اخبار عمومی
اعلام وصول 2
2865
تاریخ انتشار: 1393/09/09 00:38
رییس مرکز بهداشت خوزستان
دکتر سعید سیدیان: در استان خوزستان 2 هزار بیمار مبتلا به HIV شناسایی شده‌اند که 90 درصد مرد و 10 درصد زن هستند و 50 درصد این بیماران بین 25 تا 34 سال دارند.

عصرجهان- دکتر سعید سیدیان، رییس مرکز بهداشت خوزستان، در مراسم افتتاحیه این شبکه آزمایشگاهی، اظهار کرد: روزانه بیش از 7 هزار مورد جدید HIV مثبت به شمار بیماران در سطح دنیا اضافه می‌شود که بیشتر آنها را جوانان بین 15 تا 24 ساله تشکیل می‌دهند. HIV یک معضل جهانی است که برای مقابله با این بیماری در دنیا گام‌های خوبی توسط محققان و دانشمندان سلامت در دنیا برداشته شده و مهم‌ترین مساله در این زمینه که به کنترل بیماری HIV منجر می‌شود، یافتن درمان موثر برای آن است. بیماری ایذر با درمان ریشه‌کن نمی شود ولی کنترل می‌شود.

وی با اشاره به آغاز هفته مبارزه با ایذر از امروز، ادامه داد: روز نخست این هفته 8 آذرماه تحت عنوان سیاست‌گذاران، مسئولان و مجریان نامگذاری شده است. در این روز، آزمایشگاه‌های تشخیص HIV در 11 دانشگاه علوم پزشکی در کشور افتتاح و کلیه امور آزمایشگاهی این بیماری از این پس توسط سیستم بهداشت اجرا می‌شود. این امر به ارتقای ارایه خدمات به بیماران HIV کمک خواهد کرد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز یکی از قدیمی‌ترین و مقتدرترین دانشگاه‌های تیپ یک کشور است و این افتخار را دارد که در جمع این 11 دانشگاه قرار گرفته و رسالت خود را در کشور اجرا کند.

سیدیان در خصوص آمار مبتلایان به بیماری ایذر در جهان، گفت: از شروع اپیدمی بیماری ایذر، حدود 75 میلیون نفر در جهان به HIV مبتلا شدند و بر اساس برآورد جهانی از سال 2012، حدود 35 میلیون نفر در سراسر جهان با HIV زندگی می‌کنند.

در سال 2012 تعداد مرگ‌های بیماران مبتلا به HIV در مقایسه با سال 2005 به میزان 30 درصد کاهش پیدا کرده است و این ناشی از درمانی است که برای بیماری HIV انجام شد.

وی ادامه داد: در سال 2005 تعداد مرگ‌های مرتبط به HIV حدود 2 میلیون و 300 هزار نفر بوده که این تعداد در سال 2012 به یک میلیون و 600 هزار نفر کاهش یافت. با وجود این، تخمین زده می‌شود که 36 میلیون نفر در دنیا تاکنون به علت بیماری HIV فوت کرده‌اند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: در دنیا 97 درصد از شمار مبتلایان جدید که روزانه به بیماران HIV مثبت اضافه می‌شوند در کشورهای با درآمد پایین زندگی می‌کنند. از این موارد جدید، یک هزار مورد کودکان زیر 15 سال هستند. نیمی از 6 هزار مورد جدید بالغ را زنان و نیمی را مردان تشکیل می‌دهند. آنچه که به عنوان زنگ خطر در دنیا محسوب می‌شود این است که 40 درصد از این موارد جدید جوانان بین 15 تا 24 سال است.

سیدیان همچنین در خصوص وضعیت ایذر در کشور ایران گفت: 27 هزار نفر مبتلا به HIV در ایران شناسایی شده که از این تعداد، 90 درصد مرد و 10 درصد زن هستند. برخلاف الگوی ابتلا در جهان، در ایران راه اصلی انتقال ایذر، اعتیاد تزریقی است.

