اخبار عمومی
اعلام وصول 2
181093
تاریخ انتشار: 1396/09/25 00:56
در صورت اعمال تحریم های جدید توسط آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران ، ممکن است که شرکت نفتی CNPC چین برای اجرای یکی از بزرگترین پروژه های گازی در ایران جایگزین شرکت توتال شود. در صورت اعمال تحریم های جدید توسط آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، ممکن است که شرکت نفتی CNPC چین برای اجرای یکی از بزرگترین پروژه های گازی در ایران جایگزین شرکت توتال شود.

عصر جهان-در صورت اعمال تحریم های جدید توسط آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران ، ممکن است که شرکت نفتی CNPC چین برای اجرای یکی از بزرگترین پروژه های گازی در ایران جایگزین شرکت توتال شود. در صورت اعمال تحریم های جدید توسط آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، ممکن است که شرکت نفتی CNPC چین برای اجرای یکی از بزرگترین پروژه های گازی در ایران جایگزین شرکت توتال شود. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، در سال جاری شرکت توتال قراردادی به ارزش ۱ میلیارد دلار برای توسعه ی میدان گازی پارس جنوبی با دولت ایران امضا نمود. به گفته ی این شرکت، به موجب اجرای این قرارداد، انتظار می رود که روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب یا معادل ۴۰۰،۰۰۰ بشکه نفت در روز گاز تولید شود. 

جایگزینی شرکت چینی به جای توتال در صورت اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران 

این در حالی است که امکان دارد شرکت توتال در صورت اعمال تحریم های جدید علیه ایران از توافق نامبرده خارج گردد. در این رابطه، یکی از مقامات دولت چین گفته است که در صورت آنکه شرکت توتال مجبور به خروج از توافق شود، بر اساس مفاد قرارداد مربوط به توسعه ی فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی (که بزرگترین میدان گازی دنیا است) شرکت CNPC  چین می تواند با در اختیار گرفتن ۵۰.۱ درصد از سهام شرکت توتال در این پروژه ی مشترک به عامل و اجرا کننده ی این قرارداد تبدیل شده و جایگزین شرکت توتال گردد. 

از سویی دیگر، به گفته ی یکی از مقامات شرکت توتال، در صورتی که این شرکت ''مجبور شود به دلیل تحریم های بین المللی از این توافق خارج شود، مکانیزم هایی برای خروجی آرام از این توافق را در دسترس خود دارد''. پیش از این نیز پاتریک پویانه مدیر عامل شرکت توتال در جریان امضای قرارداد توسعه میدان گازی پارس جنوبی در ماه جولای سال جاری اذعان کرده بود که از این که راه پیش رو ''ناهموار'' خواهد بود آگاه است. وی افزوده بود '' اما به جای اینکه قرارداد را امضا نکنم و فرصتی (جدید) را به دست نیاورم، ترجیح می دهم که مسئله ای داشته باشم تا بتوانم (بعدا) آن را حل کنم و موقعیت هایی (جدید برای خود) ایجاد نمایم''. 

لازم به ذکر است که شرکت های CNPC چین و پتروپارس ایران به ترتیب ۳۰ درصد و ۱۹.۹ درصد ما بقی سهام مربوط به این پروژه ی مشترک را در اختیار دارند. همچنین، این قرارداد در نوع خود اولین قراردادی بوده است که پس از برداشته شدن تحریم ها علیه ایران در سال ۲۰۱۶ امضا شد. 

افزون بر این، به گفته ی یکی دیگر از مقامات دولت چین، ''در صورتی که شرکت توتال از قرارداد خارج گردد، شرکت CNPC شاید شرکتCNODC (که مخفف شرکت ملی اکتشاف و توسعه ی نفت و گاز چین و بزرگترین شرکت چینی در فعالیت های استخراج گاز در دریا است) را وارد این پروژه کند زیرا شرکت CNPC (خود) تجربه ی چندانی در خصوص فعالیت های توسعه ی میادین گازی در دریا ندارد''. 

در پایان باید خاطر نشان گردد که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا ایران را (بارها) به نقض توافق هسته ای متهم نموده و گفته که تایید ادامه ی رفع تحریم ها علیه ایران دیگر به نفع دولت آمریکا نیست. این صحبت ها در حالی بیان شده است که  قرار است کنگره ی آمریکا در خصوص برقراری دوباره ی تحریم ها علیه ایران رای گیری کند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*