اخبار عمومی
اعلام وصول 2
2907
تاریخ انتشار: 1393/09/12 00:09
حمادي:
عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون گفت: طبق پژوهش ميزان آب مورد نياز محيط زيست و كنترل شوري سامانه كارون بزرگ در اهواز، بالغ بر ۸ ميليارد مترمكعب در سال معادل ۲۵۵ مترمكعب برثانيه است.

عصرجهان -كاظم حمادي اظهار كرد: بررسي هاي صورت گرفته از كيفيت آب رودخانه هاي دز و كارون از سرشاخه ها تا ورودي به خليج فارس حاكي از افزايش املاح و افت كيفيت آب در طول مسير رودخانه ناشي از ساختار زمين شناسي طبيعي بستر و طرح هاي توسعه درون حوضه دارد.

وي ادامه داد:  انتقال آب به خارج از حوضه تنها عامل شوري نيست اما بي‌شك اساسي ترين عامل اين پديده در حال حاضر قلمداد مي شود كه آب با ارزش كيفي سرشاخه ها در اختلاط با آب ميان راهي ساير زيرحوضه ها به طور طبيعي كيفيت آب كل سامانه كارون بزرگ را تعديل مي كند.

عضو کمیته علمی كنفرانس ملي كارون با اشاره به اينكه هر ميزان آب با كيفيت مطلوب (مجموع كل املاح محلول در حد ۲۵۰ ميلي گرم در ليتر) از سر شاخه ها منتقل شود، به همان نسبت افت كيفيت آب پايين دست را در پي دارد، عنوان كرد:  نگراني هاي كارشناسان آب در گذشته نه چندان دور بر جلوگيري از پيشروي آب شور خليج فارس از طريق رودخانه بهمنشير و اروند متمركز بوده اما امروزه نگراني ها متوجه بخش علياي حوضه شده است.

حمادي افزود: به طور عام كشور ما به دليل نياز روزافزون به آب، دچار رقابت شديد ميان مصارف كشاورزي، شرب و صنعت با نيازهاي محيط زيست شده كه اكثر محيط هاي آبي را در معرض خطر قرار داده است، در اين ارتباط مي توان به چاه ‌نيمه‌هاي سيستان، باتلاق گاوخوني، درياچه اروميه، تالاب شادگان، رودخانه كرخه و تالاب هورالعظيم اشاره كرد.

وي دليل عمده مخاطرات را اين گونه بيان كرد: دليل عمده اين مخاطرات تخصيص بي رويه آب براي ساير مصارف، جريان ناكافي و آلودگي آب بوده كه در رودخانه كارون و دز مسايل انتقال آب به خارج از حوضه نيز به آن اضافه شده و مشكلات كيفي آب را دو چندان كرده است.

عضو کمیته علمی كنفرانس ملي كارون خاطر نشان كرد:  متخصصان، پايداري منابع آب را درگرو مديريت درازمدت سامانه هاي منابع آب مي دانند که قادرند تقاضاي متغيري را که در طول زمان نسبت به آنها وارد مي شود، برآورده کنند، تا ضمن برطرف کردن نيازهاي جامعه در حال حاضر و آينده، ثبات و هماهنگي زيست محيطي و هيدرولوژيکي را نيز تامين كنند.

حمادي تصريح كرد: مسلما پيش شرط زيست محيطي براي آن است که چنين سامانه هايي بتوانند با حداکثر توان، نيازهاي نسل آينده را تامين كنند.

وي با بيان اينكه حداقل آب مورد نیاز محیط زیست رودخانه، مقدار آبی است که بایستی برای حفظ شرایط طبیعی اکولوژیکی و مدیریت محیط زیست رودخانه در آن جاری شود، عنوان كرد: عدم حفظ و تداوم آن سبب آسیب دیدگی موجودات، بوم سازگان، سلامت عمومي و به طوركلي ديناميك و پويايي رودخانه در طول مسير و مصب آن مي شود.

عضو کمیته علمی كنفرانس ملي كارون در رابطه با ميزان آب مورد نياز رودخانه كارون گفت:  با توجه به ملاحظات ياد شده و به منظور پايداري شرايط هيدرولوژيكي جريان رودخانه و سلامت محيط زيست آن، پژوهش حاضر ميزان آب مورد نياز محيط زيست و كنترل شوري سامانه كارون بزرگ در اهواز را برآورد كرده كه بالغ بر هشت ميليارد مترمكعب در سال معادل ۲۵۵ مترمكعب برثانيه است.

وي اضافه كرد: لازم به ذكر است اين برآورد نسبت به مطالعات و برآوردهاي پيشين، مقدار مناسب و با تمايل بيشتر به محيط زيست را ارائه کرده است.منبع:مهر



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*