اخبار عمومی
اعلام وصول 2
2146
تاریخ انتشار: 1393/06/25 10:25
پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان
انتصاب دکتر منوچهر جوکار به عنوان مدیر امور فرهنگی و دکتر عبدالرضا نوّاح به عنوان مدیر امور اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، در ابتدای این مراسم دکتر محمد رعایایی اردکانی سرپرست دانشگاه، کار در حوزه فرهنگی را مشکل‌تر از سایر حوزه‌ها دانست و اظهار داشت: سختی کار در بخش فرهنگی به این دلیل است که در دیگر حوزه ها بحث بر سر توانایی مدیریتی یک فرد است اما در بخش فرهنگی بحث بر روی ابتکار، خلاقیت، سلیقه و علاقه‌مندی یک شخص است که باید با مدیریت ترکیب شود و این کار هرکسی نیست؛ زیرا چه بسا فردی مدیر باشد ولی علاقه و سلیقه در کار به خرج ندهد؛ به همین دلیل کار در مجموعه فرهنگی بسیار حساس است و به دلیل همین حساسیت‌ها نیز باید نگاه متفاوتی به حوزه فرهنگی شود و حمایت بیشتری از آن صورت گیرد تا انشاءا... دانشگاه ما در سطح استان و بین سازمان ها و ارگان ها حرفی برای گفتن داشته باشد.

دکتر رعایایی به وجود 4 میلیون و 800 هزار دانشجو در سطح دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: این تعداد افراد شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های کشور، کار را برای درخشیدن یک دانشگاه و برتر شدن در بین سایرین، سخت می‌کند و رقابت تنگاتنگ می شود.

سرپرست دانشگاه شهید چمران افزود: بالا رفتن سطح فرهنگ و دانش جامعه موجب شده تا به دنبال آن سطح توقع افراد نیز از تمام حوزه ها و به طور خاص حوزه فرهنگ، بالاتر رود؛ بنابراین دوستانی که امروز این مسئولیت را تقبل می کنند بار سنگینی بر عهده دارند که البته انشاءا... با حمایت‌هایی که از مجموعه فرهنگی دانشگاه خواهیم داشت و با یاری همه همکاران، دانشگاه شهید چمران از نظر فرهنگی در استان و کشور بیش از پیش خواهد درخشید.

دکتر رعایایی تصریح کرد: انجام دادن کار فرهنگی محدود به در اختیار داشتن بودجه کلان و ساختمان‌های تجملاتی نیست، بلکه آنچه در تحول فرهنگی بسیار موثر است عشق و علاقه افرادی است که در این مسیر گام برمی‌دارند.

وی افزود: فرهنگ، صرفاً در هنر خلاصه نمی‌شود بلکه بسیار فراتر از حوزه هایی مانند سینما، موسیقی، تئاتر و مانند آن است و می‌بایست نسبت اجرای فعالیت‌های فرهنگی در همه حوزه‌ها رعایت شود و به اندازه‌ی وزن هر فعالیتی که در حوزه فرهنگ می‌گنجد، برای آن هزینه مادی و معنوی کرد.

 

سرپرست دانشگاه، ایجاد دانشگاه جامع هنر خوزستان را از بزرگترین اقدامات فرهنگی در دست اجرا برشمرد و اظهار امیدواری کرد که با کمک دوستان، تحول فرهنگی بزرگی در استان ایجاد شود.

در ادامه این مراسم، دکتر خسرو نشان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ضمن تشکر از حضور سرپرست دانشگاه، هیئت رییسه، مدیران فرهنگی پیشین و جدید، مدیر امور اجتماعی و همکاران معاونت فرهنگی و اجتماعی و دیگر بخش‌های دانشگاه در این مراسم، در سخنانی اظهار داشت: دکتر نوبخت در تمام طول مدت همکاری با این معاونت، بی‌وقفه به کار و تلاش پرداختند و حتی اکنون نیز همچنان مسئولیت پیگیری امور ستاد استقبال از دانشجویان جدیدالورود را برعهده دارند که از این بابت از ایشان صمیمانه قدردانی و تشکر می‌کنم و امیدوارم انشاءا... از این پس نیز معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه را از تجارب فرهنگی خود خصوصاً با توجه به توان علمی و تخصصی‌شان، در بخش انجمن‌های علمی دانشجویی بهره‌مند کنند.

