اخبار عمومی
اعلام وصول 2
296817
تاریخ انتشار: 1398/02/03 20:46
چه کسانی بیشترین حقوق را می‌گیرند؟/ماجرای مواجه جالب چند دانشجو با سردار سلامی/توضیح دفتر رئیس‌جمهور درباره لغو برنامه‌های روحانی

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد

 
پرونده عیسی شریفی در دادگاه نظامی در دست بررسی است

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص آخرین وضعیت پرونده واگذاری املاک شهرداری و تخلفات شهرداری وقت تهران و همچنین پرونده عیسی شریفی، معاون محمدباقر قالیباف گفت: در خصوص اموال شهرداری توضیحات کافی در جلسات پیشین سخنگویی داده شده است. وی ادامه داد: پرونده آقای عیسی شریفی در دادسرای نظامی و سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در حال بررسی بوده و هنوز به نتیجه نرسیده است. سخنگوی دستگاه قضا در خصوص دستگیری معاون اسبق شهردار تهران گفت: متاسفانه در حال حاضر حضور ذهن ندارم.

فائو احتمال عمدی بودن حمله ملخ‌ها را بررسی می‌کند

محمدرضا درگاهی، رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه فائو با اعزام نماینده خود به ایران احتمال عمدی بودن حمله ملخ‌ها به ایران را بررسی می‌کند گفت: کشور‌های همسایه در سال‌های گذشته همکاری بیشتری برای مبارزه با ملخ‌های مهاجم داشته‌اند.

فلاحت‌پیشه: هرگز فروش نفت ایران به کمتر از یک میلیون بشکه در روز نمی‌رسد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که هیچ‌گاه فروش نفت ایران به کمتر از یک میلیون بشکه در روز نخواهد رسید. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشت: «کف فروش نفت ایران را مناسبات دوجانبه تعیین می‌کند نه بلوف‌های سیاسی ترامپ و پمپئو. هیچگاه فروش نفت ما به کمتر از یک میلیون بشکه در روز نخواهد رسید.» امروز کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که معافیت برای خرید نفت ایران برای هشت کشور را تمدید نخواهد کرد.

مردم از حجم خرید‌های خود کم کنند

علاءالدین بروجردی، نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت مواد غذایی حتی در مغازه‌های یک خیابان نیز با یکدیگر متفاوت است، افزود: برای جلوگیری از افزایش قیمت مواد غذایی در ایام خاص باید نظارت دستگاه‌های نظارتی تشدید شود. مردم باید در برابر افزایش قیمت‌ها مقاومت کنند این در حالی است که با گرانی اقلام خوراکی به جای اینکه حجم خرید کاهش پیدا کند و مردم از حضور در بازار خودداری کنند استقبال بیشتری از خرید صورت می‌گیرد و تمایل آن‌ها برای خرید افزایش پیدا می‌کند.

روحانی باید با «شخص رهبری» درباره شرط اصلاح طلبان گفتگو کند

عبدالله ناصری در گفت: وگو با سایت «آزادی» درباره ماجرای شرکت مشروط اصلاح طلبان در انتخابات و در پاسخ به این سوال که «مخاطب اصلاح طلبان در این شرط مشخصا کیست؟» گفت: من معتقدم که در چهلمین سال جمهوری اسلامی و با توجه به همه فراز و نشیب‌ها و افزایش رای مردم نسبت به ناکارآمدی نظام سیاسی و کاهش جدی میزان اعتماد در سطح گسترده جامعه نسبت به جمهوری اسلامی حداقل شرطی که اصلاح طلبان باید برای کل حاکمیت بگذارند، همین است.اصلاح طلبان بر این باور هستند که تصمیم گیری‌های غیرقانونی و غیرحقوقی درباره جریان سیاسی اصلاحات از سوی یک نهاد خاص یا ۶ فقیه عادی شورای نگهبان گرفته نمی‌شود. این تصمیمات در راس هرم سیاسی و تشکل‌های تاثیرگذار اعم از نهاد‌های نظامی، امنیتی، سیاسی و حقوقی گرفته می‌شود لذا باید این شرط را با صدای بلند گفت و کل نظام حاکمیتی کشور را مخاطب قرار داد؛ و همچنین در ادامه گفت: معنای این شرط این است که حتی روحانی و دولت او و به طور خاص وزارت کشور مجری انتخابات نیز باید برای تحقق این شرط تلاش کنند. آقای روحانی به عنوان نفر دوم نظام سیاسی باید با شخص رهبری و شورای نگهبان و نهاد‌های پشت پرده آن در این باره وارد گفتگو شود.

