اخبار عمومی
اعلام وصول 2
244850
تاریخ انتشار: 1397/07/05 16:04
یاداشت دریافتی از حمدالله مبشری؛
ایران فردا متاثر از ایران دیروز و امروز است.ملتی می تواند فردایی خود را متناسب با ظرفیت‌ها موجود بسازد که با هوش سیاسی به تاریخ خود در گذشته و شرایط موجود جهان توجه نماید

عصر جهان؛ یاداشت دریافتی از حمدالله مبشری با پیشنه تصدی فرمانداری و مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری-معمولا در بررسی رویدادها تاریخی پیشینه سیاسی، فرهنگی ساختارهای جتماعی،اقتصادی،...اهمیت خاصی دارند. امروز دیپلماسی جهان در بین ملتها بر اساس پیشینه تمدنی آنها شکل میگیرد. ایران تمدن شش هزار ساله دارد و نگین رویایی کره خاکی و چهار راه شرق و غرب عالم است. به همین خاطر در طول تاریخ همواره چشم جهانیان و بعضا طمع ورزان به سمت ایران بود.
امروز افسران جنگ نامریی سعی دارند ایران را در چشم جوان ایرانی خار و ضعیف جلوه دهند و بهشت موعود را در بیرون از مرزها ایران نشان دهند!! سعی دارند استقلال و اتکاء به درون را از فکر ایرانی دور کنند!!
ایران دیروز یعنی همه رویدادها تاریخش، فرقی ندارد که حاکم ومحکوم کی بود و چه آیینی، ایدیولوژی،و رفتاری حاکم بود!! چرا که آن همه شکوه جلال، جبروت، عظمت، و کرور. کرور انسانهای خلاق دفن خاک شدند، و در محضر حق به داوری رسیدند!!
هرودت مورخ معروف جهان باستان نقلی دارند: پارسیان با واقع شدن بر سر یکی از چهار راه های جهان حیرت انگیز ترین تمدن دنیایی باستان را بنا نهادند ساکنین قدیمی آن سرزمینها را پس زدند!! یا در خود حل نمودند!! و فصل تازه ای در جهان آن روزگار گشودند!! اوج تمدن ایران باستان در کتیبه‌ های تمدن بابل، شوش، نینوا به بانک بلند بشریت مبدل گردید!!او میافزاید هیچ گاه تلاش ایرانیان در ترقی وتعالی جهان باستان به فراموشی سپرده نخواهد شد! چرا که تلاش ایرانیان باعث ترقی و تعالی جهان بشری گردید!!شکوه تمدن ایران با توجه به کتیبه ها، قدمت 3600 ساله دارد. هر ایرانی از بدو ورود به تحصیل از ابتدایی تا دانشگاه آموخت که میراث فرهنگی خود را پاس بدارد. فلذا پاس داشت میراث فرهنگی واپسگرایی نیست! ایران دیروز را باید با تاریخش، سوابقش، آب و خاکش، داشته هاش،مردمانش، وحتی حاکمانش، یاد کنیم!! نمیشود فصلی از تاریخ را گرفت، و فصلی دیگر را رها کرد!
ایران امروز:
ساختارهای حکومتی در ایران دیروز و امروز متفاوت است، ایران دیروز و ایران امروز با همه تفاوتها نباید نفی شوند، این مرز بندیها در پاس داشت ایران جنبه افراط و تفریط دارد! محققین در بررسی حوادث تاریخ، (انحطاط و ترقی) همه اجزا پدیده ها، رویدادها، را مورد توجه قرارمی دهند.نباید بخشی نگری، گزینشی، و یاصرفا ایدیولوژیک به موضوعات گذشته و حال نگاه کرد!! در تاریخ معاصر یکصد سال اخیر تحولات زیادی در جهان به وقوع پیوست، بعد ازجنگ جهانی اول و دوم قدرتهای جدیدی ظهور کردند، امپراطوری عثمانی سقوط کرد در خاورمیانه و خاور دور، ملل و کشورهایی جدیدی به استقلال رسیدند. سازمان ملل و حقوق بشر بر محور قدرت‌هایی جهانی شکل گرفت، قانونها بین الملی تدوین و محدودیت‌ها در جهان بوجود آمد.
با این وصف رویایی جوان امروز باید ترقی ایران باشد و در پدیده گرامی داشت کورش دقت نمایند، اگر چه حاکمیت برخورد دفعی با جریان کورش دارد و نقد بر آن وارد است!! ازطرفی انتظار میرود جوان تحصیل کرده امروز نوع نگاه خود را با پدیدهای تاریخ چند هزار ساله اصلاح نمایند و تحت القایات کسانی که شناخت به هویت ایران ندارند!! قرار نگیرند. نباید کلیشه ای ایران دیروز و امروز را از هم تفکیک و متضاد ببینیم! این اندیشه خطرناک جزء دشمنی علیه ایران نیست!