وی همچنین از دکتر عبدالرضا نواح مدیر امور اجتماعی و دکتر منوچهر جوکار مدیر امور فرهنگی که این مسئولیت‌های خطیر را عهده‌‎دار شده اند قدردانی کرد و گفت: هریک از این دو بزرگوار در حوزه هایی که قبول مسئولیت کرده اند صاحب‌نظرند و خوشبختانه مجموعه همکاران معاونت فرهنگی و اجتماعی نیز هریک با توجه به توانایی‌هایشان در جایگاه واقعی خود قرار دارند که از این حیث خدای بزرگ را شاکرم.

دکتر نشان خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم در حوزه کاری ما، هدفی است که دنبال می کنیم و نیز اینکه چگونه باید این هدف دنبال شود؛ برای مثال در بحث جشنواره قرآنی و یا تهیه تقویم فرهنگی با جلسات مدوّنی که داشتیم به خروجی کار قابل قبولی رسیدیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با اشاره به بودجه فرهنگی اظهار داشت: مجموع اعتبارات تخصیصی برای انجام فعالیت‌ها -چه درون‌دانشگاهی و چه برون‌دانشگاهی- فاصله زیادی با نیاز واقعی ما دارد اما با قول مساعدت دکتر رعایایی سرپرست محترم دانشگاه، انشاءا... بخش وسیعی از برنامه ها اجرایی خواهد شد.

وی درخصوص افزوده شدن مدیریت امور اجتماعی به ساختار تشکیلاتی این معاونت بیان داشت: این مدیریت در بطن معاونت فرهنگی وجود دارد و همان‌گونه که از نام معاونت فرهنگی و اجتماعی برمی‌آید این معاونت در ساختار تشکیلاتی خود به دو مدیریت مجزا نیازمند است و در بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ ایجاد شده و ما نیز پس از اصلاح جدول سازمانی معاونت، مدیریت ها را به دو بخش مدیریت امور فرهنگی و مدیریت امور اجتماعی تقسیم و حوزه های کاری هریک را تفکیک نمودیم.

در ادامه دکتر ولی اله نوبخت مدیر پیشین امور فرهنگی به ارائه گزارش کوتاهی از عملکرد دوره مدیریت خود پرداخت و گفت: از مجموع فعالیت‌های صورت گرفته در این مدت، به نظر من فعالیت‌های بخش انجمن های علمی دانشجویی و کانون های فرهنگی هنری قابل قبول بوده، در بخش فعالیت های قرآنی هم کارها رو به رشد است و بخش نشریات نیز دچار ضعف هایی از قبل بوده که امیدوارم با حضور کارشناس مجرب کنونی، این ضعف ها برطرف شود.

وی همچنین از دکتر رعایایی و دکتر نشان که فرصت فعالیت در این حوزه را به ایشان دادند سپاسگزاری کرد و افزود: تشکر صمیمانه ای نیز از تک تک همکاران این مجموعه دارم؛ زیرا به حق، تمامی کارکنان با علاقه و خالصانه به کار فرهنگی می پردازند و امیدوارم سرپرست محترم دانشگاه هم نگاه ویژه ای به مجموعه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه داشته باشند.

دکتر نوبخت در پایان برای دکتر جوکار و دکتر نواح مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آرزوی توفیق و برای همه همکاران آرزوی سلامتی نمود.

دکتر عبدالرضا نواح مدیر امور اجتماعی دانشگاه نیز در ادامه مراسم تودیع و معارفه، ضمن ابراز خرسندی از همکاری مجدد با دکتر نشان معاون فرهنگی و اجتماعی، اظهار داشت: این سومین مقطعی است که من به طور رسمی با دکتر نشان همکاری دارم و امیدوارم با نگاه بلندی که ایشان به مسائل فرهنگی دارند کارها رو به پیشرفت برود.

