اخبار عمومی
اعلام وصول 2
298399
تاریخ انتشار: 1398/06/26 23:29
جمع آوری دستفروشان و ماشین های دوره گرد و میوه فروش در معابر، جمع آوری سگ های ولگرد در سطح شهر، جمع آوری جمع آوری زباله گردها در سطح شهر و جمع آوری کارگاه های ساختمانی در پیاده روها و سواره روها چهار موضوعی بود که در نودمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز مطرح شد

عصرجهان-نودمین جلسه شورای اسلامی شهر اهوازروز سه شنبه 26 شهریور ماه 98 از ساعت 10 صبح با دستور کار طرح سؤال از شهردار اهواز با حضور شهردار اهواز برگزار شد.
به گزارش سایت شهرداری اهواز، در این جلسه شهردار اهواز به چهار سئوال اعضای شورای شهر به شرح زیر پاسخ دادند
پاسخ شهردار اهواز به سوالات عضو شورای شهر – بخش اول
شاعری شهردار اهواز به سوالات عضو شورای اسلامی شهر در خصوص جمع آوری دستفروشان و ماشین های دوره گرد و میوه فروش در معابر در جلسه علنی امروز شورا پاسخ داد.
در جلسه علنی شورای اسلامی شهر که با حضور شهردار، رئیس، اعضای شورا و اصحاب رسانه تشکیل شد، موسی شاعری، طرح سوال از جانب اعضای شورای شهر را یک وظیفه و حق قانونی دانست: از جمله مهمترین وظایف شورای شهر، نظارت بر عمکلرد مدیریت شهری است و وظیفه ما پاسخگویی به این سوالات است.
شهردار اهواز پس از این مقدمه در پاسخ به پرسش عضو شورا در خصوص جمع آوری دستفروشان و ماشین های دوره گرد و میوه فروش در معابر تشریح کرد: موضوع سد معبر چه از طریق بساط گستران و چه از طریق وانت بارها ارتباط مستقیمی با معیشت مردم و اقتصاد عمومی کشور دارد و با توجه به شرایط فعلی کشور بسیاری از کلانشهرها با این معضل درگیر هستند.
وی افزود: در چنین شرایطی اجراییات شهرداری در راستای جمع آوری دستفروشان و ماشین آلات دوره گرد و میوه فروش در معابر، پس از اخذ دستورات قضایی و در معیت نیروی انتظامی (شغل دوم) و یگان امداد در سطح مناطق هشتگانه شهرداری به صورت مستمر، طرح ها وعملیات جمع آوری را اجرا می کند.
شاعری با بیان اینکه مکررأ نیروهای اجراییات در حین انجام وظیفه مورد ضرب و شتم قرار می گیرند، تصریح کرد: به همکاری مداوم نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی ورانندگی به عنوان متولی ترافیک شهری نیازمندیم که در صورت تحقق این همکاری ها اقدامات پاکسازی و رفع سد معبر بسیار مؤثر خواهد بود.
شهردار اهواز با اعلام اینکه در 17 نقطه مهم شهر عملیات پاکسازی از سد معبر انجام گرفته، بیان کرد: توقیف بیش از 40 دستگاه وانت بار و موتور سه چرخ عرضه کننده میوه و تره بار و انتقال آنها به پارکینگ، پاکسازی کامل دستفروشان خیابان سلمان فارسی، جمع آوری کامل میوه فروشان خیابان شریعتی جنب مسجد انصار، جمع آوری بیش از 250 مورد تابلوهای سیار اتوبان آیت الله بهبهانی حد فاصل فلکه جمهوری تا خیابان امام شرقی، جمع آوری کامل ماهی فروشان خیابان آخر آسفالت نبش رازی تا فلکه شریعتی، جمع آوری چادر فروشان خیابان شریعتی تا پل سیاه گوشه ای از اقدامات همکارانم در حوزه معاونت خدمات شهری و مناطق است.
شاعری ادامه داد: پاکسازی و جمع آوری حدود 50 درصد دستفروشان و وانت بارهای واقع در خیابان کارگر شرقی گلستان، مسیر خانه سازی از سه راهی خرمشهر تا میدان پلیس، بلوار قدس، جاده اهواز-حمیدیه جزو اقدامات انجام شده بوده است.
