اخبار عمومی
اعلام وصول 2
19479
تاریخ انتشار: 1394/12/16 18:27
پدیده طلاق که زمانی راه حل نهایی و آخرین گزینه حل مشکلات یک رابطه زناشویی محسوب می‌شد، اکنون در حل مشکلات خانواده‌های جوان امروزی به اولین راه‌حل تبدیل‌شده است.

پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان-asrjahan.ir

روزگاری نه چندان دور، دختران ایل با لباس سفید که به خانه بخت می رفتند به طلاق حتی فکر هم نمی کردند، اما در ۱۱ماهه امسال شمار ثبت طلاق در استان از هزار طلاق درسال نیزگذشته است.
این روزها در شهرها و روستاها، واژه طلاق کلمه ناآشنایی نیست بلکه حتی به فرهنگ لغت روزمره مردمان این دیار اضافه‌شده است و شاید راه‌حل مشکلات و مسائل خانوادگی خیلی زود به واژه‌ای به نام طلاق گره می‌خورد.
در آمار سال‌هایی که خیلی هم دور نیست (سال ۷۵ ) کهگیلویه و بویراحمد در میان استان‌های کشور کمترین نرخ طلاق را داشت اما اینک و بعد از گذشت کمتر از دو دهه این استان در زمینه آمار طلاق خود را به صدر جدول رسانده است.
رشد ۴۷درصدی طلاق در استان
مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک استان آمار طلاق در ده‌ماهه امسال در کهگیلویه و بویراحمد را یک هزار و ۲۵۲ مورد عنوان می‌کند.
سعید محوری می‌گوید: این آمار در مدت مشابه سال قبل ۶۹۶ واقعه بود که این رقم رشد ۴۷ درصدی طلاق در استان را نشان می‌دهد.
محوری با اشاره به افزایش نگران‌کننده آمار طلاق در استان ریشه بسیاری از طلاق‌ها را نداشتن درک مناسب از روابط زناشویی عنوان می‌کند و می‌افزاید: آموزش‌های شفاف و صریح به جوانان و نوجوانان در راستای تشکیل زندگی مشترک و روابط زناشویی یک ضرورت است.
وی به نقش مهم ریش‌سفیدان در حل‌وفصل مشکلات زندگی زناشویی درگذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: ریش‌سفیدان و بزرگان ایلات و طوایف استان می‌توانند باراهنمایی جوانان در کاهش آمار طلاق و افزایش سنت ازدواج کم‌هزینه تأثیر بسزایی داشته باشند.
محوری می‌افزاید: نهادینه شدن فرهنگ گفتگو برای حل مسائل در بین زوجین، فعال‌سازی سازمان‌های مردم‌نهاد در راستای کاهش طلاق و آگاهی بخشی به خانواده‌ها از مهم‌ترین راهکارها برای افزایش آگاهی زوجین برای یک انتخاب درست و منطقی و تداوم زندگی آن‌هاست.
مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک استان می‌گوید: این نهاد آمادگی دارد آمار دقیق و کامل مربوط به طلاق را با توجه به شرایط ، نوع طلاق، سن، سواد و …در اختیار دستگاه‌های اجرایی و مراجع مرتبط قرار داده تا در این راستا برنامه‌ریزی پژوهش و تحقیق لازم انجام‌شده و در راستای تحکیم بنیان خانواده‌ها و کاهش روند طلاق در جامعه راهکارهای مناسب اتخاذ شود.
به گزارش خبرنگار مهر، در دو دهه گذشته در این استان تحولات نهاد خانواده بسیار بی‌سابقه بوده و طلاق به‌عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی تأثیرات منفی عمیقی بر خانواده و کل جامعه بر جای گذاشته است.
افزایش آمار طلاق در جامعه هزینه‌های مادی و معنوی زیادی را بر اجتماع تحمیل می‌کند و کودکانی را به جامعه تحویل می‌دهد که از خلائی بزرگ در زندگی رنج می‌برند.
کودکانی که به نام کودکان طلاق نام‌گرفته‌اند، دنیایی به‌دوراز پدر و مادر را تجربه کرده و شاید در ذهن کوچکشان این واژه نقش می‌بندد که چرا؟
طلاق مانند هر پدیده‌ دیگر اجتماعى داراى ریشه‌های مختلفى است که بدون بررسى دقیق ریشه‌هایش مقابله و جلوگیرى از آن بسیار مشکل است.


