اخبار عمومی
اعلام وصول 2
213764
تاریخ انتشار: 1397/04/28 02:55
نگهبانان گشت موتوری ناحیه نفتخیز پارسی کلاستر هیچ گونه امنیت شغلی و جانی ندارند، محل کارشان در سخت ترین شرایط آب و هوایی است. نه در زمستان سرپناه مناسبی دارند و نه در تابستان و حق هیچ گونه اعتراضی هم ندارند-تصور کنید که خود یا فرزندان تان را برای حتی یک ساعت جهت امرار معاش خانواده در آن مکان قرار دهید مکانی که مانند فیلمی پر حادثه شما را ممکن از مضطرب کند. اگر کمی ....

عصرجهان؛ حاتم بزمه-فرض را بر این بگذاریم که از جنینی بپرسند قرار است در سرزمینی نفتی به نام پارسی که یکی از مهم ترین خاستگاه های جوشش رونق اقتصادی کشور است، متولد شوی. چه ذوقی می کند جنینکی!!!!

چشم که به جهان باز می کند، شعله و دود و نرده و غرش، چشم و گوش ظریفش را نوازش می کند. با دو وضعیت روبرو می شود. یا پدر خود را در کنار شریان عظیم اقتصادی بیکار می بیند و یا شرکت نفتی.

و اما ....

نگاهی به وضعیت شرکت نفتی های منطقه ما خالی از لطف نیست. و اینست زبانحال عده ای از آنها، که عمدتاً در بخش حراست شاغل به خدمت هستند.

"راستش را بخواهید، از بدِ حادثه گرفتار این شغل شدیم. ای کاش مسئولین خوب در این نوشتار تأمل کنند و تصمیمی بگیرند که در آن، حداقل توجه به مسائل انسانی و نه انگیزشی نمودی داشته باشد.

واقعیت آن است که نام افراد را هم نمی توان در این نوشتار به میان آورد. تجارب گذشته، این ترس را در دل شان افکنده که حتی اگر آب خوردن هم نداشته باشند اعتراضی نکنند. آیا این زیبنده نظام اسلامی و صنعتی با آن همه استانداردهای دیرپاست؟ لذا از اسامی مستعار بره می گیرم.

الف. ن. می گوید: "در میان آتش و آهن متولد شدم. کم کم بزرگ شدم و لوله های جریانی نفت را که می دیدم خیلی امیدوار بودم روزگاری خواهد آمد که از قبل این لوله ها و دود این چاهها وضع زندگی ام دگرگون شود وشغلی پیدا می کنم. چه می دانستم که این آرزو محقق می شود اما به قیمت یک دنیا استرس و فشار روانی.

در بعضی شبهای سرد و تاریک زمستان و گرم سوزان تابستان باید هر ثانیه با مرگ دست و پنجه نرم کنم.

با خود فکر می کنم، آیا ما هم مثل پدران مان به پیری زودرس مبتلا می شویم؟

بگذریم .....

مسئولین عزیز!!!

لطفا کمی خود را جای ما بگذارید. تصور کنید که خود یا فرزندان تان را برای حتی یک ساعت جهت امرار معاش خانواده در آن مکان قرار دهید مکانی که مانند فیلمی پر حادثه شما را ممکن از مصطرب کند. اگر کمی ....

واقعیت ماجرا اما چیست؟

تعداد چهل یا پنجاه نفر از همشهریان و برادران ما در شهرستان بهمئی که با هزاران منت و بدبختی بعنوان نیروی گشت موتوری یا نگهبان ثابت در راه بندها یا محل احداث چاههای نفت وظیفه حراست از چاه های نفت حوزه نفت خیز پارسی کلاستر وکرنج را برعهده دارند و از حقوق و مزایای ناچیزی برخوردارند.

متاسفانه علاوه بر اینکه، این افراد هیچ گونه امنیت شغلی و جانی ندارند، محل کارشان در سخت ترین شرایط آب و هوایی است. نه در زمستان سرپناه مناسبی دارند و نه در تابستان. حق هیچ گونه اعتراضی هم ندارند. آیا این نقض اشکار حقوق انسانی نیست؟ ای کاش می دانستم که این نوع رفتارها آیا فقط برای فرزندان این منطقه نهادینه شده است یا همه جای نفت این گونه است؟ در هر صورت فقط می توان گفت: واویلا به این صنعت و امان از بی تدبیری!!!

