اخبار عمومی
اعلام وصول 2
255542
تاریخ انتشار: 1397/09/18 23:41
استاندار خوزستان گفت:بانک مسکن در سال گذشته و امسال تسهیلات ابلاغی را پرداخت نکرده است به دلیل اینکه چند مددجو در سال 85 معوقات خود را پرداخت نکردند. اصلاً دلیل قانع‌کننده‌ای نیست و هرچه سریع‌تر این مشکل برطرف شود.

دوازدهمین نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان با حضور استاندار خوزستان و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر امروز در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد.

غلامرضا شریعتی درخصوص حضور پیدا نکردن رئیس بانک مسکن استان در نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان، گفت: بسیار کار نادرستی انجام دادند که به دلیل جلسه کم اهمیت دیگری در جلسه‌ امروز حضور پیدا نکردند. جلسه امروز بسیار اهمیت بالایی دارد و در طی نامه‌ای به رئیس بانک مسکن در کشور عدم حضور این فرد گزارش شود.

وی افزود: بانک مسکن در سال گذشته و امسال تسهیلات ابلاغی را پرداخت نکرده است به دلیل اینکه چند مددجو در سال 85 معوقات خود را پرداخت نکردند. اصلاً دلیل قانع‌کننده‌ای نیست و هرچه سریع‌تر این مشکل برطرف شود.

غلامرضا شریعتی با اشاره به این‌که خانواده شهدا و ایثارگران باید در اولویت طرح‌های اشتغال‌زا و تسهیلات قرار بگیرند، اظهار کرد: شعب و کمیته‌ها اهمیت حمایت از خانواده‌های شهدا و ایثارگران را همیشه مد نظر داشته باشند. همچنین برنامه و نقشه راه برای نیمه دوم سال ۹۷ و برای اشتغال در سال ۹۸ هر چه سریع‌تر تهیه و ارائه شود.

 استاندار خوزستان با اشاره به اهمیت نظارت بر تسهیلات پرداختی، عنوان کرد: شورای هماهنگی بانک‌ها مشاوره و کارشناسی برای آسیب شناسی از طرح‌هایی که انجام شده در تمامی حوزه‌های روستایی، فراگیر و مشاغل خانگی در نظر بگیرد.

وی افزود: انحراف‌های احتمالی در زمینه پرداخت تسهیلات باید مد نظر قرار بگیرد و ایرادات کار مشخص و اصلاح شود.

شریعتی با بیان اینکه باید از اقدامات گذشته تجربه کسب کنیم، تصریح کرد: کمیته نظارت باید هم روی خود پروژه اصلی و هم روی اشتغال ایجاد شده نظارت کند. در پروژه باید هر آنچه که ارائه شده و تصویب شده اجرا شود و اگر این کار صورت نگرفت بانک‌ها وضعیت وام را تغییر دهند.

 وی گفت: تأکید بر نظارت و بررسی انحراف به معنی برخورد سخت نیست. زمانی را به فرد مهلت می‌دهیم اگر انجام نداد سپس برخوردهای لازم را انجام می‌دهیم.

استاندار خوزستان با اشاره به اهمیت طرح‌های ملی، عنوان کرد: در خصوص وام‌های فراگیر برای طرح‌های ملی که به تهران رفته حتماً بررسی شود که دلیل پرداخت نشدن این وام‌ها چیست و کدام بانک‌ها وام مربوط را پرداخت نکردند و در صورتی‌که پیگیری‌های شما به نتیجه نرسید به من ارجاع دهید که پیگیری لازم انجام شود.

شریعتی با بیان اینکه در استان‌های دیگر اشتغال خوبی در حوزه میراث فرهنگی ایجاد شده است، اظهار کرد: در استان خوزستان کاری که تا الآن در حوزه میراث فرهنگی انجام شده است فاصله زیادی با ظرفیت واقعی استان دارد. در جلسه شورای راهبردی توسعه استان و جلسه شورای عالی امنیت برنامه‌ریزی شد که در خصوص گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی کار ویژه‌ای‌ در استان خوزستان انجام شود.

