دولت کابینه را تغییر می دهد

روزنامه ایران نوشت: غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی، هر چند ابتکار و دستور رئیس جمهوری مبنی بر تشکیل اتاق فکر برای وزرا و مدیران ارشد را اقدامی مناسب و مفید به فایده می داند، اما معتقد است که مهمتر از آن شهامتی است که مسئولان باید برای اجرایی کردن تصمیمات داشته باشند. او تاکید دارد که یکی از مشکلات فعلی نداشتن قدرت تصمیم گیری است بر همین اساس از روحانی می خواهد که تکلیف ترمیم کابینه را تعیین کند. کرباسچی گفت: الان چند وقت است که موضوع ترمیم کابینه مطرح است و به نوعی جامعه و کابینه در حالت صبر و انتظار قرار گرفته‌اند. در چنین شرایطی طبیعی است که اعضای کابینه هم که مطئمن نیستند حضورشان تداوم دارد یا نه، در حالت برزخی قرار می‌گیرند و قطعاً در کیفیت کار خودشان و حتی معاونان‌شان هم تأثیرگذار خواهد بود.

ترمیم کابینه، سناریوی تَکراری برای لاپوشانی فاجعه تَکراری

 احمد غلامی در روزنامه شرق نوشت: تنش‌های دولت روحانی ‌به‌دلیل ناکارآمدی آن نیست. تنش‌های این دولت از آنجا نشئت می‌گیرد که حافظ منافع طبقه مشخصی نیست و به‌لحاظ سیاسی مخاطب مستقیم بین توده مردم ندارد. با اغماض می‌توان گفت حامیان دولت روحانی اصلاح‌طلبان و البته جمعيت سيالي هستند که به‌اقتضای شرایط سیاسی، منافع اقتصادی و قبض‌وبسط‌های اجتماعی به دولت روحانی دور یا نزدیک می‌شوند... حسن روحانی بسیار تلاش کرد تا خود مستقیم نه با واسطه طبقه سیاسی با مردم روبه‌رو شود و آنان را مخاطب قرار دهد و مجاب سازد که نتوانست؛ زیرا از کاریزمای لازم برای این کار برخوردار نبود. او اگرچه در صحنه اجرائی کشور دستاوردهایی داشت، این دستاوردها چندان نتیجه محسوسی در وضعیت معیشتی مردم نداشتند تا آنان را امیدوار کنند تمام‌قد پشت رئیس‌جمهورشان بایستند... روحانی باید از جایی شروع کند، حتی اگر این آغاز برای خودش خسارت‌بار باشد. در این شرایط میانه‌روی معنایی جز فرصت‌طلبی آینده‌نگرانه ندارد. روحانی باید افراد یا جریان‌های پای کار را پیدا کند؛ چه کسانی پای کشور و دولت او می‌ایستند. تنها خودِ روحانی است که باید برای این انتخاب تصمیم بگیرد و هزینه‌اش را هم بپردازد. عیان است که با میانه‌روی محافظه‌کارانه خسارت‌های بیشتری به جامعه تحمیل خواهد شد.

  دولت برای تغییر تیم اقتصادی و افراد ناکارآمد دست به کار شود

سهیلا جلودارزاده در گفت‌وگو با ایلنا خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در بحث تغییرات کابینه بیش از اینکه به اصلاح امر پرداخته شود، به احقاق پست و جایگاه‌ها پرداخته می‌شود.

احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه مطرح شدن جدایی معاون اول از کابینه در جهت تضعیف دولت است، افزود: این مسئله مهم کشور نیست و امروز باید به فکر مشکلات مهم تر کشور باشیم و به حواشی توجه نکنیم. دبیرکل حزب اراده ملت ایران در پایان  راه‌حل مشکلات و مسائل امروز را وحدت و انسجام بین همه مسئولان دانست.

سجاد سالک، عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اظهاراتی مبنی بر اینکه جهانگیری در کابینه دولت نقشی تشریفاتی دارد اظهار کرد: با شناختی که از جهانگیری دارم اگر نقش وی در دولت تشریفاتی و کاملاً نمایشی بود معاون اول رئیس جمهور باقی نمی ماند و از سمت خود کناره گیری می کرد... انتظاری که همیشه از سوی اصلاح طلبان وجود داشته این است که حیطه عمل و مسئولیت جهانگیری به خصوص در حوزه های اقتصادی وسعت بیشتری پیدا کند...اگر سکانداری فرماندهی اقتصاد دولت به جهانگیری سپرده شود، وی می تواند ترکیب مدیران اقتصادی را مورد بازنگری قرار داده و اختیار تعیین جهت گیری اقتصاد کشور را داشته باشد وضعیت نامطلوب فعلی، سمت و سوی بهتری پیدا خواهد کرد.

