اخبار عمومی
اعلام وصول 2
128144
تاریخ انتشار: 1396/03/14 03:36
روزنامه آمریکایی "واشنگتن اگزمینر" عنوان کرد؛
عملیات های مخفیِ جدید سازمان سیا علیه ایران به جای داخل این کشور، بر نیروهای این کشور در خارج از ایران و از جمله سپاه قدس متمرکز خواهد شد که بزرگترین تهدید موجود برای آمریکا در لبنان و عراق قلمداد می شود و در همین راستا، "آندرا" مناسب ترین و بهترین شخصی است که برای این مأموریت مهم در نظر گرفته شده است.
عصرجهان- پس از اینکه روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی از تعیین مدیر بخش عملیات ویژه ایران در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پرده برداشت و از «مایکل دی.آندرا» به عنوان مدیر جدید این بخش نام برد، تحلیل و تفاسیر زیادی از این اقدام جدید دولت ترامپ علیه ایران ارائه شد.
به گزارش تابناک، نیویورک تایمز در گزارش خود اعلام کرد، یکی از اهداف اصلی انتصاب «آندرا» به عنوان مأمور جدید عملیات ویژه ایران در سازمان سی.آی.ای، ایجاد ناامنی در ایران و «تغییر رژیم» است.
در ادامه، منابع خبري بامداد شنبه گزارش داده‌اند، سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا)، بخش جديدی را با مأموريت گردآوري و تحليل اطلاعات مربوط به ايران تشکيل داده است. روزنامه وال‌استريت‌ژورنال با نقل اين خبر از قول مقام‌هاي آمريکايي اين تصميم را نشان دهنده تصميم ترامپ براي قرار دادن ايران در اولويت‌هاي اصلي جاسوسان آمريکايي تعبير کرده است.
در ادامه شاهد اظهارنظر یکی از مقامات دولت باراک اوباما بودیم. سوزان مالونی، مشاور اسبق وزارت خارجه آمریکا پس از خبر تعیین یک مدیر جدید بخش ایران در سیا در صفحه توئیتر خود نوشت: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سیاست تغییر نظام ایران را در دستور کار قرار داده است».
اما همه تحلیل ها معطوف به موارد بالا نبود و روزنامه آمریکایی «واشنگتن اگزمینر» در تحلیلی متفاوت نوشت، این اقدام جدید دولت ترامپ نه برای ایجاد ناامنی در داخل ایران بلکه برای مقابله با تحرکات بین المللی این کشور صورت گرفته است.
این روزنامه آمریکایی نوشت: «آنهایی که نگران اند که رویکرد تهاجمی «آندرا» در عملیات های مربوط به ایران نیز اعمال شود و ممکن است بر اثر آن توافق هسته ای لغو شود یا حتی جرقه یک درگیری میان تهران ـ واشنگتن به وجود آید، ترس و نگرانی شان بی خود است».
نخست به این دلیل که «آندرا» اختیار تام برای انجام هرکاری که بخواهد را ندارد. افسانه بزرگ در مورد سازمان سیا این است که این سازمان، ماهیتی لاقید و بدون محدودیت دارد؛ اما باید دانست که سازمان سیا مانند تقریبا هر سازمان دولتی در ایالات متحده در درجه اول تحت لوای یک دیوان سالاری است و این ساختار مانعی بر سر راه یک فرد یا گروهی از افراد است تا کارهای با ریسک بالا را به سرعت انجام دهند.
به عبارت ساده، اگر آندرا بخواهد یک عمل تهاجمی خاص انجام دهد، نیاز به تأیید رهبری طبقه هفتم لانگلی ویرجینیا (مقر سازمان سیا) دارد. همچنین اگر او بخواهد کاری با ریسک بالا انجام دهد، رئیس سازمان سیا یعنی «مایک پامپئو» باید اجازه اش را دونالد ترامپ بگیرد..
 [عکس: 470340_710.jpg]
 مقر سازمان سیا در لانگلی ویرجینیا
از سوی دیگر، مأموریت میز ایران در سازمان سیا، جمع آوری اطلاعات در مورد اقدامات، مقاصد و منافع ایران است. این کار بر جذب و حفظ شبکه سی.آی. ای در مقابل عوامل و جاسوس های ایرانی در داخل و خارج کشور متمرکز است.
این چالش بسیار سختی برای سیاست، زیرا سرویس های اطلاعاتی ایران، اعم از وزارت اطلاعات و ارگان های انقلابی نظیر سپاه پاسداران، مهارت ویژه ای در به دام انداختن جاسوس ها دارند (آنچه ضد اطلاعات نامیده می شود).
اما نکته کلیدی اینجاست که مأموریت سازمان سیا در ایران، بسیار متفاوت تر از مأموریت های این سازمان در یمن یا پاکستان است. در مورد اخیر توانایی سازمان جاسوسی آمریکا بر جمع آوری اطلاعات برای حمله به مواضع تروریست ها متمرکز است؛ اما در مورد ایران، سازمان جاسوسی آمریکا با جمع آوری اطلاعات دنبال درک این است که قرار است عناصر مختلف در ایران در گام های بعدی خود چه اقداماتی انجام دهند.
شاید در جاهایی نیاز باشد که سی.آی.ای از تهدید و خشونت علیه مقامات و سازمان های مشخص ایرانی استفاده کند؛ اینجا همان جایی است که رویکرد تهاجمی «آندرا» می تواند مفید واقع شود.
در همین زمینه، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رهبری قاسم سلیمانی می تواند یکی از چنین اهدافی باشد. سپاه قدس همواره یکی از عواملی بوده که مواضع، نیروها و اهداف آمریکا در خاورمیانه را آماج قرار داده و در دوره باراک اوباما نیز اقدامات این گروه نادیده گرفته شد.
به همین جهت عملیات های مخفیِ جدید سازمان سیا علیه ایران به جای داخل این کشور، بر نیروهای این کشور در خارج از ایران و از جمله سپاه قدس متمرکز خواهد شد که بزرگترین تهدید موجود برای آمریکا در لبنان و عراق قلمداد می شود و در همین راستا، «آندرا» مناسب ترین و بهترین شخصی است که برای این مأموریت مهم در نظر گرفته شده است.
برچسب ها:
امریکا ؛ ایران ؛ آندرا ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*