اخبار عمومی
اعلام وصول 2
265992
تاریخ انتشار: 1397/11/12 21:51
یاداشت دریافتی از هادی جلالی زاده/
گفتگو باید عقلایی و‌ منطقی باشد، مدار و‌ محور گفتگو بر حسب عناصر مذکور‌ مشخص باشد، گفتگو گران از پراکنده گویی بپرهیزند، عقل؛ منطق و عدالت چاشنی گفتگو باشند؛ قابل آزمون و استدلالی باشند؛ از جانب عقل‌ و منطق حمایت شوند، پیام یا گفتگویی که احساسی باشد یقینا دوام و قوامی‌ نخواهد داشت‌؛ و استمرار آن جزء ضرر هیچ‌ پیامد مثبتی نخواهد داشت

عصرجهان؛یاداشت دریافتی از هادی جلالی زاده

بسم الله الرحمن الرحیم
گفتگو در مسیر بسط معرفت :
یکی از راههای رسیدن به هدف گفتگو هست؛ مسیر بسط معرفت از کانال گفتگو میگذرد؛

گفت و گو باید در فضایی آزاد و آرام و به دور از تشنّج و درگیری صورت پذیرد؛ در گفتگو باید مخاطب یا مخاطبین فرصت اظهار عقیده و رای داشته باشد؛ باور و عقیده؛ هرگز با اکراه و زور قابل انتقال نیست؛ نباید هیچ فکری را به طرف مقابل تحمیل کرد

گفتگو در زبان فارسی و نیز زبان انگلیسی، به معنی مکالمه و گفت و شنود و مباحثه به ویژه برای شناخت بیشتر و ایجاد مفاهمه آمده است؛ بدین وسیله دیالوگ در مقابل مونولوگ قرار میگیرد؛ مونولوگ به معنی تنها سخن گفتن است؛ آن هم سخن گفتن طولانی توسط یک‌ نفر؛ و به طور مشخص سخن گفتن انحصاری، یا متلکم وحده بودن در یک مذاکره است؛ در این صورت قبل از آغاز سوت داور نتیجه از پیش معلوم و مسجل است

پیشینه گفتگو به زمانی برمیگردد که بشر سخن گفتن را فرا گرفت؛ با این حال هیچ گاه سخن گفتن را با گفتگو یکسان نمی انگارند، زبان شناسان و اندیشمندان برای زبان کارکردهای متعددی برشمرده اند، و گفتگو که عملا تافته یی از‌ جنس سخن، کلام و گُفتار است، با دیگر انواع سخن و‌ گُفتار تفاوت دارد

مشهور ترین گفتگو که سابقه آن به آغاز تاریخ فلسفه باز می گردد؛ دیالوگ های سقراط با هم نشینان خود است؛ سقراط همواره به همان اندازه درد آشنایی خویشتن است، که هم درد با دیگران است؛ به اعتقاد سقراط معرفت در ژرفای روح انسانها نهفته است، تنها دشواری‌ آن این است که آن را در شخص‌ کشف و بیدار و آشکار کنند

لذا میتوان موضوع گفتگو را چنین تفسیر نمود، که تعامل هم در درون یک‌ جامعه و تمدّن معیّن و هم در ارتباط میان جوامع کوچک و بزرگ یک‌ جامعه و تمدّن ها جریان می یابد؛ از این منظر از انواع گفتگو ها بین دو یا چند گروه مخالف، گفتگو میان‌ نسل ها؛ گفتگو بین نخبگان یک جامعه؛ گفتگو میان اندیشمندان حاکم و حکومت شوندگان و‌ حکومت کنندگان؛ گفتگو بین فرهیختگان آکادمیک و‌ حتی غیر اکادمیک (سنتی)، گفتگو بین‌ فرهنگ ها و ادیان؛ گفتگو میان طرف های درگیر و گفتگو بین تمدنها

حال که دانستیم دیالوگ (گفتگو) سقراطی محصول توجه ادمی به این نکته بود؛ که گفتگو به سقراط یا بهتر بگویم بشر کمک میکرد و میکند، که از یک‌ سو معرفت خویش را رشد  دهد و ان را نمایان و بیان نماید؛ و از سوی‌ به دیگران مدد رساند تا احیانا جهل مرکب خویش را به جهل بسیط ارتقا داده، و آنگاه در مسیر بسط معرفت گام بردارند "