حاکمیت و جوان ایرانی باید از روش ترکیبی استفاده کنند و دیروز و امروز را خوب تجزیه و تحلیل کنند و چشم انداز ایران فردا را رقم بزنند!! اگرآدمهایی دیروز ( هخامنشی) زنده شوند!!
آیا انها میتوانند در شرایط جهان امروز همان کار دیروز را انجام دهند!! مسلما پاسخ منفی است! قرار نیست پاس داشت ایران دیروزبه انکار ایران امروز منجر شود! باید سوال آین باشد که چکار کنیم تا از خلاقیت جوان امروز به ترقی ایران فردا برسیم!!
پرفسور گستاولبون در کتاب تاریخ تمدن اسلام و عرب نقلی دارد با این مضمون: یکی از علل انحطاط تمدن اسلامی آن بود که خون ]ایرانی با غیر ایرانی[ التقاط شد و روح یگانگی و سلحشوری کم، کم درآنها از بین رفت و آن فروپاشی اتفاق افتاد! در نتیحه جابجایی جمعیت، فرو پاشی تمدنها، مهاجرات نخبگان، التقاط خون، همه در محاسبه ترقی و انحطاط تمدنها موثراست....
جمهوری اسلامی با گذشت چهار دهه از عمر خود در جغرافیایی سیاسی جهان از قدرتمند ترین کشورها حوزه خاورمیانه و حتی خاور دور است قدرت بازیگیری ایران در سه دهه گذشته و توسعه حوزه نفوذ، بر ملتها منطقه و جهان از جنبه مردمی، ایدیولوژی، بیشترین هم پیمانان منطقه ای، و مردمی را در حوزه خاور میانه همراه خود کرد. منافع استکبار را به خطر انداخت! دست برتر ایران در منطقه خاورمیانه در صدر اخبار شبکه های دنیا قابل روییت است ایران امروز با در خواست ملتهای منطقه و حتی خاور دور،....و..به دلیل ظلم مضاعف قدرت‌هایی استکباری و اقمار آنها در منطقه، به کمک آنها شتافت. انقلاب اسلامی پدیده ی قرن نوزدهم نام گرفت در گشایش آزادی ملتها و مسدود کردن راه نفوذ قدرت‌هایی استکباری بی مانند است!! ظلم ستیزی ایرانی باعث آشتی ملتها و دولتها ی منطقه شد.
امروز مبارزه مردم منطقه با رهبری نخبگان خود و هدایت راهبردی ایران قابل درک و روییت است!!طوری که در چند دهه ی اخیر سران قدرت‌ها جهانی بارها با مکاتبات، پیام، حتی فرستادن نماینده به دولتها ایران به خصوص رهبر  معظم، تقاضایی مذاکره و بعضا معامله در موضوعات پیچیده منطقه داشتند!! دست رد ایران به این تقاضاهای نامیمون!! باعث امیدواری ملت های منطقه به جمهوری اسلامی در ظلم ستیزی علیه استکبار جهانی گردید، ایران امروز با شرایط جدید جهانی، ضعیف تراز ایران دیروز نیست..!!بلکه به مراتب قویتر است.
ایران فردا:
ایران فردا متاثر از ایران دیروز و امروز است.ملتی می تواند فردایی خود را متناسب با ظرفیت‌ها موجود بسازد که با هوش سیاسی به تاریخ خود در گذشته و شرایط موجود جهان توجه نماید.هر چقدر اندیشمندان، نخبگان، در تحلیل رویدادهای های گذشته و عبرتها تاریخ درست عمل کنند به ارتقاء و ترقی ایران کمک کردند. وارثان امروز مسئولیت دارند از همه ظرفیت دیروز، و داشتهای امروز استفاده کنند تا ایران فردا را بسازند.
فردوسی شاعر نامی در شاهنامه به وحدت همه اقوام و ادیان به عظمت ایران توجه و اهتمام ورزید!! اگر به پیشینه تاریخ ایران نگاه کنیم. در همه ادوار تاریخ ایران آمیختگی اقوام، مذاهب، ادیان و فرق، وجود داشت و ما را به توجه و مطالعه بیشتر جلب خود میکند. جنگ تحمیلی و حضور اقوام ایرانی با گرایشهای متنوع مذاهبی و دینی در دفاع از ایران در دسترس است!! همه جای ایران سرای من است!! فلذا ایران فردا بدست همه ایرانیان ساخته میشود.در نتیجه ایران دیروز  و ایران امروز به صورت ترکیبی ایران فردا را می سازند.
حمدالله مبشری
مطلبی خوانید یادداشت ارسالی مخاطبین است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.



