اخبار عمومی
اعلام وصول 2
276322
تاریخ انتشار: 1397/12/28 00:41
اهالی غیزانیه می‌گویندبه دلیل دارا بودن میدان عظیم نفتی و تحمل آلودگی پساب و فلرها، توقع احداث مدرسه و مراکز بهداشتی و رفاهی را داشتیم اما پس از حادثه اخیر انفجار لوله گاز، بیش از هرچیز نگران جان خود هستیم.

عصرجهان-بخش غیزانیه اهواز با 80 روستا و بیش از 25 هزار نفر جمعیت، دارای میدان عظیم نفتی و بیش از 300 حلقه چاه نفت است به طوری‌که تعدد فلرها و تاسیسات نفتی آن توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

اکنون در جایی که ثروت نفت و گاز باید عامل توسعه و رفاه مردم غیزانیه اهواز باشد، اما خطرات جانی، عقب‌ماندگی و شدیدترین آسیب‌های اجتماعی را برای آنها رقم زده است تا آنجایی که حادثه اخیر انفجار خط لوله گاز در محدوده بخش غیزانیه، اهالی را بیش از پیش نگران و مضطرب می‌کند.

سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه خوزستان شب گذشته با تأکید بر ضرورت اصلاح خطوط لوله نفت و گاز، اظهار کرد: 3 هزار کیلومتر لوله‌های گاز و نفت در خوزستان وجود دارد که بخش قابل‌توجهی از آن‌ها پوسیده است؛ لوله‌هایی که به‌وِیژه در مسیر جاده و مناطق مسکونی قرار دارند، باید اصلاح شوند؛ در سال ۸۸ با شکست لوله نفت، بیش از ۱۲۵ کیلومتر از رودخانه کرخه آلوده شد که رفع آن با کمک بسیجیان روستا دو ماه به طول انجامید.

بر اساس این گزارش، دهیاران و اعضای شورای روستا‌های صخیریه، صفیره، عوده، مشرحات در میزگردی در اهواز به تشریح وضعیت بخش غیزانیه که در همسایگی شرکت‌های نفتی قرار دارند، پرداختند.

از خطر فرسودگی لوله‌های نفتی نگرانیم

اهالی غیزانیه می‌گویند به دلیل دارا بودن میدان عظیم نفتی و تحمل بوی بد و آلودگی پساب و فلرهای نفتی، توقع احداث مدرسه و مراکز بهداشتی و رفاهی را داشتیم اما پس از حادثه اخیر انفجار لوله گاز، بیش از هرچیز نگران جان خود هستیم.

حجت السلام حمزه مقدم عضو شورای روستای عوده می‌گوید: نشتی‌ لوله‌های نفت و گاز بارها اتفاق افتاده است؛ فرسودگی و قدمت بالای لوله‌ها خطرات جبران ناپذیری برای روستاهای پیرامون به دنبال دارد و با عبرت از حادثه اخیر باید برای پیشگیری از حوادث بعدی اقدام کرد.

وی با اشاره به حادثه انفجار لوله گاز در چند روز گذشته در محدوده روستای صخیریه - برومی از توابع بخش غیزانیه، می‌افزاید: قدمت لوله‌های گاز در این منطقه هستند به بیش از 50 تا 60 سال گذشته برمی‌گردد، زیرساخت‌های موجود فرسوده هستند و امکان دارد هر لحظه‌ای اتفاق جدیدی بیفتد.

وی عنوان می‌کند: چرا تاسیسات نفت مجهز به سیستم اعلام نشتی نیستند و اگر مجهز به این سیستم هستند چرا در زمان مناسب به صورت خودکار اطلاع نداد تا از حادثه جلوگیری شود.

عضو شورای روستای عوده با بیان اینکه لوله‌های گاز و نفت با فاصله 20 تا 50 متری از کنار خانه‌ها می‌‌گذرند، می‌افزاید: اهالی منطقه با نگرانی و ترس در کنار لوله‌ها زندگی می‌کنند؛ جان مردم بومی منطقه از درآمدهای نفتی باارزش‌تر است و اگر شرکت‌نفت تصمیمی برای نوسازی تاسیسات و ایجاد زیرساخت‌های جدید برای جلوگیری از خطرات را ندارد یا تاسیسات نفت و گاز و یا اهالی را از منطقه جابه‌جا کند.

مقدم بیان می‌کند: دقایقی قبل از حادثه اخیر انفجار لوله گاز، دانش‌آموزان روستای عوده در قالب اتوبوس 42 نفری از این مسیر گذشتند و ممکن بود فاجعه بزرگی رخ دهد؛ چه تضمینی برای تکرار نشدن انفجار لوله‌های گاز وجود دارد.

وی در رابطه با عقب‌ماندگی بخش غیزانیه علیرغم برخورداری از ثروت‌های خدادادی، بیان می‌کند: همه مدارس روستای عوده فرسوده است، بهداشتی وجود ندارد و زن باردار بچه خود را در مسیر رسیدن به اولین بیمارستان به دنیا ‌می‌آورد و این در حالی‌ است که از پنجره منازل‌مان، شعله‌های گاز را می‌بینیم.

زندگی در حریم تاسیسات نفتی ممنوع!

