اخبار عمومی
اعلام وصول 2
255437
تاریخ انتشار: 1397/09/07 00:25
مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان:
محمد تقی زاده: با توجه به تقاضای سالانه بیش 3 هزار فرهنگی برای خروج از استان از استان جذب فرزندان فرهنگیان یکی از عوامل نگه‌داشتن والدین آن‌ها در استان است.

عصرجهان-محمد تقی زاده مدیرکل آموزش‌ و پرورش خوزستان در رابطه با برگزار اولین همایش «پیش‌دبستانی» برای نخستین بار در کشور به میزبانی استان خوزستان اظهار کرد: حدود 4 سال پیش برای نخستین بار اعلام شد پیش‌دبستانی باید در استان‌ها اجباری شود، چراکه استان ما استانی چندزبانه است و با مشکلات خاص فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است؛ این همایش برای اولین بار در کل کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این همایش تحت عنوان «نخستین همایش ملی یافته‌های پژوهشی در حوزه پیش‌دبستانی» در اسفند امسال برگزار می‌شود، افزود: تجربه ثابت کرده در کشورهایی مانند دانمارک و برخی کشورهای اروپایی که موفق به برگزاری دوره پیش‌دبستانی شدند دانش‌آموز آن‌ها تا ورود به دانشگاه به لحاظ علمی، آموزشی و کسب مهارت‌های زندگی با دانش‌آموزی که این دوره را نگذرانده است متفاوت است.

اختصاص مبلغ 7 میلیارد تومان به مقطع «پیش‌دبستانی»

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان خوزستان گفت: مبلغ 7 میلیارد تومان برای بحث «پیش‌دبستانی» در استان خوزستان اختصاص داده شد که به‌زودی در بین مناطق مختلف توزیع می‌شود همچنین مقرر شد تا پایان سال مجدداً مبلغ دیگری نیز اختصاص داده شود.

تقی زاده افزود: زمانی که شاخص‌های استان در بحث بازماندگی از تحصیل بررسی می‌شود مشاهده می‌کنیم آمار استان در این مقوله قابل ملاحظه است؛ باید مانعی بر سر راه آمار بازماندگان از تحصیل ایجاد شود.

وی بابیان اینکه علل و عوامل بازماندگی از تحصیل زیاد هستند، عنوان کرد: عوامل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، پراکندگی جغرافیایی استان، آمار بالای دانش‌آموزان عشایری و بیماران خاص در استان ازجمله عوامل بازماندگی از تحصیل در استان خوزستان برشمرد.

تقی زاده گفت: یکی از اقداماتی که در حوزه آموزش و پروش صورت گرفت و به‌خوبی پیگیری شد بحث احیا و توسعه «پیش‌دبستانی» است و پیش‌دبستانی در استان الزامی شد.

جذب فرزندان فرهنگیان باهدف جلوگیری از خرج والدین آن‌ها از استان

وی با تأکید بر اینکه بحث «پیش‌دبستانی» اثرات فراوانی در فضای فرهنگی و اجتماعی استان ایجاد کرد، بیان کرد: در طول این چند سال به‌منظور آموزش پیش‌دبستانی‌ها حدود 7 هزار نفر از جوانان تحصیل‌کرده استان در مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری به‌عنوان مربی پیش‌دبستانی جذب آموزش‌وپرورش شدند.

تقی زاده بابیان اینکه ورود این حجم نیرو به آموزش پروش فرصتی شد تا در سال‌های بعدی بعد از کسب تجربه تبدیل وضعیت شوند و در اختیار آموزش‌وپرورش قرار بگیرند، عنوان کرد: اولویت جذب فرزندان فرهنگیان در آموزش‌وپرورش به این دلیل است که معتقد هستیم فرزندان آن‌ها از پشتوانه علمی محکمی برخوردار هستند.

سالانه 3 هزار فرهنگی متقاضی خروج از استان

وی افزود: هم اینکه با توجه به تقاضای سالانه بیش 3 هزار فرهنگی برای خروج از استان از استان جذب فرزندان فرهنگیان یکی از عوامل نگه‌داشتن والدین آن‌ها در استان است.

 تقی زاده عنوان کرد: در حین آموزش دانش‌آموزان دوره پیش‌دبستانی به مربیان آن‌ها نیز آموزش‌های لازم داده شد؛ دوره پیش‌دبستانی سبب شد سال گذشته حدود 4 هزارو 500 نفر نیروی حق‌التدریس جذب کنیم.

وی با بیان اینکه طبق آخرین آمار حدود 98 درصد دانش‌آموزان خوزستانی جذب دوره پیش‌دبستانی شدند، گفت: 2 درصد باقی مانند یا مشکل خاص دارند یا از استان خارج‌شده‌اند؛ خوزستان با جذب 100 هزار دانش‌آموز پیش‌دبستانی بالاترین آمار را در سطح ملی دارد و پس‌ازآن استان ایلام با 9 هزار نفر جذب در رتبه دوم کشور قرار دارد.

تقی زاده بابیان اینکه هدف از اجباری شدن دوره پیش‌دبستانی صرفاً خواندن و نوشتن زودهنگام نیست، گفت: هدف از این دوره آشنایی دانش‌آموزان با سازوکارهای اجتماعی از قبیل برقراری ارتباط باهم سن و سالان، احترام به همدیگر، فراگیری مهارت‌های پایه و اساسی، احترام به قانون، و...است تا با فراگیری این مهارت‌ها قطعاً در آینده شهروندی آگاه شده و از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنیم.

منبع/فارس



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*