اخبار عمومی
اعلام وصول 2
19436
تاریخ انتشار: 1394/12/13 02:24
گفتگو؛
اصلاح طلبان در هیچ کجای کشور به اندازه اصلاح طلبان کهگیلویه بزرگ دچار این همه خطا و اشتباه نشدند.

کریم جاودان زاده یکی از معدود کسانیست که بدو پیدایش جناح چپ و بعدا اصلاح طلبان بدون اینکه منفعت مالی برایش داشته باشد بر مرام و مسلک خود باقی ماند.

کریم جاودان زاده که از ابتدا تاجگردون را مورد حمایت قرار می داد و سپس از دکتر سید قادر لاهوتی حمایت نمود و در انتخابات اخیر هم از دکتر کامرانی حمایت کردند.

خبرنگار و گزارشگر پایگاه اطلاع رسانی عصر جهان، در بررسی علل ناکامی های مکرر اصلاح طلبان کهگیلویه بزرگ  به گفتگو با کریم جاودان زاده که از سابقون این تشکیلات است پرداخت.

جاودان زاده در ابتدا به برخی شرایط عمومی کهگیلویه بزرگ از جمله جغرافیای پهناور، وجود برخی نظامات قومی ایلیاتی، تضاد فرهنگی حاکم بر ایلات، تصمیم گیری مورثی افراد ایلات،فقر و عدم تمکن مالی افراد و اقوام جهت اتخاذ تصمیم صحیح، کم سوادی و یا سواد اسمی برخی افراد و ذی نفوذان را از علل ناهنجاری های انتخاباتی این حوزه انتخابیه به طور عام بر شمردند.

وی ادامه داد: در برخی موارد به دلیل عدم تمکن مالی افراد بعضا تصمیم گیرهای سیاسیشان به منظور بهرمندی از منافع مالی و شغلیست تا ابراز عقیده و داشتن نقش در تعیین سرنوشت خود، اینجاست که هوشیاری سیاسی نقش اساسی دارد و نخبگان باید به جای دنباله روی به آگاهی بخشی بپردازند.

کریم جاودان زاده بعد از بیان این مسائل عمومی که گریبانگیر حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ گردید به برسی علل ناکامی اصلاح طلبان کهگیلویه بزرگ بعد از استقلال دو حوزه انتخابیه کهگیلویه و گچساران پرداخت.

وی گفت  چپ ها آن دوره و اصلاح طلبان فعلی در زمان بهرام تاجگردون دارای اتحاد بودند تا اینکه پس از انفکاک حوزه انتخابیه گچساران دکتر سید قادر لاهوتی اعلام کاندیداتوری نمودند و جناب حاج بهرام تاجگردون به علت اختلافات گذشته و برای گرفتن زهر چشم از آقای لاهوتی که در آن زمان از نیروهای صادق و فعال سیاسی این شهرستان بود تخم تفرقه را با آوردن و تشویق جناب آقای محمود منطقیان جهت ورود به صحنه انتخابات پاشیدند تا منطقیان در مقابل آقای لاهوتی قرار بگیرند و شکست ایشان قطعی شود غافل از اینکه آقای منطقیان خود از این رهگذر خیری ندید.

جاودان زاده ادامه داد؛ اصلاح طلبان در هیچ کجای کشور به اندازه اصلاح طلبان کهگیلویه بزرگ  دچار این همه خطا و اشتباه نشدند و این خطا و اشتباه تاکنون با وجود همه تلاشهای دوستان خارج از حوزه طرفین و یاران کناری ادامه یافته و به روند رقابت و مبارزه غیر مثبت ادامه دادند و در هر دوره ای تنها شکست همدیگر را رقم زدند.

اصلاح طلبان کهگیلویه بزرگ  با داشتن آرا حدود هشتاد هزار نفری همیشه بازنده میدان رقابت بودند و نتیجه این روند سبب تخریب نیروهای فکری تحصیل کرده و عدم پیشرفت اقتصادی این جامعه شده است و نمایندگان ادوار گذشته در جهت رشد اقتصادی و آوردن طرحهای اشتغال زا قدم موثری بر نداشتند.

