اخبار عمومی
اعلام وصول 2
297094
تاریخ انتشار: 1398/02/29 00:13
نشریه عمانی «عمان دیلی» در مطلبی نوشت: حوادث و حملات هفته گذشته در بندر 'الفجیره' در آب های امارات و بنادر مشرف به دریای سرخ در ساحل عربستان نشان می دهد که دیگر معابر بین المللی برای صدور نفت ناامن و نامناسب است.

عمان دیلی که به تازگی این مطلب را منتشر کرد، در این باره نوشت: هدف قرار گرفتن نفتکش های امارات و عربستان در بندر نفتی الفجیره در امارات و حمله پهپادی نیروهای انصارالله به تاسیسات نفتی عربستان در ساحل دریای سرخ نشانگر این است که دریای عمان و دریای سرخ جایگزین خوبی برای تنگه هرمز نخواهند بود، چراکه صدور نفت از این مناطق با ناامنی مواجه خواهد بود.


به نوشته این نشریه، 35 درصد از تولیدات نفتی جهان از تنگه هرمز عبور می کند و در صورت وقوع جنگ میان ایران و آمریکا در این منطقه، کشورهای حوزه خلیج فارس با چالشی بسیار جدی مواجه خواهند شد.
این نشریه با نقل سخنان سرلشکر باقری رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در ماه گذشته نوشت: ایران به دنبال بستن تنگه هرمز نیست و فقط در صورت اعمال تهدید از سوی دشمن مجبور به این کار خواهد شد.
باقری گفته بود: اگر نفت ایران از تنگه هرمز عبور نکند، اجازه عبور نفت هیچ کشوری را از آن نمی دهیم.
«کامل الحرمی» کارشناس کویتی نیز به خبرگزاری فرانسه گفته بود که برای صدور نفت هم اکنون راه های جایگزینی برای تنگه هرمز نداریم.
عمان دیلی نوشت: علاوه بر تولیدات نفت کشورهای مشرف بر خلیج فارس که از تنگه هرمز عبور می کند، بخش اعظمی از ترانزیت های تجاری به ارزش میلیاردها دلار نیز از این معبر صورت می گیرد و این مساله است که تگه هرمز را به مهم ترین معبر دریایی در دنیا تبدیل کرده است.
به نوشته این نشریه، در صورت بستن این تنگه از سوی ایران، ممکن است قیمت نفت تا بشکه ای 100 دلار پیش برود و بازارهای جهانی دچار تشنج شوند زیرا روزانه بیش از 15 میلیون بشکه نفت از این منطقه عبور می کند.
به همین منظور، امارات و عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تلاش می کنند تا همواره راه های جایگزین مناسبی را برای صدور نفت در خارج از تنگه هرمز ایجاد کنند.
در این راستا، امارات 406 کیلومتر خط لوله از 'ابوظبی' به بندر نفتی الفجیره در دریای عمان کشیده است تا این تنگه را دور بزند.
عربستان سعودی هم با کشیدن بیش از 1200 کیلومتر لوله نفتی، شرق کشور خود را به غرب در ساحل دریای سرخ متصل کرده است.
دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز با تاسیس انبارهای نفتی در کشورهای خریدار نفت مانند کره جنوبی به دنبال فرار از عواقب بستن تنگه هرمز هستند.
این نشریه نوشت: به گفته کارشناسان مسایل روز در منطقه، در صورت مسدود شدن تنگه هرمز، بیشترین زیان دیدگان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواهند بود و به تبع آن بازارهای آسیایی مانند بازار چین، ژاپن و کره جنوبی هم دچار ضرر و زیان می شود.

منبع/ایرنا



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*