اخبار عمومی
اعلام وصول 2
296717
تاریخ انتشار: 1398/01/29 02:35
وزرای خارجه ایران و ترکیه از راه‌اندازی مکانیسم مالی جدید میان دو کشور خبر دادند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از صباح، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و محمد جواد ظریف، همتای ایرانی او روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در آنکارا اظهار داشت: ترکیه آماده است تا امکان ایجاد یک مکانیسم تجاری خارجی با ایران، شبیه به INSTEX را بررسی کند.


"ما باید با همکاری با ایران سطح تجارتی خود را به رقم 30 میلیارد دلار برسانیم. در این راستا ما گزینه های متفاوتی را برای غلبه بر موانع موجود در زمینه تجارت دو کشور، از جمله امکان ایجاد یک مکانیسم جدید مانند INSTEX بررسی می‌کنیم. اگر ما در این زمینه کار کنیم، می توانیم به هدف مورد نظرمان دست یابیم.
پس از خروج ایالات متحده از برجام در ماه مه 2018 اقتصاد ایران با مشکلاتی جدی در بخش بانکی روبروست. تحت فشار واشنگتن ارتباط ایران با سیستم SWIFT قطع شد و این مسئله روابط مالی ایران با شرکای خارجی‌اش را دچار اخلال نمود. در پاسخ ماه ژانویه سال 2019 برلین، لندن و پاریس اعلام کردند که با ایجاد یک مکانیسم ویژه که اجازه دور زدن تحریم‌های آمریکا را فراهم می‌کند روابط تجاری خود با ایران را حفظ خواهند نمود. بدین منظور INSTEX در فرانسه و با مشارکت بریتانیا و آلمان به ثبت رسید.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*