اخبار عمومی
اعلام وصول 2
2293
تاریخ انتشار: 1393/07/14 13:53
پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان
در گزارشی از زبان مردم با عنوان -بوی فاضلاب و زباله ها زندگی را برایمان سخت کرده است- به بیان مشکلات مردم شهر دهدشت در زمینه فاضلاب پرداخته است.

نبود جدول و کانال برای هدایت فاضلاب های خانگی در برخی محله های شهر دهدشت مشکلات متعددی را برای اهالی به وجود آورده است.
تجمع این فاضلاب و به وجود آمدن باتلاقی از این آبها، گذشته از بوی بد و متعفن می تواند باعث بروز امراض و بیماری های گوناگونی شود.
تجمع فاضلابهای خانگی درست پشت درمانگاه تامین اجتماعی شهر دهدشت زنگ خطری است که اگر مسئولین این شهر به فوریت به آن رسیدگی نکنند ممکن است باعث بروز بسیاری از بیماری های واگیردار شود.
یکی از اهالی این محله گفت، 7 سال است که در زجر هستیم. در فصل زمستان این نقطه مثل دریا می شود. گذشته از این مشکل بزرگ، جدول گذاری، گازکشی و برق نیز نداریم و حتی کابلهای برق از پشت بام خانه ها رد می شود. آب را به زحمت برای خانه ها کشیدیم. اگر اتفاقی افتاد چه کسی جوابگو است؟ آیا شهرداری یا اداره برق جوابگو است؟ فرمانداری جواب می دهد؟
جلیلی ادامه می دهد: بسیاری از مسئولین را به اینجا آوردیم اما میگویند بن بست است. همه ما را پاسکاری می کنند از شورا به فرمانداری و از آنجا به شهرداری و … راهی برای خروج فاضلاب نیست بخشی به کوچه می آید بخشی به پارکینگ می رود و بخشی هم به اداره آب و فاضلاب که در مجاورت ما قرار دارد سرازیر می شود. کوچه لجنزار شده . متاسفانه شهرداری هم جوابگو نیست.
وی همچنین می گوید: واحد عمرانی شهرداری دهدشت گفته 16 میلیون هزینه جدول گذاری می شود در حالی که اگر 3 میلیون تومان از این پول را به خودم بدهند می توان با آن جدول کشی را کامل کرد. اگر شهرداری نمیتواند خدمات دهد نباید مجوز و پروانه ساخت می داد. در کنار ما آب و فاضلاب شهری نیز قرار دارند و وقتی به آنها مراجعه کردیم جواب درست و حسابی به ما ندادند.
ساکن این محله همچنین وجود این لجنزار را باعث بیماری و دردسرهای بسیار عنوان می کند و میگوید: در تابستان زندگی برای ما جهنم می شود بوی گندآب این باتلاق که ایجاد شده و توسط کولر به خانه ها می آید همه را کلافه کرده است.
همچنین یکی از اهالی محله خیابان ابوذر غفاری  گفت: کانال هدایت آب افتضاح است و قرار بود بهسازی شود اما به محل تجمع زباله تبدیل شده است.
دسترس به بازدید برخی از اعضای شورای شهر از این مکان اشاره کرد و بیان داشت: این اعضا حتی مسئولین شهرداری را به این مکان آوردند ولی تاکنون هیچ اقدامی نشده است.
وی افزود: کارگران شهرداری هر 20 روز تا یک ماه وقتی میخواهند مثلا اینجا را تمییز کنند زباله ها را بر روی لبه کانال قرار داده اما آنها را به حال خود رها می کنند و بوی تعفن مضاعف همه را آزرده کرده است. گاهی خود دست به کار می شویم و آن را تمییز می کنیم اما دیگر غیرقابل تحمل شده است. در تابستان همه بوی این کانال به داخل خانه ها می آید.
دسترس در خصوص دیگر مشکلات این منقطه گفت: چهارسال پیش پول همیاری برای جدول کشی کوچه و آسفالت خیابان پرداخت کردیم ولی تا کنون هیچ اقدامی نشده است. کارشناس شهرداری در 4 سال پیش مبلغی را اعلام کرد و ما واریز کردیم اما اکنون که مراجعه می کنیم عنوان میشود که هزینه ها افزایش یافته است و باید دوباره پول همیاری واریز شود.
