اخبار عمومی
اعلام وصول 2
2446
تاریخ انتشار: 1393/07/30 23:27
پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان
دبیرهمایش ملی فرصت ها و ظرفیت های رودخانه کارون گفت: انتقال آب از سرشاخه های کارون به ضرر اقتصاد کشور است زیرا با وجود ظرفیت های کشاورزی و صنعتی در خوزستان،بهره برداری از آب این رودخانه در داخل استان به صرفه تر است.

'مهدی قمشی' در نخستین نشست علمی برگزاری همایش ملی رودخانه کارون که چهارشنبه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد بیان کرد:برای انتقال هر متر مکعب آب از سرشاخه های کارون به استان های مرکزی باید هشت هزار و 500ریال هزینه شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حجم آبی که قرار است در این طرح منتقل شود بیش از یک میلیارد و 100میلیون متر مکعب است صرف هزینه های میلیاردی برای انتقال آب به ضرر اقتصاد کشور است.

استاد علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: مسوولان استانی همواره اعلام کرده اند با طرح انتقال آب برای مصارف آشامیدنی مخالفتی ندارند اما برخی در کشور قصد دارند برای مقاصدی خاص با به خطر انداختن حیات رودخانه کارون آب را از سرشاخه ها به استان هایی منتقل کنند که با روش های دیگری هم می شود معضل کمبود آب را در این استان ها را حل کرد.

وی افزود:باید توجه شود که در سال های آینده جمعیت کشور بر اساس برنامه دولت، افزایش یافته و باید به فکر تامین احتیاجات نسل آینده هم بود.

مشاور استاندار خوزستان در امور مدیریت امور آب و صیانت از رودخانه های خوزستان گفت: در سال های گذشته، تغییرات اقلیم ایجاد شده در استان و خشکسالی موجب کاهش شدید آورد رودخانه کارون شده است.

قمشی افزود:رودخانه کارون یک سرمایه ملی است و استفاده بیش از حد از منابع این رودخانه موجب نابودی این رودخانه می شود.

وی با اشاره به افزایش ای سی(شوری آب) رودخانه کارون اظهارکرد:در سا ل 91 ای سی این رودخانه دو هزار میکروموس بود در حالی که در سال 92 این میزان به دو هزار و500میکروموس افزایش یافته است.

وی بیان کرد: بخشی از این افزایش ای سی، مربوط به سد گتوند و بخشی نیز به دلیل وارد شدن زه کش های کشاورزی به این رودخانه است.

وی ادامه داد:خطرات سد گتوند برای رودخانه کارون کمتر نشده زیرا حجم نمک پشت سد در حال افزایش است و این نگرانی وجود دارد که به دلیل حجم بالای نمک، مسوولان سد مجبور شوند که میزان خروجی آب سد را افزایش دهند.

قمشی افزود: امیدواریم با طرح هایی که از سوی مسوولان این سد ارایه شده مشکل شوری آب پشت سد گتوند برطرف شود زیرا در چند سال گذشته به دلیل افزایش شوری آب رودخانه کارون، حجم تولید محصولات کشاورزی خوزستان کاهش یافته است.

*ارزش اقتصادی رودخانه کارون نادیده گرفته شده است

مدیرکل محیط زیست خوزستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه ارزش اقتصادی رودخانه کارون نادیده گرفته شده گفت: میزان تولیدات کشاورزی حوضه رودخانه کارون و دز در خوزستان بسیار زیاد است و با اجرای طرح انتقال آب بخش قابل توجهی از این اقتصاد از بین می رود.

'احمد رضا لاهیجان زاده 'بیان کرد: بیش از ده سال پیش در جلساتی که در خصوص رودخانه کارون برگزار شد از مسوولان خواسته شد که ارزش رودخانه کارون به لحاظ زیستگاه های موجود در این رودخانه بررسی شود.

وی ادامه داد:رودخانه کارون سالانه 500هزار میلیارد ریال به اقتصاد کشور کمک می کند و انتقال آب این رودخانه به اقتصاد کشور ضرر وارد می کند.

