اخبار عمومی
اعلام وصول 2
255279
تاریخ انتشار: 1397/08/19 23:44
آخوندی حالا جدای از چهار گزینه ای که باید با آنها برای تصدی کرسی عالی شهرداری تهران رقابت کند، باید بتواند از دو سد دیگر بگذرد؛ اول، از سد حداقل 10 مخالف در شورای شهر تهران و دوم مخالفان سیاسی جدی که عمده آنها به لحاظ سیاسی همفکر و همسنگر او محسوب می شوند. این مسائل را می توان یکی از دلایل عمده و جدی عدم موافقت حجت الاسلام «علی اکبر ناطق نوری» با شهرداری باجناقش «عباس آخوندی» دانست...

عصرجهان-مطابق با انتخاب اصلاح طلبان شورای شهر تهران، آقایان «رسول کشت‌پور» با 14 رأی، «عباس آخوندی» با 11رأی، «پیروز حناچی» با 11 رأی، «غلامرضا انصاری» با 10 رأی و «سید کامل تقوی نژاد» با 10 رأی به عنوان پنج گزینه نهایی شهرداری تهران از میان ١٣ گزینه ای که شانس انتخاب به عنوان 5 گزینه نهایی را داشتند برگزیده شدند تا در نهایت یکی از این افراد به سمت شهردار جدید تهران معرفی شوند. البته این انتخاب ها همچنان بیانگر این است که مطالعه و دقت کافی درباره برگزیده شدن چهره هایی که در نهایت می توانند شهردار تهران باشند، صورت نگرفته است.

درباره 5 انتخاب صورت گرفته از سوی شورای شهر تهران در همان روزهای اول، حرف و حدیث هایی پیرامون اولین انتخاب اصلاح طلبان شورا مطرح شد. پس از انتشار نام 5 گزینه تصدی شهرداری تهران، صحبت‌هایی مبنی بر بازنشستگی «رسول کشت پور» یکی از 5 گزینه تصدی شهرداری تهران مطرح شده و «محمدجواد حق شناس» رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تأکید کرد، کشت پور بازنشسته است. وی عنوان کرده «رسول کشت‌پور» یکی از 5 نامزد تصدی شهرداری تهران، بازنشسته بوده و حکم بازنشستگی خود را ابطال کرده کرده است.

در همین رابطه نیز «رسول کشت‌پور، شهردار» فعلی منطقه 2 و یکی از کاندیدهای شهرداری تهران تأکید کرد: از خدمت بنده هنوز چند سالی باقی است و اخبار مبنی بر بازنشستگی‌ام درست نیست. من رأی دیوان عدالت گرفته و حکم بازگشت به کار دارم و در حال حاضر نیز کارمند رسمی شهرداری تهران محسوب می‌شوم. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که اعلام شده شما در شهریورماه استعفا داده اید گفت: اینطور نبوده است.

حواشی باعث برتری آخوندی به کشت پور می‌شود

همچنین بحث هایی در مورد اینکه کشت پور به دلیل دارا نبودن مدرک کارشناسی ارشد و نرسیدن به رتبه و رده مورد انتظار برای تصدی مسئولیت شهرداری مطرح شد که البته در این خصوص به دلیل اینکه «رسول کشت‌پور» نامزد احراز پست شهرداری تهران، در گذشته در سمت شهردار ارومیه که از شهرهای درجه ١٢ بوده، فعالیت داشته و حکم وزارت کشور را نیز دریافت کرده است، می تواند در رقابت با سایر گزینه حضور داشته باشد.

براساس تبصره 3 ماده 1 آیین نامه احراز سمت شهردار مصوب هیأت وزیران سال 77: کسانی که دارای تحصیلات کارشناسی ( لیسانس) مندرج در ردیف 2 بند " ح" ماده 1 این آیین نامه با حداقل پنج سال پیشینه کار در سمت شهردار شهر درجه 7 تا 10 و بالاتر و یا معاون شهردار شهر درجه 11 و 12 و یا مدیریت میانی به بالا و همتراز آنها در وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی وابسته به دولت و شهرداری‌ها باشند نیز می‌توانند برای احراز سمت شهردار در شهرداری‌های درجه 11 و 12 و تهران انتخاب شوند.

با این حال بسیاری از رسانه ها و فعالان سیاسی اعتقاد دارند که «عباس آخوندی» در رقابت با سایر گزینه و همچنین با توجه به مباحثی که در خصوص کشت پور مطرح شد، شانس اصلی تصدی کرسی عالی مدیریتی ساختمان بهشت و شهردار شدن در تهران است. آخوندی که هرچند خودش رغبت زیادی برای تصدی این کرسی از خود نشان می دهد، مخالفان جدی در بدنه اصلاح طلبان و حتی نزدیکان و خویشاوندانش دارد.

