اخبار عمومی
اعلام وصول 2
297820
تاریخ انتشار: 1398/04/23 03:20
سخنگوی شورای نگهبان گفت: نکته دیگر این است که ما اگرچه نماینده را تائید کردیم اما تضمینی نداریم که در طول نمایندگی، فرد دچار تخلف نشود و برای همین برخی از نمایندگانی که در انتخابات قبلی تایید شدند در دور بعدی صلاحیت بعدی ان‌ها تضمین نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان شامگاه شنبه (۲۲ تیرماه ۹۸) در برنامه امشب نگاه یک که از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: با الکترونیکی شدن انتخابات اگرچه سرعت اجرای انتخابات افزایش می بابد، امکان تقلب در آن هم بیشتر می شود، لذا الکترونیکی شدن انتخابات به دقت بررسی می شود . 

کد خدایی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا تغییر و تحولات در اعضای شورای نگهبان صحیح است گفت: جابجایی اعضای شورای نگهبان طبیعی است، دوره اعضای شورای نگهبان ۶ است.  زیرا مراحل مختلفی دارد گاهی اوقات عزیزانمان را از دست دادیم، دو نفر از فقهای معظم آیت الله شاهرودی و مرحوم آیت الله مومن و مرحوم علیزاده را از دست دادیم و طبیعتاً پایان دوره سه نفر از حقوقدانان و سه نفر از فقها است طبیعتاً ممکن است در این جهت تغییراتی اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است تغییراتی اتفاق بیفتد افزود: البته این تغییرات را نمی‌توان به عنوان تحول تلقی کرد، زیرا اجرای وظایف قانونی مهم است ممکن است افراد نگرش‌های فقهی و حقوقی داشته باشند، اما به نظر می‌رسد با عنایت به تعیین وظایف حقوقدانان و فق‌ها خیلی تغییر قابل توجه نباشد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: همه انسان‌ها گرایش سیاسی دارند، اما در اینجا آنچه مهم است اجرای قانون است، در قانون اساسی اعلام شده که فق‌ها باید آگاه به مسائل روز باشند و توسط مقام معظم رهبری انتخاب می‌شوند و از سوی دیگر نیز حقوقدانان با گرایشات حقوقی توسط رئیس قوه قضائیه معرفی می‌شوند لذا وظیفه اصلی آن‌ها اعلام نظر نسبت به مصوبات از حیث مسائل شرعی و قانون اساسی است و مسائل شخصی و سیاسی آن‌ها اعمال نمی‌شود.

کد خدایی با اشاره به اینکه مهم اجرای وظیفه قانونی فارغ از گرایشات سیاسی است عنوان کرد: اصلاح قانون انتخابات که مهمترین اقدام قابل توجه پیش رو در حدود دو سال گذشته بود ناتمام ماند لذا بر اساس قانون موجود عمل خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه طبق روال گذشته کار انجام می‌شود افزود: به احتمال زیاد احراز هویت در انتخابات به صورت الکترونیکی خواهد بود، انسان جایز الخطا است و هر حرکتی که انسان انجام می‌دهد ممکن است با خطا باشد لذا انتخابات کنش عظیم سیاسی و اجتماعی است که انسان‌ها انجام می‌دهند و لذا امکان تخلف است.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه در این کنش سیاسی اجتماعی ممکن است تخلفاتی اتفاق بیفتد، اما نحوه برخورد باید بر اساس قانون باشد گفت: برخورد صریح و قاطع نسبت به تخلفات داریم تا انتخابات به صورت سالم برگزار شود لذا به مردم اطمینان می‌دهیم که انتخابات شفاف و سالمی را خواهیم داشت لذا میزان برخورد با تخلفات با همکاری قوه قضاییه خوب است.

وی تصریح کرد: قوه قضاییه در انتخابات گذشته با تخلفات برخورد خوبی داشت، فارغ از اینکه افراد چه مقام و منصبی دارند برخورد جدی را اعمال کرد به طوری که بر بسیاری از تخلفات رسیدگی و حکم صادر شد و برخی هم نیز تبرئه شدند بنابراین در انتخابات گذشته برخورد با تخلفات خیلی خوب انجام شد.