وی افزود: 45 درصد از مبتلایان شناسایی شده در ایران را گروه سنی 25 تا 34 سال تشکیل می‌دهد و تا کنون 5 هزار نفر به دلیل بیماری ایذر در کشور فوت کرده‌اند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: واقعیت این است که در کشور ما سهم تماس جنسی در انتقال بیماری ایذر در حال افزایش است. به طور نمونه درسال 1365، 70 درصد موارد ابتلا از طریق اعتیاد تزریقی بوده این در حالی است که این درصد در سال 91 به 50 درصد کاهش یافته اما از طرفی در تماس جنسی که در سال 65، حدود 12 درصد بود؛ اکنون به 33 درصد افزایش یافته است.

سیدیان علت کاهش سهم اعتیاد تزریقی در انتقال بیماری HIV را این گونه توضیح داد: در کشور در زمینه اعتیاد تزریقی اقدامات بسیار خوبی در جهت کاهش آسیب‌های ناشی اعتیاد انجام و قوانین خوبی در این زمینه مصوب شد. به اندازه کافی سرنگ در اختیار این معتادان قرار گرفت و بدین ترتیب انتقال از طریق اعتیاد تزریقی مهار شد و آمار کاهش یافت. البته انتظار می‌رفت که آمار بسیار بیش از این کاهش یابد که علت محقق نشدن این انتظار، ورود مواد مخدر جدید بوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در این زمینه صیادان جوانان در گرایش این قشر از جامعه به مواد مخدر جدید، فعالیت چشم‌گیری انجام داده اند. مواد مخدر جدید بیشتر حالت اسکیزوفرنی در فرد ایجاد می‌کنند و اینها سبب می‌شود حرکات فرد خارج از کنترل وی باشد و رفتارهای پرخطر و غیرطبیعی در جوانان به وجود آید. به این دلیل نتوانسته‌ایم در این زمینه چندان موفق باشیم.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: خوشبختانه خوزستان در پروژه استان پاک افتخار این را دارد که در زمینه مبارزه اعتیاد وارد عمل شود که فعالیت‌های فراوانی در دستور کار قرار گرفته است. ما مجری برنامه‌ای تحت عنوان مراکز بهداشت روان جامعه‌نگر هستیم که بر اساس این برنامه، کمبود 44 هزار تخت روان‌پزشکی در خوزستان جبران می‌شود؛ بدین ترتیب بیماران از مطب روان‌پزشکی به جای ارجاع به بیمارستان، در این مراکز بستری خواهند شد.

سیدیان اظهار کرد: به جز اعتیاد تزریقی و تماس جنسی، راه سوم انتقال بیماری از مادر به کودک است که حدود 3 درصد از موارد را شامل می‌شود که در این زمینه اقدامات بسیاری انجام شده است. در کشور میزان شیوع HIV در میان زنان در معرض خطر، 4 درصد و در میان زنان باردار نزدیک به صفر است.

وی افزود: در استان خوزستان 2 هزار بیمار مبتلا به HIV شناسایی شده‌اند که 90 درصد مرد و 10 درصد زن هستند و 50 درصد این بیماران بین 25 تا 34 سال دارند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان درباره مشکلاتی که در خصوص بیماری HIV وجود دارد، گفت: متاسفانه مردم در استان خوزستان جرات انجام آزمایش تشخیص HIV را ندارند و این به دلیل برچسبی است که می‌خورند. بنابراین باید زمینه‌سازی انجام شود که بیماران HIV برای تشخیص بیماری آزمایش دهند. در مرحله بعد نیز با روی باز و آگاه‌سازی، خدمات درمانی رایگان به آنها ارایه شود. اگر امنیت خاطر در این بیماران ایجاد شود، درمان سریع‌تر و نتیجه‌بخش خواهد بود.

سیدیان گفت: جامعه باید آگاه باشد که ایذر از طریق دست دادن، در آغوش گرفتن و استفاده از ظرف مشترک غذا منتقل نمی‌شود بلکه رفتارهای پرخطر عامل مشکل است.

وی افزود: لازم است توجه کنید که مواد روانگردان الگوی ابتلا به اعتیار را تغییر داده و به دنبال آن نیز الگوی بیماری ایذر نیز دستخوش تغییرات شده است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر لزوم آموزش و آگاه‌سازی مردم در این زمینه، گفت: آموزش خوب، مناسب و هدفمند، آموزشی است که می‌تواند در زمینه پیشگیری و همچنین کنترل بیماری ایذر موثر باشد.منبع:ایسنا



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*