محمود صادقی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید در خصوص تغییر تیم اقتصادی دولت گفت: منبع موثقی در خصوص تغییر تیم اقتصادی دولت اظهارنظر نکرده و جسته‌وگریخته در رسانه‌ها و از سوی دولت نقل‌شده که در تیم اقتصادی تغییراتی ایجاد خواهد شد اما مجلس و فراکسیون امید انتظار دارند در تیم اقتصادی تغییراتی صورت بگیرد و افراد منسجم‌تر شوند.

او در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» ادامه داد: تیم اقتصادی دولت باید کارآمدتر باشد و حتی در اعتراضات دی‌ماه هم فراکسیون امید بیانیه‌ای داد و انتظار خود را اعلام کرد که تیم اقتصادی لازم است یک تحولی داشته باشد تا تحرک بهتری داشته باشد. همچنین بیش از 180 نماینده از طیف‌های مختلف نامه‌ای را به‌منظور تغییر تیم اقتصادی دولت امضا کردند.  این نماینده مجلس تأکید کرد: تیم اقتصادی مرکب از وزیر اقتصاد، وزیر صنعت و معدن و بانک مرکزی و سازمان برنامه است و به نظر می‌آید این تیم انسجام، هماهنگی و کارآمدی لازم را بخصوص برای کار در شرایط بحرانی باهم ندارند درمجموع تحول باید در این ترکیب صورت بگیرد.

آفتاب یزد نوشت: بسیاری از ناظران معتقدند اگر دولت به دنبال تغییر در تیم اقتصادی خود است باید این موضوع رااز ریاست سازمان برنامه و بودجه آغاز کند... در این چند روزه عده‌ای از اصلاح طلبان معتقدند که شاه کلید تغییرات نه وزارتخانه و بانک مرکزی؛ بلکه کسی جز رئیس سازمان برنامه و بودجه نباید باشد. می‌گویند تا نوبخت عوض نشود و ریاست سازمان برنامه و بودجه را تفکر دیگری برعهده نگیرد حتی با ترمیم تیم اقتصادی دولت نیز باز آش همان آش است و کاسه همان کاسه... پس از انتشار لیست افرادی که ارز دولتی گرفته‌اند محمد شریعتمداری وزیر صمت بیش از سایر اعضای کابینه در مظان‌ جابه‌جایی‌ها بود. ناظران در آن برهه زمانی با توجه به برخی مقاومت‌ها از سوی وزارت صمت در مورد انتشار کامل لیست ارزبگیران دولتی معتقد بودند این مقاومت به منزله سرپیچی از دستور رئیس‌جمهور است و تاوان تغییر وزیر. اما اکنون شرایط تغییر کرده و به نظر می‌رسد نوک پیکان ترمیم به سمت سکاندار ساختمانی در حوالی میدان بهارستان است...اکنون پرسش اینجاست که ممکن است با وجود نفوذی که حزب متبوع نوبخت در نهاد ریاست جمهوری دارد به نحوی که بسیاری او و واعظی - رئیس دفتر رئیس جمهور از هم حزبی‌های نوبخت - را به عنوان دست راست و چپ حسن روحانی در تغییرات و عزل و نصب‌ها می‌دانند خود نیز شامل بخشی از این تغییرات شوند؟

