اخبار عمومی
اعلام وصول 2
212960
تاریخ انتشار: 1397/03/05 21:19
پس از آنکه روسیه، آمریکا و اردن طبق توافقی که با یکدیگر داشتند، یک منطقه کاهش تنش در جنوب غربی سوریه ایجاد کردند، درگیری ها و منازعات در این منطقه از سوریه تا حدود زیادی کنترل شده است؛ اما از چند روز گذشته، این منطقه نیز وارد تنش دوباره شده و آمریکا نسبت به هرگونه پیشروی ارتش سوریه در این منطقه هشدار داده است.

پس از آنکه روسیه، آمریکا و اردن طبق توافقی که با یکدیگر داشتند، یک منطقه کاهش تنش در جنوب غربی سوریه ایجاد کردند، درگیری ها و منازعات در این منطقه از سوریه تا حدود زیادی کنترل شده است.

 اما از چند روز گذشته این منطقه نیز وارد تنش دوباره شده و آمریکا نسبت به هر گونه پیشروی ارتش سوریه در این منطقه هشدار داده است.

در همین زمینه، ایالات متحده آمریکا در اقدامی مداخله‌جویانه به سوریه هشدار داد، «تدابیر قاطع و مناسبی» در واکنش به‌ آنچه «نقض‌های آتش‌بس» می‌خواند، اندیشیده خواهد شد.

واشنگتن همچنین با تأکید بر اینکه نگران گزارش‌هایی درباره عملیات نظامی قریب‌الوقوع در یک منطقه کاهش تنش در جنوب غربی این کشور است، به بشار اسد نسبت به گسترده‌تر کردن درگیری هشدار داد.

به گزارش رویترز، شامگاه جمعه هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای مدعی شد: به عنوان تضمین‌کننده این منطقه کاهش تنش با روسیه و اردن، ایالات متحده آمریکا تدابیر قاطع و مناسبی در واکنش به «نقض‌های رژیم بشار اسد» (رئیس‌جمهوری سوریه) اعمال خواهد کرد.

افزایش تنش ها در جنوب غربی سوریه و احتمال درگیری میان ارتش سوریه و آمریکا+ نقشه

چهارشنبه گذشته، دید‌بان حقوق بشر سوری مستقر در انگلیس در گزارشی مدعی شد، نیروهای دولت سوریه، سرخوش از پیروزی اخیرشان علیه داعشی‌ها در جنوب دمشق، به سمت استان درعا در جنوب سوریه حرکت می‌کنند. در همین حال، تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد، یک هواپیمای دولت اطلاعیه‌هایی در مناطق اشغالی رها کرده و از شبه‌نظامیان خواسته تا خلع سلاح شوند.

بنا به گزارش رویترز، هشدار آمریکا در شرایطی مطرح شد که گفته می‌شود حمله مشابهی در یک منطقه کاهش تنش واقع در شمال شرق سوریه که در کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (تحت حمایت آمریکا) هستند، انجام شد. در جریان این واقعه، نیروهای هوایی و زمینی آمریکا این حمله را دفع کرده و حدود ۳۰۰ نیروی حامی اسد را کشتند. نیروهای اسد در هفته‌های اخیر تمامی مناطق باقی مانده تحت کنترل شورشیان در نزدیکی دمشق را به کنترل خود درآوردند. دولت سوریه اکنون در قوی‌ترین موضع از زمان آغاز درگیری داخلی در سال ۲۰۱۱ است.

هنوز شورشیان ضد اسد دو منطقه بزرگ در شمال غرب و جنوب غرب سوریه را در دست دارند. شبه‌نظامیان کرد و متحدان عرب آن نیز با پشتیبانی آمریکا یک چهارم شرق فرات در سوریه را در دست دارند.

در این راستا، باید به دو نکته میدانی توجه داشت؛

نخست اینکه، اسرائیلی ها پیشروی ارتش سوریه در جنوب غربی سوریه را تهدیدی علیه خود می دانند و در همین راستا نیز بارها هشدار داده اند که با هر گونه پیشروی ارتش سوریه در این منطقه مقابله خواهند کرد.

دوم: آمریکایی ها این پیشروی ها را تهدیدی علیه مواضع و پایگاه های خود در جنوب سوریه به ویژه در گذرگاه مرزی التنف ارزیابی می کنند.

به همین جهت، می توان پیش بینی کرد که در روزهای آینده، شاهد افزایش تنش ها در این منطقه و حمله جنگنده ها یا موشکی آمریکا به مواضع ارتش سوریه به بهانه نقض آتش بس باشیم.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*