اخبار عمومی
اعلام وصول 2
213705
تاریخ انتشار: 1397/04/23 14:16
استاد بختیار سامه نقاش نوگرای ایذه ای: خوشحالم از استقبال کم نظیر هم وطنان عزیز به خصوص لُر تباران پایتخت نشین

به گزارش رحیم آورچه خبرنگار خبرگزاری عصر جهان، بختیار سامه نقاش نوگرای ایذه ای است که توانسته مضمون های بومی چون سنگ نگاره های عیلامی ، قومی چون کوچ ایل بختیاری ،ایرانی چون داستان های شاهنامه و گلستان، مذهبی چون فضاهای زیارتی را با حفظ شاکله ی فیگوراتیو در هیاتی مدرن -شیوه ای کوبیسمی- به تجسم و تصویر بکشد وی که تا کنون در نمایشگاه های زیادی شرکت داشته است هم اکنون در حال برگزاری دو نمایشگاه انفرادی در نگارخانه های تهران است، وی در گفت و گوی تلفنی به سوالات ما پاسخ داد:

- نمایشگاه ها از چه تاریخی شروع و تا چه زمانی ادامه خواهند داشت؟
ج. نمایشگاه اول با عنوان سرباز از تاریخ ۲۲تیر در نگارخانه ی شیث گشایش یافت و تا ۲۷تیر ادامه دارد.
- پیرامون نام نمایشگاه و احیانا مناسبت خاصی اگر هست بفرمایید؟
ج. آثار نمایشگاه شامل شانزده تابلو با مضمون فلسفه ی وجودی سرباز و با هدف کلی جهانی بدون جنگ تلاشی در جهت صلح جهانی است.
و نمایشگاه دوم با عنوان بعد چهارم با هیجده تابلو از تاریخ ۲۹تیر تا ۵مرداد در نگارخانه ی یاسمین واقع در خیابان کریمخان تهران دایر است .در این مجموعه ی هیجده تابلویی تلاش شده است تقابل دیدگاه نگارگرانه ی ایران و شرق که منبع نور را فرا زمینی ، فرا مادی و همه جایی است را در مقابل نقاشی ماده گرای غربی ، در بیانی مدرن کوبیسمی به تجسم و ترسیم در آورد.


-استقبال چگونه بوده است ؟
ج.خوشبختانه استقبال بسیار خوب و از طیف های مختلف در گشایش نمایشگاه اول حضور داشته و از ساعت افتتاح (۴عصر) تا پاسی از شب ناچار به پاسخگویی به سوالات و نظرات حاضرین بودم. نمایشگاه اول با حضور علاقمندان همشهری ساکن تهران ، با سخنان دکتر اردشیر صالحپور آغاز شد و دیگر فرهیختگان همتبار در این نمایشگاه ها همراهی گرم و پرشوری داشتند که جا دارد صمیمانه سپاسگزارشان باشم.

-آیا آثار برای فروش نیز هست یا فقط جنبه ی نمایشگاهی دارد ؟
ج. آثار برای نمایش و فروش عرضه شده است .اقتصاد هنر بخشی از جنبه های زندگی هنرمندان است اگر چه این بخش نیز تحت تاثیر شدید اوضاع نابه سامان اقتصاد کشور و حتی جهان قرار دارد.
-ایا نمایشگاه انفرادی هست یا از آثار هنرجویان و دوستان هم در میان کارها شرکت دارد؟
ج.خیر نمایشگاه انفرادی و آثار نمایشگاه *بعد چهارم * ترکیبی از مجموعه های :
خاطرات عیلام ، کوچ ایل بختیاری نگاره های ایرانی می باشد که در پنج سال اخیر کار شده اما آثار نمایشگاه نمایشگاه سرباز اثاری است که در دو سال ۹۶و ۹۷کار شده اند.


- هدف کلی از برپایی نمایشگاه در تهران را بفرمایید ؟

ج.غیر از شرکت در نمایشگاه های گروهی در شهرهای ایذه ، اهواز ،خرمشهر ، آبادان ، اصفهان ، شیراز ، تبریز و تهران
در دهه ی اخیر چند نمایشگاه انفرادی در نگارستان شاهد تهران خرداد ۸۹ . موزه معاصر آبادان اسفند ۹۰. موزه معاصر اصفهان مرداد و شهریور ۹۱. موزه معاصر اهواز آذر ۹۱ سالن نمایشگاهی آموزشگاه عارف ایذه فرودین ۹۲
و هم اینک این دو نمایشگاه را داشته ام. هدف اول را این مصرع شعر بیان می کند :« موجیم که آسودگی ما عدم ماست » اهداف دیگر تلاش در جهت معرفی داشته ها ی قومی ملی عرفانی ادبی این سرزمین و مجسم کردن مفاهیم تئوری نظری بسیار خود ایران زمین ، تلاش در جهت معرفی بیانی متفاوت از زوایای دید یک نقاش و معرفی این توانمندی ها در مرکز کشور که استقبال و دیده شدن بسیار بیشتر از شهرستان هاست.مجموعا رسالت یک نقاش تجسم بخشی به اندیشه هایش است که با ارایه ی آن ها در معرض دید دیگران به چالش کشیدن مسایل مختلف اتفاق می افتد.


-سوال آخر آیا همزمانی گشایش نمایشگاه سرباز با سالروز فتح تهران توسط سربازان بختیاری برنامه ریزی شده بود ؟
ج. خیر چون گالری داران برنامه ی شروع و پایان نمایشگاه ها را اعلام می کنند این همزمانی اتفاقی بود منم توی گشایش نمایشگاه متوجه شدم اما به فال نیک گرفته و خوشحال تر شدم.
-حرف آخر جناب سامه ؟
ج.حرف آخر معمولا تقدیر و سپاس است از تمام همراهان مشوقان علاقمندان دوستانی که در نمایشگاه های قبل و این نمایشگاه ها بسیار دلگرمی دادند و سفارش به دوستان تمام حوزه های هنری ادبی فرهنگی استان در جهت گسترش فعالیت هایشان نه تنها در حوزه ی استان بلکه مرکز کشور و حتی گالری های جهانی و سپاس ویژه از خبر گزاری عصر جهان که همیشه یار و یاور هنرمندان استان خوزستان هست



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*