مخالفت جدی ناطق با شهردار شدن آخوندی

روز گذشته خبری در رسانه ها منتشر شد که حاکی از مخالفت جدی ناطق با شهردار شدن آخوندی داشت. شنیده های موثق از منابع آگاه حاکی است که علی رغم مراجعات مکرر «عباس آخوندی» جهت کسب حمایت باجناقش حجت الاسلام ناطق نوری برای تصاحب پست شهرداری تهران، ناطق نوری اعلام کرده که موافق حضور آخوندی در شهرداری تهران نیست و به دفعات به آخوندی توصیه کرده که برنامه ای برای شهرداری نداشته باشد.

به گفته این منبع آگاه، ناطق نوری با یادآوری اختلافات شدید وزیر سابق راه با دولت به وی گفته به صلاح شهر تهران، دولت و حتی خودت نیست که شهردار تهران شوی.پیش از این نیز در جریان استیضاح آخوندی که پیش از به جریان افتادن منجر به استعفای وی از وزارت راه و شهرسازی شده بود، تعدادی از نمایندگان استیضاح کننده اعلام کرده بودند که ناطق‌نوری به ما پیام داده که آقای آخوندی هزینه‌اش برای ما زیاد شده و دیگر ما از وی حمایتی نداریم؛ خود دانید!

اعضای اعتماد ملی به‌ دنبال حفظ کرسی شهرداری برای اعضای حزب‌شان

«اسماعیل دوستی» از اعضای حزب اعتمادملی و عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به گزینه‌های تصدی شهرداری تهران گفت: روند انتخاب شهردار تهران، روند مناسبی نیست و باید اعضای شورای شهر در جلساتی خصوصی، گزینه‌های مناسب برای شهرداری تهران را مورد ارزیابی قرار دهند.

وی افزود: از آنجا که نفرات معرفی شده برای تصدی شهرداری تهران اشخاص شناخته‌ شده و دارای کارنامه مشخصی هستند، نیازی نیست زمانی برای بررسی کارنامه‌ آنها گذاشته شود و این گونه اقدامات شورای شهر، نتیجه‌ای جز هزینه برای مدیریت شهر تهران نخواهد داشت.

عضو سابق شورای شهر درباره احتمال حضور عباس آخوندی در جایگاه شهردار تهران تصریح کرد:‌ آقای آخوندی جزو نیروهایی است که در این سال‌ها در مسئولیت‌های مختلف زحمات زیادی کشیده، با توجه به روحیه و اخلاقی که از او سراغ دارم، بعید می‌دانم بتواند تعامل مناسبی با شورای شهر تهران داشته باشد.

سخنگوی حزب اعتمادملّی هم درباره احتمال انتخاب عباس آخوندی به عنوان شهردار تهران گفت: به نظر می‌رسد شورای شهر، حتماً این آگاهی و تدبیر را دارد که دست به انتخابی نزند که با دولت یا دیگر ارکان نظام به درگیری و دلخوری کشیده بشود.

وی ادامه داد: مدیری که با چنین وضعیتی از دولت بیرون آمده، حتماً دولت نسبت به چنین مدیری، حساسیت بالایی دارد و با توجه به دیدگاه‌هایی هم که ایشان دارند، به ویژه دیدگاه‌های لیبرالیستی در خصوص سرمایه‌گذاری و اقتصاد، با توجه به شرایط کنونی شهرداری تهران قطعاً کارآمدی نخواهد داشت و به تعدیل بسیاری از نیروها در شهرداری کشیده خواهد شد، و به نظر من این نه به صلاح اصلاح‌طلبان است نه کشور.

گرامی مقدم با بیان اینکه ممکن است آخوندی در جایی غیر از شهرداری، مفید شود، اظهار داشت: به عنوان کسی که در حوزه اقتصاد، تحصیل کرده‌ و دانش‌آموخته این رشته است، می‌گویم در شرایط کنونی، با توجه به اینکه ۶۷ هزار نیرو در شهرداری مشغول به کارند، برای حفظ این نیروها و اینکه حتی یک نفر هم نباید بیکار شود، فردی باید شهردار شود که توان درآمدزایی را برای شهرداری داشته باشد و در میان این ۵ نفر، حتماً چنین فردی وجود دارد.

با توجه به اینکه بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان سیاسی انتخاب شهردار جدید برای تهران را رقابتی بین دو حزب اتحاد ملت و اعتماد ملی می خوانند، به نظر می رسد اعضای حزب اعتماد ملی که 2 گزینه نزدیک به خود را در بین 5 گزینه نهایی می بینند و در مقابل 3 چهره نزدیک به اتحاد ملت را رقیب گزینه های خود، تمایل دارند پس از افشانی که یکی از اعضای شورای مرکزی این حزب بود، همچنان کرسی عالی مدیریت شهری تهران را برای یکی از اعضای خود حفظ کنند.