پایین آمدن سن طلاق
یک مشاور حقوقی نیز در این خصوص می‌گوید: در بین جوانان امروزی زندگی مشترک به‌سرعت و با آشنایی کم صورت گرفته و خیلی زود هم به طلاق منجر می‌شود.
زینب رستمی می‌افزاید: ریشه‌یابی علل مراجعه اکثر افرادی که تقاضای طلاق دارند، نشان می‌دهد که دلیل اصلی مراجعه و درخواست طلاق عدم تعهد و وفاداری زوجین بوده است.
وی بیشتر کسانی که برای طلاق به مشاور حقوقی مراجعه می‌کنند را جوانان بیست‌تا بیست‌وپنج‌ساله عنوان می‌کند و می‌افزاید: این زوج‌ها معمولاً در دوران عقد خود هستند و هنوز وارد زندگی مشترک نشده‌اند.
وی می‌گوید: بیشتر طلاق‌ها به‌صورت توافقی و با رضایت طرفین انجام می‌شود.


رستمی بابیان اینکه ریشه بیشتر این مشکلات به نحوه آشنایی زوجین با یکدیگر برمی‌گردد، می‌افزاید: در طی چنین سالی که وکالت این افراد را به عهده می‌گیرم معمولاً در این موارد دوستی‌های خارج از حریم عرف و شرع، احساسات زودگذر و نادرستی که سرانجام به ازدواج می‌رسند معمولاً پایان خوبی ندارند.
وی افزایش اعتیاد را از دیگر علل افزایش طلاق در استان می‌داند و می‌گوید: مشکل اعتیاد یکی از طرفین که معمولاً مردها بیشتر هستند، زندگی را برای زوج مقابل سخت و طاقت‌فرسا کرده تا جایی که برای فرار از این مشکل، طلاق را انتخاب می‌کند.
رستمی دخالت‌هاى بی‌جاى اقوام و بستگان و آشنایان در زندگى خصوصى زوجه‌ای جوان و افزایش توقعات مادی جوانان را از دیگر دلایل افزایش طلاق در استان می‌داند.
به نظر می‌رسد برای حل معضل طلاق در این استان ابتدا باید واقعیت رشد نگران‌کننده طلاق را پذیرفت و به دنبال پنهان کردن آن نبود زیرا پنهان کردن زخم باعث چرکین شدنش می‌شود و روزی که سرباز کند، هیچ طبیب حاذقی را توان درمان آن نیست.
این روزها معضل طلاق در همه اقشار جامعه دیده می‌شود و قشر یا طبقه و یا گروهی را نمی‌توان در جامعه امروز یافت که از اِپیدمی طلاق در امان باشد و این معضل نیازمند فعالیت‌های پژوهشی بیشتری در همه ابعاد است.
زنگ خطر طلاق به صدا در آمده است
به گزارش خبرنگار مهر، سرعت‌بالای افزایش آمار طلاق در استان زنگ خطری است که به صدا درآمده است و در گوشه و کنار این دیار خانواده‌هایی با این پدیده دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
پدیده طلاق که زمانی راه حل نهایی و آخرین گزینه حل مشکلات یک رابطه زناشویی محسوب می‌شد، اکنون در حل مشکلات خانواده‌های جوان امروزی به اولین راه‌حل تبدیل‌شده است.
خانواده‌های جوانی که چه‌بسا چند صباحی بیشتر از آغاز زندگی مشترکشان نگذشته است و این سؤالی بزرگ را با خود به همراه دارد که چرا زندگی مشترکی که با شوق و امید آغاز می‌شود در کمتر از یک سال راه خود را به دادگاه‌های خانواده باز می‌کند.
بررسی علل افزایش طلاق در استان نیازمند هم‌اندیشی کارشناسانه‌ای است که بتواند این امر را ریشه‌یابی کرده و راهکارهای تحکیم بنیان خانواده در جامعه امروز را به همراه داشته باشد.
گزارش: صدیقه امیدی – مهر

برچسب ها:
طلاق ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*