اخبار عمومی
اعلام وصول 2
2060
تاریخ انتشار: 1393/06/20 01:39
پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان
به امید آن که دوره روزانه در دانشگاه دولتی مزایای بسیاری دارد، از برخی فرصت ها که ممکن بود در دوره های شبانه دانشگاه های بزرگتر برایم فراهم شود گذشتم، اصلا راستش را بگویم به خاطر شرایط اقتصادی خانواده دانشگاهی را انتخاب کردم.


این سخنان را دختر خانم جوانی می گفت که در یکی از بنگاه های املاک این شهر به همراه چند تن از دوستانش به دنبال یک خانه با قیمت مناسب و در امن ترین محله های شهر می گشت.

بنگاه دار به این دختران دانشجو می گفت: اولا پیدا کردن خانه برای دانشجو سخت است و کمتر کسی، به دانشجو خانه اجاره می دهد و دوما با رهن و اجاره پایین بهتر است فکر خانه را از سرتان بیرون کنید.

اما دانشجویان دانشگاه های دولتی قاعدتا از مزایایی برخوردار هستند که آنها را نسبت به سایر دانشگاه ها متمایز می کند، یکی از این مزایا بهره مندی از خوابگاه است تا در فضایی علمی و امن بتوانند تحصیل کنند.

البته درست است که دانشجویان دوره های شبانه از این مزایا محروم می شوند و دانشجویان پردیس نیز کلا در اولویت نیستند اما آن نهضت های خوابگاه سازی در دانشگاه یاسوج و افتتاح پشت سر هم خوابگاه ها به کجا رسید که امروز دانشجویان این دانشگاه به دنبال سرپناهی آواره هستند.

با تعدادی از دانشجویان این دانشگاه هم کلام می شویم که تا بفهمیم که در آغاز سال تحصیلی جدید در این دانشگاه چه خبر است. اول سخنان احمد، دانشجوی دوره روزانه این دانشگاه را می آوریم که به قول خودش موی در این دانشگاه سپید کرده است.

احمد می گوید: هنگامی که دفترچه انتخاب رشته را ورق می زدم نام دانشگاه یاسوج توجهم را جلب کرد چرا که در بخش توضیحات دفترچه نوشته بود که این دانشگاه در قبال دانشجویان شبانه تعهدی در زمینه تامین خوابگاه و وام تحصیلی ندارد.

وی می افزاید: این یعنی اینکه برخلاف بسیاری از دانشگاه ها که نوشته بودند، کلا خوابگاه ندارند، نوید این را می داد که دانشجویان دوره روزانه از این امکان بهره مند می شوند پس یکی از اولویت های اصلی من دانشگاه یاسوج بود.

این دانشجو ادامه داد: اما وقتی به این دانشگاه آمدم دیدم که بهره مندی از خوابگاه گذشتن از هفت خوان رستم است سال اول را با ریش گرو گذاشتن دوستان و اقوام توانستم خوابگاه ملکی بگیرم اما در سال بعد تنها خوابگاه ملکی دانشگاه متعلق به پسران به دختران واگذار شد، خوابگاهی که به لحاظ محوطه سازی هیچ تناسبی برای اسکان دختران نداشت.

احمد آغاز دردها را بالا رفتن نجومی قیمت اسکان در خوابگاه های دانشگاه دانست و بیان کرد: بعد یکسال استفاده نتوانستم از خوابگاه دولتی بهره مند شوم در حالی که سال بعد در یک خوابگاه خصوصی تحت اجاره دانشگاه بودیم که برخی ها به قیمت دولتی اسکان داشتند و برخی ها به قیمت یک خوابگاه خصوصی، یعنی در یک اتاق ممکن بود یک نفر کمتر و یکی بیشتر هزینه پرداخت کرده باشد.

*هزینه خوابگاه دولتی در یاسوج دوبرابر تعرفه صندوق رفاه

مژده، همان دانشجویی که سخنانش در اول این گزارش آمد نیز از پرداخت چیزی حدود دوبرابر تعرفه های صندوق رفاه برای دانشجویان دانشگاه یاسوج خبر داد و گفت: در حالی که مسئولان دانشگاه، دانشجویان دختر را در مجتمع های خوابگاهی اسکان داده اند اما دریافت هزینه خوابگاه هیچ روال منطقی ندارد.

این دانشجوی دانشگاه یاسوج، اظهار کرد: دانشجویان شبانه یک هزینه پرداخت می کنند، دانشجویان روزانه ای که کمتر از دو سال از خوابگاه استفاده کرده باشند، مطابق صندوق رفاه هزینه می پردازند و سایر دانشجویان هزینه دیگری می پردازند.

مژده می گفت هزینه خوابگاه برای یک دانشجوی سال سوم دوره روزانه دانشگاه یاسوج حدود دو برابر مبلغی است که صندوق رفاه دانشجویی وزارت اعلام می کند.

