اخبار عمومی
اعلام وصول 2
2567
تاریخ انتشار: 1393/08/16 18:29
پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان
در راستای ثبت جهانی محوطه باستانی شوش، دو نفر از کارشناسان سازمان یونسکو در سفر به شهر باستانی شوش آثار و محوطه باستانی منطقه را مورد بازدید و ارزیابی قرار دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان روز جمعه ،استر لاروچ (ESTHER LAROCHE) رییس دفتر منطقه ای یونسکو در ایران و گن تانگ (GEN TANG ) ارزیاب سازمان بین المللی ایکوموسی (سازمان بین المللی بناها و محوطه های تاریخی) در سفر دو روزه به شهر باستانی شوش از باغ موزه و محوطه باستانی دیدن کردند.

فرماندار شوش در نشست مشترک با نمایندگان سازمان یونسکو با بیان اینکه مردم شوش علاقه مند به نگهداری و حفاظت از میراث فرهنگی ایران باستان می باشند گفت: باید تلاش کرد تا زمینه مشارکت هر چه بهتر مردم منطقه در حفاظت از آثار باستانی را فراهم کرد.

' رضا نجاتی ' علاقه مندی و وظیفه ملی نسبت به حفظ میراث چند هزار ساله ایران در کنار وظیفه قانونی را مهم و ضروری دانست و افزود:در فرهنگ مردم ایران حفاظت از میراث فرهنگی همواره مورد توجه بوده زیرا این میراث فرهنگی شناسنامه هویت ملی ماست.

فرماندار شهرستان شوش بیان داشت:توجه دولت نسبت به میراث فرهنگی نشان از اهمیتی است که مردم ایران به میراث فرهنگی داشته ضمن اینکه در راستای تقویت صنعت گردشگری اعتبارات خوبی تخصیص یافته است.

نجاتی گفت:شهر شوش با قدمت هفت هزار ساله و وجود اثر جهانی زیگورات چغازنبیل و جاده ترانزیتی تهران ، اهواز ، دسترسی به راه آهن در تمام ایام سال پذیرای دهها هزار گردشگر خارجی و میلیون ها گردشگر داخلی است که از آثار تاریخی و فرهنگی این شهرستان دیدن می کنند.

فرماندار شوش گفت:با توجه به علاقه مندی مردم این شهرستان به حفظ و نگهداری میراث فرهنگی گروه های خودجوش ( NGO) و دوستداران میراث فرهنگی در کنار مسئولان انجام وظیفه می نمایند.

وی همچنین به تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای ساماندهی محوطه باستانی شوش پرداخت و گفت: زیباسازی ، رنگ آمیزی ، حذف طبقات اضافه ساختمان های مجاور آثار باستانی ، جمع آوری نخاله از محوطه تاریخی ، تامین روشنایی ، جمع آوری تابلوهای اضافه و ساماندهی میادین و پیاده روسازی از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا بوده است.

وی در پاسخ به سئوال ارزیاب یونسکو مبنی بر اینکه با ثبت جهانی محوطه باستانی شوش احتمال اینکه در آمدی حاصل نشود گفت:تلاش ایران برای ثبت جهانی محوطه باستانی شوش با هدف تقویت صلح ، برادری و نوعدوستی در جهان صورت می گیرد.

'محمدحسین طالبیان' معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور

نیز در این نشست گفت:کارشناسان یونسکو به عنوان بازرس و ارزیاب از طرف این سازمان به شوش سفر کرده و پس از بازدید کارشناسی نتیجه را در قالب یک گزارش به کمیته های مربوطه ارائه می کنند.

وی افزود:مجموع گزارش های کارشناسی جمع آوری شده از محوطه باستانی شوش در اردیبهشت ماه سال 1394 شمسی ارائه شده و سپس در کمیته جهانی میراث که بیش از 21 کشور در آن عضویت دارند بررسی می شود.

وی اظهار داشت:این گزارش ها در تیرماه سال 94 در صحن علنی کمیته جهانی ثبت محوطه های باستانی طرح و در نهایت در خصوص ثبت جهانی این اثر باستانی تصمیم گیری خواهد شد.

بازرسان سازمان یونسکو در سفر دو روزه به شهر باستانی شوش در شمال استان خوزستان از باغ موزه ، قلعه شوش ، شهرشاهی ، شهر پانزدهم ، شهرصنعتگران ،کاخ آپادانا و بقعه حضرت دانیال نبی (ع)دیدن کرده و با کاشت نهال در محوطه باغ موزه شوش به سفر خود پایان دادند.

بازدید کارشناسان و ارزیابان سازمان یونسکو از محوطه باستانی شوش مقدمه ثبت جهانی این اثر باستانی می شود.

شهر شوش برای ثبت در فهرست جهانی در سال 2015 به سازمان یونسکو معرفی شده است.

در استان خوزستان زیگورات، چغازنبیل در شوش و سازه های آبی شوشتر در فهرست آثار جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است.

در محوطه باستانی 400 هکتاری شوش آثار باستانی از دوره های مختلف تاریخ وجود دارد.

شوش یکی از معروف ترین شهرهای تاریخی و کهن است که زمانی پایتخت حکومت ایلام و پایتخت زمستانی پادشاهی هخامنشی بوده است.

شوش با وجود آثار باستانی منحصر بفرد و اثر جهانی چغازنبیل در هفت تپه در تمام ایام سال پذیرای جهانگردان خارجی از سراسر جهان است.

منبع:ایرنا



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*