حیف که حاضر نشدند هم زمان با تهیه این گزارش عکسی از آنها تهیه کنم اما به چهره این افراد که نگاه کنید همه دچار پیری زودرس و افسردگی شده وبه اجبار زندگی می گذرانند. آیا سزاوار است کسانی که امنیت میدان های بزرگی نفتی را برعهده دارند اینست که شبانه روز با مرگ دست و پنجه نرم کنند.

پ. ف. می گوید: آنهایی که دارای پست ثابت نگهبانی هستند، شبانه یا روزانه بصورت تک نفری!!!!؟؟؟؟ در بیابانی که فاقد آب برق و حتی فاقد آنتن دهی موبایل هست، باید کار حفاظت و حراست از چاه نفتی یا گازی را بعهده بگیرند آن هم در منطقه ای که اختلافات طایفه ای و قبیله ای وجود دارد و تاکنون هم موارد متعددی اتفاق افتاده که فرد نگهبان، شبانه یا روزانه، توسط افراد ناشناسی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تا پای مرگ هم پیش رفته است. از آنجاییکه بصورت تک نفری وظیفه حراست را بر عهده داشته نتوانسته از خود دفاع کند و طبق قانون، حتی مجاز به استفاده از اسلحه سرد هم نیست. آیا مسئولینی که چنین قانونی را پی ریزی کردند حاضرند یک شب در آن بیابان ها، فقط بعنوان تفریح به همراه خانواده بسر ببرند.

آیا شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، با وجود نقش راهبردی خود در اقتصاد ملی، توانایی آن را ندارد که سرپناه مناسبی با امکاناتی از قبیل آب، برق و وسایل سرمایشی و گرمایشی برای نگهبانان گشت موتوری در ناحیه پارسی کلاستر ایجاد کند؟
آیا مناطق نفتخیزجنوب از بین جوانان مومن و تحصیل کرده جویای کار در این دیار محروم و مظلوم توان اشتغال پنجاه نفر را آنهم در شغل حراست از چاه های نفت ندارد؟
آیا خدا راضی است که از جیب تقریباً تهی نگهبانان گشت موتوری، هزینه تامین اتاقک های نگهبانی تامین گردد؟ ؟؟!!! آنها برای حفظ جان شان راهی جز پرداخت این هزینه را ندارند. چرا که تا حدودی از خطر حشرات و جانوران موذی در امان می مانند. هرگونه که به این قضیه نظر کنیم نقض اشکار حقوق انسانی است
مردم دیار محروم ما به حدی شریف و بزرگوار هستند که از سالهای دور که نفت در این منطقه کشف گردید و به بهره برداری رسید تاکنون کوچکترین مشکلی برای امنیت چاه ها بوجود نیاورده اند و مانند فرزندان خود از جریان نفت حراست و حفاظت کرده اند و شایسته نیست که این چنین با آنها برخورد شود و اینجانب بعنوان یک پژوهشگر تاریخ و نه از نگاه زادبوم گرایی و تعصب محلی، این نکته را به دست اندرکاران امر گوشزد می نمایم امید آن می رود که مسئولین استانی، شهرستانی و نماینده مردم در مجلس و همچنین مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، مانع از استمرار چنین شیوه ای در مدیریت صنعت نفت گردد و در اسرع وقت به رفع مشکلات این قشر مظلوم و زحمتکش اقدام نمایند.
در پایان از جناب آقای دکتر خلیلی معاونت عملیات غیر صنعتی شرکت ملی نفت ایران که خود از فرزندان این شهرستان است و حضورش در این مسند می تواند فرصتی برای توسعه بهمئی قلمداد گردد نیز تقاضای رسیدگی فوری به موضوع را دارد.
حاتم بزمه پژوهشگر تاریخ ایران
میدان نفتی پارسی-کلاستر از توابع شرکت نفت آغاجاری مناطق نفتخیز جنوب است که در شهرستان بهمئی واقع گردید



کانال تلگرام عصر جهان


ک چ
|
Iran
|
1397/04/28 03:16
  +0

  -0
پاسخ
رنجنامه شما باید تا حصول نتیجه قطعی استمرار یابد یات باسد برای این مسولین گوش شنوا کم است
شهروند
|
Iran
|
1397/04/28 03:35
  +2