کانال تلگرام عصر جهان


جمهوری اسلامی
|
Iran
|
1397/07/06 00:30
  +1

  -0
پاسخ
انصافا خیلی زیبا نوشتند. احسنت
باران
|
Iran
|
1397/07/06 00:31
  +1

  -0
پاسخ
با اختلاف نظر سیاسی که با شما دارم ولی جای تقدیر دارد. متن پرباری بود
ما حواسمان هست
|
Iran
|
1397/07/06 01:15
  +1

  -0
پاسخ
آقای مبشری نکند این "ایران فردا" کد باشد و همان رادیو و تلویزیون ایران فردا باشد
روکپی
|
Iran
|
1397/07/06 01:27
  +1

  -0
پاسخ
نه / منظورش از ایران فردا همان دولت بهار است
مکی
|
Iran
|
1397/07/06 01:55
  +0

  -0
پاسخ
به فکر فردا باش که خربزه ابه
😏د ل ق ک بهاری
امید
|
Iran
|
1397/07/06 06:49
  +1

  -0
پاسخ
اگر چه به خاطر حس ناسیونالیستی دلم نمیاد چیزی علبه جنابرمبشری بنویسم.
اما متن شما اگر چه سعی کردی متفاوت با نوشته های گدشته باشد اما سرشار از تناقض است.و هم متناقض با نوشته های پیشینت.
و متنت ،عنوانت را به نیکی توجیه نمی کند.
ففط یک‌جمله از این تناقص عرض میکنم.
وقتی سخن از کوروش به میان می اید و الگو بودنش م
لاجرم دعوت دنیا به گفتگو را نباید رد کنیم ..
...
جان دل اندیشه ی مشایی را رها کن.
از التقاط پرهیز کن.
گمنام
|
Iran
|
1397/07/06 07:03
  +0

  -0
پاسخ
اقای مبشری شما با لیکک دیروز چکار کردی بلای سر مردم بهمئی آوردی اون از اسخدامهای فامیلی از گرفتن زمینهای مردم با زور دولت که مردم کارهای بد شما را به پای حکومت حساب میکنند و دید مردم نسبت به حکومت بد کردی .
بهمئی
|
Iran
|
1397/07/06 07:05
  +1

  -0
پاسخ
مبشری محصول دولت بهار است که به شکوفه کردن افتاد ؛ شعارش شعار حزب سابق جبهه مشارکت است که می گفتند ایران برای همه ایرانیان ؛ اما انصافا بسیار جالب نگاشت در نوشتا خود خوب آغاز کرد و جالب به پایان رساند ؛ سیاست ترابخانی دارد دیگه
ناشناس
|
Iran
|
1397/07/06 07:22
  +0

  -0
پاسخ
وای بر ما بازی با کلمات اخرش هم متوجه نشدیم چه گفت کسی که از پیروان شیوه خلخالی بوده که قصد تخریب تخت جمشید را داشت
ستار
|
Iran
|
1397/07/06 07:53
  +1