  ایست بازرسی آژانس در دانشگاه‌ها

روزنامه صبح نو نوشت: «ما براساس برجام محدودیت‌های بسیار گسترده‌ای را پذیرفته‌ایم به‌صورتی‌که دانشگاه‌ها هم بازرسی می‌شوند.» این پیش‌بینی یکی از اساتید دانشگاه { فؤاد ‌ایزدی }در روزهای امضای برجام بود، پیش‌بینی‌ای که درست درآمد و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ‌دو دانشگاه شریف و علم و صنعت بازرسی کردند و دانشگاه شهید بهشتی مقصد بعدی آن‌هاست... بازدید پنهانی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه علم و صنعت که به گفته برخی از اساتید این دانشگاه در یک روز تعطیل و به‌صورت مخفیانه صورت گرفته است و نمونه‌برداری از آزمایشگاه‌های این دانشگاه صدای اعتراض بسیاری از دانشگاهیان را‌ در آورد... برخی از اساتید دانشگاه هم می‌گویند بازرسان آژانس از دانشگاه شریف هم بازدید کرده‌اند و به دانشگاه امیرکبیر هم رفته‌اند که در این دانشگاه با مخالفت برخی اساتید روبه‌رو شده و نتوانسته‌اند وارد اتاق‌ها و آزمایشگاه‌ها شوند.

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین گفت: هیچ توافق پنهانی برای انجام برخی بازدیدها از دانشگاه ها یا اماکن دیگر وجود ندارد و هر آنچه که انجام شده، طبق تعهدات کشور است. مبنای همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، تعهدات پذیرفته شده کشور بوده و آژانس هیچگونه دسترسی فراتر از این تعهدات، ندارد.

روحانی هم به سیاست‌های اقتصادی احمدی‌نژاد عمل‌کرد

 روزنامه فرهیختگان نوشت: محمد هاشمی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به لزوم حمایت از دولت در وضعیت اقتصادی آشفته کنونی گفت: در دولت آقای روحانی هم متاسفانه این سیاست عمل شد. آقای روحانی به‌رغم اینکه خود در مجمع تشخیص مصلحت نظام با وضع دولت آقای احمدی‌نژاد مخالفت می‌کرد، ولی وقتی خود رئیس دولت شد، نمی‌دانم به چه دلیل، همین سیاست آقای احمدی‌نژاد را در این زمینه ادامه داد. به عبارت دیگر، آقای روحانی مرتب حجم نقدینگی را بالا برد و بنابراین اکنون حجم نقدینگی به عددی رسیده که نتیجه آن همین وضعیتی است که مشاهده می‌شود.

  سپرده 40‌ میلیاردی يك نماینده در یک مؤسسه مالی

شرق نوشت: «امیر خجسته» نماینده همدان، به «خانه ملت» گفته که یکی از نمایندگان مجلس سپرده‌ای معادل ۴٠ میلیارد تومان در مؤسسات مالی و اعتباری داشته است. او با اشاره به سپرده 40‌میلیاردی یکی از نمایندگان در مؤسسات مالی و اعتباری گفت: «این موضوع در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی می‌شود، هر مورد دیگری را که در این زمینه وجود داشته باشد، به شدت از طریق سه قوه پیگیری می‌کنیم». او با اشاره به معوقات بانکی و ارتباط آن با افراد ذی‌نفوذ، گفت: کارمندان یا کارگرها نمی‌توانند بدون ارتباط با افرای ذی‌نفوذ از بانک پول‌های کلان بگیرند، قطعا کسانی که معوقات کلان بانکی دارند با ذی‌نفوذان در ارتباط بوده‌اند و ذی‌نفوذان هماهنگ می‌کردند تا چنین پول‌هایی از بانک گرفته شود... پیش از این نیز یک نماینده دیگر خبر داده بود که یک نماینده در مجلس دهم 40‌ میلیارد تومان در مؤسسات مالی سپرده گذاشته بود.