  -0
پاسخ
درود بر حاتم
جلالی زاده
|
Iran
|
1397/04/28 07:14
  +2

  -0
پاسخ
جناب اقای بزمه دستت درد نکند زیبا نگاشتی اما ای کاش زودتر از این می نوشتی سالهاست که این وضعیت درداور برای چنین انسانهای به وجود امده است اما از آنجای که موضوع اشتغال الان به عنوان یک معضل عظیمی شده این بندگان خدا حتی جرات اعتراض نسبت به وضعیت موجود را ندارند چون اگر اعتراض کنند از کار برکنار میشوند ؛ درود بر شرف شما و بر قلم شما که دلسوزانه نوشتید امیدوارم مسئولین امر از خواب غفلت بیدار شوند
محمود جهاندیده
|
Iran
|
1397/04/28 09:08
  +1

  -0
پاسخ
احسنت بسیار زیبا بود
اگر جوانان با استعداد ،دلسوز و نوع دوست مثل استاد حاتم بزمه در شهرستان ما زیاد وجود داشت الان خیلی از مشکلات شهر حل شده بود خوشبختانه افراد بااستعداد زیادی داریم ولی متاسفانه دلسوز نیستند و هر کسی به فکر خودش می باشد

ای کاش کمی از این جدییت استاد بزمه به آن دسته از مسولیین بی تفاوت شهرمان می رسید تا الان وضعمان
این نبود ....

درود برشما جناب استاد بزمه
حبیبی جوان
|
Iran
|
1397/04/28 09:47
  +1

  -0
پاسخ
درود بر شرفت
اما کو گوش شنوا و چشم بینا
خوبی زاده
|
Iran
|
1397/04/28 11:30
  +0

  -0
پاسخ
درودبرآقای بزمه ونگارش زیبا وبجایش انشاء الله که ترتیب اثرداده شود.
افراسیاب
|
Iran
|
1397/04/28 11:32
  +0

  -0
پاسخ
احسنت بر استاد بزمه واقعا از چنین تفکرهای باید استقبال بشه البته این راهم بدان که بعضی دنبال تخریب افرادی با این دیدگاه هستند. همان طوری که زمان شورای شهر تبلیغ کردند گفتند آقای بزمه به آدمهای فقیر کمک میکند صرفا به خاطر آرای انها اما باگذشت زمان ثابت شده که خانواده حضرتعالی یکی از خیران این منطقه هستند .و اون افرادی که کمر به تخریب شما بستن کاملا روسیاه شدند .البته اونا که این شایعات راپخش کردند الان دستشان برای همگان روشن شد.که خودشان اون چیزی بودند که شایعه کردند.
درود براندیشه ات .
جهت اطلاع هیچ گونه فامیلی بینی و بین الله من با استاد بزمه ندارم .اما دراین زمینه ها تحقیق میکنم واز افرادی که ایده درستی دارند استقبال میکنم.


🌷🌷🌷🌷
ک.ج
|
Iran
|
1397/04/28 12:18
  +0

  -0
پاسخ
درود بر شیخ بزرگوار
امیدوارم متن زیباتون بر گوش و ذهن مسئول تاثیر داشته باشد.
پایدار باشید
sirvan
|
Iran
|
1397/04/28 13:25
  +0

  -0
پاسخ
درود بر مهندس بزمه

ای کاش مسئولین ما که عده کثیری از آنها فقط به فکر منافع خود هستند برای این موضوع چاره ای بیاندیشند...
هر چند کمی سخت است باورش که مسئولین بهمئی در این راستاقدمی بردارند...

امیدواریم حداقل شما پیگیر موضوع باشید!!
کارمند
|
Iran
|
1397/04/28 15:26
  +0

  -0
پاسخ
واقعا باید فرماندار ونماینده شهرستان پیگیری کنند هم چندین نیروی بیکار مشغول بشن .درود برشرفت حاتم که مرد بودی همیشه
Roz
|
Iran
|
1397/04/28 16:37
  +0

  -0
پاسخ
همچین چیزی رو قبول نداریم...منطقه لیکک همش غریبه پرستن...قدرنشناس ترین آدما منطقه لیکک هستن حاضرن یه غریبه بیاد حکومت بهشون کنه زور بگه ولی یه خودی از خودشون نباشه بخاطر همین افکار و رفتارای زشتشون هیچوقت پیشرفت نمیکنن😏
افضل
|
Iran
|
1397/04/28 16:44
  +0

