اخبار عمومی
اعلام وصول 2
297095
تاریخ انتشار: 1398/02/29 00:18
نشریه سان انگلیس در گزارشی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور آمریکا خواهان مذاکرات مستقیم با ایران است، نوشت: دونالد ترامپ از همتای سوئیسی خود برای حصول توافقی به منظور جلوگیری از آن‌چه وقوع درگیری با ایران عنوان شده، درخواست کمک کرده است.

به گزارش ایسنا به نوشته نشریه سان، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اولی مائورر، همتای سوئیسی خود را به کاخ سفید فراخواند تا از او برای حصول توافقی با ایران به منظور جلوگیری از وقوع درگیری با این کشور درخواست کمک کند.

این اقدام پس از آن انجام گرفته است که گفته می‌شود رئیس جمهور ترامپ هراس دارد مشاوران ارشد جنگ طلب او در حال سوق دادن آمریکا به سمت یک جنگ هستند، چیزی که خلاف وعده‌های انتخاباتی او مبنی بر جلوگیری از وقوع مناقشات هزینه‌بر برای آمریکا است. وی نگران است که وقوع هر گونه درگیری با ایران انتخاب مجدد او در سال ۲۰۲۰ را با خطر مواجه کند.
پیش از این گزارش شده بود که دونالد ترامپ، اولی مائورر، رئیس جمهور سوئیس را به کاخ سفید فراخوانده تا با این کشور درباره نقش آن در تسهیل روابط بین‌الملل و دیگر مسائل بین‌المللی بحث و رایزنی کند.
سوئیس از زمانی که روابط دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن قطع شده است، نقش رابط را میان این دو کشور ایفا کرده و حافظ منافع آمریکا در ایران بوده است.
ترامپ پس از دیدار با مائورر در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن با تهران وارد درگیری خواهد شد، گفت: امیدوارم این‌طور نشود.
رئیس جمهور آمریکا که نویسنده کتاب پر فروش "هنر معامله" است، اکنون بر این باور است که مذاکرات مستقیم با ایران بهترین راه پیش رو به شمار می‌آید.
روزنامه واشنگتن پست نیز به نقل از یک مقام ارشد دولت نوشت که ترامپ به شدت از برنامه‌ریزی‌های جنگی که خلاف تفکر اوست به خشم آمده است. این مقام آمریکایی افزود: آنها در حال جلو افتادن هستند و ترامپ از آن ناراحت است.
گرت ماکوس، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد: رئیس جمهور کاملاً شفاف بوده است؛ آمریکا خواهان درگیری نظامی با ایران نیست و او آماده گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی است.
نشریه سان همچنین در گزارشی دیگر نوشت: دونالد ترامپ در حال دنبال کردن مهارت‌های معامله‌گری خود است تا از وقوع یک درگیری با ایران جلوگیری کند.
گفته می‌شود که او از مشاوران جنگ طلبش ناامید شده و بر این باور است که آنها می‌خواهند وی را به یک درگیری نظامی بکشانند. ترامپ اکنون می‌خواهد نقش یک مصلح را ایفا کند و پای وعده انتخاباتی خود مبنی بر دور نگه داشتن آمریکا از جنگ‌های پر هزینه بایستد.
با این حال، ترامپ از اینکه ایران و دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای پس از خروج آمریکا نیز در این توافق مانده و آن را حفظ کرده‌اند، خشمگین و ناراحت شده است.
به گفته چند مقام آمریکایی، ترامپ در حال حاضر رویکرد دیپلماتیک را برای حل‌وفصل مشکلات در خاورمیانه ترجیح می‌دهد و خواهان گفت‌وگوی مستقیم با ایران است.
به گزارش ایسنا، درخواست ترامپ برای مذاکره با ایران در حالی مطرح می شود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری با اشاره به برخی که می‌گویند مذاکره با آمریکا چه عیبی دارد، تأکید کردند: مذاکره با آمریکا تا وقتی به تعبیر حضرت امام، آدم نشده سمّ است ضمن اینکه مذاکره با دولت فعلی این کشور سمّ مضاعف است.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز به تازگی در یک پیام توئیتری با اشاره به اختلافات در دولت آمریکا، نوشت: "تیم ب" چیزی انجام می‌دهد و ترامپ چیزی دیگری می‌گوید.
ظریف در توئیتر خود نوشت: در حالی که تیم ب چیزی انجام می‌دهد و ترامپ چیزی دیگری می‌گوید، ظاهراً آمریکا «نمی‌داند که چه فکری دارد». ما در ایران در واقع هزاران سال است که می‌دانیم که چه فکری داریم- و در مورد آمریکا از ۱۹۵۳. در این نقطه، این امر قطعاً «یک چیز خوب» است!



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*