اخبار عمومی
اعلام وصول 2
265630
تاریخ انتشار: 1397/10/01 01:18
گفته شده است که توتال بین سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ در کل ۶۰ میلیون دلار رشوه از طریق واسطه‌ها به مهدی هاشمی رفسنجانی پرداخت کرده است

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از یورونیوز، شرکت توتال فرانسه روز جمعه در پاریس به پرداخت ۵۰۰ هزار یورو جریمه محکوم شد. پرداخت ۳۰ میلیون دلار رشوه به واسطه‌ها برای قرارداد گازی با ایران که در سال ۱۹۹۷ امضا شد از علل این محکومیت اعلام شده است.


اتهام توتال این بود که در سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ این میزان رشوه را به واسطه‌ها پرداخت کرده است و هدف آن دریافت قراردادهای گازی و نفتی در میدان پارس جنوبی بوده است.
دادستان پاریس تقاضای اشد مجازات را برای توتال کرده بود که شامل ۷۵۰ هزار یورو جریمه و مصادره ۲۵۰ میلیون یورو از دارایی‌های این شرکت می شد اما در نهایت، قاضی دادگاه رسیدگی کننده به این پرونده در پاریس جریمه «سبک» ۵۰۰ هزار یورویی را برای مجازات این غول صنعت نفت و گاز فرانسه در نظر گرفت.
از میان سه نفری که در این پرونده تحت تعقیب قرار گرفته اند، یکی کریستف دومارژری مدیر عامل سابق توتال بود که در سال ۲۰۱۴ در اثر برخورد هواپیمای شخصی‌ یا یک دستگاه ماشین برف روب در مسکو کشته شد.
همچنین گفته می‌شود یک میانجی ایرانی که از توتال رشوه گرفته است، فوت کرده است.
دومین میانجی ایرانی این ماجرا که عباس یزدی نام دارد نیز گفته می شود فوت کرده است اما دادگاه در نبود مدرکی مبنی بر مرگ، وی را به چهار سال زندان محکوم کرده است.
عباس (یزدان پناه) یزدی در سال ۲۰۱۳ در دبی ربوده شد و تاکنون خبری از او در دست نیست با این حال گفته می شود که او ربوده و کشته شده است. در ایران شایعاتی از ارتباط مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی با این پرونده و بویژه شخص عباس یزدی، در سالهای گذشته منتشر شده است.
تحقیقات درباره پرداخت رشوه از سوی شرکت توتال فرانسه از سال ۲۰۰۶ میلادی آغاز شد و دو قرارداد را شامل می شد؛ نخست قراداد گازی پارس جنوبی در سال ۱۹۹۷ که قراردادی ۲ میلیارد دلاری بود و همچنین قرارداد توسعه میدان نفتی سیری در سال ۱۹۹۵.
این پرونده که در پاریس مورد بررسی قرار گرفته است تنها پرداخت رشوه از سوی شرکت توتال که به بعد از سال ۲۰۰۰ مربوط می شده را مورد بررسی قرار داده است.

گفته شده است که توتال بین سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ در کل ۶۰ میلیون دلار رشوه از طریق واسطه‌ها به مهدی هاشمی رفسنجانی پرداخت کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه و یوروپ وان فرانسه مقصد اصلی این رشوه ها مهدی هاشمی رفسنجانی پسر رئیس جمهوری اسبق ایران بوده است که بعنوان مشاور در این میان نقش بازی می کرده است.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*