اخبار عمومی
اعلام وصول 2
18919
تاریخ انتشار: 1394/11/11 20:28
استاندار خوزستان:
با استدلال اثبات کردیم که خوزستان که خوزستان با توجه به وضعیتی که در آغاز جنگ تحمیلی داشته به طور متوسط 22 سال عقب‌افتادگی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان، اگر قرار است طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت تغییری در شهرهای حاشیه‌نشین خوزستان ایجاد کند، باید با توجه به شرایط گذشته استان و وقوع جنگ تحمیلی باشد و نباید حاشیه‌نشینان خوزستان را با حاشیه‌نشین‌های دیگر کلان‌شهرهای کشور مقایسه شوند

شنبه 10 بهمن ماه 94، آئین رونمایی و مراسم افتتاح 191 مرکز سلامت و پایگاه سلامت جامعه تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با حضور دکتر عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان، دکتر محمد میرزابیگی معاون پرستاری وزیر بهداشت، دکتر زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، مهندس فرج الله خبیر معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و جمعی از معاونین دانشگاه و مدیران استانی و محلی در مرکز سلامت شماره 10 غرب اهواز واقع در منطقه فرهنگ‌شهر برگزار شد.

دکتر عبدالحسن مقتدایی در این مراسم اظهار داشت: در گذشته و در زمان پیش از پیروزی انقلاب، خدمات بهداشتی در خوزستان به گونه‌ای بود که بخش‌هایی از کشور عراق را نیز از لحاظ خدمات بهداشتی و با هدف پیشگیری از بیماری‌ها پوشش می‌داد. در آن زمان همچنین همکاری متقابلی در امور بهداشتی و به خصوص مجموعه نفت مستقر در خوزستان برقرار بود.

وی ادامه داد: در آن زمان مراکز بهداشت و درمان نفت از عوامل موثر پیشگیری‌کننده بودند و امکان ارائه صددرصدی خدمات بهداشتی را داشتند که بدون شک، بخشی از آن خدمات متعلق به حاشیه شهرها بود. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در خوزستان، کل واکسیناسیون مناطق حاشیه‌ای نیز توسط مجموعه بهداشت و درمان نفت انجام می‌شد و اگر مجموعه سلامت نفت تاکنون سرپا ایستاده، به دلیل تجارب گذشته خویش است.

مقتدایی گفت: در جریان پیروزی انقلاب اسلامی یک تغییر ساختاری در ارائه خدمات بهداشت و درمان صورت گرفت که به موجب آن دانشگاه‌های علوم پزشکی در مرکز استان‌ها و دیگر شهرستان ها تقسیم شدند که این روند با مزیت‌ها و معایبی همراه بوده است. بودن این حوزه درمانی در مرکز استان خود یک قابلیت و قدرت بود ولی این مراکز در شهرستان‌ها هر چند با این توزیع و قسمت کردن خدمات، اقناع مردم را تا حدودی ایجاد کرد ولی بیشتر خدمات در مراکز استان‌ها متمرکز بوده است.

وی افزود: در جریان این تغییر ساختار، ارائه خدمات درمانی به مرکز انتقال داده شد و همچنین اختیاری که داده می‌شد دیگر متمرکز نبود.

استاندار خوزستان گفت: در کنار این ساختارشکنی که بر اثر انقلاب ایجاد شد، پدیده جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس نیز ضربه‌ای به حوزه خدمات و درمان زد. بیشتر کسانی که در حال حاضر حاشیه‌نشین شده‌اند، پیش از جنگ در خانه خود مشغول به زندگیشان بودند.

مقتدایی افزود: در 2 سال گذشته با استدلال به مسئولین کشوری اثبات کردیم که خوزستان با توجه به وضعیتی که در آغاز جنگ تحمیلی داشته، به طور متوسط 22 سال عقب‌افتادگی دارد.

وی اظهار داشت: در حالی که خوزستان قبل از انقلاب در شهرستان آبادان آمبولانس هوایی داشته و اگر هم اتفاقی می‌افتاد، از فرودگاه آبادان هواپیما به تهران اعزام می‌شد، اکنون نباید وضعیت بیمارستان گلستان این گونه باشد و بیمارستان ابوذر هم که قبلا از پیروزی انقلاب هتل بوده انتظار می‌رود هم اکنون از افتخارات ما باشد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: اگر قرار است طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت تغییری در شهرهای حاشیه‌نشین خوزستان ایجاد کند، باید این دو پدیده را در خوزستان در نظر بگیرد و حاشیه‌نشینان خوزستان را با حاشیه‌نشین‌های دیگر کلان‌شهرهای استان‌های کشور مقایسه نکند.

وی عنوان کرد: اگر در اصفهان، یک نفر ار روستا به حاشیه شهر مهاجرت می‌کند، برای دریافت امکانات و خدمات بهتر و اشتغال است که این در اصفهان، یک پدیده است. ولی در خوزستان این مساله فرق دارد؛ برای ارائه خدمات بهداشتی به شهروندان خوزستانی باید بهداشت روانی شهروندان خوزستان مقدم بر بهداشت جسمی‌شان باشد.

مقتدایی با اشاره به اهمیت بخش اورژانس گفت: در جلسه هفته گذشته شورای برنامه‌ریزی استان اعلام شد که یکی از اولویت‌های ما پرداختن به بهداشت و درمان در کنار آموزش پرورش و مباحث راه است و قرار شد که نیازهای فوری به ویژه در زمینه اورژانس تدوین و به آنها توجه شود.

وی گفت: اقداماتی که در بخش اورژانس انجام می‌شود، مانع بسیاری از اتفاق‌های بعدی است. مسلما" اگر به لحاظ روحی و روانی خدمات خوبی در مراکز اورژانس ارایه شود، بسیاری از موضوعاتی که موجب می‌شود روند درمان طولانی‌ مدت گردد، منتفی می‌شود.

منبع/ایسنا


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*