اخبار عمومی
اعلام وصول 2
255178
تاریخ انتشار: 1397/08/07 22:51
با فشارهای آمریکا تاکنون ژاپن و کره جنوبی خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند اما شرایط برای خریداران بزرگ نفت ایران هنوز کاملا روشن نیست.

عصرجهان-چین و هند تنها چند روز مانده به اعمال مجدد تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در ۴ نوامبر (۱۳ آبان) می گویند به خرید نفت‌ از ایران ادامه می دهند چرا که منابع کافی برای جایگزین کردن نفت ایران وجود ندارد.


خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از منابع آشنا به موضوع تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران اعلام کرده است. این منبع همچنین می گوید ترکیه نیز موضع مشابهی اتخاذ کرده است.
این تصمیم چین و هند در کنار نگرانی‌ها از افزایش قیمت نفت، دولت ترامپ را به این نتیجه رسانده است که به امکان توافق‌های دوجانبه با برخی کشورها فکر کند و آنها را بخاطر خرید نفت ایران مشمول سیاست‌ها و تحریم‌های تنبیهی خود نکند.
در دولت ترامپ دو جریان با دو طرز فکر متفاوت در زمینه تحریم نفتی ایران وجود دارد، یک جریان به رهبری جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ است که سخت‌ترین رویکرد ممکن را اتخاذ کرده است و خواهان به صفر رسیدن فوری خرید نفت از ایران است. جریان دیگر مقامات وزارت خارجه آمریکا هستند که می خواهند تحریم ها را طوری پیش ببرند که باعث انفجار قیمت نفت نشود، موضوعی که می تواند به آمریکا و متحدانش آسیب وارد کند.

قیمت جهانی نفت در ماه جاری اندکی پایین‌تر از ۸۷ دلار برای هر بشکه بوده است و منابع به خبرگزاری رویترز گفته اند که دولت آمریکا در نظر دارد توافقات محدودی با برخی مشتریان نفت ایران منعقد کند تا روسیه و عربستان سعودی بتوانند در سال آینده میلادی نفت بیشتری وارد بازار کنند و جایگزین نفت ایران شوند.
بر این اساس ایران می تواند به مدت محدودی به فروش نفت خود به برخی مشتریانش مانند چین و هند ادامه دهد اما درآمد حاصل از آن را تنها می تواند برای اهداف بشردوستانه مورد استفاده قرار دهد. این منبع به رویترز گفته است که مکانیسمی بسیار سختگیرانه‌تر از تحریم‌های نفتی دوره باراک اوباما بر فروش نفت ایران وضع خواهد شد.
اندکی پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در ماه مه اعلام کرد که تحریم‌های ایران را دوباره اعمال می کند، وزارت خارجه آمریکا به کشورهای جهان هشدار داد که عقربه‌های ساعت برای آنها به حرکت درآمده است تا خریده نفت از ایران به صفر برسانند.
هدف این استراتژی فلج کردن اقتصاد وابسته به نفت ایران است تا تهران را مجبور کند نه تنها برنامه هسته‌ای بلکه این بار برنامه موشک‌های بالستیک و دخالت در سوریه را نیزخود را متوقف کند.
با فشارهای آمریکا تاکنون ژاپن و کره جنوبی خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند اما شرایط برای خریداران بزرگ نفت ایران هنوز کاملا روشن نیست.

مقامات هندی به دولت آمریکا گفته اند که امکان متوقف کردن خرید نفت از ایران برای آنها تا ماه مارس آینده وجود ندارد. هند بطور معمول روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری می کند اما در ماه‌های اخیر حجم خرید خود را اندکی کاهش داده است.
رویترز به نقل از منابعی که نام آنها منتشر نشده نوشته است که ترکیه تاکنون واردات نفت از ایران را به نصف کاهش داده است و امکان این وجود دارد که واردات نفت از ایران را به صفر برساند با این حال ترکیه ترجیح می دهد به خرید نفت از ایران ادامه دهد.
شرایط برای چین، بزرگترین مشتری نفت ایران از همه مبهم‌تر است. چین روزانه بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری می کند. با این حال هفته گذشته دو پالایشگاه اصلی چین به دلیل نگرانی از تحریم های آمریکا درخواستی برای خرید نفت از ایران برای ماه نوامبر نداشته‌اند. به نظر می رسد که دولت آمریکا با سطحی از خرید نفت ایران از سوی چین موافقت خواهد کرد هرچند محدودیت آن هنوز مشخص نشده است و به نظر نمی رسد که خرید نفت چین از ایران به صفر برسد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*