اخبار عمومی
اعلام وصول 2
2576
تاریخ انتشار: 1393/08/17 01:32
پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان
سید عیسی دارایی گفت: کشاورزی خوزستان را می خواهیم متحول کنیم

سید عیسی دارایی که در جلسه شورای کشاورزی شهرستان اندیمشک  گفت: کشاورزی خوزستان را می خواهیم متحول کنید، 1200 هکتار به یک نفر داده اند یک نفر که اهل اینجا هم نیست، این همه آدم بیکار در این شهر وجود دارد،  چرا 1200 هکتار به یک نفر داده اید؟ بارها به مسئولین گفته ام که بفرستید ببینید چه تخلف هایی در اینجا شده است.

نماینده اندیمشک گفت: من خدمت وزیر قبلی بیان کردم خدمت وزیر فعلی نرسیده ام  این مطالب را بیان کنم و در خدمت مسئولین جهاد کشاورزی هم این را بیان کرده ام که زمینه های خوبی در استان و کشور در زمینه کشاورزی وجود دارد، من اعتقادم این است که دنیا به این سمت می رود که بحث غذا مشکل اصلی جامعه خواهد شد.

وی افزود: وزارت کشاورزی ما، یک وزارتی است که به همان طریق سنتی پیش می رود، متاسفانه ما بدون برنامه در کل کشور هستیم تلاشهای زیادی هم شده، چرا این حرف را می زنم چون در یک مقطعی می بینیم 13 میلیون تن گندم در کشور  جمع اوری می شود و ما یک جشن مدیریت و خودکفایی می گیریم اما پس از مدتی در سال بعد تولید گندم 7 میلیون تن می شود، یعنی 6 الی 7 میلیون تن کاهش داریم، چرا ؟! چون مدیریت نداریم، شاید کمبود آب را بیان کنید؟ اما با توجه به این همه منابعی که داریم، در همین منطقه می بینیم آب به نهایت خودش می رسد اما بر اثر یک بی برنامگی ظرف یکماه همه آب را از دست می دهیم و حدود 6 سال است هرکاری می کنیم که این آب را جبران کنیم نمی توانیم جبران کنیم. ببینید در کنار کرخه و دز قرار گرفته ایم، اندیمشک یک سطل از کرخه و دز بهره برداری نمی کند، نهایت اینکه 120 نفر در یک سد و 100 نفر دیگر در سد دیگری مشغول کار هستند.

نماینده اندیمشک گفت: بعد از آن آمدند سد بالا رود را هم بزنند، من پرسیدم مگر وزارت جهاد کشاورزی درخواست سد داده، گفتند وزارت نیرو، وزارت نیرو بر چه اساسی درخواست این سد را داده است؟! باید بر اساس یک نیازمندی  باشد، این نیازمندی را چه کسی گفته است که این همه هزینه روی دست این مملکت گذاشته اید، بخاطر سیلاب ها و مطالب اینچنینی؟ مطالعات این سد در زمانهای گذشته بوده است زمانی که در این منطقه چشمه های فراوانی وجود داشته است، حدود 70 سال پیش تصمیم به احداث یک سد می شود و مطالعاتش هم مال همان زمان است، و حالا شما در این سالهای خشکسالی دارید این سد را می زنید؟

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان تصریح کرد: سدی که می خواهد دوشاخه آب داشته باشد و قلعه لور و چم گلک را آبیاری کند؟ از بالا رود کانال بزنیم تا چم گلک! در 100 متری رودخانه دز می خواهیم کانال بزنیم آب را از بالا رود برسانیم به اینجا؟! چرا از این آبهای که وجود دارد استفاده نمی کنیم که یکی از استفاده های آن هم کشاورزی است؟ این سد در زمین هایی است که بحران بی آبی وجود دارد، و اصلا به این مسئله توجهی نشده است. زمین های پشمینه زار در یک قدمی سد کرخه است آنوقت می خواهیم سد بالا رود را بزنیم و از بالا رود برای آبیاری این زمین ها آب بیاوریم؟! این نشدنی است معلوم است فکر و تدبیری پشت این قضیه نیست، یک بودجه سنگینی که این پروژه حدود 15 سال طول بکشد! معلوم است بی برنامه بوده است، موقعی که یک کار و پروژه  طرح می شود، دارای بودجه ای است، این بودجه کجاست، این بی برنامگی است که مشهود است.

