اخبار عمومی
اعلام وصول 2
276475
تاریخ انتشار: 1398/01/17 00:40
رقم خسارت وحشتناک سیل در کشور اعلام شد/دستِ امارات علیه قطر و ایران رو شد

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد

سفارت پرتغال در تهران امور مربوط به روادید را متوقف کرد

کنسولگری سفارت پرتغال در تهران در اطلاعیه‌ای به تاریخ ششم فروردین ماه سال جاری (۱۳۹۸) اعلام کرد که همه امور مربوط به روادید، تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. گفتنی است، این سفارتخانه هیچ گونه توضیحی در این خصوص نداده است. همچنین فارس گزارش داد: چندی پیش یکی از کارمندان ایرانی سفارت پرتغال در تهران هدف تیراندازی با اسلحه بادی قرار گرفت. بعدازظهر سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ در نزدیکی سفارتخانه پرتغال در تهران کارمند محلی ایرانی سفارت مزبور هدف تیراندازی یکی از سرنشینان موتورسیکلت قرار گرفته و از ناحیه قفسه سینه زخمی و به بیمارستان منتقل شد. در همان زمان وضعیت جسمانی فرد مزبور مساعد اعلام شد. براساس بررسی‌های اولیه پلیس موضوع بر اثر اختلافات شخصی بوده و انگیزه خاصی نداشته است. هنوز مشخص نیست که توقف امور مربوط به روادید با این حادثه ارتباطی داشته باشد.

شهرداری شیراز: آتش سوزی طاوس دروازه قرآن عمدی بود

شهردار منطقه سه شیراز گفت: آتش سوزی که منجر به سوختن تندیس طاوس مستقر در دروازه قرآن این شهر شد، عمدی بوده است. فرود بذرافشان، روز جمعه در گفت وگو با ایرنا اضافه کرد: حوالی ساعت ۲۴ پنجشنبه ۱۵ فروردین، المان (تندیس) طاوس مستقر در ورودی شهر شیراز از شمال که از گذشته تاکنون در دروازه قرآن این شهر وجود داشته و در اواخر سال ۹۷ با طرحی جدید جایگزین شده بود به صورت تعمدی آتش زده شد. وی بیان کرد: در عمدی بودن این اتفاق شکی نیست و شناسایی فرد یا افرادی که ایجاد کننده این حریق هستند در دستور کار نیرو‌های انتظامی است و از طریق دوربین‌های مداربسته در حال انجام است. بذرافشان با بیان این که نیرو‌های شهرداری در حال تعمیر خسارت‌های وارد شده به تندیس طاووس در دروازه قرآن شیراز هستند، افزود: از اولین ساعاتی که مأموران آتش نشانی، حریق را فرونشاندند، تعمیر این نماد آغاز شده و امید است تا ساعات پایانی امروز کار تعمیر به پایان برسد.

تلاش برای نامگذاری خیابانی در مشهد به نام «محمدرضا شجریان»

سید مسعود ریاضی، عضو شورای شهر مشهد، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «طرح نامگذاری خیابانی به نام استاد شجریان در پایان سال نود و هفت توسط تعدادی از همکارانم امضا و پیشنهاد شد. در بخشی از دلایل توجیهی به خدمات شایان توجه استاد مهدی شجریان که در طول حیات مبارک ملقب به استاد القراء بود و همچنین فرزندان و نوادگان هنرمند ایشان اشاره و پیشنهاد شده که معبری به نام استاد نامگذاری شود. امیدوارم به زودی پس از طرح در کمیسیون محترم فرهنگی در صحن شورا طرح و تصویب شود.»