  -0
پاسخ
خدا نکنه فردا ها با احمدی نژاده،ومبشریها باشد
آقای مبشری دوران تاریک شما دربهمئی رادیدیم

در ایران دیروز برای ایران فردا باید کاری کرد
بهترین
|
Iran
|
1397/07/06 10:07
  +0

  -0
پاسخ
افرین مبشری خوب نوشتی.اگر کاری در زمان فرمانداری کرد .با قانون کار کرد وخلافی نکرد.
اسلام نیک آیین
|
Iran
|
1397/07/06 10:21
  +0

  -0
پاسخ
درود بر این اندیشه وتفکر
صبا
|
Iran
|
1397/07/06 12:59
  +0

  -0
پاسخ
نوشته جناب مبشری پر از تناقض است ، بازگشت به ایران باستان ، نفی ایدئولوژی ، گریز به منویات رهبری و مواضع حاکمیت و دهها نکته کاملا متناقض و از همه مهمتر موضعگیریهای متفاوت مبشری در مقاطع مختلف و در برهه ها و دگرگونیها و تغییرو تحولات سیاسی تفکرات درون حاکمیتی و مهمتر از همه عملکرد بشدت ایدئولوژیک و خطی و جناحی و از همه بدتر قومیتی و قبیله ای و طایفه ای و بعضا خانوادگی ایشان در هنگام تصدی مدیریتهای سیاسی و فرهنگی ایشان ، جا دارد جناب مبشری کمی به عقب برگردند و تفکرات ، ایده پردازیها ، موضگیریهای سیاسی خود در مقاطع مختلف ، عملکرد اجرایی خود و ... را تجزیه و تحلیل و حلاجی نمود و ابتدا مورد نقد جدی قرار داده و شفاف و اصلاح نموده و علت تغییر عقیده و تفکر خود را صریح و شفاف اعلام و سپس رو به ارائه فلسفه فکری جدید بیاورند .
پاسخ ها
علی
|
Iran
|
1397/07/06 23:20
  +0

  -0
مبشری کلا التقاط فکری دارد
امیری
|
Iran
|
1397/07/06 13:03
  +0

  -0
پاسخ
مبشری که زمان اوایل انقلاب تمام بچه های مردم را از تربیت معلم رد صلاحیت کرد

زمان فرمانداری همه زمین های مردم را غصب کرد

حالا هم چنگ به ریشه احمدی نژاد ورشکسته می زند
یه وقتی سکولار نشود
پاسخ ها
عبادالله
|
Iran
|
1397/07/06 23:23
  +0

  -0
سوابق قبل از انقلابش هم خاکستری است
بازاری
|
Iran
|
1397/07/06 22:48
  +0

  -1
پاسخ
بعضی ها از غصه مبشری میخواهند بترکند. خخخ بذار از این عصبانیت دق کنند. پوشک هم که گیرشان نمیاد گرون شده
ناشناس
|
Iran
|
1397/07/06 23:22
  +0

  -0
پاسخ
مبشری ثبت نام کند بالای 15000 رای در بهمئی می آورد
اصولگرا
|
Iran
|
1397/07/06 23:38
  +1

  -0
پاسخ
چنانچه آقای مبشری قصد ورود در عرصه انتخابات مجلس را داشته باشد محکم و با تمام توان پشت سر ایشون هستیم
اخلاق و عرفان اسلامی
|
Iran
|
1397/07/07 00:58
  +0