به اين خاك خيانت نمي‌كنيم

روزنامه اعتماد مصاحبه ای با مولوي عبدالحميد انجام داده که در ادامه بخش هایی از آن آمده است: ما براي اصلاحات هزينه كرديم چون فكر مي‌كنيم اصلاح‌طلبان فكرشان بازتر است، ديدشان بازتر است، نه اينكه ما با اصلاح‌طلبان خويشاوندي داشته باشيم. به نظر ما فكر آنها بهتر مي‌تواند ايران را يكپارچه و آباد بكند اما آنها براي ما و در دفاع از حقوق ما كه ضايع شده است در اين كشور هزينه نكردند. بايد بگويم كه ما از اصلاح‌طلبان گلايه داريم. اصلاح‌طلبان براي ما هزينه نكردند آنگونه كه بايد بكنند... در دور دوم برخلاف انتظار آقاي روحاني خيلي سست عمل كرد. وزارت كشور در اين دوره هيچ كاري انجام نداد. وزارتخانه‌هاي ديگر هم همين‌طور...فشار هست اما عزمي هم نيست. اگر عزمي باشد مي‌توان كاري كرد... معنا ندارد كه شايستگان يك قوم محروم شوند. من اينجا يك صحبتي كردم بالاترين مشكل ما اين است كه اين تبعيض نه‌تنها بين شايستگان اهل سنت كه بين شايستگان شيعه هم هست. مثلا در مجلس نمي‌توانند افراد توانمند بيايند. در رياست‌جمهوري نمي‌توانند شركت كنند. در مديريت‌ها نمي‌توانند بيايند. درحالي كه بايد توانمندي و توان مديريتي او را لحاظ كنند...ما در رابطه با منافع كشور، مسائل ملي را حتي بر مسائل قومي و مذهبي ترجيح مي‌دهيم. معتقديم كه هرجا كه منافع كلي ملت ايران هست ترجيح و اولويت دارد. بعدازآن منافع اقوام و مذاهب بايد رعايت شود

حداقل اسمش را عوض کنید!

محمدرضا زائری در روزنامه خراسان نوشت: ... آفت مهم تر و خطرناک تر این است که با ضایع شدن شعارها و عناوین دینی و مذهبی، همان باورهای اصیل و ارزش های عمیق موجود نیز در نسل های بعد به سرعت دچار خدشه جدی و آسیب گسترده خواهد شد و در نتیجه اگر مثلا یک مؤسسه اعتباری با نام «ثامن الحجج» در امانت سپرده گذاران خیانت کرد، آن وقت مفهوم و معنای قدسی ثامن الحجج از این خیانت بیش از اموال سپرده گذاران آسیب خواهد دید، در حالی که اگر نام این مؤسسه اعتباری ارکیده یا ارغوان باشد ماجرا به طور کلی تفاوت خواهد داشت. کاش اگر با رفتار صحیح و درست خدمتی به عقاید مردم نمی کنیم و آبروی دین نیستیم، حداقل با نام گذاری های دینی ضربه های عمیق و کاری به ارزش های دینی نزنیم و آبروی دین را نبریم! کاش وقتی رسمش را نداریم و مرامش را عمل نمی کنیم، حداقل نامش را برداریم و عوض کنیم!

مدیرعامل ثامن‌الحجج در لباس زندان

کیهان نوشت: بانک مرکزی در ماجرای فساد موسسه ثامن‌الحجج می‌تواند متهم ردیف اول محسوب شود چرا که این موسسه به استناد گزارشی که به روزنامه شرق برای انتشار داده است قرار بوده است تنها در سبزوار فعالیت کند ولی در کل کشور شعبه زده و این فسادهای کلان را به دنبال داشته است.  نکته دیگر اینکه اگر قرار به افشاگری از سوی بانک مرکزی و به شکل ارائه گزارش به روزنامه باشد ضروری است بانک مرکزی ابعاد کامل فساد این موسسه را در اختیار افکار عمومی قرار دهد نه چند میلیارد پرداخت شده و یا نشده به چند سلبریتی و... که بخش بسیار کوچکی از فساد ثامن‌الحجج را شامل می‌شود.

مهران مدیری در دادسرای رسانه حضور یافت

 عبدالله گنجی هم در توییتر نوشت: سیاسی کردن پروژه فساد فاجعه آفرین است

http://www.javanonline.ir/files/fa/news/1397/4/29/443897_921.gif

 مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس هم درباره انتشار خبری مبنی بر فرار متهم مؤسسه ثامن‌الحجج، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مسئولان احتمال فراری شدن متهم مؤسسه ثامن‌الحجج را می‌دادند، در اقدامی پیشگیرانه این فرد را دستگیر کردند.

 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شویم

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات درباره این‌که مطرح می‌کنند شفاف سازی‌ها از سوی وی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری است به ایلنا گفت: به آن‌هایی که نگرانی این مطلب را دارند بگوید خیالشان راحت باشد کاندیدای ریاست جمهور نمیشوم. آذری جهرمی خاطرنشان کرد: در دوره کنونی که عصر فن‌آوری و تبادل اطلاعات است و موضوعات مختلف مطرح می‌شود، نمی‌توان چیزی را از جامعه و افکار عمومی پنهان کرد. وی تاکید کرد: یکی از انتقاداتی که همواره به دولت بوده‌، این است که در حوزه اطلاع‌رسانی ضعیف عمل می‌کند، خب چارچوب اطلاع‌رسانی همین شفاف‌سازی‌ها است.