پیشنهاد ابوترابی: مردم درصدی از درآمد خود را به سیل‌زدگان اختصاص دهند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد، خطیب نماز جمعه تهران گفت: مردم درصدی از حقوق و درآمد خود را به حل مشکل سیل‌زدگان اختصاص دهند و یک کار بزرگ ملی شکل گیرد تا برادران و خواهران ما و فرزندان عزیز میهن اسلامی که در این حادثه آسیب دیده اند احساس کنند که ملت ایران در کنار آن‌ها هستند. وی تصریح کرد: اما باید ملت ایران همانند مردم شریف شیراز که وقتی آن حادثه ایجاد شد خانه‌های مردم این شهر به روی سیل زدگان گشوده شد و در خدمت برادران و خواهران خود قرار گرفتند این کار بزرگ باید تداوم پیدا کند. مردم درصدی از حقوق و درآمد خود را به حل مشکل سیل اختصاص دهند و یک کار بزرگ ملی شکل گیرد تا برادران و خواهران ما و فرزندان عزیز میهن اسلامی که در این حادثه آسیب دیده اند احساس کنند که ملت ایران در کنار آن‌ها هستند.

احتمال تغییر زمان برگزاری کنکور ارشد ۹۸

سیل اخیر نه تنها نگرانی‌های بیشماری برای هموطنان در مناطق استان‌های خوزستان، لرستان و گلستان ایجاد کرده، بلکه به دغدغه‌ای بزرگ برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد ۹۸ تبدیل شده است. بر اساس برنامه زمانبندی سازمان سنجش آموزش کشور، این آزمون قرار است روز‌های پنجم و ششم اردیبهشت ماه امسال در سراسر کشور برگزار شود که با توجه به خسارت‌های وارده به خانه‌ها و شرایط عادی زندگی استان‌های یاد شده، عملاً امکان آمادگی این داوطلبان هم برای کنکور کارشناسی ارشد به حداقل رسیده است. تعداد زیادی از این داوطلبان طی روز گذشته خواستار تغییر زمان برگزاری این آزمون شده اند. پیگیری‌های خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا از مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم و ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور مبنی بر بررسی این مسأله به نتیجه نرسید. با این حال، سید جواد ساداتی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و شورای سنجش و پذیرش دانشجو روز جمعه در گفت وگویی کوتاه با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا اعلام کرد که این موضوع در جلسه روز یکشنبه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی می‌شود.

انتقاد فرماندار پلدختر از وضعیت مدیریت بحران در مناطق سیل‌زده

در شرایطی که شهرستان پلدختر به دلیل وقوع سیل همچنان در وضعیت بحرانی قرار دارد، از روز گذشته شایعه عزل فرماندار این شهرستان دست به دست شد، اما استاندار لرستان و مشاور وزیر کشور این خبر را تکذیب کردند. در روز‌های گذشته، انتقادات فرماندار پلدختر از نحوه عملکرد دستگاه‌های گوناگون در خدمت رسانی به سیل زدگان باتاب زیادی داشت. نعمت الله دستیاری از کافی نبودن کمک‌ها و نیز عدم هماهنگی در توزیع آن‌ها انتقاد کرده بود. اما تندترین انتقادات او زمانی بود که از حوه مدیریت بحران انتقاد کرده بود. او گفته بود: «متأسفانه از موازی کاری رنج می‌بریم، معلوم نیست چه کسی فرمانده اصلی است، کل دستگاه‌ها به وظایف خود واقف نیستند و به درستی انجام نمی‌دهند، مدیرکل هلال احمر باید ساکن پلدختر میشد، من او را ندیدم، ما در حالت اضطرار قرار داریم.»

دستِ امارات علیه قطر و ایران رو شد

یک روزنامه صهیونیستی اعلام کرد: امارات از ربات‌های توئیتری برای تولید محتوا علیه قطر و ایران در میان خوانندگان عبری‌زبان بهره برده است. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» اعلام کرد، امارات از ربات‌های توئیتری برای فعالیت علیه قطر و ایران استفاده کرده است. این روزنامه در گزارش خود نوشت: شخصی در امارات عربی متحده از ربات‌های توئیتری برای تولید محتوا در حمایت از امارات و مخالفت با قطر و ایران میان خوانندگان عبری‌زبان استفاده کرده است.