  -0
پاسخ
حتما راست میگی 😆
کارش خوبه حسودیت شد؟؟؟
Roz
|
Iran
|
1397/04/28 16:44
  +0

  -0
پاسخ
همچین چیزی رو قبول نداریم؛منطقه لیکک حاضرن یه غریبه بیاد بهشون حکومت کنه زور بگه ولی یه خودی ازشون نباشه یه بچه منطقه نباشه از بس حسودن...به خاطر همین افکار غلط و رفتارای زشتشون هیچوقت پیشرفت نمیکنن😏
پیمان
|
Iran
|
1397/04/28 18:50
  +0

  -0
پاسخ
این متن یعنی بر علیه کل حراست با مدیرعامل😏
حسین
|
Iran
|
1397/04/29 03:17
  +0

  -0
پاسخ
عجب🤔بعد۳۰سال حالا آقای بزمه شدن فرشته نجات😐
نفتی
|
Iran
|
1397/04/29 23:52
  +0

  -1
پاسخ
واقعا برای کامنت پیمان متاسفم.تا کی چاپلوسی؟ این موضوع ی سیاسته که باید اصلاح بشه و ربطی به مدیرعامل نفت امیدیه و حتی مناطق نفتخیز نداره. اصل سیاست باید اصلاح بشه که آن هم به لطف قفل های بزرگ دولت محترم و شخص وزیر نفت بر پیکره کشور تقریبا غیرممکن است. زمانی در همین نفت مجوز جذب با توجیه کارشناسی در سطح همین مناطق نفت خیز صادر می شد امروزه شرکت ملی نفت هم قادر نیست چنین کاری کنه اما به تشخیص وزیر دولت پیر بازنشسته ها با حقوق 40 و 50 میلیونی بر می گردن به کار و نمایندگان فقیر؟؟؟!!! با مدرک کاردانی ابتدایی و ادبیات عرب در نفت استخدام می شن.
بعد جنابعالی این قدر کوچک به موضوع نگاه می کنی؟؟؟!!
کارمند
|
Iran
|
1397/04/30 01:07
  +0

  -0
پاسخ
اولا درود بر بزمه عزیز .دوما تمام متنی که زد درست وواقعیت هست .تمام اجحاف در حق این نگهبانان میشه حق کوچکترین اعتراضی هم ندارن .والی که میتونه دربیابان تنها بدون اسلحه حتی سرد نگهبانی دهد
ارکان ثالث1
|
Iran
|
1397/04/30 15:42
  +0

  -0
پاسخ
با سلام
به هر حال ضمن اینکه تشکر میکنم از آقای بزمه جهت نگاه انسان دوستانه به هم همشهری های خود لیکن باید گفت این مشکلات مربوط به اینجا تنها نیست و کلیه نواحی این مشکلات را دارند و به دلیل کوهستانی بودن نمی توان همه پست ها را برق و رفاء کامل داد چرا که نگهبان باید بیدار و هوشیار باشد هرچند اقدامات خوبی برای رفاء آنها صورت گرفت .و اصلا کم بودن حقوق و مزایا که واقعا هم هست توی دست حراست امیدیه نیست این کلی هست و همه جا حق کارگر ضایع میشه شما برید به پالایشگاه بیدبلند سر بزنید ببینید چه کاری از کارگر می کشن و چقدر دستمزد بهش میدن پس اوضاع کل کشور همینه . همه ما میدانیم که آقای زنگنه فقط میتونه از نیرو های ارکان ثالث حمایت کنه که متاسفانه از این نیرو ها بدش میاد و سخت در اشتباه هست
ارکان ثالث1
|
Iran
|
1397/04/30 15:47
  +0

  -0
پاسخ
نیروهای ارکان ثالث نه فقط تو شهر ما بلکه تو تمام نقاط کشور سخت کار میکنند با شرایط یکسان و حتی سختر از نیروهای همکار رسمی اما حقوق و مزایای کمتر می گیرند و هیچ احترامی ندارند .که این واقعا عدالت نیست .باید درصورتی بیشتر بگیرد که کار بیشتر انجام بدهد یا کار فنی تری انجام دهد نه اینکه هر دو شرایط کار یکسان و حقوق نابرابر
جوان روشنفکر
|
Iran
|
1397/04/30 21:41
  +0

