اخبار عمومی
اعلام وصول 2
297317
تاریخ انتشار: 1398/03/14 14:43
نیروهای نظامی حاکم بر سودان روز دوشنبه هزاران نفر را که در مقابل مقر ارتش این کشور تجمع کرده بودند متفرق کرد. شرکت‌کنندگان در این تحصن خواستار انتقال قدرت به غیرنظامیان شده‌اند.خبرگزاری رویترز به نقل از منابع محلی گزارش کرد در درگیری‌های امروز ۳ ژوئن (۱۳ خرداد) در خارطوم دست‌کم 60 نفر کشته(بنا به اخرین گزارش) شدند.

به گزارش عصرجهان به نقل از  یورونیوز، رهبران نظامیان حاکم بر سودان می‌گویند که با کنار گذاشتن تمام توافقات حاصل شده با ائتلاف احزاب اصلی مخالف، تا ۹ ماه دیگر انتخابات زودهنگام برگزار خواهند کرد.
این خبر پس از آن اعلام شد که درگیری شدید ارتش سودان در روز دوشنبه با معترضانی که خیابان‌های خارطوم، پایتخت را اشغال کرده بودند، دست‌کم ۳۰ کشته از جمله ۸ کودک و صدها زخمی برجای گذاشت و با محکومیت‌های بین‌المللی مواجه شد.


تشدید بحران سیاسی در سودان حتی باعث شد که رهبران جنبش طرفدار دموکراسی در این کشور به ارتش دربارۀ انتشار فراخوان برگزاری یک اعتصاب عمومی و فراگیر، هشدار دهند.
این تحولات باعث شد که در نهایت ژنرال عبدالفتاح برهان، رئیس شورای نظامیِ انتقالی در بیانیه‌ای اعلام کند که رهبران نظامیان به مذاکرات با ائتلاف احزاب اصلی مخالف پایان می‌دهند و توافقات حاصله را لغو می‌کنند و تا ۹ ماه دیگر انتخابات برگزار خواهند کرد. او تاکید کرد که این انتخابات تحت نظارت ناظران منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار خواهد شد.
ارتش همچنین در این بیانیه، ضمن ابراز تاسف از خشونت‌های روی داده و تلفات به جا مانده، اعلام کرد که خود را در مقابل حفاظت از غیرنظامیان متعهد می‌داند.
پیش از این شورای نظامی انتقالی سودان که ادارۀ این کشور را از زمان سرنگونی حکومت عمرالبشیر در ماه آوریل برعهده دارد با ائتلاف احزاب اصلی مخالف، بر سر فعالیت یک حکومت انتقالیِ سه ساله تا زمان واگذاری قدرت به یک دولت غیرنظامی، همچنین بر سر ساختار دولت جدید به توافق رسیده بودند.
تظاهرکنندگان طرفدار دموکراسی در سودان از ۶ آوریل یعنی ۵ روز قبل از سرنگونی حکومت عمرالبشیر در مقابل مقر ارتش در پایتخت تحصن کرده‌اند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*