اخبار عمومی
اعلام وصول 2
276610
تاریخ انتشار: 1398/01/24 09:16
جنگ با ایران می تواند کل منطقه را به آتش بکشد و شاید هم منجر به یک جنگ جهانی تمام عیار گردد وتلفات زیادی را برای آمریکا به بار آورد، چه تلفات انسانی و کشته شدن سربازان چه از نظر هزینه های اقتصادی.

عماد آبشناس در اسپوتنیک نوشت:
با توجه به اینکه همه جنگ های منطقه خاورمیانه در دوران جمهوری خواهان راه اندازی شده بسیاری باور دارند که ترامپ هم تلاش دارد با به بن بست کشیدن همه راه کارهای سیاسی حل بحران ها، یک جنگ جدید در این منطقه راه اندازی کند.


با توجه به اقتدار نظامی ایالات متحده طبیعی است این کشور میتواند هر لحظه اراده کند بدون توجه به نظر جهانیان در جای جای جهان جنگ راه بیاندازد، کما اینکه تا به حال مشاهده شده که طی دهه ها پیش یک روز هم نبوده که سربازان آمریکایی در جایی از جهان در حال جنگ نباشند.
بله ورود به جنگ برای آمریکا بسیار راحت است اما خروج از آن بحث دیگری می باشد.
به همین دلیل هم هست که کنگره ایالات متحده اجازه راه اندازی جنگ را از رئیس جمهوری آمریکا گرفته و وی را مجبور کرده که برای راه اندازی هر جنگی با کشوری دیگر از کنگره مجوز دریافت کند.
آقای ترامپ هم بخوبی می داند که کنگره به وی اجازه نخواهد داد که یک جنگ جدید در خاورمیانه بر علیه ایران راه اندازی کند.
احتمالا به همین دلیل هم تصمیم گرفته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست تروریستی ایالات متحده قرار دهد تا به بهانه مبارزه با تروریسم از مجوزی که سال 2001 دست رئیس جمهوری آمریکا جهت حمله به تروریست ها و راه اندازی جنگ بدون نیاز به مشورت با کنگره باز گذاشته استفاده کند.
دلیل اینکه ترامپ مطمئن است که کنگره با راه اندازی جنگ بر علیه ایران مخالفت خواهد کرد این است که وی بخوبی می داند کنگره باور دارد ورود به جنگ با ایران بسیار راحت است اما خروج از آن بسیار دشوار.
جنگ با ایران می تواند کل منطقه را به آتش بکشد و شاید هم منجر به یک جنگ جهانی تمام عیار گردد وتلفات زیادی را برای آمریکا به بار آورد، چه تلفات انسانی و کشته شدن سربازان چه از نظر هزینه های اقتصادی.
هنوز که هنوز است مردم ایالات متحده دچار مشکلات اقتصادی ای هستند که راه اندازی دو جنگ افغانستان و عراق برای این کشور به بار آورد و طبق گفته آقای ترامپ هفت و نیم هزار ملیارد دلار برای آمریکا هزینه داشت تا رئیس جمهوری آن در سیاهی شب با ترس و لرز به منطقه سفر کند.
خوب با این شرایط پس چرا ترامپ می خواهد یک جنگ بر علیه ایران راه بیاندازد؟
بسیاری امروزه باور دارند که این ترامپ نیست که بر ایالات متحده حکومت می کند بلکه آقای بنیامین نتانیاهو و داماد آقای ترامپ آقای جرالد کوشنر هستند که بر ایالات متحده حکومت می کنند و مشاورانی مانند جان بولتون و مایک پمپئو عوامل لابی اسرائیل در آمریکا هستند که ترامپ را به هر سمت و سویی که اسرائیل می خواهد سوق می دهند.
اینان موفق شده اند ترامپ را قانع کنند که بدون حمایت لابی اسرائیلی در آمریکا ترامپ به هیچ وجه نخواهد توانست در انتخابات آتی موفقیتی به دست آورد و وی نیز به نتایاهو کمک کرد تا در انتخابات اسرائیل بتواند موفق شود و در مقابل به ترامپ کمک کند در انتخابات آمریکا موفق شود.
اگر به عقب برگردیم می بینیم در سال 1967 اسرائیل موفق شد همه کشورهای عربی را ظرف شش روز شکست دهد و این ذهنیت را ایجاد کند که ارتش اسرائیل شکست ناپذیر است و اعراب مجبور هستند با وجود اسرائیل در منطقه کنار آیند.
