اخبار عمومی
اعلام وصول 2
255486
تاریخ انتشار: 1397/09/11 22:04
در پنجمین جلسه شورای حفاظت از منابع آّب شهرستان بهمئی عنوان شد؛
رئیس اداره منابع آب شهرستان بهمئی از مدیریت جهاد کشاورزی خواست جهت عدم اتلاف وقت و هزینه مردم از معرفی متقاضیان کشاورزی و باغبانی جهت اخذ مجوز برداشت آب زیرزمینی استنکاف و صرفا طرح های صنعتی - کشاورزی اشتغال زا، کم آب بر، زود بازده با بهره وری بالا مثل طرح های گلخانه ای، پرورش دام و ... جهت اخذ مجوز برداشت آب به شرکت آب منطقه ای معرفی نمایند.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان، پنجمین جلسه شورای حفاظت از منابع آّب شهرستان بهمئی به ریاست فرماندار شهرستان در محل سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.


بنا به همین گزارش در این جلسه ابتدا محسن افروزی رئیس اداره منابع آب شهرستان و دبیر جلسه، با بررسی مصوبات جلسه قبل، گزارشی از وضعیت میزان بارندگی و سیلاب های شهرستان ارائه داد.
ایشان در ادامه با اشاره به اینکه سالیانه از طرف وزارت نیرو بر اساس منابع آب قابل بازیابی و تجدید شونده هر دشت برای کاربری مختلف از منابع آب زیرزمینی تخصیص داده و امکان صدور مجوز تامین آب برای آن کاربری بوجود می آید. متاسفانه در دهه های اخیر به علت عدم رعایت دقیق نظام نامه تخصیص آب به دلایلی همچون سیاسی و تنش های اجتماعی از یک طرف و حفر چاه های غیر مجاز از طرف دیگر منجر به استفاده از منابع آب غیرتجدیدشونده در بخش های مختلف اقتصادی کشور بالاخص فعالیت های کشاورزی شده است و همین امر وضعیت بغرنج و قهقرایی آبخوانهای کشور را در پی داشته است و افت سطح ایستایی امروزه مسئله مبتلا به اکثر دشتهای کشور ما است.
افروزی ادامه داد: خوشبختانه پس از این تجربه های تلخ، راهبرد توسعه¬ی بلندمدت آب کشور به سمت احیا و تعادل بخشی منابع آب با رویکرد بالا بردن بهره وری، ارزش اقتصادی آب و عدم تقابل با چرخ توسعه اقتصادی کشور می باشد.
دبیر جلسه پنجمین جلسه شورای حفاظت از منابع آّب شهرستان بهمئی عنوان داشتند: مطابق اعلان وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع ایران هیچ گونه تخصیص از منابع آب زیرزمینی در سطح حوضه های آبریز شهرستان برای کاربری کشاورزی نداریم. و در حال حاضر تنها جهت کاربری های صنعتی من جمله طرح های گلخانه ای و .... و همچنین شرب و خدمات امکان صدور مجوز تامین آب از شرکت آب منطقه ای می باشد.
ایشان از مدیریت جهاد کشاورزی خواست جهت عدم اتلاف وقت و هزینه مردم از معرفی متقاضیان کشاورزی و باغبانی جهت اخذ مجوز برداشت آب زیرزمینی استنکاف و  صرفا طرح های صنعتی - کشاورزی اشتغال زا، کم آب بر، زود بازده با بهره وری بالا مثل طرح های گلخانه ای، پرورش دام و ... جهت اخذ مجوز برداشت آب به شرکت آب منطقه ای معرفی نمایند.

 
در ادامه علی کرم صدیقی فر بخشدار مرکزی و ممبی تسریع روند بهره برداری سد ایلی آباد و رفع معارضات آن را با توجه به نقش مهم این سد در توسعه اقتصادی دهستان ممبی، را به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گوشزد نمودند.
ایشان احداث ایستگاه بارنسنجی در دشت ممبی با توجه به تفاوت فاحش چند برابری میزان بارندگی آن با لیکک ضروری دانستند و در پایان اظهارات خود بر رفع معارضات محلی ایستگاه های پمپاژ آب کشاورزی در دشت ممبی را تاکید داشتند.


