اخبار عمومی
اعلام وصول 2
244975
تاریخ انتشار: 1397/07/16 00:12
عربستان از زمان انتصاب محمد بن سلمان، فرزند پادشاه این کشور به ولایت عهدی سلمان بن عبدالعزیز در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ تاکنون کانون چند جنجال دیپلماتیک بوده است.

عصرجهان-عربستان از زمان انتصاب محمد بن سلمان، فرزند پادشاه این کشور به ولایت عهدی سلمان بن عبدالعزیز در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ تاکنون کانون چند جنجال دیپلماتیک بوده است.

محمد بن سلمان که پس از رسیدن به ولایت عهدی انجام اصلاحات سیاسی و اجتماعی را در دستور کار خود قرار داد همزمان بر شدت سرکوب ها علیه فعالان اجتماعی و مدافعان حقوق زنان افزود. بسیاری از تحلیلگران او را صاحب قدرت اصلی در شبه جزیره حجاز قلمداد می کنند.

در این گزارش برخی از تصمیمات جنجال آفرین ولیعهد ۳۳ ساله عربستان بررسی شده است.

دخالت عربستان در جنگ داخلی یمن

یکی از بحث انگیزترین اقدامات ولیعهد عربستان را می توان دخالت نظامی این کشور در جنگ داخلی یمن ارزیابی کرد. عربستان از ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون با تشکیل ائتلافی نظامی علیه شورشیان حوثی یمن وارد مناقشه در این کشور شده است.

آمار بالای غیرنظامیان کشته شده در عملیات نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان انتقادهای زیادی را بر انگیخته است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با وجود مخالفت ریاض از یک سال پیش در حال تحقیق در مورد ارتکاب جنایات جنگی در جریان جنگ یمن است.

جنگ داخلی یمن نه تنها ۱۰ هزار کشته بر جا گذاشته بلکه موجب پیدایش جدی ترین بحران انسانی جهان نیز شده است.

رویترز
 
بحران انسانی یمنرویترز

بازداشت شاهزادگان سعودی

مقامات عربستان در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی شماری از شاهزادگان و بازرگانان این کشور را در راستای مبارزه با فساد اقتصادی در این کشور بازداشت کردند. گروهی از این بازداشت شدگان به مدت سه ماه در هتل ریتس کارلتون ریاض در حبس بودند.

تعدادی از بازداشت شدگان پس از دستیابی به توافق مالی با مقامات عربستان از حبس آزاد شدند.

بازداشت های ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ زیر نظر محمد بن سلمان انجام شد.

استعفای حریری در ریاض

سعد حریری، نخست وزیر لبنان در حالی که همزمان با بازداشت گروهی از شاهزادگان و بازرگانان عربستان در این کشور به سر می برد از سمت خود کناره گیری کرد. او ضمن اعلام استعفای خود از نقش ایران و گروه حزب الله در کشورش انتقاد کرد.

کناره گیری ناگهانی سعد حریری در خارج از این کشور و عدم بازگشت او به لبنان پرسش‌های بسیاری را در اذهان عمومی لبنان و منطقه بر انگیخت.

نخست وزیر مستعفی لبنان سه هفته پس از اعلام استعفایش با میانجیگری فرانسه توانست عربستان را ترک کند و در نهایت به لبنان بازگردد. او در بازگشت به کشورش از استعفای خود صرف نظر کرد.

عربستان هرگونه دخالت در اعلام استعفای سعد حریری را رد می کند. ریاض همچنین گزارشهای منتشر شده مبنی بر جلوگیری از خروج سعد حریری از عربستان را تکذیب کرد.

رویترز
 
سعد حریری، نخست وزیر لبنانرویترز

ناپدید شدن جمال خاشقجی

پرونده ناپدید شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول آخرین مورد از جنجال های سیاسی و دیپلماتیکی است که عربستان طی ماههای گذشته در آنها نقش اصلی را داشته است.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان پس از حضور در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.

جمال خاشقجی در حالی روز سه شنبه گذشته وارد ساختمان کنسولگری عربستان شد که نامزد وی می گوید وی هرگز پس از آن از این ساختمان خارج نشد.

این در حالی است که حکومت عربستان مدعی است که جمال خاشقجی ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول را ترک کرده است.

جمال خاشقجی، ۵۹ ساله سال گذشته پس از آنکه انتقادهایی را علیه تصمیمات محمد بن سلمان مطرح کرد از ترس جانش از عربستان گریخت. پلیس ترکیه بر این باور است که جمال خاشقجی از طرف گروهی از نیروهای امنیتی عربستان به قتل رسیده است. به گفته پلیس ترکیه این نیروهای امنیتی برای انجام عملیات قتل جمال خاشقجی به ترکیه آمده بودند و روز سه شنبه گذشته نیز خاک ترکیه را ترک کردند.

محمد بن سلمان از مقامات ترکیه دعوت کرده است که به جستجوی ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول بپردازند.

رویترز

 

منبع/یورو نیوز


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*