1237 میلیارد تومان اعتبار اشتغال مشاغل فراگیر خوزستان

سید نور محمدپور نیز در این جلسه با اشاره به این‌که گزارش ارائه شده در خصوص عملکرد طرح‌های اشتغال فراگیر و اشتغال پایدار روستایی تا تاریخ ۱۷ آذرماه سال ۹۷ است، اظهار کرد: اعتبار اختصاص یافته به استان در زمینه اشتغال روستایی ۳۳۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است. همچنین 4هزار و 94 طرح که شرایط اشتغال ۱۰ هزار و ۶۰۷ نفر را ایجاد می‌کند به بانک‌ها داده شد که مبلغ 768 میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیصی به بانک‌ها است.

وی افزود: تا کنون یک هزار و ۴۸۶ طرح که اشتغال ۳ هزار و ۲۴۷ نفر را فراهم می‌کند به مبلغ ۲۰۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت شد که بیش از ۵۰ درصد سهمیه اختصاصی نیمه اول سال ۹۷ است. سود تسهیلاتی پرداختی در زمینه اشتغال روستایی 4 تا 6 درصد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به پرداخت ۳۰ میلیارد تومان مازاد بر مبلغ اختصاص داده شده برای ۶ ماه اول سال از طرف بانک‌ها، عنوان کرد: در طرح اشتغال فراگیر کل اعتبار استان خوزستان یک هزار و 237 میلیارد تومان است و  ۵۲۶ طرح که زمینه اشتغال 7هزار و 193 نفر را فراهم می‌کند به مبلغ ۸۰۸ میلیارد تومان به بانک‌ها ابلاغ شد. از طرح‌های ارسالی ۱۰۶ طرح با زمینه اشتغال ۷۵۸ نفر و مبلغ ۴۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است. دلیل تعداد پایین طرح‌های پرداختی سود بانکی است که استقبال را کاهش می‌دهد.

وی گفت: در بخش طرح ملی اشتغال فراگیر درکل ۳۴ طرح از اعتبار ملی به بانک‌ها معرفی کردیم که ۱۷ طرح با مبلغ ۴۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تائید شد که زمینه اشتغال 2هزار و 782 نفر را فراهم می‌کند.

محمدپور با اشاره به اعتبار ۳۱ میلیارد تومانی در حوزه مشاغل خانگی، اظهار کرد: 2هزار و 375 طرح با اعتبار ۲۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان که زمینه اشتغال 2هزار و 572 نفر را فراهم می‌کند به بانک‌ها معرفی شد. تا کنون برای ۸۳۵ طرح به مبلغ ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان با ایجاد اشتغال برای ۸۷۸ نفر پرداخت شده است.

23 هزار خانوار در 8 ماه نخست سال 97 به کمیته امداد اضافه شد

مرتضی موصلی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از جامعه هدف در کمیته امداد را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: در سال گذشته 7هزار و 693 طرح اشتغال‌زا با تسهیلات پرداختی ۱۱۸ میلیارد تومان انجام شد که در سال گذشته 2هزار و 310 خانوار خودکفا شدند، ۱۱ هزار و ۳۲۱ نفر تحت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قرار گرفتند و برای ۶۰۸ نفر کاریابی صورت گرفت. همچنین در سال گذشته ۸ هزار نفر از زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) خارج شدند و ۸ هزار فرد جدید دیگر وارد شدند.

 وی افزود: در ۸ ماه نخست سال ۹۷ تا کنون 2 هزار و 925 طرح اجرا شده که ۵۳۸ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد و ۹۷۵ خانوار خودکفا شدند و 2هزار و 977 نفر از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استفاده کردند همچنین تاکنون ۲۳ هزار خانوار جدید به دلیل مشکلات اقتصادی جامعه زیر پوشش کمیته امداد خوزستان قرار گرفتند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان عنوان کرد: معرفی و پیاده‌سازی الگوهای نوین اشتغال، شناسایی و توسعه مشاغل مبتنی بر فناوری اطلاعات، توسعه مشاغل دانش‌بنیان با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز و پارک علم و فناوری، انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری اهواز و توسعه بازاریابی محصولات تولیدی مددجویان از طریق اپلیکیشن از جمله اقدامات ویژه اشتغال کمیته امام خمینی(ره) خوزستان است.