انتقاد رجا نیوز از یادداشت قالیباف

محمدباقر قالیباف در یادداشتی تحت عنوان «ضرورت روزآمدسازی شیوه‌های مبارزه با نظام سلطه» نوشت «در شرایط فعلی، پذیرفتن توصیه‌های FATF، قطعا به ضرر ماست، اما پاسخ سریع و صریح «بله» یا «نه»، منافع ملی امروز و فردای ما را تأمین نمی‌کند.»رجانیوز در انتقاد از این نوشت: «یادداشت قالیباف از فقر محتوا رنج می‌برد. او در مطلبی که مبنای مشخصی نیز در آن دیده نمی‌شود کنار کشیدن ایران از FATF را مانع شناختن سازوکار‌های جدید معرفی می‌کند در حالیکه مخالفت نکردن با لوایح خواسته شده از جانب FATF خود نشان از نشناختن این گروه خطرناک ساخته شده توسط نظام سلطه و در راس آن آمریکا، انگلیس و صهیونیست هاست».
 
صد هزار زندانی مشمول عفو رهبری شدند
 
غلامحسین اسماعیلی اظهار کرد: قریب به صد هزار نفر از زندانیان مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گرفتند که حدود ۶۰ هزار نفر از زندان آزاد شدند و حدود ۴۰ هزار نفر نیز تخفیف و تقلیل در محکومیتشان صورت گرفت. در پایان سال ۱۳۹۷ بر مبنای مأموریت و مسئولیت دادگاه انتظامی قضات به منظور تشویق و تقدیر از قضات کارآمد و شایسته و از ناحیه دادسرای انتظامی قضات، تعداد ۶ هزار و ۴۰۹ نفر از همکاران قضائی و اجرایی که حائز شرایط شناخته شده بودند در فروردین ماه ۹۸ مورد تقدیر قرار گرفتند.

ظریف: وارثان تمدن کهن پارس به توصیه خارجی‌ها تکیه نمی‌کنند

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای گرامیداشت روز بین‌المللی چند جانبه‌گرایی و دیپلماسی برای صلح به نیویورک سفر کرده است، در صفحه توئیتر خود نوشت: تشدید تروریسم اقتصادی علیه ایرانی‌ها نشان دهنده استیصال و ترس رژیم آمریکا و شرکای جرم منطقه‌ای آن است. خبر واقعی آقای ترامپ؛ میراث داران تمدن کهن ایرانی راهبرد خود را بر اساس "راهنمایی" خارجی‌ها --چه رسد به آمریکایی‌ها-- تعیین نمی‌کنند. وی در این پیام به توئیت روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اشاره کرده است که ساعاتی پس از اعلام تصمیمش برای توقف اعطای معافیت‌های تحریمی به خریداران نفت ایران نوشت که جان کری (وزیر امورخارجه پیشین آمریکا) و کسانی که به او کمک کردند تا آمریکا به سمت توافق هسته‌ای بسیار بد با ایران سوق یابد، توصیه‌های بدی به ایران ارائه می‌کنند.