از جمله اقداماتی که ممکن است این ربات‌ها انجام دهند می‌توان به انتشار توئیت، بازنشر آن یا ارسال پیام به حساب‌های دیگر اشاره کرد. این خبر در حالی منتشر می‌شود که «رویترز» هفته جاری جزئیات بیشتری از جاسوسی امارات از فعالان رسانه‌ای عرب منتشر کرد. بر اساس این گزارش، تعدادی از هکر‌های آمریکایی که پیشتر در سازمان‌های اطلاعاتی این کشور کار می‌کرده‌اند، با امارات برای جاسوسی از چندین خبرنگار عرب یا فعالان حوزه رسانه همکاری کرده‌اند؛ بیشتر افرادی که از آن‌ها جاسوسی شده وابسته به شبکه‌های قطری هستند.

احمدی‌نژاد بازداشت شد؟

«محمود احمدی‌نژاد بازداشت شد»؛ این خبری بود که در کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شد، اما مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد در پاسخ به این که آیا خبر بازداشت آقای احمدی‌نژاد صحت دارد گفت: ما هم این خبر‌ها را دیدیم و فقط خندیدیم. از آنجا که بعد از سیل خوزستان و لرستان خبری از بازدید‌های او نبود این گمانه تقویت شد که شاید در میان چیز‌هایی که گفته می‌شود، چیزکی هم پنهان شده باشد. هرچه باشد وقتی سیل و زلزله‌ای رخ می‌داد رئیس دولت مهرورز خودش را به آن مناطق می‌رساند تا فیلم و عکسی هم منتشر شود. برای بررسی صحت و سقم این خبر با عبدالرضا داوری مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد صحبت کردیم او در پاسخ به این که آیا خبر بازداشت آقای احمدی‌نژاد صحت دارد به خبرآنلاین گفت: ما هم این خبر‌ها را دیدیم و فقط خندیدیم. او ادامه داد: برخی جریانات که مخالف حقوق مردم و آزادی و مخالف آقای احمدی‌نژاد هستند آرزوهایشان را در قالب این اخبار کذب منتشر می‌کنند.

او افزود: آقای احمدی‌نژاد روال عادی فعالیت‌هایشان را دارد و در نوروز ملاقات‌هایش را در دفتر و منزل خود داشت و در همین ایام نوروز سه یا چهار جلسه مصاحبه با خبرنگاران داخلی و خارجی داشت. آخرین مصاحبه هم همین دیروز بود که مصاحبه‌ای مفصل دو ساعته داشت. او در پاسخ به این که اگر اتفاقی نیفتاده است این سکوت آقای احمدی‌نژاد برای چیست به هر حال او معمولا در حوادثی مانند سیل و زلزله خودی نشان می‌دهد، گفت: ایشان پیام داد و این پیام در کانال تلگرامی منتشر شد. فراموش نکنید آقای احمدی‌نژاد امروز موقعیت اجرایی ندارد لذا دسترسی و ابزار لازم را برای حضور در مناطق سیل‌زده هم ندارد بنابراین به صدور پیام اکتفا کرد. داوری گفت: من نمی‌دانم چرا این دوستان که آرزوهایشان را در قالب خبر مطرح می‌کنند انقدر غیرحرفه‌ای عمل می‌کنند به هر حال بازداشت احمدی‌نژاد اتفاقی نیست که بخواهد در کانال‌های تلگرامی مطرح شود بالاخره ایشان هشت سال نفر اول اجرایی کشور بودند، مگر چنین موضوعی می‌تواند به این سادگی رخ دهد.

