اخبار عمومی
اعلام وصول 2
255348
تاریخ انتشار: 1397/08/26 19:14
نتیجه‌گیری سیا بر خلاف ادعاهای دولت عربستان است که همواره هرگونه دخالت ولیعهد عربستان در قتل جمال ختشقجی را رد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از یورونیوز، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا «سی‌آی‌ای» بر این باور است که دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی از سوی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان صادر شده است.


این خبر روز جمعه از سوی منابع نزدیک به این پرونده اعلام شد و به گفتۀ آنها، سازمان سیا برخی از نهادهای عالی آمریکا از جمله کنگرۀ این کشور را در جریان تحقیقات و ارزیابی‌های خود در این پرونده قرار داده است.
نتیجه‌گیری سیا بر خلاف ادعاهای دولت عربستان است که همواره هرگونه دخالت ولیعهد عربستان در قتل جمال ختشقجی را رد کرده است.
این نتیجه‌گیری که دقیق‌ترین ارزیابی انجام شده از سوی آمریکا در پروندۀ قتل جمال خاشقجی محسوب می‌شود، تلاش‌های دونالد ترامپ را برای حفظ روابط با متحد کلیدی خود در منطقۀ خلیج فارس، وارد مرحلۀ پیچیده‌‌ای می‌کند.
دولت آمریکا روز پنج‌شنبه از وضع تحریم‌هایی علیه ۱۷ شهروند سعودی که در قتل جمال خاشقجی نقش داشته‌اند خبر داد. با این وجود بسیاری از قانونگذاران آمریکا وضع این تحریم‌ها را کافی نمی‌دانند و معتقدند که واشنگتن باید در این پرونده موضع سخت‌تری در قبال عربستان اتخاذ کند. گمان می‌رود که با انتشار گزارش یافته‌های جدید سیا در این پرونده، موضع این قانونگذاران تقویت شود.
در واکنش به این خبر، نه کاخ سفید و نه وزارت خارجه آمریکا حاضر به اظهارنظر نشدند. سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن نیز در بیانیه‌ای این ادعا را نادرست و کذب توصیف کرد و بی‌اساس خواند.
دونالد ترامپ و دولت او بارها اعلام کرده‌اند که عربستان باید مسئولیت هرگونه دخالت در قتل جمال خاشقجی را بپذیرد؛ با این وجود همزمان تاکید داشته‌اند که نمی‌توان اهمیت روابط ریاض و واشنگتن را نادیده گرفت. دونالد ترامپ همچنین بارها اعلام کرده است که حاضر نیست فروش گستردۀ تسلیحات نظامی به عربستان را متوقف کند.
جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی و سیاستهای ولیعهد این کشور روز سه‌شنبه ۲ اکتبر وارد کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه شد و در آنجا به قتل رسید.
اگرچه عربستان درنهایت موضوع مرگ آقای خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری را پذیرفت اما تا کنون حاضر به تحویل جسد او که گفته می‌شود قطعه قطعه شده، به خانوادۀ آقای خاشقجی یا مقامات ترکیه نشده است.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*