سال 1981 اعراب در کنفرانسی در بیروت پایتخت لبنان طرح صلحی را مبنی بر طرح ملک فهد برای حل اختلاف اعراب و اسرائیل مطرح کردند که بر اساس آن اعراب راه حل دو کشور یهودی و فلسطینی را پذیرفتند اما اسرائیلی ها در پاسخ سال 1982 بیروت را اشغال کردند تا اعراب از ترس اسرائیل به خود بپیچند.
بعد از این ماجرا اعراب به سمت کنفرانس های سازش موسوم به اسلو و مادرید شتافتند اما مشاهده کردیم هیچ کدام این موارد بهانه ای برای صلح و حل وفصل کردن مساله اعراب و اسرائیل نبود، چون در نهایت هدف اسرائیل رسیدن به صلح قبل از تصرف نیل تا فرات نمی باشد.
در مقابل حزب الله لبنان موفق شد با مقاومت اسرائیل را وادار کند تا از سرزمین های اشغال شده لبنان بدون هیچ توافقی خارج شود.
در سال 2006 اسرائیل امیدوار بود با حمله به لبنان موفق شود آبروی از دست رفته خود را جمع کند اما بعد از 33 روز با شکست مفتضحانه ای مواجه شد تا متوجه شود دیگر دوران پیروزی شش روزه بر اعراب گذشته و اینبار جبهه دیگری مسلح به ایمان در مقابل اش وجود دارد که توان شکست اسرائیل را با امکانات ناچیز دارد و همه تسلیحات فوق پیشرفته ای که اسرائیل در اختیار دارد نمی تواند بر اراده اینان تاثیر بگذارد.
به این دلیل مقامات اسرائیلی به این فکر افتادند تا راهکار دیگری را پیش بگیرند و آن این بود که همه کشورهای همجوار اسرائیل با جنگ ها و اختلافات درونی و بی ثباتی مواجه شوند تا اسرائیل بتواند از امنیت برخوردار شود.
طبق گفته آقای لیبرمن در کنفرانس هرتسیلیا جنگ هایی که میان مسلمانان در کل منطقه راه اندازی شده بود کاملا به سود اسرائیل بود و اسرائیل می بایست تلاش می کرد که اینان تا بی نهایت با هم درگیر بمانند و هیچ طرف نتواند پیروزی نهایی بر علیه طرف دیگر به دست آورد.
طبق گفته آقای ترامپ رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده و خانم هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده داعش را آمریکا ایجاد کرد و همه می دانند القاعده هم یک تولید آمریکایی بوده و می باشد.
در واقع این گروه های تروریستی تا زمانی که اهداف آمریکا و اسرائیل را محقق کنند از نظر آمریکایی ها تروریست خوب هستند اما وقتی دیگر اهداف آمریکا و اسرائیل را نتوانند محقق کنند مانند دستمال کاغذی باید از شر آنها خلاص شد.
آمریکا اعلام کرد که ائتلافی از 65 کشور برای مبارزه با داعش در خاورمیانه تشکیل داده اما از لحظه تشکیل این ائتلاف تا زمان ورود ایران و روسیه به جنگ بر علیه این تروریست ها نه فقط ائتلاف آمریکایی هیچ کاری برای مقابله با تروریست ها انجام نداد، چه بسا که در بسیاری موارد حتی به آنها نیز کمک کرد.
به یکباره همه به خود آمدند و دیدند که دمشق و بغداد در محاصره داعش هستند و هر چه مقامات عراقی و سوری فریاد می زنند هیچ کس به دادشان نمی رسد.
به یکباره با ورود ایران و متحدین اش به جنگ همه گروه هایی که توسط آمریکا ایجاد شده بودند به قهقرا کشیده شدند و نابود شدند.
آمریکایی ها هم برای اینکه از قافله عقب نمانند در برخی عملیات نهایی مثل عملیات موصل شرکت کردند تا بتونند به نوعی برای خود امتیازی کسب کنند.
ولی چه کسی است که نداند آمریکایی ها بزرگترین شکست خود در منطقه را با تلخی دریافت کردند.
اسرائیلی ها و آمریکایی ها طرح دیگری را پیش گرفتند و آن تجزیه عراق و ایجاد سه کشور کرد، شیعه و سنی در آن بود.
آنها امیدوار بودند با حمایت از ایجاد کشوری به نام کردستان بتوانند کنار مرزهای ایران حضور یابند.
این طرح هم به ناگاه توسط ژنرال قاسم سلیمانی در عراق بر هم خورد و بسیاری از گزارش ها تاکید می کرد که فرمانده نیروی قدس با حضور در سلیمانیه ظرف 24 ساعت همه نقشه های آمریکا و اسرائیل در عراق را بر هم زد.