رقم خسارت وحشتناک سیل در کشور اعلام شد

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: تا این تاریخ توفان شن، زلزله و سیل بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارده کرده که باید از طریق صندوق توسعه ملی و یا از بودجه ۹۸ جبران شود. سیداحسن علوی در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه این هفته سنندج اظهار کرد: باید مدیریت باران و سیل در کشور داشته باشیم تا دیگر شاهد بحران نباشیم چرا که مسئولان از نمایندگان مجلس تا دولتمردان در بحران‌های ناشی از سیل در کشور مقصر هستند. وی تأکید کرد: وزارت نیرو باید بستر و حریم رودخانه را حفظ کنند در صورتیکه با این خیال که ایران تا سی سال آینده با خشکسالی روبروست برخی برنامه‌ریزی‌های نادرست در کشور انجام گرفت. علوی تصریح کرد: ایجاد خانه در حریم رودخانه‌ها و تبدیل اراضی حریم به اراضی کشاورزی از تصمیم‌گیری‌های نادرستی بود که امروز موجب بروز این میزان خسارت ناشی از سیل در کشور شده است. نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: نیازمند مهندسی بحران در کشور هستیم، اینکه هواشناسی اعلام می‌کند فردا در کشور بارندگی شدید داریم هنر نیست، این پیش‌بینی‌ها حداقل در یک بازه زمانی یک ماه باید انجام تا پیش‌بینی‌های لازم برای مقابله مناسب انجام گیرد. وی اضافه کرد: مردم هم باید در زمان بحران‌کمک کنند و از برخی اقدامات نادرست که موجب تشدید بحران می‌شود، بپرهیزند.

روایت محسن هاشمی از اختلاف وزرای کشور و اطلاعات

رئیس شورای شهر تهران می‌گوید: انتخاب نجفی و حناچی به عنوان شهردار با مخالفت‌هایی مواجه شد که با دخالت مستقیم رئیس جمهور حل شد. به گزارش خبرآنلاین، محسن هاشمی رفسنجانی درباره انتخاب ۳ شهردار برای شهر تهران در یک بازه زمانی کوتاه می‌گوید: در مورد آقای دکتر نجفی، بعضی در حاکمیت با انتخاب وی مخالف بودند، ولی شورا روی انتخاب خود اصرار کرد. در مورد آقای افشانی البته مقاومتی نشد. در مورد دکتر حناچی هم بعضی مخالف با انتخاب وی بودند، ولی باز هم مطابق نظر اعضا حرکت شد. البته در هر دو مورد یعنی آقایان نجفی و حناچی با دخالت مستقیم رئیس جمهور مسأله حل شد. وی که با ویژه نامه نوروزی اعتماد گفتگو کرده، در مورد ورود «بیت» برای کمک به تأیید صلاحیت حناچی نیز اینگونه توضیح داد: خیر. دفتر رهبری در چنین مواردی ورود پیدا نمی‌کند. البته افرادی نزدیک به دفتر یا افراد امنیتی و اطلاعاتی، حرف‌هایی نقل می‌کردند، ولی به صورت صریح و مستقیم هیچوقت به این مسأله ورود پیدا نکردند. در عوض وقتی که وزیر کشور به دلیل برخی مخالفت‌های امنیتی نتوانست حکم حناچی و نجفی را امضا کند و با وزیر اطلاعات به اختلاف نظر برخوردند، آقای روحانی ورود پیدا کردند و مسأله خاتمه یافت. [لبخندی می‌زند و به شوخی می‌گوید: این هم به نظرم موضوعی طبیعی است، بالاخره رئیس جمهور برای همین کارهاست دیگر!]