کد خدایی با اشاره به اینکه در برخی از جا‌ها برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک سبب سرعت و اطمینان بیشتر می‌شود، اما نه در همه مراحل افزود: تا جایی که امکانات دوستان در وزارت کشور جواب می‌دهد و تا جایی که رای مردم مخدوش نمی‌شود انتخابات الکترونیک خواهد بود لذا بیشتر ین مسئله در حوزه امنیت آرا است.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه شورای نگهبان باید پاسدار و امین حق‌الناس در حوزه انتخابات باشد گفت: در بحث الکترونیکی برگزار شدن انتخابات گاهی اوقات قابلیت بازیابی را ندارد لذا باید رای را با فردی که آمده منطبق کنیم، اگرچه سرعت در انتخابات الکترونیک پسندیده است، اما سرعت تخلف و تقلب هم نیز افزایش می‌یابد لذا باید وظیفه پاسداری از حق الناس را داشته باشیم

وی ادامه داد: احراز هویت و شمارش آرا می‌تواند به صورت الکترونیک باشد، اما در قسمت رای دادن مردم محل بحث است که به صورت الکترونیک انتخابات برگزار شود و یا اینکه از طریق رای دادن در پای صندوق باشد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه عده‌ای مدعی شدند یک عده پول گرفتند و متخلف هستند، گفت: اگر نمایندگان ادعایی مطرح می‌کنند باید اثبات کنند. متاسفانه ادعا‌های کذب زیاد مطرح می‌شود و وقتی نمایندگان می‌خواهند به هیئت نظارت نمایندگان بروند خواستار دیدار با من یا آیت‌الله جنتی می‌شوند، اما ما می‌گوییم مستندات خود را به هئیت نظارتی که داخلی خودتان است، ارائه دهید و دیدار نیاز نیست.

کدخدایی افزود: اینکه وزیری پیشنهاد آپارتمان داده است یا نه به این شکل نبوده است، فرقی ندارد تخلف آپارتمان یا ماشین باشد. هرجا تخلفی باشد ما وارد می‌شویم. ردر ادوار گذشته هم نسبت به کسانی که سوء استفاده مالی داشتند رسیدگی کردیم و اینکه نمایندگان ادوار گذشته تائید صلاخیت نشدند بخاطر همین سوء استفاده‌های مالی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه سوء استفاده‌های مالی در تائید صلاحیت‌ها دخیل و موثر است، خاطرنشان کرد: وظیفه شورای نگهبان نسبت به انتخابات تائید نامزدها، بررسی صلاحیت آن‌ها طبق شرایط و موازین قانون انتخابات و برگزاری و نظارت و تایید انتخابات است، ما شایستگی و کارامدی نمایندگان را نمی‌توانیم احراز کنیم و ما امکان سنجی آن را نداریم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: نکته دیگر این است که ما اگرچه نماینده را تائید کردیم اما تضمینی نداریم که در طول نمایندگی، فرد دچار تخلف نشود و برای همین برخی از نمایندگانی که در انتخابات قبلی تایید شدند در دور بعدی صلاحیت بعدی ان‌ها تضمین نمی‌شود.

کدخدایی افزود: ما ابزار شایسته سنجی نداریم.  ما ۶ هزار نفر را برای ۲۹۰ کرسی تایید صلاحیت کردیم آن‌هایی که گفتند به این لیست‌ها رای بدهید آن‌ها مسوولیت دارند یعنی آن‌ها شایسته سنجی را انجام می‌دهند. عده‌ای گفتند به ما گفته شده مول بدهید تا در لیست وارد شوید البته من نمی‌توانم صحت و سقم ماجرا را بدانم چرا که سند و مدرکی ندارم.

وی تصریح کرد: اینکه اگر آرای نمایندگان شفاف شود، شورای نگهبان در صلاحیت آن‌ها تجدید نظر می‌کند خنده دار است. طبق اصل ۸۶ قانون نمایندگان نسبت به ارای خود بر حسب وظایف نمایندگی مصون هستند. اکنون هم طرح‌ها و لوایح مکتوبی امضا می‌شود و آرای نمایندگان شفاف است، اما شورای نگهبان برای تایید صلاحیت ان‌ها نمی‌گوید چرا امضا کردید؟ در جواب این افراد باید گفت یا للعجب.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به قانون انتخابات و اصلاح آن گفت: یک بخش این اصلاحات قانون انتخابات بود که اصلاحات زیادی صورت گرفت که با دولت، رئیس مجلس و کمیسیون‌ها جلسه گذاشتیم متاسفانه در حین اصلاح قانون و طرح پیش نویس آن برخی نمایندگان طرح استانی شدن را مطرح کردند و هر دو با هم در صحن علنی مطرح شد.

