مهدی رفیعی دهکردی: با اختصاص سهمیه ویژه هر سال 2000 نفر در آموزش و پرورش خوزستان استخدام شود
به گزارش پایگاه خبری عصرجهان، اولین جلسه شورای آموزش و پرورش خوزستان در دوره مدیریت مهدی رفیعی دهکردی امروز سوم تیرماه با سه دستور کار در محل سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد.
در ابتدای این جلسه سرپرست ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان اظهارکرد: براساس سند تحول بنیادین و قوانین مصوب مجلس مهمترین مسئولیت آموزش و پرورش تعلیم و تربیت عمومی است.
مهدی رفیعی دهکردی ادامه داد: ما به دنبال ارتقا شاخص ها از جمله ارتقا و بهبود رتبه ها در کنکور، المپیاد ها و درصد های قبولی بعنوان اجزای تربیت علمی دانش اموزان هستیم اما نباید توجه و پررنگ شدن این شاخص ها باعث مغفول شدن تربیت عمومی بعنوان مهمترین مسئولیت، وظیفه و ماموریت آموش و پرورش شود.
وی افزود: نگاه آموزش و پرورش باید فراتر از ارتقا و بهبود شاخص های تربیت علمی باشد و به دنبال تربیت انسانهای خوب، منظم، توسعهیافته، با برنامه، با انگیزه و به طور کلی تربیت یک شهروند خوب را در دستور کار قرار دهد و باید گفت: که پرورش و تربیت نیروی متخصص عموما بر عهده دانشگاهها است
رفیعیدهکردی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بعنوان یک کارشناس آموزش و پرورش می گویم تا زمانیکه مدارس و مدیران مدارس حرکت علمی و تحول آفرین را در دستور کار خود قرار ندهند کار در حوزه ستادی جواب نمی دهد. لذا مدیر مدرسه باید نگرش و تفکر لازم را جهت اجرای یک برنامه تحول آفرین داشته باشد
سرپرست ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان ادامه دادند: در قانون، مدرسه یک سازمان و اداره است که دارای رئیس و کارکنان و حقوق و تکالیفی است لذا باید در قبال مسئولیت ها پاسخگو باشد و نظارت ها صرفا از بالا به پایین نباشد بلکه انجمن اولیا و مربیان مدارس بر عملکرد مدارس نظارت داشته باشند به حضور در جلسات اکتفا نکنند
رفیعیدهکردی با اشاره به دنبال کردن ارتقا کیفیت مدارس خاطرنشان کردند: افت شاخص ها بیشتر در مدارس مناطق محروم است لذا در این مناطق باید کیفیت مدارس را ارتقا دهیم و برنامه های ویژه ای برای اینگونه مدارس در نظر بگیریم
وی ادامه دادند: عموما مشکل دانشآموزان در این مدارس دانشی نیست، بلکه نگرشی است اما بیشترفعالیتهای ما در حوزه دانشی است
مهدی رفیعی دهکردی گفت: باوجود اینکه محدودیتهای مالی، نیروی انسانی و تجهیزات داریم اما پرت تجهیزات هم زیاد است لذا ما باید بهرهوری را بازتعریف کنیم و تفکر اقتصادی تقویت شود
سرپرست ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان بیان داشتند: در حوزه نیروی انسانی ما براساس برآوردها امسال 16 هزار و 700 کمبود نیروی آموزشی داریم که از این تعداد 7400 نفر از طریق حقالتدریس جذب شدند و در سرجمع 9300 نفر کمبود نیرو داریم. که خوشبختانه امسال به نسبت سال گذشته به دلیل اختصاص امتیاز فوق العاده مناطق جنگی میزان تقاضای انتقال از استان42.7 درصد کاهش پیدا کرد و از 774 درخواست در سال گذشته به به 331 نفر تقلیل یافت.
رفیعی دهکردی با بیان اینکه روند کمبود نیرو در آموزش و پرورش خوزستان در حال افزایش است و در پنج سال آینده بسیار تشدید میشود افزود: ما برای جبران این وضعیت دو پیشنهاد داریم. اول اینکه با اختصاص سهمیه ویژه هر سال 2000 نفر در آموزش و پرورش خوزستان استخدام شود و در صورتیکه دولت یا مجلس نتواند مجوز استخدام رسمی را صادر کنند به ما کمک کند تا بتوانیم این کمبود نیرو را با رعایت و لحاظ استاندارها و بومی گزینی به صورت حقالتدریس جبران کنیم. پراکه اعتقاد داریم اگر کلاس درسی خالی بماند، بهتر از این است که نیروی ناکارآمد و آسیبزن وارد کلاس درس شود.