مینا از دیگر دانشجویان دانشگاه یاسوج حرف های دوستش را قطع می کند و می گوید: دانشگاه های دولتی حتی برای دوره های شبانه نیز خوابگاه فراهم می کنند اما در حالی که در دانشگاه یاسوج در چند سال اخیر شاهد افزایش در ساخت خوابگاه ها بوده ایم اما تعداد سال های استفاده از خوابگاه با هزینه دولتی از سه سال برای دختران به دو سال کاهش یافته است و بعد از آن دانشجو باید در خوابگاه با مالکیت دانشگاه هزینه یک خوابگاه آزاد را بپردازد.

این دانشجو خاطر نشان کرد: ما نمی گوییم از قوانین و مقرارت خدای ناکرده سرپیچی شود اما همین قوانین و مقررات اولویت استفاده از خوابگاه را به دانشجویان روزانه می دهد چرا باید در حالی که برای دانشجویان روزانه امکان استفاده از خوابگاه دولتی وجود دارد بعد از دو سال به علت هزینه های بالا آواره شوند.

مینا با بیان اینکه هزینه اجاره یک خانه در مرکز شهر یاسوج کمتر از هزینه ای است که دانشگاه برای خوابگاه های خود اخذ می کند، افزود: همین باعث شده که دانشجویان و حتی دانشجویان دختر به سمت اجاره منازل شخصی روی بیاورند که این تبعات خاص خود را نیز دارد.

*دانشگاه برای گرفتن اجاره خوابگاه های خصوصی نیز دخالت می کند

یکی دیگر از دانشجویان پسر دانشگاه یاسوج تخصیص تمام خوابگاه های ملکی به دانشجویان دختر را ناعادلانه می خواند و می گوید: در اینکه دانشگاه باید برای امنیت دانشجویان دختر خود تلاش کند شکی نیست اما قطعا خوابگاه های با محوطه های باز برای پسران مناسب تر است و خوابگاه های آپارتمانی مناسب دختران است.

علی رضا اظهار کرد: در حال حاضر بهره مندی از خوابگاه با نرخ دولتی به ویژه برای پسران تقریبا می توان گفت بسیار سخت و دشوار است آن هم در دانشگاهی که ظرفیت خوابگاهی خوبی دارد و در سال های اخیر تعداد زیادی واحد خوابگاهی به ظرفیت آن اضافه شده است.

وی هزینه های خوابگاه را کمرشکن دانست و بیان کرد: متاسفانه سختگیری خاصی در زمینه هزینه های خوابگاه اعمال می شود و دانشگاه حتی برای گرفتن هزینه خوابگاه های خصوصی نیز راسا وارد کار می شود. به طوریکه در زمستان سال گذشته به علت عدم پرداخت حدود 50 هزار تومان از هزینه یک خوابگاه خصوصی با دستور دانشگاه از ورودم به تنها محل زندگی و اسکانم در این شهر ممانعت به عمل آمد.

این دانشجو تصریح کرد: در سالجاری نیز دانشگاه اعلام کرده است که دانشجو باید مبالغ هنگفت هزینه دو ترم خوابگاه ها و حتی خوابگاه های خصوصی را یکجا به حساب دانشگاه واریز کند در غیر اینصورت نمی تواند وارد خوابگاه شود.

البته درد و دل های دانشجویان دانشگاه یاسوج بیشتر از این ها بود که در این مقال بگنجد. دانشجویان این دانشگاه از نبود امکانات رفاهی، کمبود فعالیت های فرهنگی در خوابگاه ها، نبود اینترنت و… نیز گلایه کردند اما بررسی این مسائل را به فرصتی دیگر وامی گذاریم، حال با توجه به موضوع این گزارش سوال اینجاست این آشفته بازار در زمینه خوابگاه در دانشگاه دولتی یاسوج از کجا آب می خورد و تکلیف قریب به 7 هزار دانشجوی این دانشگاه چیست؟

*خوابگاه دولتی با تعرفه خصوصی

به صورت خلاصه موضوع از این قرار است که دانشگاه یاسوج دارای تعدادی خوابگاه ملکی است که به عنوان خوابگاه های دانشجویی این دانشگاه قرار دارند، این خوابگاه ها در اختیار دختران دانشجوست.