بروجردی: روحانی به لرستان هم سفر کند

علاءالدین بروجردی گفت: مردم استان لرستان انتظار دارند رئیس جمهور شخصا به مناطق سیل زده لرستان سفر و با مردم این استان گفت وگو کند. علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد در مجلس نیز در گفت وگو با مهر، درباره مشکلات وارد شده به استان سیل زده لرستان تصریح کرد: این استان، خرابی‌های زیادی داشته و مردم انتظار دارند رئیس جمهور در کنار سفر به دیگر استان‌های سیل زده کشور، به لرستان هم سفر کند. وی افزود: با توجه به سیل تخریبگر اخیر که در پلدختر خسارات فراوانی وارد شد و هجده پل ارتباطی جاده خرم آباد به پلدختر تخریب کرد. روستا‌های زیادی در این شهرستان‌ها دچارآبگرفتگی شدند و امیدواریم رئیس جمهور در کنار اقدام خود در بازدید از استان‌های سیل زده، به لرستان هم سفر کند. البته این بارندگی در کنار خرابی‌ها، باعث لبریز شدن رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، تالاب‌ها و سد‌ها شد. عضو مجمع نمایندگان لرستان در مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه احتمال تکرار این وضع و ترسالی در سال‌های آتی هم وجود دارد، باید دولت و مجلس با همکاری یکدیگر به تجدید نظر در قوانین مربوط به ساخت و ساز شهری بپردازند، چراکه در بسیاری از شهر‌ها مانند قم و خرم آباد و تهران و سایر شهر‌ها را تبدیل به پارکینگ کرده‌اند که باید جبران مافات شود و برای بارندگی‌های شدید سال‌های آینده، آمادگی داشته باشیم.

برآورد آذری‌جهرمی از خسارت ارتباطاتی لرستان

وزیر ارتباطات کشور از خسارت ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیاردی سیل به بخش ارتباطات لرستان خبر داد. محمدجواد آذری جهرمی در گفت وگو با ایسنا با بیان این‌که وضعیت ارتباطی استان به جز در پلدختر به حالت عادی قبل از سیل برگشته است، افزود: هم‌اکنون شبکه ارتباطات ثابت این شهر از بین رفته و تمامی تجهیزات مرکز مخابرات نیز در گل و لای مدفون شده است. وی از تهیه تجهیزات برای احداث مرکز جدید مخابرات شهر خبر داد و گفت: این وسایل منتقل شده‌اند و از ساختمان اداری مخابرات برای مرکز جدید استفاده می‌شود. وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با بیان این‌که در حال انجام طرحی هستیم تا سایت‌های جدید را دایر و تجهیزات مستقر شوند، ادامه داد: نصب‌ها به اتمام رسیده و حدود یک ماه طول خواهد کشید که این مرکز به حالت عادی برگردد. وی به حوزه ارتباطات سیار اشاره کرد و افزود: نسل دو بالا آمد و نسل ۳ و ۴ مانده بود که اولین سایت نسل ۴ صبح امروز ۱۶ فروردین در دسترس قرار گرفت.

افزایش تعداد نمایندگان مجلس یازدهم منتفی شد

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس گفت: کمیسیون شورا‌های مجلس نامه‌ای را در رابطه با اضافه کردن ۴۰ نماینده مجلس، و پذیرفتن بار مالی آن به دولت نوشته است، ولی دولت در جواب نامه گفته که بارمالی این ۲۰ نفر اضافه را نمی‌پذیرد. ابوالفضل ابوترابی افزود: طبق قانون اساسی هر ده سال، باید ۲۰ نفر به تعداد نمایندگان مجلس اضافه شود و به علت اینکه در دوره قبلی افزایشی در تعداد نمایندگان صورت نگرفت، در حال حاضر باید ۴۰ نفر به نمایندگان مجلس اضافه شود. نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون با اشاره به شعار سال، ادامه داد: نگاه به ظرفیت‌های داخل کشور تولید را رونق می‌دهد و در حقیقت چشم دوختن به آن سوی مرز‌ها و غربی ها، چیزی را عاید ملت ایران نمی‌کند. وی افزود: با گسترش رونق تولید در کشور درواقع عبورازشرایط فعلی اقتصاد هموار می‌شود و معتقدم اگر دولتمردان در این زمینه کار‌های ویژه‌ای را انجام دهند، روز‌های خوبی را برای اقتصاد کشورمان به وجود خواهد آمد. عضو فراکسیون ولایی مجلس گفت: با توجه به افزایش قیمت ها، وضعیت نابسامان اقتصادی و بیکاری جوانان مردم همچنان ثابت کرده اند که پای آرمان‌های انقلاب ایستاده اند و همه این مشکلات اقتصادی ناشی از سوء تدبیر مسئولان را بخاطر عظمت نظام و انقلاب ترسیم کرده اند.

