اخبار عمومی
اعلام وصول 2
128504
تاریخ انتشار: 1396/04/04 16:21
سارا قنبری: ورزش اسپوکس یک ورزش ایرانی است که برگرفته از ابزارهای جنگی و غیر جنگی ایران باستان که به شکل ایمن (اسنفجی )میباشدو "اسپوکس" به معنی قوی ترین،باهوش ترین وسریعترین میباشد.

عصرجهان-سارا قنبری دبیرورزش و عضو تیم دژابال که بعنوان مربی هم توانست در ورزش باستانی "اسپوکس" در شهرستان مسحدسلیمان ظهور موفقیت آمیزی داشتته باشد و باستانی کاران تحت آموزش این مربی در سطح استان خوزستان عناوینی در خُور تحسین کسب کردند در خصوص ویژگی های ورزش باستانی "اسپوکس" در گفتگو با پرویز دیوید خسروی خبرنگار ما اظهار داشت:


ورزش اسپوکس یک ورزش ایرانی است که برگرفته از ابزارهای جنگی و غیر جنگی ایران باستان که به شکل ایمن (اسنفجی )میباشدو "اسپوکس" به  معنی قوی ترین،باهوش ترین وسریعترین میباشد .
سارا قنبری ادامه داد: ورزش شمشیر بازی در واقع نوستالژی دوران کودکی همه افراد جامعه می باشد و به ندرت افرادی وجود دارند که در کلکسیون اسباب بازی دوران کودکی خود شمشیر پلاستکی یا چوبی نداشته باشند
بانوی ورزشکار مسجدسلیمانی ادامه داد: ورزش اسپوکس در پنج مرحله است و درسه گام که گام اول "آکیناکه" هست که شمشیر باشکوه هخامنشی هست. "آکیناکه"  یک گونه شمشیر یا خنجر بوده که توسط هخامنشیان بکار می رفته وطراحیش از طرف سکاها بوده ولی توسط پارسیان مشهور شده و به سرعت در تمام جهان باستان  گشترش یافت
طول شمشیر "آکیناکه"  75سانتی متراست بطوری که 50سانتیمتر قبضه و 25سانتی متر دسته ان است . جنس شمشیر تشکیل شده از لوله pVcواسنفج فشرده ک کاملا ایمن می باشد.
ورزش باستانی "اسپوکس" برای اولین بار توسط استاد ارشد محمدرضا هاشم پور قهرمان جهان و مربی وداور بین المللی هنرهای رزمی درسال 90پایه گذاری شده است.
احترام شاگرد به استاد، پاها چسبیده ، دست راست مشت روی قلب و آکیناکه در دست چپ و با کلمه درود به معنی احترام گفته میشود پاسخ استاد به ورزشکار هم شمشیر در دست چپ، پاها چسبیده، دست راست مابین جناق قرار میگیرد و کلمه سپاس گفته میشود


برچسب ها:
سارا قنبری ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان


........
|
Iran
|
1401/04/26 00:42
  +0

  -0
پاسخ
این استاد منه

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*