این خوابگاه ها که عنوان دولتی داشته و تحت مالکیت دانشگاه هستند دارای دو تعرفه خصوصی و دولتی می باشند. به این صورت که دانشجوی خوابگاه دولتی دانشگاه یاسوج اگر شبانه باشد باید تعرفه خصوصی بابت هزینه خوابگاه را پرداخت نماید و اگر دانشجوی روزانه باشد تنها دو سال می تواند با تعرفه صندوق رفاه دانشجویان کشور در خوابگاه زندگی کند و بعد از دو سال در خوابگاه دولتی باید پولی معادل آنچه که بخش خصوصی دریافت می کند را به حساب دانشگاه واریز کند. اما از آن سوی اسکان دانشجویان پسر نیز به این صورت است که در خوابگاه های خودگردان سطح شهر و با هزینه هایی بیشتر از آنچه صندوق رفاه تصویب کرده است اقامت می نمایند.

معاون دانشجویی دانشگاه یاسوج نیز سخنان دانشجویان را مبنی بر چند تعرفه ای بودن و دریافت هزینه های اضافی از دانشجویان بابت اسکان در خوابگاه های دولتی را تایید می نماید.

دکتر آیت الله کرمی با بیان اینکه دانشگاه یاسوج 6 بلوک خوابگاهی متعلق به خود دارد، گفت: یک واحد خوابگاهی دیگر نیز در دست احداث است که امیدواریم تا پایان آبان به مجموعه خوابگاه های این دانشگاه اضافه شود.

وی با اشاره به اینکه در خوابگاه های دانشگاه یاسوج هزار و 300 دانشجوی دختر اسکان می یابند، اظهار کرد: این دانشجویان در دوره های روزانه و شبانه در دانشگاه یاسوج مشغول تحصیل هستند.

معاون دانشجویی دانشگاه یاسوج بیان کرد: تعرفه استفاده از خوابگاه دولتی دانشگاه به این صورت است که از دانشجویان روزانه، تعرفه مصوب صندوق رفاه دانشجویی اخذ می شود و از دانشجویان شبانه نرخ مصوب دانشگاه دریافت می گردد.

این سخنان معاون دانشجویی دانشگاه در حالی مطرح می شود که بسیاری از دانشجویان پسر دوره روزانه از بهره مندی از خوابگاه با نرخ دولتی محروم هستند و دانشجویان دختر نیز بنا بر اعلام وبگاه اینترنتی دانشگاه تنها دو سال حق استفاده از این خوابگاه را با تعرفه مصوب صندوق رفاه دارند و با این وجود دانشگاه یاسوج شاید برای کسب درآمد بیشتر و شاید هم با توجیهات دیگر اقدام به درآمدزایی و اخذ هزینه هایی گزاف از دانشجویان برای استفاده از امکانات دولتی می نماید. که اگر توجیه شبانه بودن دانشجویان برای اخذ هزینه ها مطرح شود این سوال پیش می آید چرا با وجود اینکه ظرفیت خوابگاهی برای دانشجویان روزانه در اولویت است این ظرفیت در اختیار دانشجویان شبانه قرار می گیرد؟ و یا اینکه اگر هدف کسب درآمد نیست چرا علی رغم وجود خوابگاه دانشجوی روزانه تنها دو سال باید از امکانات دولتی بهره مند شود؟ و سوال بعدی اینکه چرا برای ارائه امکانات دولتی هزینه هایی معادل آنچه که بخش خصوصی دارد، اخذ می شود.

معاون دانشجویی دانشگاه یاسوج در گفت و گو با خبرنگار امید مردم به وضعیت اسکان دانشجویان پسر نیز پرداخت و گفت: این دانشجویان در خوابگاه های خودگردان اسکان می یابند که در زمینه دانشجویان روزانه دانشگاه بخشی از هزینه را تقبل می کند. و دانشجویان پسر شبانه نیز در خوابگاه های خودگردان و با هزینه آزاد اسکان دارند

البته این گفته معاون دانشگاه نیز کمی نیاز به تامل دارد، دانشگاه خوابگاه های خود را در اختیار دانشجویان شبانه قرار می دهد و از آن سوی برای اسکان دانشجویان روزانه دیگر هزینه می پردازد، هرچند که دانشجویان روزانه این دانشگاه می گویند آنچه که در خوابگاه های خودگردان می پردازند نیز حتی علی رغم مشارکت دانشگاه باز بیش از آن چیزی است که صندوق رفاه معین کرده است.

ودر پایان باز گفته یکی از دانشجویان این دانشگاه را نقل کنیم خالی از لطف نیست:

«ما چه گناهی کرده ایم که باید در خوابگاه های بی کیفیت خصوصی ساکن شویم اما در مقابل دانشگاه خوابگاه های خود را به شکل خصوصی به دانشجویان دیگر واگذار کند. این ظلم است که امکانات دولتی در یک دانشگاه وجود داشته باشد اما نگذارند که از آن استفاده کنی. دانشگاه یاسوج به این صورت است در کل فضای دانشگاه اینترنت هست اما دانشجو حق استفاده ندارد، خوابگاه هست اما باید هزینه دو برابر بدهی…»

منبع: روزنامه امید مردم



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*