اخبار عمومی
اعلام وصول 2
19941
تاریخ انتشار: 1395/01/23 23:03
موضوع خرید و فروش آرا و جولان پول در انتخابات را نمی توان نادیده گرفت. بحرانی که ممکن است در انتخابات های بعدی تبعات عمیق تری داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصر جهان، صبح زاگرس نوشت:

بالاخره پس از کش و قوس های فراوان نتیجه انتخابات بویراحمد و دنا مشخص شد و غلام محمد زارعی برای بار دوم راهی مجلس شورای اسلامی شد. او که در دوره قبل با شعار «مستقل» وارد کارزار رقابت شده بود و در طول دوره نمایندگی خود بارها چرخش سیاسی داشت، این بار با شعار دوگانه و موهوم« اعتدال- اصلاحات» به صحنه آمد. چرا که هم کاندیدای مورد حمایت دولت بود و هم مورد حمایت سید باقر موسوی و به رأی اصلاحات نیاز داشت. این چرخش سیاسی آقای نماینده به تعبیر معروف حزب بادتلقی می شود.
اما نکته قابل توجه آن است که:
    تعداد آرای زارعی در این دوره حدود 40 هزار رأی کمتر از دوره قبل بود.
    میزان آرای زارعی حدود 25 درصد کل آرای بویراحمد و دنا بود.
    فرد پیروز با نفر دوم  حدود 2000 رأی اختلاف داشت.
بنابراین باید گفت این پیروزی نمی تواند پیروزی قاطعی برای فرد پیروز انتخابات تلقی شود.
اصولگرایان
بزرگترین نقد وارد بر اصولگرایی در استان عدم ساز و کار تشکیلاتی و کادرسازی است. این معضل همیشگی به ویژه در ایام انتخابات خود را نشان می دهد. در چهار دوره اخیر این جریان یک کاندیدا معرفی کرد. اما در این دوره سه کاندیدای منتسب به این جریان با هم رقابت کردند. این انشقاق باعث پراکنش آرا به نفع غلام محمد زارعی شد. در سه دوره گذشته  هدایتخواه علی رغم میل باطنی خود مجبور به حضور در صحنه به عنوان کاندیدای اصولگرایان شد. در واقع  هدایتخواه خود را فدای جریان به اصطلاح ارزشی و اصولگرایی می کرد. در این دوره نیز در آخرین دقایق و پس از آنکه مدعیان اصولگرایی نتوانستند به وحدت نظر برسند با از خود گذشتگی وارد میدان شد. هدایتخواه دین خود را به جریان ادا کرد. بر سر آمدن یا نیامدن هدایتخواه حتی در بین طرفداران وی هم اختلاف نظر وجود داشت. عده ای به این قائل بودند که هدایتخواه باید بماند و مشی فرهنگی و تربیتی خود را ادامه دهد. همچنان که خود ایشان نیز چنین نظری داشت. در مقابل پنداشت عده ای دیگر این بود که هدایتخواه باید برای نجات جریان ارزشی از انشقاق و زوال به صحنه بیاید. همین اختلاف نظر اساسی خود ضربه بزرگی به این جریان زده است.
در نهایت آنچه می توان گفت این است که جریان به اصطلاح اصولگرایی نیازمند یک بازنگری اساسی در درون خود است. شیخوخیت و عدم جوان گرایی، فرصت ندادن به نیروهای مستعد و جوان، فقدان سازوکار تشکیلاتی، مقطعی و فصلی بودن فعالیت ها، محدودن شدن فعالیت ها به حوزه سیاسی و نبودن این جریان در حوزه فرهنگی و عدم تخصص و کارایی و نیز عملکرد نامطلوب گذشته از مهم ترین ضعف های جریان اصولگرایی است. نسل جدید جوانان حزب اللهی در حال فاصله گیری از نسل اول و دوم این جریان است. این شکاف نسلی در آینده بر شدت انشقاق و عبور نسل جدید از نسل قدیم خواهد افزود. در هر صورت این انتخابات برای جریان اصولگرایی باید آغازی باشد بر یک پایان. پایان تنگ نظری ها و کوته فکری ها و آغاز فصلی جدید از فعالیت فرهنگی و سیاسی.
 زر و زور
موضوع خرید و فروش آرا و جولان پول در انتخابات در بویراحمد و دنا را نمی توان نادیده گرفت. بحرانی که ممکن است در انتخابات های بعدی تبعات عمیق تری داشته باشد. بنابراین وظیفه نخبگان، ریش سفیدان، رسانه ها و مطلعین طوایف برای حل این بحران در انتخابات های آینده بسیار حیاتی است


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*