وی افزود: زمینهای پشمینه زار 7500 هکتار است ، تعجب می کنم که طرح مطالعات زمین های پشمینه زار را در نظر گرفته اید؟ کدام زمین ها ؟! این زمین ها را برده اند، هیچ زمینی در پشمینه زار نمانده که بخواهیم مطالعه کنیم، چه چیز آنها را مطالعه کنیم، 5 نفر آمده اند و بر روی 7500 هکتار زمین دست انداخته اند، و آنها را برده اند. من نماینده 2 سال است که  یک شرکت را برای اشتغال 1000 نفر به این منطقه آورده ام و برای احداث باید به آنها رو بزنیم، کشاورزی خوزستان را می خواهیم متحول کنید، 1200 هکتار به یک نفر داده اند یک نفر که اهل اینجا هم نیست، این همه آدم بیکار در این شهر وجود دارد،  چرا 1200 هکتار به یک نفر داده اید؟ بارها به مسئولین گفته ام که بفرستید ببینید چه تخلف هایی در اینجا شده است. چرا کاری نمی کنید با شورای اداری می خواهید مسئله را حل کنید، 1200 هکتار بخاطر مرتع داری داده اید، همه آن قطعه بندی شده و فروخته شده است،  یک متر آن هم در دست دولت نیست، کی می شود کشاورزی را متحول کرد.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان عنوان کرد:امروز کشاورزی علمی نیست کشاورز ما با یک فال کشت می کند، زمینهای ما اسنادی ندارند وام های ما جای دیگری می رود و در آپارتمان سازی هزینه می شود، 6 الی 7 سال است که وام کمباین و تراکتور می دهیم اینها کجا هستند، امسال مناطقی از ما بدون کمباین بوده اند، اگر اینها روی حساب کتاب بود دیگر مردم ما نباید بروند با هزینه بیشتر از جای دیگر کمباین بیاورند. طرح مقام معظم رهبری یک طرح کارسازی است که می تواند خوزستان را نجات بدهد، و به آن ظرفیت بالا برساند، در اندیمشک سهمی از آن نداریم.

نماینده اندیمشک گفت: دیده اید در کنار دو آب باشیم و مردم تولید ماهی نداشته باشند؟ در کنار 2 آب و زمینهای خوب چرا ما پرورش ماهی نداریم، شوش را ببینید 50 هکتار از بهترین زمینهای کشاورزی شوش ماهی خاویار پرورش داده می شود و آنوقت اندیمشک میان دو رود و کنار دز  پرورش ماهی نداریم. 6  سال است  که چندین میلیارد تومان از بودجه این شهر و یا استان  در سه راه دهلران هزینه شده است، 5 استخر بزرگ زده شده و در کنار کانال آب قرار دارد و زیر سازی شده است، آیا این بی برنامگی بوده، غیر کارشناسی بوده، جواب این ملت را چه بدهیم، این ملت بخاطر رهبر انقلاب سکوت می کند، ولی ما هم نباید کمی حیاء کنیم؟ به مردم بگوئیم بودجه را همینطور در سه راه دهلران گذاشته ایم؟ این حرف مردم است و من قصد توهین و زیر سوال بردن کسی را ندارم،  این واقعیت هایی است که وجود دارد.

ما درخواست داریم زمینهایی که 7500 هکتار است و برای آن طرح دارید یک گروهی تشکیل بشود و آنها را بررسی کند.

منبع:کارون پرس



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*