«لاریجانی» مخالفان FATF را به چالش کشید

رئیس مجلس با اشاره به پیشینه تصویب قوانین چهارگانه FATF می‌گوید: بسیاری از منافع ملی دچار کشمکش‌های سیاسی شده؛ اگر واقعا این قوانین خلاف منافع ملی بود، چرا سال ۸۶ تصویب کردید؟ علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه «لوایح چهارگانه مربوط به FATF حدود دو سال است کشور را درگیر کرده» به سابقه این قوانین اشاره کرد و در گفت وگو با ویژه‌نامه نوروزی اعتماد گفت: آنچه مهم است اینکه موضوع این قوانین چهارگانه FATF از سال ۸۶ شروع شده و ما الان در سال ۹۷ هستیم. یعنی درست یازده سال در کشور ما مورد بحث بوده است. در واقع از مهر ۸۶ شروع شد که توصیه اول گروه اقدام ویژه مالی به اعضای خودش اعلام شد که گفته بودند مراقب روابط مالی با ایران باشید. سپس تصویب قانون پولشویی در مجلس هفتم و تأیید آن در شورای نگهبان که در بهمن ۸۶ صورت گرفته است. مهر ۸۶ زمانی است که FATF توصیه‌هایی کرده و بهمن ماه همان سال، قانون توسط شورای نگهبان تأیید شد. در فروردین ۸۷ هشدار اول FATF انجام شد. در خرداد ۸۷ هشدار دوم FATF و در همین تاریخ، یک جلسه شورای عالی مبارزه با پولشویی به ریاست وزیر اقتصاد دولت نهم، آقای حسینی تشکیل شد. همینطور هشدار چهارم و پنجم و مشخص کردن فرد. بعد به این رسید که دبیرخانه این شورا نظر داد دستگاه‌ها کار کنند.

وی ادامه داد: می‌خواهم بگویم ببینید که این مسر چگونه در کشور ما طی یازده سال طی شده و این مسأله البته که یک اشکال است... علت این است که بسیاری از منافع ملی، دچار کشمکش‌های سیاسی می‌شوند؛ یعنی این یک معضلی است و افراد گاهی شرطی عمل می کنند. اگر واقعا خلاف استقلال کشور و منافع ملی بود، چرا در سال ۸۶ تصویب کردید؟! چرا سال ۹۰، دبیرخانه به این موضوع ورود کرد و نظر داد؟! می‌خواهم بگویم بحث FATF چه تفاوتی با قبل دارد؟ مشکل این است، موضوعی که محتوایش درباره منافع ملی کشور است، دستمایه مسائل جناحی می‌شود. من موافقم کسی محتوایی راجع به این‌ها بحث کند و اختلاف نظر هم باشد، ولی اینکه کشمکش ایجاد می‌کنند و بحث استقلال کشور را پیش می‌کشند، محل بحث است. چطور است که در سال ۸۶ استقلالمان از دست رفت و کسی هم متوجه نشد، قانون هم تصویب شد و به شورای نگهبان هم رفت و این شورا هم تأیید کرد. البته بعد برخی جزئیات این لویح را شورای نگهبان رد کرد، اما نهایتا تأیید شد. بحث من ریشه این مسائل است...FATF در شرایط فعلی برای آینده روابط بانکی بسیار مهم است.

منبع/تابناک



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*