از نظر (هابرماس) در کتاب "رابرت هولاب" ، ‌که در سال ۱۳۷۵ توسط دانشمند فرزانه ایرانی استاد حسین بشیریه ترجمه و توسط نشر نی چاپ شد ؛ چنین میگوید که رسیدن به وضعیت کلامی ایده ال نیازمند نقد ایدئولوژی یعنی زدودن کژی ها و اختلاف های ایدئولوژیک‌ از پیکر ارتباط کلامی است؛ ایشان اعتقاد‌ دارد که حقیقت ثمره گفتگو می باشد، نه یک محصولی تک ذهنی‌، بلکه عنصری بین الاذهانی است؛ که در گفتگو یا همان عمل کلام ظهور‌ می یابد؛ پس‌حقیقت به داوری بین ذهنی وابسته‌ است‌ که حاصل گفتگو ها هست؛ بنابراین هابرماس  نظریه گُفتاری  حقیقت را در مقابل نظریه های اثباتی و تک ذهنی مطرح میکند؛ لذا نظریه های تک ذهنی‌حتی اگر مثبت هم باشند اما در بعضی جاها معظل و‌ مضر به حال جامعه هستند؛ به عنوان نمونه مثالی از برخورد امیر المومنین ( ع) با یک‌ یهودی را ذکر‌ می نمایم؛ حضرت علی (ع) در یکی از مناظرات خود با یک‌ یهودی به این نکته توجه میکند، و قبل از ورود به گفتگو و پاسخگویی به سئوالات وی؛  او را مخاطب قرار میدهد؛ حضرت علی (ع) شرط کرد، یا اخا الیهود .... تقولو معی عدلا مخلصا .. ای برادر‌ یهودی با یک شرط با تو وارد گفتگو میشوم ؛ گفت چه شرطی؟ حضرت علی (ع) فرمودند با من بر مبنای عدل و اخلاص سخن بگویی؛ پس از پذیرش پیش شرط توسط یهودی امام (ع) با او وارد بحث و‌ گفتگو میشود، و او را مجاب میکند؛

به نظر می رسد بدون وجود هر یک از این عناصر ( عدل و اخلاص ) جریان گفتگو یا انجام نمی پذیرد یا نتیجه نخواهد داد،

گوینده یا پیام گذار، مخاطب یا پیام گیر؛ پیام یا گُفتار، ابزار یا وسایل، لذا با توجه به وجود این عناصر اصلی می توان شرایط و لوازم گفتگو را بر اساس ویژگی های هر یک از این وجوه به دست اورد، بنابراین نباید با احساس‌ با کسی به گفتگو نشست؛ گفتگو باید عقلایی و‌ منطقی باشد،  مدار و‌ محور گفتگو بر حسب عناصر مذکر‌ مشخص باشد، گفتگو گران از پراکنده گویی بپرهیزند، عقل؛ منطق و عدالت چاشنی گفتگو باشند؛ قابل آزمون و استدلالی باشند؛ از جانب عقل‌ و منطق حمایت شوند، پیام یا گفتگویی که احساسی باشد یقینا دوام و قوامی‌ نخواهد داشت‌؛ و استمرار آن جزء ضرر هیچ‌ پیامد مثبتی نخواهد داشت، منطقی بودن پیام و گفتگو زمینه پذیرش عقلانی ان را فراهم می سازد،  و آن را در اندیشه مقبول می نماید، خداوند در سوره ها و ایات مختلف بر این اصل تاکید میکند؛ از باب مثال در سوره نساء آیه ۹ می فرماید (فلیتقوا لله و لیقولوا قولا سدیدا) پس باید پروای خدا کنند و سخن محکم و متقن گویند؛ پیامها‌ و گفتگو ها باید در حد امکان به زیور فصاحت و بلاغت آرسته باشند؛ روشن بودن اهداف‌ و غایات از لوازم مهم در گفتگوهاست‌؛ به گونه ای که اگر این اهداف برای طرفین گفتگو شناخته شده و روشن باشد می توان امیدوار بود؛ که طرفین‌ در مسیر دست یابی به تبادلی سودمند توفیق حاصل کرده، خود و مخاطبین بهره مند میگردند؛ در هر جامعه ایی که سخن گفتن در اقسام جلوه ها تکثر یابد؛ حقیقت به راحتی ظاهر شود و به زبانهای مختلف بیان گردد؛ آن جامعه از شرایط و بسترهای لازم برای گفتگو جهت اخذ حقیقت  و داد و ستد  تمدنی - فرهنگی برخوردار تر است‌؛ در چنین مباحثاتی امامان معصوم (ع)  وقتی با غیر‌ مسلمین گفتگو میکردند‌؛ ادله مخالفان را به حدّی با دقت گوش میکردند، که گویی ادله شان را پذیرفته اند؛ لذا در تمام گفتگوها باید بر مبنای آموزهای دینی و قرانی؛ و‌‌ سیره معصومین ع گفتگوها انجام‌‌ پذیرد؛ تا در جامعه اثر مثبت داشته باشد؛ و مسیر بسط معرفت هموار گردد؛ و الا جواب معکوس خواهد داد

هادی جلالی زاده
۱۲ بهمن ۱۳۹۷

برچسب ها:
هادی جلالی زاده ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان


آبدار
|
Iran
|
1397/11/13 08:08
  +0

  -0
پاسخ
با سلام خیلی خوب است موفق باشید
دشتیان
|
Iran
|
1397/11/13 08:23
  +0

  -0
پاسخ
احسنت بر استاد جلالی .زیبا نوشتند
قلم شان و قدم شان همیشه مانا
مختار خلخال
|
Iran
|
1397/11/13 08:57
  +0

  -0
پاسخ
احسنت واقعا بیانات جناب جلالی زاده عالیست بنده بشخصه همیشه دنبال میکنم صحبت های این بزرگوار را که بیشترین دغدغش مردم هست ✅✅
آتش پنجه چرام
|
Iran
|
1397/11/13 13:39
  +0

  -0
پاسخ
درود مطلب رو خواندم حال کردم واقعیت همین است که شما گفتین اگر گفتگو درفضای آزادانه بارعایت حقوق متقابل باشد قطعا تعادل وبه دنبالش تعامل برقرار میگردد واین چیزیست که جامعه باتشخیص واقعیت انتخاب خواهد کرد ودرد آوراین است که سالهاست که رسانه ها از این عدالت فاصله دارد.به امیدروزهایی که اصلاح شویم
امید بهمیی
|
Iran
|
1397/11/13 15:09
  +0

  -0
پاسخ
زنده باد اقای جلالی رزمنده و مرد انقلابی خداقوت شما باعث افتخار این مرز وبوم هستید
حمید
|
Iran
|
1397/11/13 18:04
  +0

  -0
پاسخ
درود بر قلمتان
زیبا نگاشتید جناب جلالی عزیز
مانا و پایدار باشید🌹🌹🌹🌹
سیدعلی اکبر علوی
|
Iran
|
1397/11/13 22:07
  +0

  -0
پاسخ
بسیار عالی و آموزنده جناب جلالی گرامی
سیدعلی اکبر علوی
|
Iran
|
1397/11/13 22:09
  +0

  -0
پاسخ
بسیار عالی و آموزنده جناب جلالی گرامی
علی
|
Iran
|
1397/11/13 22:10
  +0

  -0
پاسخ
سلام ودرود خدا بر استاد جلالی زاده با قلم ونوشتهای زیبایشان
علی رضا
|
Iran
|
1397/11/14 09:48
  +0

  -0
پاسخ
جناب جلالی زاده
اگه به صحبت های خودتان پایبند باشید خیلی خوبه/به عمل کار براید به سخندانی نیست
ابراهیم نیک ایین
|
Iran
|
1397/11/14 21:25
  +0

  -0
پاسخ
درود برجناب جلالی زاده با قلم توانایشان .انشاالله که بهمیی از این توانایی ها استفاده نماید
کمایی
|
Iran
|
1397/11/14 22:43
  +0

  -0
پاسخ
عقل؛ منطق و عدالت چاشنی گفتگو باشند... این چیزیست که در مکالمات و گفتگوهایمان جایشان خالیست... بسیار زیبا فرمودید. درود برشما جناب جلالی
مجید
|
Iran
|
1397/11/15 09:12
  +0

  -0
پاسخ
احسنت
غلامعلی(دانشجو)
|
Iran
|
1397/11/16 17:44
  +0

  -0
پاسخ
بابا:
احسنت . چیزی که توجهم رو جلب کرد این بود که دین در گفتگوها هم نظر دارد و فرمودید که گفتگو باید طبق مبانی دینی باشد. عمل طبق مبانی دینی نگاه توحیدی به فرد میده (یعنی ورود به گفتگو و حتی هر عملی باید با نگاه توحیدی باشه).
۱_ گفتگو باید دارای اهدف مشخصی باشد (که نگاه توحیدی ان را مشخص میکند)
۲_در گفتگو باید عدل و اخلاص وجود داشته باشد ( مثال حضرت علی ع و یهودی )
حالا این که هدف و اخلاص و عدل و عمل چگونه به وجود می آید بحثی مفصل دارد .
ولی طبق گفته شما چیزی که ما در مذاکرات (گفتگوهای ) بین المللی نداشتیم و حتی میشه گفت نداریم همین ها هستند.
البته مذاکره نوعی از گفتگو هست و ما در ابعاد دیگر زندگی و ارتباطاتمان (چه خرد چه کلان ) هم طبق ایدئولوژی های اسلامی عمل نمی کنیم.
از ان جایی که نویسنده متن ( اقای جلالی) را می شناسم و میدانم که دغدغه دین دارید ، لذا پیشنهاد میکنم از فضا و مخاطبینی و ظرفیتی که در اختیار دارید برای ترویج سیر اندیشه امام و انقلاب اسلامی وقت بیشتری بگذارید .چیزی که نه در مدارس به ان میپردازند و نه هم در دانشگاه . ارزوی توفیق دارم در هر حال قلمت و اندیشه ات قابل ستایش است

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*