وی بیان داشت: در بخش کیفیت رودخانه کارون نیز اقداماتی انجام شده تا رودخانه کارون به لحاظ کیفیت برای آب آشامیدنی وضعیت بهتری داشته باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص وضعیت سد گتوند نیز گفت: مطالعات این سد در سال 70 آغاز شد، و آیین نامه ارزیابی زیست محیطی پروژه ها در سال 76 ارایه ، و در سال 79 الزامی شد.

وی بیان کرد: سد گتوند بیش از 18سال است که روند اجرای آن در حال بررسی است و اگر مشکل سازند نمکی گچساران در مسیر این سد وجود نداشت این سد می توانست بهترین سد ساخته شده بر روی رودخانه کارون باشد.

وی گفت: در سال 90 رییس وقت سازمان محیط زیست کشور اعلام کرد که این سد به دلیل مشکلات سازند گچساران نباید آبگیری شود اما آبگیری این سد انجام شد.

لاهیجان زاده افزود:هم اکنون کارشناسان و مسوولان سد گتوند در حال بررسی راهکارهایی برای انتقال آب شور سد گتوند به خلیج فارس هستند.

*کارون سرمایه ای برای خوزستان است

'پژمان کوراوند 'کارشناس اداره آبفای روستایی خوزستان نیز رودخانه کارون را یکی از سرمایه های استان اعلام کرد و گفت: با کاهش دبی رودخانه کارون برای ایستگاه های پمپاژ آب نیز مشکلات بسیاری به وجود می آید.

وی ادامه داد: اگر به رودخانه کارون با دیدی ملی نگاه می شود باید مشکلات این رودخانه نیز به صورت ملی مطرح و حل شود.

وی افزود: هر قطره از آب رودخانه کارون از نظر اقتصادی مزیتی های بی شماری دارد که بی شک در هیچ کدام از استان های کشور این مزیت ها وجود ندارد.

وی گفت: بیش از یک و هشت دهم میلیون هکتار زمین کشاورزی در خوزستان وجود دارد که با حجم فعلی آب رودخانه کارون تنها می توان 60 درصد از این زمین های مستعد کشاورزی را کشت کرد.

*مسوولان استانی مساله طرح انتقال آب کارون را به جد دنبال می کنند

مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان نیز با اشاره به اینکه مسوولان استانی تلاش بسیاری برای متوقف کردن طرح انتقال آب کارون دارند گفت: در این خصوص مسوولان استانداری خوزستان جلسات مکرری با مقامات عالی کشور داشته و تاکنون نیز این جلسات نتیجه بخش بوده است.

'پیمان کاظمی نژاد' بیان کرد: با پیگیری انجام شده، طرح انتقال آب متوقف شده، زیرا رودخانه کارون در رونق اقتصادی استان و کشور تاثیر بسزایی دارد.

وی گفت: البته باید به این مساله توجه شود که آیا در گذشته توانسته ایم از این منبع غنی که در خوزستان وجود داشته و دارد به خوبی نگهداری کنیم؟

مدیر کل امور شهری استانداری خوزستان بیان کرد:هم اکنون پروژه 13 هزار میلیارد ریالی با مشارکت بخش خصوصی برای استفاده از فرصت های رودخانه کارون تعریف شده، تا بتوان فرصت های از دست رفته استان در حاشیه این رودخانه را بار دیگر احیا کرد.

کاظمی نژاد، در خصوص طرح جمع آوری فاضلاب غرب و شرق اهواز گفت: در این خصوص طرحی ارایه شده تا با استفاده از اعتبارات بانک جهانی برای تکمیل این طرح ها استفاده شود.

در این نشست خبرنگاران سووالات خود را از مسوولان و هیات علمی برگزاری همایش رودخانه کارون مطرح کردند.

همایش ملی فرصت ها و ظرفیت های رودخانه کارون در توسعه شهرها و حومه هم مسیر، ششم تا هشتم اسفند امسال در اهواز برگزار خواهد شد.

منبع:ایرنا



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*