آذری جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی‌از جریان‌های سیاسی مطرح می‌کنند که این شفاف‌سازی از سوی شما به نوعی برای آینده و شرکت در انتخابات ریاست جمهوری است،‌ گفت: به آن‌هایی که نگرانی این مطلب را دارند بگویید خیالشان راحت باشد، کاندیدای ریاست جمهوری نمی‌شوم.

آفتاب یزد نوشت: اظهاراتی از سوی محسن‌هاشمی‌رفسنجانی در جریان آنچه که روزنامه ارگانی حزب متبوع او منتشر کرد، شائبه حضور وی برای انتخابات سال 1400 را بر سر زبان‌ها انداخت. محسن‌هاشمی‌در بخش‌هایی از گفته‌هایش اظهار داشته: باید فعالیت‌های خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 و در هماهنگی با اصلاح طلبان و براساس بازسازی جبهه اصلاحات آغاز کنیم. آنچه کارگزاران را از دیگر احزاب متمایز می‌کند، عمل گرایی در عین آرمان خواهی است. ما یک حزب واقع گرا هستیم و آزادیخواهی هم از اصول ماست... کار به جایی رسید تا محسن‌هاشمی‌این خبر را تکذیب کند و به آن واکنش نشان دهد و بگوید: این موضوع یک سوء تفاهم بود چون بنده در مورد انتخابات مجلس شورای اسلامی‌صحبت کرده و در برخی رسانه‌ها به اشتباه، حضورم در انتخابات ۱۴۰۰ درج شده بود و بنابراین، این موضوع اصلا صحت ندارد.

 دولت برنامه جامعی برای کنترل بازار‌ ندارد

حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت‌‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به افزایش بی‌رویه قیمت خودرو، اظهار کرد: این روز‌ها برخی از دولتمردان در اظهارات خود بر این نکته پافشاری می‌کنند که مشکلات بازار صرفا یک جو روانی است در حالی که دولت با عدم نظارت بر بازار و همچنین  ثبت نام و پیش‌فروش سکه و خودرو، به تشدید جو روانی بازار کمک کرد...اتفاق خاصی اخیرا رخ نداد که بازار کشور را دچار التهاب کند و تنها عامل آشفتگی اقتصادی، سوءاستفاده دلالان است.

جنجال درباره احتمال دو تابعیتی بودن پروین فرشچی

محمدجواد ابطحی عضو هیئت تحقیق و تفحص از دو تابعیتی‌ها در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره صحت و سقم خبر دو تابعیتی بودن پروین فرشچی سفیر جدید ایران در فنلاند، اظهار کرد: در گزارش هیئت تحقیق و تفحص از دو تابعیتی‌ها اسامی بسیار زیادی از مسئولان دو تابعیتی وجود دارد که بنده حضور ذهن ندارم که آیا نام پروین فرشچی هم در آن لیست قرار داشت یا خیر. وی در واکنش به تایید این خبر از سوی کریمی‌قدوسی رئیس هیئت تحقیق و تفحص از دو تابعیتی‌ها، گفت: اسناد و لیست کامل دو تابعیتی‌ها در اختیار آقای کریمی‌قدوسی است و اگر وی این موضوع را تأیید کرده است، قطعا پروین فرشچی جزء مسئولان دو تابعیتی است چرا که همه ما به خوبی می‌دانیم که باید درباره چنین مسائلی بر اساس سند و مدرک صحبت کنیم و در غیر این صورت برای ما بار حقوقی دارد و باید پاسخگوی مراجع قضایی باشیم...وزارت خارجه دو تابعیتی بودن بسیاری از مسئولان از جمله دری‌اصفهانی را هم قبول نداشت.