کره زمین ۲۳ میلیون زن کم دارد

بر اساس یک پژوهش انجام شده، غلبه فرهنگ پسردوستی در بسیاری از مناطق پر جمعیت جهان باعث کمبود جنس مونث شده است. راشاتودی خبر داد رواج فرهنگ پسردوستی در کشور‌هایی همچون چین و هند در کنار فشار مسئولان این کشور‌ها برای محدود کردن فرزندآوری باعث افزایش میانگین سقط جنین‌های دختر در این کشور‌ها شده تا امروز با رقم فاجعه‌بار کمبود ۲۳.۱ میلیون دختر در جهان مواجه شویم. براساس این گزارش، ۱۰.۶ میلیون نفر از این کمبود به دلیل سقط جنین‌های صورت گرفته در هند و ۱۱.۹ میلیون نیز در چین به وجود آمده است. نتایج این پژوهش که طی پنچ سال توسط یک موسسه سنگاپوری انجام گرفت، حاصل جمع‌آوری اطلاعات از ۲۰۲ کشور جهان از جمله کشور‌هایی است که جوامع آن در برهه‌ای از تاریخ پسران را به دختران ترجیح می‌دادند. در نتیجه‌گیری‌های پژوهش هم تاکید شده ادامه این روند باعث شده نسبت جنس مذکر به مؤنث امروز ۱۱۸ به ۱۰۰ شود، به این معنی که از هر ۲۰۰ نوزاد به دنیا آمده، ترجیحا ۱۰۵ نوزاد پسر است، این در حالی است که تنها جزئی از جهان بشریت که قادر است نسل جدیدی از انسان‌ها را ایجاد کند، زنان زیر ۴۵ سال هستند و تعداد آن‌ها به‌تدریج رو به کاهش است

چه کسانی بیشترین حقوق را می‌گیرند؟

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی از حدود ۴۰ هزار نفر از شاغلان تمام‌وقت استان تهران در سال ۱۳۹۷ متوسط درآمد کارشناسان، ۲.۸ میلیون تومان و مدیران ارشد ۶.۲ میلیون تومان بوده است. افراد شاغل در شرکت‌های بازرگانی بیشترین حقوق را دریافت می‌کنند و سطح تحصیلات افراد در بخش دولتی تأثیر بیشتری بر دستمزد آن‌ها در مقایسه با بخش خصوصی دارد. /ایرنا

درخواست استیضاح ترامپ

سی‌ان‌ان نوشت: سناتور دموکرات " کامالا هریس" یکی از نامزد‌های حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا خواستار استیضاح ترامپ از سوی کنگره آمریکا به خاطر کارشکنی‌های او در روند تحقیقات از پرونده جنجالی " دخالت روسیه در روند انتخابات ۲۰۱۶" آمریکا شد. او دیروز در مصاحبه‌ای با شبکه خبری "سی‌ان‌ان" گفت:" ترامپ و دولت او روند اجرای عدالت در پرونده تحقیقات بازرس مولر را سد کردند.. من معتقدم کنگره آمریکا باید برای استیضاح ترامپ وارد عمل شود. " گفتنی است هفته پیش نیز سناتور دموکرات " الیزابت وارن" یکی دیگر از نامزد‌های حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در سخنانی خواستار استیضاح ترامپ از سوی کنگره به بهانه انتشار نتایج تحقیقات "رابرت مولر" درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا شده بود.

سعید قاسمی با شکایت سپاه و هلال احمر احضار شد

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در حاشیه برگزاری نخستین نشست رسانه‌ای خود که بعد از ظهر امروز برگزار شد، در پاسخ به این سوال که آیا در رابطه با اظهارات سعید قاسمی سپاه یا هلال احمر شکایت کردند؟ گفت: هر دو علیه ایشان شکایت کردند و شکایت به بازپرس ارجاع شده است. ایشان احضار شده و تحقیقات بدون اغماض انجام می‌شود. / مهر