وی با اشاره به ایجاد بخش جدید مدیریت امور اجتماعی در ساختار تشکیلاتی این معاونت تصریح کرد: متاسفانه تاکنون مسایل اجتماعی به طور دقیق و مجزا در دانشگاه دیده نمی‌شد و اکنون جای بسی خوشحالی است که با تفکیک مدیریت‌ها، به نقش و تاثیرگذاری امور اجتماعی در سطح دانشگاه توجه لازم شده است.

دکتر نواح اوقات فراغت دانشجویان را فرصت مغتنمی برای برنامه‌ریزی اجتماعی جوانان دانشجو دانست و گفت: برنامه‌ریزی اجتماعی برای دانشجو، او را از آسیب‌های اجتماعی آینده که ممکن است در اجتماع گریبان‌گیر او شود مصون می‌دارد و او را به شهروندی وظیفه‌مند و هدف‌دار تبدیل می‌کند.

مدیر امور اجتماعی دانشگاه در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد که با همکاری همه دوستان، قدم برداشتن در مسیر فعالیت‌های اجتماعی آغاز شود تا انشاءا... آیندگان ادامه‌دهنده و گسترش‌بخش این راه باشند.

در ادامه مراسم دکتر منوچهر جوکار مدیر امور فرهنگی دانشگاه به تبیین تاریخچه و مفهوم واژه «فرهنگ» پرداخت و گفت: این واژه ریشه بسیار کهنی در حدود 3 هزار سال دارد و یکی از پربسامدترین کلمات در ادبیات غنی ماست که در جایی به معنی ادب کردن و پرورش دادن و در جای دیگر به معنای دانش و معرفت آمده است و از ترکیب این دو، تهذیب و تأدیب علم همراه با معرفت حاصل می‌شود که امروز نگاه ما به فعالیت‌های فرهنگی باید تلفیقی از این دو مفهوم باشد و اساساً جامعه فرهنگی جامعه‌ای تهذیب‌یافته و دانش‌محور و معرفت‌گرا است.

 

وی به بحث تنوع و تکثر در کارهای فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: یک فعال فرهنگی باید این تنوع را به رسمیت بشناسد؛ چرا که تکثر در حوزه های فرهنگی جزو ذات این کار است اما متاسفانه همین تنوع گاهی مانعی بر سر راه می شود و کار به یکجانبه‌نگری و تک‌بعدی شدن سوق می یابد.

مدیر امور فرهنگی دانشگاه با اشاره به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به سال اقتصاد و فرهنگ افزود: نکته بسیار ظریفی در نامگذاری امسال نهفته است که البته محقق شدن اهداف کلان فرهنگی نیاز به عزم ملی دارد و قائم به شخص و یک نهاد یا سازمان نیست.

وی ادامه داد: از جمله آسیب‌هایی که حوزه فرهنگ طی ادوار مختلف دیده، سیاست‌زدگی فرهنگ است که باید این نگاه از بین برود؛ کمااینکه خود فعالیت های سیاسی هم، چنانچه با فرهنگ توأم شود لطافت و ظرافت خواهد یافت.

دکتر جوکار در پایان ضمن تشکر از تلاش‌های صورت گرفته توسط دکتر نوبخت مدیر فرهنگی پیشین گفت: دست یاری به طرف تمامی همکاران با سلایق گوناگون دراز می‌کنم تا با یاری یکدیگر انشاءا... برنامه‌ها را چهارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری به بهترین وجه به انجام برسانیم.

در پایان این مراسم به رسم یادبود لوح تقدیری به دکتر ولی اله نوبخت مدیر امور فرهنگی پیشین اهدا و حکم انتصاب دکتر منوچهر جوکار به عنوان مدیر امور فرهنگی و دکتر عبدالرضا نوّاح به عنوان مدیر امور اجتماعی به ایشان اعطا شد.

شایان ذکر است؛ دکتر جوکار در حال حاضر عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی و دکتر نواح عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی هستند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*