ابطحی: کریمی‌قدوسی بر اساس سند، دو تابعیتی بودن "پروین فرشچی" را تایید کرده است

 آفتاب یزد نوشت: پروین فرشچی به عنوان دومین سفیر زن در دولت حسن روحانی معرفی شد... فرشچی به عنوان معاون ابتکار در محیط زیست، موفق به اخذ ریاست سفارت ایران در فنلاند گردید. اما با این همه انتصاب خانم سفیر با حاشیه‌هایی همراه بوده است که نمی‌توان از آن غافل شد، زیرا کریمی قدوسی نماینده جبهه پایداری در مجلس همزمان با انتصاب فرشچی به عنوان دومین سفیر جمهوری اسلامی اتهاماتی چون دوتابعیتی را علیه خانم سفیر مطرح کرد؛ اگرچه این اتهامات از سوی وزارت خارجه و برخی از نماینده‌های زن و همچنین حشمت ا... فلاحت پیشه در مجلس تکذیب شد و با واکنش خانم سفیر روبرو گردید. فرشچی اتهامات کریمی قدوسی را تکذیب کرد و افزود: «با افتخار، ایرانی بودن را به هر هویت و تابعیتی ترجیح داده و از خداوند متعال برای نماینده محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای کریمی قدوسی پرهیز از اتهامات و اظهارات نادرست را آرزومندم.» اما به نظر می‌رسد که او با توجه به انتصاب پرحاشیه و نیز اتهامات برخی از تندروهای مجلس راه پرچالشی در سپهر سیاسی بیشتر مردانه ایران در پیش دارد.

انتقاد کیهان از عادل فردوسی‌پور

کیهان نوشت: با گذشت چند روز از پایان برنامه ۲۰۱۸ شبکه سوم سیما، این پرسش وجود دارد که آیا در این فرصت، نهاد‌های ذیصلاح به موضوع ترویج ابتذال توسط این برنامه می‌پردازند یا نه؟ اوج قانون‌گریزی و ابتذال‌گرایی مجری در برنامه آخر مجموعه ۲۰۱۸ عیان شد؛ آن هنگام که پس از پخش تصاویر چندش مبتذل و غیراخلاقی از رئیس‌جمهور کروواسی در ورزشگاه – که با انتقاد رسانه‌های کروواسی و صربستان- روبرو شد؛ مجری برنامه، با تشکر از مجوز پخش تصاویر مبتذل، شادی خود را با گفتن اینکه با پخش این تصاویر هیچ اتفاق بدی روی نداد، به اوج رساند!... ۲۰۱۸ نشان داد که متاسفانه برخی افراد بی‌صلاحیت از نظر برخی مسئولین سیما و به خصوص معاون سیما به حدی بزرگ هستند که جرات مخالفت با نظر این مجریان را ندارند. مجریانی که ثابت کرده‌اند نه تنها عرق ملی و انقلابی ندارند بلکه هر جا بتوانند نیش زهرآگین خود را به انقلاب و رسانه ملی می‌زنند.

سناریوی اصلاحطلبان برای پیروزی در انتخابات

تسنیم نوشت: اصلاح طلبان در هنگام تشکیل دولت دوازدهم به دنبال مدیریت چینش کابینه بودند تا حداکثر منفعت را از آن ببرند، اما با بیشتر شدن نارضایتی از عملکرد اقتصادی دولت، آنها بخش دیگری از نقشه خود را اجرایی می کنند تا در ۲ انتخابات آتی شکست نخورند... البته روحانی در عمل چینش کابینه را به جهانگیری واگذار نکرد و مدیریت اقتصادی دولتش را به محمد نهاوندیان و مسعود نیلی واگذار کرد... موضوع تغییر کابینه و حتی تغییر رویه در آن از این جهت که تا همین امروز هم این کابینه ماحصل تلاش اصلاح طلبان است در وهله اول فرار از مسئولیت اصلاح طلبان در ناکارآمدی دولت و تیم اقتصادی تلقی می شود. اما این رفتار آنها هم در نهایت بر این اساس قابل تفسیر است که آنها برای دو انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی و سه سال آینده ریاست جمهوری برنامه ریزی کردند و امروز با قربانی کردن دولت و کابینه آن می توانند به اهداف شان برسند.

  جابجایی فرمانده سپاه شایعه است

سردار محمد شیرازی، رئیس دفتر فرماندهی معظم کل قوا در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به سوالی درباره شایعات مطرح شده در خصوص احتمال جابجایی سرلشکر جعفری از سمت فرماندهی کل سپاه گفت: بعضی‌ها شایعه کرده‌اند که فرمانده محترم کل سپاه ممکن است از سمت فرماندهی جابجا شوند، اینها همگی شایعه است و صحت ندارد... فعلا به هیچ وجه چنین جابجایی و تغییری در برنامه نیست. حتما شایعه هم، کار و اقدام خوبی نیست چرا که مسئول و فرمانده و بدنه را سست می‌کند و این، قطعا مانع کار است.

