اخبار عمومی
اعلام وصول 2
255235
تاریخ انتشار: 1397/08/14 18:25
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر گفته بود دستور قتل خاشقجی از سوی مقامات ارشد سعودی صادر شده است.

عصرجهان-معاون رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که مقامات این کشور بر روی فرضیه از بین بردن جسد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی با «اسید» تحقیق می‌کنند.


به گفته روزنامه صباح ترکیه عربستان سعودی بعد از ناپدید شدن جمال خاشقجی ماموران خود را برای «محو آثار جرم» به ترکیه فرستاده بود. برخی از مقامات ترکیه معتقدند که ماموران سعودی جسد آقای خاشقجی را با اسید از بین برده‌اند.
مطابق نوشته این روزنامه به نقل از منابع مطلع خود، ۱۱ تن شامل یک شیمیدان و یک متخصص سم‌شناسی نه روز بعد از ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی به ترکیه وارد شده‌اند.
بنابر ادعای روزنامه صباح، از میان آنان دو تن شیمیدان و سم‌شناس در طول یک هفته اقامتشان در ترکیه «به طور مرتب» به ساختمان کنسولگری عربستان رفت و آمد داشته‌اند تا تمام آثار جرم را در آن‌جا و همین‌طور در ساختمان محل اقامت کنسول در مجاورت کنسولگری «محو» کند.
از سوی دیگر فواد اوکتای، معاون اول رئیس‌جمهور ترکیه، با اشاره به وجود گزارش‌هایی مبنی بر «حل جسد خاشقجی در اسید» گفته است تمام این ادعاها باید به طور جد مورد تحقیق واقع شود.
او روز دوشنبه به خبرگزاری آناتولی گفت: «اکنون معلوم شده است که قتل او برنامه‌ای از پیش‌ طرح‌ریزی شده بوده است. سوالی که حالا ما در پی پاسخش هستیم این است که چه کسی دستورات را صادر کرده است؟»

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر گفته بود دستور قتل خاشقجی از سوی مقامات ارشد سعودی صادر شده است.
مصاحبه تلویزیونی پسران جمال خاشقجی
پسران جمال خاشقجی در مصاحبه‌ای با تلویزیون سی‌ان‌‌ان آمریکا خواهان بازگرداندن جسد پدرشان شدند.
عبدالله خاشقجی گفت: «واقعا امیدوارم در جریان آنچه برایش اتفاق افتاد درد نکشیده باشد یا سریع بوده باشد. یا مرگ راحتی را تحمل کرده باشد.»
همچنین پسر دیگر او صالح اضافه کرد: «تمام ان‌چیزی که الان می‌خواهیم این است که جسد او را بیش بقیه خانواده‌اش در قبرستان الباقی شهر مدینه دفن کنیم. من با مقامات سعودی صحبت کردم و امیدوارم که به زودی چنین امری اتفاق بیفتد.»
هیئت عربستان سعودی در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل گفته است که این کشور تحقیق درباره قتل جمال خاشقجی را به منظور یافتن عاملان آن در دستور کار دارد.
بندر العیبان، که مقام ریاست هیئت عربستان سعودی را بر عهده دارد در سخنرانی خود در این کمیسیون گفت پادشاه سلمان از دادستان عمومی خواسته است تا «پرونده را بر طبق قانون بررسی کند و مرتکبان را تسلیم عدالت کند.»
منبع/Euronews

برچسب ها:
جمال خاشقجی ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*