  -0
پاسخ
7ویژگی‌ یک انتقاد سازنده
انتقاد
در جامعه بشری همه به یک صورت فکر نمی‌کنند. اندیشه‌ها و دیدگاه‌ها با یکدیگر متفاوت است و گاه تضاد و تعارض میان افراد در موضوعاتی واحد پیدا می‌شود. این امر سبب شده است از دیرباز پدیده‌ای با عنوان نقد در بین افراد پدید آید که به نوبه خود می‌تواند سبب پیشرفت علوم و هویدا گشتن مشکلات و آسیب‌های دانش‌ها، طرح‌ها، علوم و ... گردد.
اما این پدیده کهن در صورتی مفید فایده است که آداب و شرایط خاص آن مورد توجه قرار گیرد و الا ممکن است واکنش منفی طرف مقابل را در بر داشته باشد و حتی عواقبی ناگوار به همراه آورد. این موضوع در تمامی ابعاد زندگی بشر ـ خانوادگی و اجتماعی ـ نمود دارد در نتیجه لازم است آگاهی کامل از نحوه صحیح نقد نمودن دیگران داشته باشیم. در این مجال به برخی از مهم‌ترین این آداب اشاره می‌گردد:
آداب نقد دیگران:
نقد دیگران در حوزه‌های مختلف زندگی می‌تواند کاربرد داشته باشد. در برخورد همسران با یکدیگر، والدین با فرزندان، فرزندان با والدین، معلمین با دانش‌آموزان، دانش‌آموزان با معلمین، مردم نسبت به مسئولان، مسئولان نسبت به مردم، دانشمندان با یکدیگر و ... . در این میان آدابی نیز برای این موضوع لحاظ شده است که در ذیل برخی از مهم‌ترین آن‌ها مدنظر قرار داده می‌شود:
1ـ برشمردن سره و ناسره با هم: در بررسی گفتار، رفتار و آثار دیگران این اصل مهم را باید در نظر داشت که هر فردی و هر اثری علاوه بر اشتباهات، بی‌شک نقاط مثبت و مفیدی نیز دارد و نمی‌توان یکسر آن را بد دانست. در نتیجه هنگام نقد باید انصاف را رعایت کرده و پیش از بیان اشتباهات دیگران، خوبی‌ها و نقاط مثبت آن‌ها را بیان نمود. این کار سبب می‌گردد ذهن مخاطب آماده شده و در مقابل سخنان منتقد جبهه‌گیری نکند.
از این روست که معصومین (علیهم السلام) همواره یاران خویش را به داشتن برخوردی منصفانه با دیگران تشویق نموده‌اند: امام علی (علیه السلام) می‌فرمایند: «الْإِنْصَافُ یَرْفَعُ الْخِلَافَ وَ یُوجِبُ الِائْتِلَاف‏»؛ انصاف، اختلافات را از بین مى‌برد و موجب الفت و همبستگى مى‌‏شود». (تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 394 ، ح 9116)
2ـ علم کافی نسبت به موضوع: پیش از پرداختن به نقد افراد و ارزیابی آثار و افکار دیگران لازم است فهمی صحیح نسبت به موضوع به دست آورد. اگر برای مثال قرار است پدری فرزند خود را به دلیل انجام کاری مورد نقد قرار دهد ابتدا باید اطلاع کافی از صحت وقوع آن عمل از سوی فرزندش داشته باشد. در کنار آن باید از انگیزه فرزند خویش نیز به خوبی مطلع شود تا مبادا نقد وی به وادی تهمت کشیده شده و به دلیل زود قضاوت کردن، اعتماد فرزند به پدر کم‌رنگ شود. این موضوع در مورد آثار نویسندگان، سیاستمداران و ... نیز مطرح است. زمانی می‌توان اندیشه و آثار این افراد را مورد نقد قرار داد که اطلاعی کافی از موضوع مدنظر آن‌ها در دست باشد نه اینکه هرکسی در هر موقعیتی بدون شناخت ابعاد و شرایط بحث، به خود اجازه نقد افراد را دهد. در حدیثی از امام علی (علیه السلام) آمده است: «اَلا وَ اِنَّ اللَّبیبَ مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجوهَ الاْآراءِ بِفِكْرٍ صائِبٍ وَ نَظَرٍ فِى الْعَواقِبِ»؛ «بدانید عاقل، كسى است كه با فكر درست، به استقبال نظرات گوناگون برود و در عواقب امور بنگرد». (غررالحكم، ص 178)
در هنگام نقد دیگران زمان و مکان از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. به عنوان نمونه اگر فردی انتقادی نسبت به همسر خود دارد نباید هنگام خستگی همسر، آن را بیان کند چرا که هنگام خستگی آدمی توان شنیدن سخنان معمولی را ندارد چه رسد به نقد که نیازمند فکر و دقت است. یا هنگامی که مملکت دچار آشوب‌های داخلی یا جنگ‌های خارجی است باید دست از انتقادات برداشت و تنها برای سامان دادن شرایط تلاش نمود
در روایتی دیگر از ایشان آمده است: «لا تقل بما لا تعلم بل لا تقل كل ما تعلم». (تحف العقول، ص 68)
3ـ به کار بردن کلمات مثبت، محترمانه و مناسب: نقد باید به صورتی کاملاً محترمانه و به دور از کلمات زننده و تحقیرآمیز صورت گیرد. امری که تأثیر بسیار زیاد در اثرپذیری نقد می‌تواند داشته باشد. در روایتی زیبا از امام علی (علیه السلام) آمده است: «اَلْعاقِلُ اِذا تَـكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ اَتْبَعَها حِكْمَةً وَ مَثَلاً وَ الاَحْمَقُ اِذا تَـكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ اَتْبَعَها حِلْفا»؛ «عاقل، هر گاه سخن بگوید، آن را با سخنى حكیمانه و ضرب المثل همراه سازد و نادان هرگاه سخن بگوید، آن را با سوگند همراه كند». (شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحدید، ج 20، ص 289) به خداوند نیز این موضوع را در قرآن مورد توجه قرار داده و می‌فرماید: «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً
انصاف
|
Iran
|
1397/07/07 06:13
  +1