 براندازی از درون نظام صورت می گیرد/ امیدی به دولت و مجلس ندارم

حسین راغفر( اقتصاددان و استاد دانشگاه) در گفت‌وگو با ایلنا با انتقاد از تشکیل بانک‌های خصوصی گفت: مورد دیگر تشکیل بانک های خصوصی بود که توسط قانون محدود شده بودند و باید در اختیار حاکمیت قرار می‌گرفتند. در حالی که تشکیل این بانک‌ها موجب ایجاد فساد فاجعه‌بار در کشور شد، به گونه‌ای که این بانک‌ها تبدیل به غده سرطانی کشور شده‌اند... بازار ثانویه نیز در همین راستا است که حافظ منافع گروه خاص و به زیان عموم جامعه است و به سهولت می توان ردپای اصحاب قدرت و نهادهای تصمیم‌گیری اساسی را شناسایی کرد.

راغفر با ابراز ناامیدی از اقدامات سیاست‌گذاران کشور گفت: به نظرم بعید است که با ساختار و ترکیب سیاست‌گذاران موجود، سیاست‌های اضطراری دوران جنگ اعمال شود که تنها راه حل مدیریت منابع ارزی کشور است. چون خود سیاست گذاران از این شرایط متنفع می شوند و باید گفت هیچ کاردی دسته خود را نمی برد...ازهمین روی بنده هیچ امیدی به اقدامات دولت و مجلس و دیگر نهاد‌های کشور ندارم و در واقع این روند ادامه سیاست‌های گذشته است، به هیچ وجه پاسخ‌گوی شرایط کنونی کشور نیست و تنها فرصت سوء استفاده و فرار غارتگران را فراهم می کند. یک عده به دنبال این هستند که  غارت‌ها و چپاول خود را به گردن تحریم بیاندازند و به نظر من بیش از هر چیزی عوامل داخلی در تشدید این شرایط موثر است و تحریم‌ها تنها بهانه‌ای برای افزیش قیمت، غارت و چپاول مردم است.

 با اصطلاحات ورزش کشتی، الان روی پل هستیم و باید مقاومت کنیم

اکبر ترکان درباره صحبت حسام الدین آشنا که گفته «زمان مذاکره با آمریکای ضد ترامپ رسیده است» به خبرآنلاین گفت: اصطلاحاتی در ورزش کشتی وجود دارد که برای آسان سازی موضوع می گویم وقتی کسی روی پل است موقع گفتگو و مذاکره نیست، مذاکره باید در سر پا باشد. مشاور رئیس جمهور درباره میزان اثرگذاری لابی با آمریکایی‌های مخالف دولت ترامپ اظهار کرد: الان ما در وضعیتی هستیم که باید مقاومت کنیم.

گفتنی است حسام الدین آشنا در روزهای گذشته گفته بود که زمان آن است که با آمریکای ضد ترامپ گفت‌و‌گو کنیم.

 شهادت ۱۰ رزمنده در درگیری با تروریست‌ها در مریوان/ انفجار زاغه مهمات

قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای از حمله تروریست‌های ضد انقلاب و انفجار زاغه مهمات پاسگاه مرکزی در روستای دری منطقه مریوان و شهادت ۱۰ تن از رزمندگان اسلام خبر داد.

 مجمع تشخیص به بازگشت «سپنتا نیکنام» به شورای شهر یزد رای داد

غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از بازگشت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد، به این شورا خبر داد.

قائم مقامی الیاس حضرتی در حزب اعتماد ملی غیرقانونی اعلام شد

تسنیم نوشت: نتایج کنگره و همچنین انتخابات اخیر شورای مرکزی اعتماد ملی که در آن، الیاس حضرتی به عنوان قائم مقام جدید حزب معرفی شد، از سوی بازرسان این حزب غیر قانونی اعلام شد. بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اظهارداشت: ظاهراً تغییر در تیم اقتصادی دولت طی این هفته و هفته آینده جدی است؛ چرا که اگر این مسئله اتفاق نیفتد، به نظر می‌رسد مجلس آماده تصمیم خواهد بود.

منبع/اتف