آقایان لاهوتی و منطقیان هم تا کنون نتوانستند بر جهل و رقابت ناسالم خود فائق آیند و خدا را ناظر و شاهد اعمال نادرست خود قرار دهند و در مقابل مردم شریف کهگیلویه بزرگ سر تعظیم و از خود گذشتگی فرود آورند و تا آنجا که عملکرد ناپسند این آقایان رشد، و موجب شکنندگی اتحاد اصلاح طلبان و تنزل آرا این جریان فکری از هشتاد هزار رای به بیست و شش هزار گردید.

خدایا چه باید کرد؟

کریم جاودان زاده در پاسخ به این سئوال که چه راهی را باید طی کرد تا اصلاح طلبان از این تسلسل شکست ها خارج شوند؟ اینگونه پاسخ داد:

لیک میدانید ما مدعی هستیم که در سطح کلان می اندیشیم ما مدعی هستیم که عقلمان در سرمان هست و در چشممان نیست و بعد از این همه شکست یک بار به فکر بیداری و آگاهی خودمان فرو نرفتیم.

باید فکر کنیم و به خود بیائیم و از آنچه بر سرمان آمد درس عبرت بگیریم. گذشته های اختلاف زا را از حافظه خود پاک نمائیم و طرحی نو دراندازیم

وی در پایان نقلی را در توصیف اوضاع این روزای اصلاح طلبان بیان داشتند:

میدانیم گل واژه قشنگ فضای مجازی در این یک سال "وفاق" بوده است اما در حال حاضر دچار روزهای خوشی نیستیم و به جای واژه وفاق جز نفاق در فضایی مجازی چیزی نمیبینیم درد ما از رقیب نیست و از رفیق است، ارزنده ترین فرصت ها را از دست داریم و زمان از دستمان رفت بدون اینکه افکار سنجی و نیاز سنجی در برآورد های سیاسی و انتخاباتیمان داشته باشیم گاهی شوربختانه واژهای قومیت واژهای دودستگی که ما را از ورود به بهارستان باز داشته است


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان


جوانمردی
|
Iran
|
1394/12/13 11:02
  +0

  -0
پاسخ
درود بر جناب آقای جاودان زاده پیشکسوت و بنیان گذار اصلاحات در بهمئی که همواره بدون هیچ چشمداشتی بر تفکر و عقیده اصلاح طلبی خود پایبند بوده و هست.
اصلاح طلب
|
Iran
|
1394/12/13 12:08
  +0

  -0
پاسخ
احسنت به کریم جاودانزاده ما بایدبه فکرطرحی نوباشیم وازافرادنخبه وروشنفکروجوان وتحصیکرده استفاده کنیم
مشکل اصلاح طلبان ازرفیق است،نه رقیب
مهدی
|
Iran
|
1394/12/13 17:04
  +0

  -0
پاسخ
درود بر جناب آقای جاودان زاده بنیانگزار اصلاحات شهرستان بهمئی و ثابت قدم در مرام اصلاح طلبی. دلسوز واقعی اصلاحات حوزه.
بهمءی
|
Iran
|
1394/12/14 02:55
  +0

  -0
پاسخ
سلام وعرض ادب وخسته نباشید خدمت عزیزان سایت وزین عصر جهان که انصافا در انتخابات اخیر که خیلی از سایت ها شرافت وقلم خود را به حراج گذاشتند در عرصه خبر وتحلیل بی نظیر بودند .جناب روانان انتظار می رود در مصاحبه با پیشکسوت های عرصه سیاست به مسائل کلی بسنده نشود وموشکافانه نقش بزرگان لیدر ها ومردم وقومیت ها واحزاب رادرحوزه کهگیلویه در شکست اصلاحات یا انشقاق اصولگرايان پرداخته شود تا جوانان ار تجربیات این عزیزان استفاده کنند .باشد که انشاءالله آینده نخبگان شهرستان چه چپ وچه راست بتوانند باهمدلی ایل وارتباط با حوزه ثلاث پیروز این میدان باشند به امید آنروز .
محمدتقی
|
Iran
|
1395/02/31 10:51
  +0

  -0
پاسخ
عصرجهان فقط باافراد مشکل دارمصاحبه میکند این آقاچه خبراز انتخابات دارد که بعنوان عبور اصلاحات معرفی اش کردی

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*