کدخدایی ادامه داد: ما تلاش کردیم استانی شدن به شکلی باشد که حقوق همه بخش‌ها را داشته باشد، اما نشد و مجلس به وضعیت موجود رای داد ایراد ما به شکل و روش استانی شدن است.

وی تاکید کرد: ایراد ما به بخش قانون انتخابات و اصلاحات آن کم است و قول می‌دهم اگر استانی شدن را کنار بگذارند شورای نگهبان اهم اصلاح قانون انتخابات را تائید کند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ایراد ما به استانی شدن از آنجایی است که این طرح برای شهرستان هیچ محلی از اعراب قائل نیستند و این یعنی تکیه بر استان، یعنی کاهش ارتباط با شهرستان، یعنی پررنگ شدن مسائل قومیتی و امنیتی و کاهش مشارکت مردم.

کدخدایی گفت: در اصلاح انتخابات اصلاحات خوبی در تبلیغات، تخلفات و بررسی صلاحیت‌ها شکل گرفته و اصلاحیه و ایراد اصلی ما نسبت به استان شدن است. فردا کمیسیون شورا‌ها در این مورد تشکیل جلسه می‌دهند نمی‌دانم این قانون به سال جاری می‌رسد یا نه، اما اگر برسد در مواردی که هنوز انجام نشده این قانون لازم الاجراست.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر بخواهیم اصلاحات شتاب‌زده و عجولانه‌ای را انجام دهیم بهتر است برنگردیم هم اکنون برخی در اصلاح قانون به پست نخست وزیری رسیده‌اند و معلوم می‌شود که آن زمان اصلاح قانون باشتاب بوده است.

کدخدایی تاکید کرد: ما مخالف اصلاحات قانون اساسی نیستیم از لحاظ شده است چرا که اصلاحات قانون در قانون پیش‌بینی شده است، اما اینکه اکنون نیاز داریم یا خیر من می‌گویم باید از ظرفیت‌هایی که استفاده نشده و یا درست اجرا نشده و یا کامل نشده است اول استفاده کنیم و هر وقت دیدید این ظرفیت‌ها تمام شد باید به فکر اصلاح قانون باشیم.

کدخدایی درباره طرح مجازات اسید پاشی گفت: برخی از مباحث این طرح ایراد شرعی داشته چرا که از نظر شرعی اگر عضوی که منافعی را دارد از بین ببرید باید آن منافع را هم در نظر گرفت در صورتی که در طرح ارائه نشده است.

قائم مقام شورای نگهبان در ادامه با اشاره به طرح دادان تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با مردان خارجی اظهار داشت: در این طرح مسائل خاصی وجود دارد که در دیدار با برخی از نمایندگان مجلس برایشان از ایرادات گفتیم که قانع شدند.

وی در ادامه افزود: در این طرح مطرح شده که به پدران این فرزندان هم تابعیت داده شود. در صورتی که آن پدر مشخص نیست جزو چه گروه‌هایی بوده است.

کدخدایی درباره طرح مجازات اسید پاشی گفت: برخی از مباحث این طرح ایراد شرعی داشته چرا که از نظر شرعی اگر عضوی که منافعی را دارد از بین ببرید باید آن منافع را هم در نظر گرفت در صورتی که در طرح ارائه نشده است.

قائم مقام شورای نگهبان در ادامه با اشاره به طرح دادان تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با مردان خارجی اظهار داشت: در این طرح مسائل خاصی وجود دارد که در دیدار با برخی از نمایندگان مجلس برایشان از ایرادات گفتیم که قانع شدند.

وی در ادامه افزود: در این طرح مطرح شده که به پدران این فرزندان هم تابعیت داده در صورتی که آن پدر مشخص نیست جزو چه گروه‌هایی بوده است.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*