خانم راستا که در همین منطقه زندگی می کند گفت: بوی تعفن کانال همه ما را کلافه کرده است و دو بچه دارم که همیشه مریض می شوند. کوچه خاکی است و همیشه گرد و خاک ناشی از عبور ماشین ها به داخل خانه می آید. بارها به شهرداری مراجعه کردیم ولی هر بار دست از پا درازتر و بدون جواب قانع کننده ای برگشتیم.
انتظار ساکنان این است که شهرداری اول روی این کانال را پوشانده و مسقف کنند و این کوچه که طول زیادی هم ندارد را آسفالت کند.
شهردار دهدشت در خصوص مشکل ساکنان این محله گفت: در سالهای گذشته تنها برای چهار پلاک در کوچه 6 متری پروانه ساخت صادر شده و اکنون اگر به دنبال جدول کشی برای این نقطه که طولی بالغ بر 159 متر دارد باشیم زمان بر است.
جواد تخشا افزود: طبق قانون، اگر شهرداری به دنبال خدمات دهی به ساکنان معبرهای پایین تر از 12 متر عرض باشد می بایست 50 درصد هزینه ها را به صورت همیاری از آنان اخذ کند.
وی ادامه داد: هزینه جدول کشی برای این خانه ها بالغ بر 40 میلیون تومان می شود و در اولویت های بعدی شهرداری دهدشت است. شیب کوچه ها به گونه ای طراحی شده که همه فاضلاب ها در یک نقطه تجمیع می شود و شهرداری به دنبال راهی برای حل این مشکل تا قبل از بارش باران است.
تخشا بیان داشت: اختلاف مالک زمین های این نقطه با شهرداری از یک سو و طرح تعریض خیابان از سوی دیگر مانع خدمات رسانی مطلوب به این منطقه است.
شهرداری دهدشت در خصوص مشکل اهالی خیابان ابوذر غفاری  گفت: کانال سیل بند برای هدایت آبهای سطحی است و بر اثر باور اشتباهی که از گذشته تا کنون وجود دارد فاضلابهای خانگی به این کانال ها می ریزند. اکنون در شهرداری دادن پایان کار، منوط به حفر چاههای جذبی فاضلاب شده است.
جواد تخشا افزود: این منطقه در محدوده بافت فرسوده و تاریخی قرار دارد و در گذشته توجه چندانی به آن نشده است.
تخشا ادامه داد: تلاش می شود راه حلی برای این نقطه به همراه دو نقطه دیگر شهر که مشکل مشابه و حاد دارند پیدا و در آینده نزدیک اقدام لازم را انجام دهیم.
شهردار دهدشت خاطرنشان کرد: در دوران شهرداران گذشته بیش از 105 میلیون تومان از شهروندان پول همیاری گرفته شد اما به تعهدات عمل نشد. نیازها زیاد و مطالبات فراوان و امکانات و ظرفیتها کم است.
وی افزایش هزینه خدمات را دلیلی برای شانه خالی کردن از تعهدات ندانست و اظهار داشت: علیرغم اینکه هزینه برخی خدمات به شدت افزایش یافته اما چون شهرداری تعهد کرده است باید کار را انجام داد.
شهرداری نهاد خدمت رسان و خودگرانی است که انتطار می رود شهروندان، برای ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت از سوی شهرداری دهدشت، ما را همراهی کنند.
تخشا در پایان گفت: کل اعتبارات عمرانی شهرداری دهدشت در سال گذشته 450 میلیون تومان بود که بیش از 200 میلیون تومان بابت مطالبات سالهای گذشته به پیمانکاران پرداخت شد و بیش از 600 میلیون تومان از اعتبارات جاری برای کارهای عمرانی در شهر دهدشت هزینه شد.

منبع:ایرنا



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*