گودرز خردمند محکم مدیر آب و فاضلاب روستایی و بهرام مختاری مدیر آبفای شهری لیکک گزارشی از روند اقدامات اداره متبوع خود جهت تامین آب پایدار شرب و خانگی و کاهش هدررفت آب در شبکه های آبرسانی ارائه دادند.
بیت الله بدرقه مدیر جهاد کشاورزی تنش آبی و خشکسالی کشاورزی سال آبی گذشته و تاثیر آن بر فعالیت های کشاورزی و باغبانی در شهرستان اشاره و از اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی برای کاهش این امر با همکاری شرکت آب منطقه ای مواردی را یادآور شدند.
مهدی نصیری رئیس اداره منابع طبیعی، بهزاد جومردیانی رئیس اداره محیط زیست پیشنهادات و ایده های خود را در زمینه پیشبرد بهتر عمل به مصوبات جلسه ارائه نمودند.
صادق حق طلب مسئول قرار گاه پیشرفت و آبادانی سپاه نیز ضمن تشریح کارهای محرومیت زدایی در سطح شهرستان، از آمادگی این قرار گاه در مشارکت در اجرای طرح های آبی شهرستان در بخش شرب و گردشگری و صنایع کوچک کشاورزی خبر دادند ابراز امیدواری کردند که ادارت ذیربط از ظرفیت مشارکت پذیری این نهاد بیش از پیش بهره ببرند تا با همدلی و همیاری در جهت توسعه و محرومیت زدایی شهرستان قدم برداریم.


 در حسن ختام جلسه حکمت الله سنایی فرماندار و رئیس شورای حفاظت منابع آب شهرستان گفت: علی رغم اینکه بارش‌های اخیر در فصل پائیز نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیری داشته اما با توجه نزدیک به 11 سال خشکسالی های پی درپی خروج از چرخه کم آبی چندین سال طول می‌کشد تا مجدد منابع آب زیزمینی و سطحی احیا و به شرایط ترسالی هیدرولوژیکی برسیم. بر این اساس باید از تصمیم گیری احساسی در حوزه مدیریت مصرف منابع آب شهرستان بپرهیزیم همچنان باید استفاده صحیح و مناسب از منابع آبی مورد توجه مردم و مسئولان شهرستان قرار گیرد.
ایشان با اشاره به حجم بالای روانابهای سطحی حاصل از بارندگی، اجرای طرح چون سد های کوچک، تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب را نیاز ضروری شهرستان با هدف تغذیه سفرههای آب زیرزمینی،  تامین آب طرح های کشاورزی و جلوگیری از آسیب رساندن به نواحی مسکونی و زراعتی پایین دست می باشد و ابراز امیدواری کرد طرح های در حال اجرای شهرستان من جمله سد ایلی آباد، تغذیه مصنوعی ممبی، پخش سیلاب قلات – پشت و سد کوچک سیاه شیر تاوه پیگیری و به بهره برداری برسد.
 سنایی با اشاره  به جلسه بخشدار مرکزی و نماینده مجری طرح آبرسانی به لیکک از سد کوثر و روسای منابع آب، آب و فاضلاب شهری و روستایی ابراز امیدواری کرد ظرف مدت یک ماه مخازن ذخیره آب لیکک و شهرک ولیعصر به شبکه آب شهری و روستایی متصل گردد.
فرماندار در پایان از ادارات آب و فاضلاب روستایی و شهری خواست مشکلات آب شربی برخی نقاط شهرستان منجمله افت شدید فشار آب در مناطقی از شهر لیکک را به جد پیگیر نمایند.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*