1508 مورد اشتغال‌زایی در سال 97 توسط بهزیستی

غلامرضا صدیق راد نیز در ادامه جلسه با اشاره به این‌که در سال ۹۷ تاکنون یک هزار و 508 مورد اشتغال‌زایی از طریق بهزیستی ایجاد شده است، اظهار کرد: ۸۷۳ طرح با اعتبار ابلاغی ۲۷۹ میلیارد و 800 میلیون ریال به بانک‌ها ارائه شده است که تا کنون ۳۸۰ طرح با مبلغ پرداختی ۷۱ میلیارد و 50 میلیون ریال اجرا شده است.

وی افزود: بانک‌ها‌ی مسکن، اقتصاد نوین، سامان، رسالت و انصار تاکنون همکاری در خصوص ارائه تسهیلات با اداره کل بهزیستی استان خوزستان انجام نداده‌اند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان عنوان کرد: اشتغال‌ از طریق پرداخت قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی، اشتغال از طریق پرداخت قرض‌الحسنه به کارفرمایان، اشتغال از طریق سهم بیمه‌های خویش‌فرمایی و کارفرمایی به مدت ۵ سال، اشتغال از طریق راه‌اندازی مراکز و مؤسسات غیردولتی سه‌گانه، اشتغال از طریق پرداخت سرمایه کاریابی بلاعوض و اشتغال از طریق کاریابی برای مددجویان به روش‌های مختلف از جمله آیتم‌هایی هستند که در بحث اشتغال مورد توجه اداره کل بهزیستی خوزستان قرار گرفته‌اند.

سهمیه اختصاصی استخدام خانواده شهدا را نمی‌دهند

عبدالرضا فرجیان نیز در جلسه کارگروه اشتغال با اشاره به این‌که در حال حاضر پرونده ۱۶ هزار شهید در بنیاد شهید استان خوزستان وجود دارد، اظهار کرد: ۳۰ هزار جانباز و ۲ هزار و ۷۵۰ نفر آزاده در حال حاضر در استان خوزستان وجود دارد. همچنین ۱۲ هزار نفر شاغل به تحصیل در دانشگاه‌ها وجود دارد و شش هزار و ۲۰۰ نفر بیکار آماده به شغل زیر نظر بنیاد شهید استان خوزستان وجود دارد.

وی افزود: پنج طرح روستایی در سامانه کارا به ثبت رسیده است با اعتبار ۳۸ میلیارد ریال که زمینه اشتغال مستقیم ۴۰ نفر را فراهم می‌کند و این اعتبارها تاکنون از سوی بانک‌ها پرداخت نشده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان با اشاره به قانون اختصاص ۳۰ درصد از سهمیه استخدامی کشور به خانواده شهدا و ایثارگران، عنوان کرد: این ماده قانون با بی‌مهری از طرف برخی دستگاه‌های استان مواجه شده است. گزارش‌های آماری دستگاه‌ها ارائه داده شده نشان می‌دهد در جذب و استخدامی که خارج از آزمون صورت می‌گیرد سهمیه‌ی مربوط به خانواده شهدا و ایثارگران به آن‌ها اختصاص پیدا نمی‌کند.

 وی گفت: به طور مثال در استخدام شرکت تصفیه گاز خلیج‌فارس بیدبلند هیئت مدیره این شرکت در یک اقدام ابداعی ۱۰ نمره به شرکت‌کننده‌های تحت پوشش بنیاد شهید اختصاص دادند که با این شرایط فقط 2 نفر از این افراد استخدام شده درحالی‌که حق طبیعی آن‌ها ۲۵ درصد از سهمیه استخدامی است که ۱۰۰ نفر از استخدام‌شده‌ها می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، در ادامه جلسه بانک‌های عامل پیرامون میزان جذب تسهیلات اشتغال فراگیر و روستایی و طرح مشکلات، تنگناها و موانع موجود در راه جذب تسهیلات مذکور گزارش‌های لازم را ارائه کردند.

منبع/فارس



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*