اخبار عمومی
اعلام وصول 2
2712
تاریخ انتشار: 1393/08/25 22:42
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان
احمدرضا لاهیجان‌زاده با اشاره به وضعیت فعلی چهار تالاب مهم هورالعظیم، شادگان، میانگران و بامدژ گفت: کمبود بارندگی موجب شده حق‌آبه تالاب‌ها تامین نشود.

عصرجهان -احمدرضا لاهیجان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: تامین حق‌آبه تالاب‌های هوالعظیم و شادگان بر اساس تعهد سازمان آب و برق، در حال پیگیری است ولی مساله این است که هنوز بارندگی قابل توجهی به خصوص در نیمه جنوبی خوزستان نداشته‌ایم تا حق‌آبه تالاب‌ها تامین شود.
وی ادامه داد: در حالی که نیاز اصلی تالاب بین‌المللی شادگان از کل آب‌های ورودی به تالاب، 1.6 میلیارد مترمکعب است اما سازمان آب و برق متعهد شده که تنها 600 میلیون مترمکعب از نیاز تالاب شادگان را تامین کند و بقیه حق‌آبه از منابع آبی دیگر مانند زهکش‌های نیشکر و بارندگی‌های تامین شود. این در حالی است که تقاضای ما از سازمان این است که 900 میلیون مترمکعب آب از رودخانه مارون برای تالاب شادگان تامین شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان درباره وضعیت تالاب بین‌المللی و مهم هورالعظیم نیز گفت: آب ورودی تالاب هورالعظیم از رودخانه کرخه تامین می‌شود و حداقل 1.6 میلیارد متر مکعب آب باید وارد تالاب شود ولی اکنون رودخانه کرخه وضعیت خوبی ندارد.

لاهیجان‌زاده اظهار کرد: این رودخانه حتی نمی‌تواند آب کشاورزی را تامین کند و حتی به کشاورزان حاشیه کرخه گفته شده که بیشتر از 60 درصد کشت پاییزه نداشته باشند..

وی ادامه داد: به دلیل این که کشاورزان در مسیر کرخه اقدام به برداشت آب می‌کنند، آب بسیار کمی به تالاب هورالعظیم می‌رسد. تالاب هورالعظیم 5 حوضچه همیشگی و فصلی دارد؛ از 3 حوضچه همیشگی تالاب هورالعظیم تنها 2 حوضچه آب دارند و یک حوضچه خشک شده است. 2 حوضچه دیگر هم تنها در زمان بازندگی آبگیر می‌شوند.

وی درباره شرایط تالاب میانگران در ایذه گفت: بارندگی در ایذه خوب است و به طور میانگین بالای 550 تا 600 میلی‌متر بارندگی دارد. تالاب میانگران معمولا با بارندگی آبگیری می‌شود و تا اوایل تابستان آب دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: مشکل تالاب میانگران اگر خشکسالی نباشد، کمبود آب نیست بلکه ورود فاضلاب شهر به تالاب برای میانگران مشکلات زیست‌محیطی ایجاد کرده است.

لاهیجان‌زاده افزود: تالاب بامدژ، دیگر تالاب مهم استان خوزستان در 30 کیلومتری شمال اهواز واقع است که تالاب با ارزشی محسوب می‌شود. این تالاب حدود 2400 هکتار وسعت دارد که اگر وضع بارندگی و آورد رودخانه بهتر شود، وسعت آن به 4000 هکتار هم خواهد رسید.

وی اعمال مدیریتی جدید در ورود آب به تالاب بامدژ را ضرروی دانست و گفت: مشکلات کم‌آبی این تالاب مربوط به زمان حال نیست و صحبت از 25 سال پیش است. در آن زمان حفر یک کانال در اطراف تالاب که آب تالاب را زهکش می‌کرد، همچنین منحرف کردن مسیر رودخانه‌ای که وارد تالاب می‌شد و جلوگیری از ورود سیلاب‌ها به تالاب، موجب شد که آب کمی وارد تالاب بامدژ شود و به همین منظور نیاز به اعمال مدیریت جدید در بحث آب ورودی به بامدژ وجود دارد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*