رمضان زاده: آخوندی گزینه‌ای با اندیشه‌های سوپرلیبرال اقتصادی است

اما یکی از مخالفان جدی آخوندی برای رسیدن به کرسی شهرداری تهران، «عبدالله رمضانزاده» فعال سیاسی اصلاح طلب و سخنگوی دولت اصلاحات است که در خصوص انتخاب آخوندی به عنوان شهردار تهران هشدار داده و در توییترش نوشت است که «شهر تهران به اندازه کافی از شکاف طبقاتی رنج می برد. با انتخاب گزینه ای با اندیشه های سوپر لیبرال اقتصادی به این ناهنجاری ها دامن نزنید.» دلایل رمضان زاده نه احتمال اختلاف آخوندی در قامت شهرداری تهران با دولت که اندیشه ها و سبک تفکر اقتصادی آخوندی است که آن را باعث شکاف بیشتر طبقاتی در تهران قلمداد کرده است.

مخالفت رئیس سابق شورای شهر با شهرداری آخوندی

رئیس سابق شورای شهر تهران هم در صف منتقدان جدی شهردار شدن آخوندی قرار گرفته و تأکید کرده است که «شهرداری تهران نیازمند حضور مدیری جهادی اهل تلاش و کار و دویدن است و بی شک مدیری اشرافی نمی تواند شهردار خوبی برای پایتخت جمهوری اسلامی ایران باشد.»

«مهدی چمران» در خصوص گزینه های شهرداری تهران گفت: عملکرد آقای آخوندی در وزارت راه و شهرسازی بسیار گویاتر از آن است که نیاز به توضیح داشته باشد و مردم از نزدیک با عملکرد ایشان آشنا هستند؛ ازاین رو نمی تواند گزینه قابل قبولی برای شهرداری تهران باشد. اگر عنوان شود که با حضور آقای آخوندی در شهرداری باقی مانده فعالیت های عمرانی شهر به خواب ابدی می رود، مسلما سخن گزافی گفته نشده است، چون توقف کارها بعد از ورود ایشان به خیابان بهشت دور از انتظار نیست.

چمران در این باره افزود: اگر آقای آخوندی همانند وزارت راه وشهر سازی همه پروژه ها را تعطیل کند و پس از خسارت فراوانی به شهر با حالت قهر به این بهانه که دولت از شهرداری حمایتی به عمل نمی آورد یا بدهی خود را به شهرداری پرداخت نمی کند خارج شود، عملا شهر در خوابی چندین ساله شاهد خسارات فراوانی خواهد بود که جبران آن به خودی خود نیازمند سالها برنامه ریزی و مدیریت جهادی است.

رئیس سابق شورای شهر با اشاره به اینکه شهرداری جای مدیران مستبد نیست، خاطرنشان شد: بی شک شهرداری همانند وزارت راه و شهر سازی جای استبداد نیست، چرا که شورای شهر در تصمیم گیری های شهرداری نقش بسزایی دارد و شهرداری تهران باید با آزاد منشی اداره شود. از سوی دیگر، ذکر این نکته خالی از لطف نیست شهرداری تهران نیازمند حضور مدیری جهادی اهل تلاش و کار ودویدن است. بی شک مدیری اشرافی نمی تواند شهردار خوبی برای پایتخت جمهوری اسلامی ایران باشد.

آخوندی و موانع پیش‌رویش برای شهردار شدن

هرچند بسیاری «عباس آخوندی» را جدی ترین گزینه برای شهرداری تهران می دانند، اما مباحث زیادی پیرامون وضعیت تهران در صورت شهردار شدن او مطرح می شود که اختلاف احتمالی بین دولت و شهرداری، نوع تفکر اقتصادی آخوندی، عدم تعامل درست او با شورای شهر پایتخت، افزایش هزینه ها برای مدیریت شهری پایتخت و ... از مسائلی است که در مورد آن نگرانی های زیادی از سوی فعالان سیاسی مطرح شده و می شود.

آخوندی حالا جدای از چهار گزینه ای که باید با آنها برای تصدی کرسی عالی شهرداری تهران رقابت کند، باید بتواند از دو سد دیگر بگذرد؛ اول، از سد حداقل 10 مخالف در شورای شهر تهران و دوم مخالفان سیاسی جدی که عمده آنها به لحاظ سیاسی همفکر و همسنگر او محسوب می شوند. این مسائل را می توان یکی از دلایل عمده و جدی عدم موافقت حجت الاسلام «علی اکبر ناطق نوری» با شهرداری باجناقش «عباس آخوندی» دانست که حاضر نشده برای شهردار شدن او این بار پا پیش بگذارد.

منبع/تابناک



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*