چرا هاشمی رفسنجانی از سپاه در عرصه سازندگی استفاده کرد؟

غلامعلی رجایی، مشاور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در پاسخ به برخی انتقاد‌ها به رئیس دولت سازندگی که او را مسبب حضور سپاه در عرصه اقتصادی می‌دانند: وقتی آقای هاشمی این ایده را مطرح کرد که سپاه به دلیل جنگ و تقویت بنیه نظامی‌اش از بودجه بالایی برخوردار بود و امکانات خوبی داشت که آن را در جنگ به‌کار گرفته بود. اما دیگر جنگ تمام شده و باید از این امکانات استفاده می‌شد. کشور بعد از جنگ برای بازسازی به پول و امکانات نیاز داشت. خزانه ما تقریباً خالی و برای پول باید از بقیه کشور‌ها استقراض می‌کردیم. بدهی هم داشتیم و بازسازی سنگین بود؛ بنابراین آیت‌الله هاشمی تصمیم گرفت از امکانات کشور که نزد سپاه بود استفاده کند/ ایرنا

پاسخ مطهری به ادعای یک نماینده

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با رد اظهارات نماینده ایذه گفت که هیچ کدام از نمایندگان خوزستان جذب وزارت نفت نشدند. علی مطهری در جلسه علنی بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه) پس از اظهارات هدایت الله خادمی نماینده ایذه، گفت: تعدادی از نمایندگان خوزستان گفتند آقای خادمی در جریان طرح سوالش از وزیر نفت گفته تعداد زیادی از نمایندگان خوزستان در دوره دهم جذب وزارت نفت شدند. وی افزود: این نمایندگان اعتراض کردند و گفتند که هیچ کدام جذب وزارت نفت نشده و کارمند این وزارتخانه نیستند. بهتر بود آقای خادمی هم این حرف را نمی‌زد چرا که این حرف کنایه به مجلس و نمایندگان است.
 
ماجرای مواجه جالب چند دانشجو با سردار سلامی

روز نیمه شعبان در طی حکم رهبر معظم انقلاب سردار حسین سلامی ضمن دریافت درجه سرلشکری به عنوان فرمانده کل سپاه پاسداران معرفی شد. از جمله ویژگی‌های وی که در پیش از این مواضع محکم، روشن و با صلابتی در مقابل دشمن گرفته بود، دانشگاهی بودنش بود. حسین دلیریان خبرنگار آزاد حوزه امنیتی دفاعی در این خصوص نوشت، اولین بار که او را دیدم، در یک دانشگاه نظامی بود میخواستم با او مصاحبه کنم که تعدادی دانشجو با نام استاد، صدایش کردند و سوالات عجیب و غریبی درباره پروژه ... از او پرسیدند با آرامش کامل سوالات را جواب داد؛ از تسلط بالایش به موضوع انصافا کیف کردم؛ او حالا ف. سپاه است.
 
توضیح دفتر رئیس‌جمهور درباره لغو برنامه‌های روحانی

حضور در استان کردستان در برنامه ریاست جمهوری قرار دارد، اما فعلا زمانی برای آن قطعی نشده است. در خصوص مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب نیز اگر چه برنامه‌ای قطعی اعلام نشده بود، اما رییس جمهور همزمان برنامه مهم دیگری داشتند. استاندار کردستان هم دلیل لغو سفر رئیس‌جمهور به کردستان را کاهش ۸ درجه‌ای دمای هوای استان اعلام کرد. یک منبع آگاه در گفتگو با فارس، در مورد اخبار منتشره مبنی بر عدم حضور رئیس جمهور در افتتاحیه نمایشگاه کتاب و استان کردستان گفت: هرگونه حضور ریاست جمهوری در هر برنامه‌ای تنها از سوی دفتر ایشان منتشر خواهد شد. وی ادامه داد: حضور در استان کردستان در برنامه ریاست‌جمهوری قرار دارد، اما فعلا زمانی برای آن قطعی نشده است. در خصوص مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب نیز اگر چه برنامه‌ای قطعی اعلام نشده بود، اما رئیس‌جمهور همزمان برنامه مهم دیگری داشتند.در همین رابطه استاندار کردستان اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود روز چهارشنبه چهارم اردیبهشت رئیس‌جمهور به همراه هیات‌همراه به استان کردستان سفر کند، اما با توجه به شرایط بد آب‌و هوایی این سفر لغو شد.مرادنیا افزود: براساس پیش‌بینی و اعلام هواشناسی، کاهش دمای ۴ الی ۸ درجه را در استان شاهد خواهیم بود به همین دلیل به منظور مراعات حال مردم در زمان استقبال از رییس جمهور این سفر لغو شد و به زمان دیگری موکول شد. وی ضمن عذرخواهی از مردم کردستان گفت: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک مقدمات سفر رئیس‌جمهور به کردستان فراهم شود.
 