معیشت، کشاورزی و دامداری مردم این روستاها به سال‌های قبل از ورود شرکت‌های نفتی به منطقه باز می‌گردد اما شرکت نفت از اهالی بخشی از منطقه خواسته تا منازل خود را ترک کنند و در حریم تاسیسات نفتی نباشند.

گاصوص حسینی عضو شورای ملیگط از توابع بخش غیزانیه اهواز، می‌گوید: نفت مدعی شده است که ساخت و ساز در روستاهای ملیگط، مشرحات، صخیریه و... غیر مجاز است و این در حالی است که شرکت‌های نفتی بودند که در حریم‌ منطقه مسکونی اقدام به ایجاد تاسیسات کردند.

وعده بی‌سرانجام استاندار جهت رفع محرومیت غیزانیه از آب شرب سالم

روستاهای بخش غیزانیه فاقد آب شرب سالم هستند و در سال‌های اخیر از مسؤولان و خصوصاً استاندار خوزستان وعده‌های بسیاری در این زمینه شنیده‌اند که هیچکدام جامعه عمل نپوشید به طوری که استاندار خوزستان در فروردین 97 با انتقاد از شرکت آب و فاضلاب روستایی، گفت: بیشتر از یک سال است که از سفر ما به غیزانیه و قول حل مشکلات آب این منطقه می‌گذرد اما همه باید بسیج شوند تا در سال 97 پروژه آبرسانی به غیزانیه به سرانجام برسد.

عضو شورای ملیگط می‌گوید: از سال 95 تا کنون قرار بود از تاسیسات آبرسانی شیبان، به‌روستای صخیریه آب برسد اما این طرح هنوز به بهره برداری نرسیده است؛ در بهترین شرایط که هم برق باشد و هم پمپ‌ها خراب نباشد هر سه تا چهار روز یکبار آب در حد دو تا سه ساعت وصل می‌شود.

‌وی با تأکید بر اینکه این روستاها نزدیک به خط آبرسانی هستند، می‌افزاید: ایجاد شبکه لوله‌کشی آب ازتاسیسات آبرسانی شیبان تا روستای ما فقط 30 کیلومتر است اما مسؤولان اهتمامی نسبت به آن ندارند درحالی که کیلومترها لوله‌کشی گاز و نفت بدون معطلی انجام می‌شود.

وی عنوان می‌کند: فاصله شرکت‌های پتروشیمی با روستاهای ما فقط 700 متر است  و آب مورد نیاز تمام تاسیسات نفت را تامین می‌کند اما حاضر نیست آب اهالی روستاها را تامین کند.

نفت به جای اشتغال‌زایی، مزارع ما را هم از بین برد

عضو شورای ملیگط بیان می‌کند: شرکت‌های پتروشیمی با وجود آلودگی‌ها و آسیب‌های که در منطقه ایجاد کردند حتی حاضر نیستند ماشین‌های اهالی را به عنوان استیجاری به کار بگیرند و کل مایحتاج خود را در این بخش از جاهای دیگر تامین کرده‌اند.

حسینی بیان می‌کند: آمار بیکاری در غیزانیه بسیار بالا است و اغلب غیربومی‌‌ها در شرکت‌های نفتی شاغل هستند و این در حالی است که پساب برجای مانده از عملیات نمک زدایی نفت، حاصلخیزی اراضی را از بین برد و جوانان منطقه نمی‌توانند همچون گذشته به کشاورزی مشغول شوند.

وی با اشاره به ریختن زباله‌ها، نخاله‌های ساختمانی، ضایعات، مواد نفتی و آب نمک‌زدایی توسط‌ شرکت‌های نفتی، عنوان ‌می‌کند: این پساب، شوری زمین را به بالای 2 هزار رسانده است؛ زمانی‌که سگ‌های ولگرد نزدیک این محوطه شدند از شدت شوری پوست آنها کنده شده است.

فرهاد نواصری دهیار روستای صفیره نیز با انتقاد از دفن زباله در این روستا بیان کرد: آلودگی‌های ناشی از دفن زباله، پسماند و... سبب از بین رفتن کشاورزی منطقه ، افزایش بیکاری و شایع شدن بیماری‌های تنفسی  و آسم در منطقه شده است.

مشکلات غیزانیه تبعات اجتماعی و امنیتی دارد

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در ابتدای سال 97 با بیان اینکه مشکلات منطقه غیزانیه با توجه به موقعیت این منطقه و وجود چاه‌های نفت، تبعات اجتماعی و امنیتی دارد، گفت: «مردم در منطقه غیزانیه باید احساس کنند که به آنها خدمات ارائه می‌شود. رسیدگی به منطقه‌ای که چنین منابع و مزایایی را دارد، متفاوت با منطقه‌ای است که هیچ منابعی ندارد. بالاخره مردم می‌بینند که منابع این منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد اما حداقل خدمات به ساکنان آن ارائه نمی‌شود.»

به گزارش خبرگزاری فارس، خط لوله گاز در جاده اهواز - ماهشهر (محدوده بخش غیزانیه) پنجشنبه گذشته دچار نشتی و انفجار شد که در این حادثه 9 تن کشته و زخمی شدند.

منبع/فارس



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*