به گزارش الف، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ در حین بررسی این لایحه دو مصوبه را به تصویب رساند که براساس مصوبه اول پزشکان ملزم به استفاده از پایانه های فروشگاهی یا همان دستگاه پوز (کارتخوان) در مطب خواهند شد و براساس مصوبه دوم مالیات علی الحساب ۱۰ درصدی از درآمد پزشکان در مراکز درمانی برداشته می شود. 

نکته کلیدی هر دو مصوبه کمیسیون تلفیق این است که موجب شفافیت درآمد پزشکان می‌شود و جلوی فرار مالیاتی گسترده این قشر پردرآمد را می گیرد. اما لابی‌هایی در مجلس شکل گرفته است که این مصوبات را حذف کند و برخی فرار مالیاتی پزشکان را قبول ندارند.

الف به همین دلیل از مخاطبان خواسته بود نظر خود را درباره فرار مالیاتی پزشکان و عدم نصب کارتخوان در مطب‌ها عنوان کنند.

در ادامه برخی نظرات برگزیده مخاطبان آورده شده است. مخاطبان می توانند تمام نظرات را اینجا بخوانند.

*هیچ جای دنیا پزشکان این قدر با سایر اقشار فاصله طبقاتی ندارند. درآمد یک پزشک را با درآمد یک دکترای مهندسی از دانشگاه شریف مقایسه کنید، متوجه می‌شوید. همین ثروت موجب افزایش قدرت و نفوذی شده که خیلی راحت کارتخوان ندارند و فرار مالیاتی می‌کنند!

* بهتره مبلغ مالیات آنها به صورت پلکانی محاسبه شود و از یک عددی به بالا (مثلا از ۳۰ میلیون به بالا) تا ۵۰ یا ۶۰ درصد درآمدشون به عنوان مالیات محاسبه شود.

*علیرغم اینکه پزشکان دارای بالاترین درآمدها هستند، ولی متاسفانه یکی از کمترین مالیات‌ها (به نسبت درآمدشان) را می‌پردازند. چرا یک کارمند با حقوق ۳ میلیونی قبل از دریافت حقوقش مالیات آن کسر می‌گردد، ولی پزشکانی با درآمدهای نجومی و حتی ده‌ها یا صدها میلیونی نباید مالیات بدهند؟ چرا پزشکان از نصب کارتخوان واهمه دارند؟ تازه زیر میزی را هم که جدا می‌گیرند؟

*الان دیگه گداهای سر چهارراه هم مجهز به دستگاه کارتخوان هستند اونوقت بعضی از این تاجران سلامت؛ زیر بار نصب دستگاه کارتخوان در مطب‌های خود نمی روند.

*دکترای مهندسی نه یک شب بی‌خوابی کشیده، نه به اندازه متخصص درس خوانده، نه دو بار طرح رفته‌اند، یک دهم پزشک هم استرس ندارند، نباید مثل متخصص درآمد داشته باشند.

*فقط توی ایران پزشکان بی‌خوابی میکشند؟ بعد هم اینجور حساب کنید کار سربازان لب مرز از کار پزشکان خیلی سخت تر است! درسی هم که پزشکان می‌خوانند عمدتا حفظیه درحالی‌که درسی که مهندسان می‌خوانند عمیق و فهمیدنی!

*چرا فرار مالیاتی؟ در اروپا مالیات بر اساس درآمد از همه پزشک و غیر پزشک، تاجر ، کارمند و ... گرفته می‌شود، مردم در آن کشورها می‌دانند که مالیات کجا هزینه می‌شود و چرا ؟ در آن کشورها ارگان و نهادی نیست که درآمد داشته باشه و مالیات ندهد!!! میزان مالیات داده شده کاملا شفاف و مشخص است. حمله به پزشکان که برادران و خواهران ‌و فرزندان شما هستند جز ایجاد ناامیدی در پزشکان که مشغول خدمت هستند، نتیجه ای ندارد، در مطب من پرداخت ویزیت اجباری نیست کارتخوان دارم، ولی بیمارانی دارم که کارت ندارند!! پول ندارند که کارت داشته باشند.

*در اروپا حقوق یک پزشک ۳ برابر یک کارگر است و در ایران درآمد یک پزشک متخصص ۱۰۰۰ برابر یک کارگر است. در اروپا از پزشک ۷۰درصد مالیات می‌گیرند و از کارگر هیچ مالیاتی نمی‌گیرند. در ایران از پزشک مالیات نمی‌گیرند و از کارگر ۱۰ درصد مالیات می‌گیرند.