  -0
پاسخ
من فکر کنم متن اقای بزمه خیلی عالی برای دفاع از قشری که جرائت هیچ گونه اعتراضی ندارند.
علی
|
Iran
|
1397/04/31 14:30
  +0

  -0
پاسخ
درجواب کامنت ارکان ثالث؛آفرین برادر درست میگین بالاخره یه ادم واقع نگر و درست بین پیدا شد که حقیقتو بگه...تو کل ناحیه شرکت نفت آغاجاری همه گشت موتوری ها و نگهبان ها تو بیابان به همین وضعیت کار میکنن..ایکنه بزمه برعلیه ناحیه چهار پارسی کلاستر این متنو زده واقعا جای شک و شبهش باقیه
حاتم بزمه
|
Iran
|
1397/04/31 21:34
  +0

  -0
پاسخ
در جواب علی آقا فقط اینه عرض کنم متن من هیچ وقت دنبال تخریب مسئولین ناحیه چهار نبوده ونیست خواهشا قانونی با مسئله برخورد کنید .من بچه منطقه هستم هر سال با مسائل ومشکلات محلی که از قبل خیلی بی تدبیری ها وسومدیریت ها بوجود میاد دامنگیر ماهم میشه .پیشگیری بهتر از درمان هست .امیدوارم مسئولین حراست بادید باز وانسان دوستانه به مسئله نگاه کنند اینکه هر کس به ظن خودش تفسیر ش کنند مشکلات حل نمیشه .ومنتظر اقدامات مثبت از طرف مسئولین محترم هستیم وباید به حل مسئله کمک‌کنن ونه اینکه این جور حمایت را مغرضانه توصیف کنند .با تهدید وارعاب مشکلی حل نمیشه .
جواب علی
|
Iran
|
1397/04/31 22:03
  +0

  -0
پاسخ
کوته بینی در برخی موج می زنه. جناب علی این چ استدلالیه مرد محترم!!؟؟
منطقه پارسی هم یکی از آن مناطقه و ایشان با بررسی قلم زده.
نگارنده به هیچ کس توهین نکرده ی یادآوری کرده. زمین به آسمان که نرسیده!!
خوب که در رسانه ها صبح تا شب وزیر و وکیل همه مستقیم نقد میشن.و کسی ککش هم نمی گزه. گویا دارید به افراد این موضوع را نسبت می دید و دنبال بزرگ کردن برخی هستید
واقعا دست مريزاد عصر جهان
کاش همه زمینه های تحت مدیریت ادارات جنوب کشور را به نقد و بررسی بکشید تا لااقل تکانی بخورن آغایون
محمدتقی
|
Iran
|
1397/04/31 22:57
  +0

  -0
پاسخ
امید است مسولین به فکر اصلاح امور باشند نه اینکه سلسله مراتبی دستور دهند که این صدای مظلومیت خفه بشه از اینکه میشنویم از نویسنده متن شکایت شده متاسفم.....
دغدغه مند
|
Iran
|
1397/04/31 23:57
  +0

  -0
پاسخ
اولا کار اقای بزمه خداپسندانه بود وپیگیر حق وحقوق قشری زبان بسته .وشناختی که از اقای شیخ حاتم دارم ادم تحصیلکرده وباتدبیری هست وحتما ایشان حساب شده دست به قلم شده
مهدی
|
Iran
|
1397/05/01 04:27
  +0

  -0
پاسخ
سلام من نه جز حراستم نه هم کاری به کسی دارم فقط دوس داشتم اینجا نظرمو بگم امیدوارم کسی ناراحت نشه و برداشت بد نکنه ولی با این متن هیچ چیزی تغییر نمیکنه و از نظر من اقای بزمه فقط خودشو خراب کرده با این متن چون هرکسی یجوری برداشت میکنه و خیلیا ناراضی هستن از اینکار..خود گشت موتوری ها هم ازاین متن ناراضی هستن هرکسی دنبال اینه که حقوق کارگریشو بگیره بره پی زندگیش کسی حوصله دردسر نداره...امیدوارم که همه باهم برابر و برادر باشیم
نظام
|
Iran
|
1399/03/23 08:10
  +0

  -0
پاسخ
نگهبان گشت که نباید برود در اتاق بنشیند و بخوابد
این چه گشتی است
اگر قرار است یک جای ثابت کنترل شود خب یک دوربین قرار میدهند و دیگر نیاز به اینهمه پرداخت حقوق از جیب بیت المال نیست

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*