آشنا با وضعیت لیبی، سباستین گورکا  معاون دستیار  رئیس جمهور آمریکا  نقشه تقسیم لیبی به سه قسمت را در قالب  حل و فصل بحران در آن کشور مطرح کرد.

 

 به گفته منبع مطلع روزنامه « گاردین»، گورکا ایده تقسیم  لیبی در دوره  گذار  را در جریان دیدار با  دیپلمات عالیمقام  اروپا  قبل از تحلیف  دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا عنوان کرد. گورکا  نقشه تقسیم لیبی به سه قسمت را روی  دستمال کاغذی  رسم کرد.  دیپلمات  اروپایی  در جواب به  پیشنهاد آمریکایی  اعلام نمود  که این « بدترین  راه حل» برای لیبی خواهد بود.

 

مطابق با اطلاعات  روزنامه مذکور، گورکا  خواهان دریافت مقام  نماینده ویژه رئیس جمهور  در لیبی  در کاخ سفید است.  اما فعلا، دولت  رئیس جمهور آمریکا  تصمیمی در خصوص ایجاد چنین مقامی اتخاذ نکرده است.

 

ایوان کانووالوف  مدیر  مرکز  وضعیت استراتژیک  و کارشناس سیاسی در برنامه رادیو « اسپوتنیک»  یادآور شد  که در لیبی  در زمان حاضر  دو قدرت حکومت می کند  و نیروهایی که  با یکدیگر درگیر هستند  بعید است با اجرای « نقشه»  سباستیان  گورکا موافقت کنند.

 

—  « درگیری در لیبی  نه بین  سه بخش تاریخی آن ، بلکه بین  شرق و غرب کشور جریان دارد. دولتی در « طبرُق» است که با  ارتش ملی  به ریاست  خلیف حفتر همکاری می کند  و طرابلس که  دولت توافق ملی در آنجا حکومت می کند از اکثریت اسلام گرا تشکیل شده است. اما  یک نیروی مسلح دیگر بین آنها  خودنمایی می کند — گروه مسلح مصراته-  که  خلیفه حفرات با آن درگیر است.  در طرابلس  بر این جریان نظارت می کنند  و وارد درگیری نمی شوند.  علاوه بر آن، گروه مسلح « دولت اسلامی»  در آنجا فعال است. بدین ترتیب خط تقسیم و خط درگیری  از سه منطقه تاریخی  عبور نمی کند  و نمی توان بر اساس  اصل عنوان شده کشور را تقسیم کرد.  اهالی لیبی  و نیروهایی که با یکدیگر درگیر هستند  این پیشنهاد را قبول نخواهند کرد. کشور تا حدی تقسیم شده است اما حد و مرزی تعیین نشده است. لیبی  پلت فرمی است که  همه چیز در آنجا با قدرت نیروها اندازه گیری می شود.  به  نظر من، در لیبی هیچکس به این پیشنهادت توجه نمی کند».

 



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*