*رفتار یک اقلیت پزشک تاجر مسلک را به همه این قشر نسبت ندهید... به فکر ۱۵ هزار پزشک عمومی بیکار باشید که وزیر اشرافی روحانی، برای آن‌ها در پزشک خانواده برنامه‌ای نداشت...

*۱۵ هزار پزشک عمومی افسانه‌ای است که صنف پزشکان درست کرده‌اند تا با بهانه آن مجبور به افزایش تعداد بسیار کم پزشکان در ایران نشوندو انحصار را حفظ کنند. الان پزشکان عمومی هم کمتر ماهی ۳۰ میلیون تومان درآمد ندارند.

*سازمان مالیاتی فقط چسبیده به ضعفا و حقوق بگیران و از پزشکان واهمه دارد و حساب می‌برد. آقای دکتر  ۲ دقیقه ویزیت می‌کند ۶۰۰۰۰ تومان می‌گیرد ! این مالیات ندارد !؟

*این طرح تحول سلامت؛ پزشکان رو فربه کرد، طرح سلامت نبود ؛ طرح تحول جیب پزشکان بود. پزشک در ماه فقط ۸۰ میلیون تومان کارانه می‌گرفت!!!! حالا حقوقش به کنار ! وزارت بهداشت تمام بودجه طرح تحول سلامت را  می‌ریخت توی جیب پزشکان

*نظرم اینکه پزشکان فراری به مناطق محروم تبعید شوند

*در بسیاری از مطب‌ها تا چند ساعت اول کاری به بهانه قطع بودن کارتخوان‌ها فقط پول نقد دریافت می‌کنند و فقط در ساعات آخر کاری اقدام به استفاده از کارتخوان‌های متعدد با اسامی مختلف، جهت عدم تجمیع کل درآمد می کنند. این است فرار مالیاتی.

*دندانپزشک من ۴ سال پیش مطبش را بست و از آن به بعد در طبق دوم منزلش کارش را ادامه داد (بدون تابلو). او فقط تراول ۵۰ هزار تومانی می‌گیرد و اغلب هزینه هر بار کارش چند میلیون است...کارت خوان ندارد....بندرت بیمار جدید قبول می‌کند و بیمار جدید حتما باید معرف داشته باشد. ایشان یک ریال مالیات نمی‌دهد و تازه عضو هیئت علمی هم هست، اما مثل آب خوردن از دادن مالیات فرار می‌کند!

مالیات پرداخت کنند که چه بشود؟ پرداخت کنند یا نکنند چه فرقی به حال مردم دارد؟ غیر از این است که پول مالیات را از بیمار می‌گیرد و می‌ریزد در جیب دولت؟
 
*اگر دولت، دولت باشد و وزیر و مدیر کل آن نجومی بگیر نباشد، جیب دولت می‌شود جیب ملت، مانند دولت مرحوم شهید رجائی .

* حتما فرار مالیاتی در بین پزشکان رایج می‌باشد و عدم استفاده ازکارتخوان توسط تعداد بسیاری از پزشکان باعث عدم شفافیت در محاسبه درآمد پزشکان است، ضمن اینکه پول‌های زیرمیزی و... درمطب پزشکان وجوددارد و متاسفانه هیچ‌گونه نظارتی از سوی دستگاه‌های نظارتی وجود ندارد، مخصوصا درمورد اتباع خارجی که جهت درمان به ایران می‌آیند و این خود باعث بی اعتنائی پزشکان به بیماران ایرانی می‌شود و نیز موجب سوءاستفاده منشی‌های مطب و دلالان معرفی کننده آنها می‌شود و البته موارد دیگر که در این اینجا نمی‌گنجد. فقط همین بس که وضعیت مطب‌های پزشکان مخصوصا در شهرهای مرزی کاملا ضدحقوق شهروندی و انسانی است؛ البته آنچه که به جای نرسد فریاد است.