  -0
پاسخ
درود بر اخلاق و عرفان
واقعا درس آموز نوشتی
کاش این قاعده را همه رعایت کنند
احسنت..... احسنت
کامنت گذران در بهمیی به نقد مطلب و
درستی و نادرستی آن نمی پردازند
بیشتر نگاه میکنند که طرف کیست و
چه ضعفهای دارد و از چه طایفه است!!
کاش کمی توجه و سطح فرهنگ خود را
بالا ببریم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
رحیم
|
Iran
|
1397/07/07 13:10
  +0

  -0
پاسخ
مبشری کارهای بزرگی انجام داد تازه بیشترین عملکرد را داشت
محمدی
|
Iran
|
1397/07/07 22:53
  +0

  -0
پاسخ
همه میدانند فرماندای چون مبشری برای بهمئی هنوز نیامده. ولی انصاف که ندارند بعضیها. لاقل بیینید چه میگوید. کار به گوینده نداشته باشید.
عبادالله
|
Iran
|
1397/07/08 00:21
  +1

  -0
پاسخ
مبشری وقتی فرماندار بود در انتخابات برای بزرگواری هر ظلمی که از دستش برامد انجام داد حافظه مردم اینقد دیگه ضعیف نیست بعد خدا زدش سودی از بزرگواری هم نبرد
گذشته ترکتازیش در اوج قدرت حزبی ها را هم فعلا باز نمی کنم
الهی شکر
|
Iran
|
1397/07/09 12:59
  +0

  -0
پاسخ
مردان بزرگ همیشه بزرگند.
ناشناس
|
Iran
|
1397/07/14 14:33
  +0

  -0
پاسخ
🦋🦋

*تکیه بر باد*

بیشتر آدمها حرف می بافند
بافته هایی که دار و تارشان از باد است
از هنگامه بیداری تا زمانی که سر بر بالین می نهند
چه دارهایی که از ستونهای باد بر پا نمیکنند
حرفایی که زود پراکنده میشوند و چه زود میگذرند

*و اما سکوت*

آری ،سکوت چه با شکوه است
اگر در سرتاسر دنیا آدمها یک روز سکوت کنند و حرف نزنند چه اتفاقی می افتد. کاش در تاریخ یک روز را روز سکوت به ثبت می رساندند
تا در آن روز همه آدمها از هم نشنوند و یا فریاد نکشند چقدر زیبا و عبرت آموز است اگر دمی آسوده خاطر باشیم و
از دنیای آدمهای حراف جدا باشیم
آدمهایی که به هر شکل ممکن مانع رسیدن شما هستند
رسیدن به آنچه برایش خلق شده ای
زیرا شما از خدایی و باید در خدا به فنا برسید
بیشتر آدمها این را نمیدانند و در آشفتگیهایی که برای خود و دیگران ساخته اند غوطه ورند
و چه بسیار که در این چرخه عمر ، آدمها تباه می شود
------------
حبیب - جهان آرا
--------
مهر ماه نود و هفت

*********

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*