محکومیت حبس نسرین ستوده قطعی شد
 
محکومیت نسرین ستوده وکیل دادگستری به ۳۳ سال حبس که طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۱۲ سال آن قابلیت اجرا دارد، قطعی شد.رضا خندان همسر نسرین ستوده روز سه شنبه در گفتگو با ایرنا با اعلام این خبر اظهار داشت: طبق قانون همسرم ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای برای اعتراض به حکم دادگاه مهلت داشت که اکنون ۴۰ روز از این تاریخ می‌گذرد و در اعتراض به روند تشکیل این پرونده و فرایند رسیدگی در دادسرا و دادگاه، همسرم به حکم اعتراض نکرد.وی افزود: دادستانی هم به عنوان مدعی العموم و شاکی در این پرونده، به حکم مزبور اعتراض نکرده و به طور خودکار رأی صادره قطعی شده است.خندان درباره پرونده قبلی نسرین ستوده که به پنج سال حبس محکوم شده است نیز گفت: شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر، ۲۰ فروردین را برای رسیدگی به این پرونده تعیین کرده بود که دادگاه به خاطر آنچه فوت یکی از بستگان قاضی اعلام شد، برگزار نشد.همسر نسرین ستوده از تعیین دهم اردیبهشت ماه برای رسیدگی به این پرونده خبر داد و افزود: البته همسرم اعلام کرده در اعتراض به روند رسیدگی به این پرونده، در دادگاه حضور نمی‌یابد.نسرین ستوده وکیل دادگستری است که ۲۳ خرداد سال گذشته با حکم جلب، بازداشت شد.
 
شایعه خروج سردار نصیری از کشور تکذیب شد

فارس نوشت: به تازگی و پس از تودیع سردار نصیری از فرماندهی حفاظت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و معارفه سردار سرتیپ فتح‌الله جمیری شایعه‌ای در فضای مجازی با عنوان فرار یک فرمانده سپاه در کانا‌ل‌ها و رسانه‌های معاند منتشر شد. اما سردار علی نصیری فرمانده سابق حفاظت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگو با سایت سراج ۲۴، پیرامون شایعات منتشر شده در رسانه‌های ضدانقلاب مبنی بر خروج وی از کشور گفت: مراسم تودیع بنده در روز شنبه انجام شد و این مسئله‌ی عادی سازمانی است. فرمانده‌ی محترم این‌طور تصمیم گرفتند که بنده از مسئولیت فعلی تودیع و در جای دیگر بکارگیری شوم. این موضوع یک امر رایج از و در ۳۶ سال سابقه‌ی خدمت من چنین جابجایی‌های رخ داده است. برخلاف آن‌چیزی که اعلام شد بنده پس از مراسم تودیع ایران را ترک نکرده و موضوع خاصی نیز نبوده است. همچنین سردار باقرزاده رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز عنوان کرد: دو ساعت قبل شخصا با سردارنصیری تلفنی صحبت کردم. حالشون خوب است و کماکان درخدمت انقلاب و اسلام و کشور هستند.
منبع/تابناک
 


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*