* نمی‌دونم واقعا اینها خوابند یا خودشان را به خواب می‌زنند؟ شما ببینید درآمد یک پزشک متخصص معمولی مثلا توی اهواز چقدر است؟ اگه ویزیت ۳۰ تومن باشد و فقط این پزشک زمانی که در مطب خودش هست ۲۰ نفر را ویزیت کند می‌شود ۶۰۰ هزار تومان و در ماه اگر فقط ۲۰ روز کار کند می‌شود ۱۲ میلیون. تازه این به غیر از پول عمل جراحی و تدریس و هزار درآمد دیگه‌ای هست که دارند. اگر متوسط هر هفته ۲ عمل جراحی انجام دهد که هر عمل هم ۵ میلیون تومان بگیرد در ماه ۴۰ میلیون می‌شود. تا حالا درآمد ماهیانه شان ۵۲ میلیون تومان شد. آن وقت چطور سازمان امور مالیاتی از بازاری‌ها و کارمندان دولت و حتی دستفروش‌ها را مالیات می‌گیرد و می‌گویند مالیات جامعه پزشکی ۱۵۰ میلیارد تومان است؟! .....

*مگر فقط پزشکان از مالیات فرار می‌کنند؟ در این مملکت فقط حقوق بگیران مالیات واقعی را پرداخت می‌کنند و سایر مشاغل و سرمایه‌دار‌ها و بازاریان فرار مالیاتی دارند. آن کسی که باید کنترل کند وظیفه‌اش را درست انجام نمی‌دهد.

*چشم پزشک متولد ۱۳۶۷ می‌شناسم ... ماهی ۴۰ میلیون تومان درآمدش است، این چه عدالتی است؟! باید تعداد پزشکان را زیاد کنید تا از انحصار خارج شود.

*یعنی کشور و دولت این‌قدر عاجز است که یک کارتخوان نمی‌تواند در مطب دکتر نصب کند و مامور ندارد که نظارت کند.....هر کسی زور و قدرت دارد باید هر کاری دلش خواست انجام ده.

*تازگی‌ها هر شخص یا سایتی می‌خواد معروف شود به پزشکان حمله می‌کند. غافل از اینکه توهین به پزشکان نتیجه ای جز آسیب به سلامت مردم ندارد. بقیه اصناف چقدر درآمد دارند و مالیات می‌دند. آرایشگرها و وکلا و طلا فروش‌ها و معلمان خصوصی و... مالیات می‌دهند؟ نمی‌دونم تا چه زمانی برای منحرف کردند ذهن مردم پزشکان رو سیبل قرار می‌دهند. واقعا برای سایت الف متاسفم.

*این‌ها پزشک نیستند بلکه کاسب هم هستند که بیماران را به چشم مشتری می‌بینند، تازه حاضر به دادن مالیات هم نیستند وقتی بالاترین قشر تحصیل کرده یه جامعه این‌جور باشد وای به حال دلال‌های تو بازار!!

*صنف پزشکان یکی از بزرگترین مافیایی این مملکت می‌باشند، آنها آموزش را از وزارت علوم گرفته و خودشان از مرحله آموزش تا بازار کار و چارت حقوق و کلا همه چیز مربوط به حوزه سلامت را بصورت انحصاری در اختیار گرفته‌اند و مانند ایران خودرو که با عدم تولید خودرو ملت را مجبور به خرید سمند ۶۰ میلیونی می‌کنند، آنها هم با عدم پرورش تعداد کافی پزشک ملت را مجبور به پرداخت ویزیت‌های نجومی و دستمزدهای افسانه‌ای برای درمان می‌کنند، بعنوان مثال یک متخصص برای ۱۰ دقیق ویزیت ۷۰ هزار تومان طلب می‌کند و برای یک عمل یک ساعته ۱۰ تا ۲۰میلیون تومان..... این اعداد نجومی فقط در بازارهای انحصاری مانند پزشکان، خودرو، مجریان صدا و سیما و امثال‌هم پیدا می‌شوند.

*خیلی زشت است که در جامعه می‌بینیم یک سبزی فروش ساده یا یک وانت هندوانه فروش روی تکه مقوایی نوشته است کارتخوان موجود است. اما در مطب یک پزشک فوق تخصص می‌گویند کارتخوان نداریم پول نقد بدهید. این فاجعه است که یک پزشک در روز ۵۰ مریض ویزیت می‌کند و حداقل ۲.۵ میلیون در روز فقط درآمد ویزیت دارد، اما نمی‌خواهد مالیاتش را بپردازد، در ضمن مریض‌ها را هم برای تهیه پول نقد آلاخون والاخون می‌کند.