خوب طبیعی است در این شرایط آمریکا و اسرائیل از سپاه پاسداران خشمگین باشند.
چون همه نقشه های آنها در منطقه را بر هم زده.
حال اسرائیل با یک مشکل بسیار بزرگ مواجه می باشد.
جبهه مقاومتی که تجربه شکست اسرائیل را دارد و امروزه بسیار قدرتمندتر و با تجربه تر از قبل است و از شر تروریست هایی که چند سال است از پشت تلاش داشتند به آن خنجر بزنند راحت شده.
ترامپ هم طرحی موسوم به طرح قرن برای صلح اعراب و اسرائیل دارد که تصمیم دارد به زودی اعلام کند و طبیعتا می داند احتمال اینکه این طرح همانند طرح تجزیه عراق توسط ایران شکست بخورد بسیار زیاد است.
اسرائیلی ها به همین دلیل ظاهرا نقشه دیگری دارند و آن راه اندازی یک جنگ بر علیه ایران، جنگی که به نظر آنها می تواند منجر به تضعیف حمایت ایران از جبهه مقاومت گردد.
به دلایل مختلف اسرائیلی ها امکان رویارویی مستقیم با ایران را در مرز های ایران ندارند و بخوبی هم می دانند که نمی توانند حتی در سوریه هم با ایرانی ها و متحدینشان درگیر شوند و به همین دلیل می خواهند یک جنگ در مرزهای ایران راه بیاندازند.
اولین راهکاری که به ذهن آنها رسیده این است که اعراب را به سمت یک جنگ تمام عیار با ایران سوق دهند وخاک کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مخصوصا عربستان سعودی و امارات به عنوان پایگاه این جنگ استفاده شود.
اما اعراب با اینکه بخواهند وارد جنگی تمام عیار با ایران شوند مخالفت کردند و اصرار داشتند که اگر بنا است جنگی شروع شود حتما آمریکا باید خود به صورت مستقیم در این جنگ حضور داشته باشد، مانند جنگ بر علیه عراق.
برخی اعراب مانند مصر و اردن نیز کلا با مشارکت در چنین جنگی مخالف می باشند چون هیچ منفعتی برای آنها در این جنگ متصور نیست.
با توجه به این شرایط اسرائیلی ها به این نتیجه رسیده اند که هر طور شود باید خود ایالات متحده را درگیر جنگ کنند و خود پشت آمریکایی ها بایستند و دست بزنند.
به هر حال جان سربازان آمریکایی برای آنها هیچ ارزشی ندارد اما جان سربازان اسرائیلی بسیار ارزشمند می باشد.
قرار دادن سپاه پاسداران در لیست تروریستی می تواند زمینه این جنگ را فراهم کند چون به هر حال شرایط تنش در منطقه افزایش می یابد و طبیعتا احتمال درگیری میان نیروهای سپاه و یا متحدین ایران در منطقه با نیروهای آمریکایی افزایش می یابد، با این شرایط هیچ تماسی میان آنها وجود نخواهد داشت و دیگر وقتی که آمریکایی ها می خواهند در خلیج فارس تردد کنند چون هیچ هماهنگی ای با نیروهای سپاه ندارند ممکن است با هم درگیر شوند، چون نیروهای سپاه هم نخواهند دانست که طرف مقابل دشمن است یا نه.
در دیگر مناطق خاورمیانه مثل عراق هم این ماجرا می تواند منجر به درگیری های متعدد میان نیروهای همپیمان با ایران و آمریکایی ها گردد، چون مثلا اگر نیروهای آمریکایی در حال گشت زنی باشند و به نیروهای الحشد الشعبی نزدیک شوند نیروهای الحشد الشعبی نمی دانند که این نیروهایی که به آنها نزدیک می شوند واقعا آمریکایی هستند ویا نیروهای داعش هستند که تحت پوشش پرچم و لباس آمریکایی ها به آنها نزدیک می شوند، البته بر عکس آن هم صحیح خواهد بود، یعنی نیروهای آمریکایی هم دیگر نمی دانند که نیروهایی که نزدیکی آنها در حال گشت زنی هستند واقعا الحشد الشعبی هستند و یا تروریست.
قطعا همین درگیری های کوچک هم کافی است تا جنگی تمام عیار شعله ور شود و کل منطقه به آتش کشیده شود.
دقیقا همان هدفی که اسرائیل به دنبال آن است.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*