وی افزود: ضمناً این عملیات در ورودی خیابان 22 بهمن و شهرک رزمندگان، اتوبان گلستان، بلوار پاسداران از سه راهی فرودگاه تا کوی ملت، خیابان 13 و 17 شرقی کیانپارس، فلکه چهار اسب، زیر گذر خلیج فارس، میدان نخل تا میدان شهید بندر صورت گرفت.
پاسخ شهردار اهواز به سوالات عضو شورای شهر – بخش دوم
شاعری شهردار اهواز به سوالات عضو شورای اسلامی شهر در خصوص جمع آوری سگ های ولگرد در سطح شهردر جلسه علنی امروز شورا پاسخ داد.
موسی شاعری، گفت: بر اساس بند 15 ماده 55 قانون شهرداری ها، تنها دفع حیوانات بلاصاحب و مضر با اعلام موسسات بهداشتی بر عهده شهرداری ها است، که وزارت محترم کشور جهت رفع ابهام فرآیند اجرایی این قانون، در سال 87 اقدام به تدوین وابلاغ دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب توسط سازمان همیاری های شهرداری ها کرده است.
وی ادامه داد: بنابراین از سال 87 براساس دستورالعمل ابلاغی، کارگروه ویژه ای در کلانشهرها که شهرداری تنها عضوی از آن مجموعه است وظیفه زنده گیری ، جمع آوری، عقیم سازی و رهاسازی سگ های بلاصاحب را بر عهده دارد.
شهردار اهواز با اشاره به اقدامات انجام شده در این خصوص اذعان کرد: با توجه به عدم انجام تعهدات اعضای این کارگروه و لزوم تلاش برای حفظ و صیانت از سلامت و بهداشت عمومی ، شهرداری اهواز در یک سال گذشته براساس هماهنگی صورت گرفته توسط دادستان محترم و شورای سلامت شهرستان اهواز، براساس جزئیات دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب، اقدام به طراحی و سپس احداث نخستین مرکز کنترل جمعیت سگهای بلاصاحب در جنوب و غرب کشور در منطقه صفیره به مساحت 7 هزار مترمربع با مبلغ 7 میلیارد ریال کرد.
شاعری برخی از جزئیات این سایت را برشمرد و افزود: در این مرکز اتاق های عمل، ریکاوری، معاینه، قرنطینه، داروخانه، یوتانایز و سالن های پیش و بعد از دوران نقاهت، حمام کنه و محوطه بازی در فضایی مناسب و با اخذ مجوزهای لازم از اداره کل محیط زیست ، احداث شده است.
وی تشریح کرد: پیمانکار ذی صلاح لازم و متخصص نیز برای انجام عملیات زنده گیری و عقیم سازی پس از طی مراحل قانونی انتخاب و در حدود یک ماه به شکل آزمایشی و هم اینک فعالیت رسمی این مرکز در حال انجام است.
شهردار اهواز با تاکید بر اینکه عقیم سازی ، تنها راه علمی، قانونی و اخلاقی برخورد با این معضل اجتماعی است، گفت: تاکنون نیز در حدود 210 قلاده سگ توسط این مجموعه زنده گیری ، عقیم سازی و نهایتأ با الصاق مشخصات رها سازی شده اند.
موسی شاعری ادامه داد: در حال حاضر براساس برخی تخمین ها حدود 4 تا 6 هزار قلاده سگ در سطح شهر اهواز تردد دارند که با توجه به زمین های کشاورزی حاشیه شهر اهواز ، وجود رودخانه، جزایر، نیزارها و لزوم حفظ این موجود در چرخه طبیعت، به نظر می رسد اهتمام جدی به پروسه عقیم سازی در مدت زمان 5 ساله می تواند وضعیت بحرانی شهر را در این بخش ، را برطرف کند.
شاعری تاکید کرد: بی تردید اختصاص بودجه ویژه یا هم افزایی سایر دستگاه های متولی نظیر استانداری، محیط زیست، دامپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، مراکز بهداشت و سازمان های فرهنگی و اطلاع رسانی بر سرعت این فعالیت خواهند افزود.
شهردار اهواز در پایان گفت: نهایتأ مطابق قانون و دستوالعمل ها ، وظیفه شهرداری جمع آوری موردی بر طبق نظر مراکز بهداشتی است که در حال حاضر فراتر از این وظیفه قانونی ، کل فرآیند در شهرداری اهواز انجام می شود.
پاسخ شهردار اهواز به سوالات عضو شورای شهر – بخش سوم
شاعری شهردار اهواز به سوالات عضو شورای اسلامی شهر در خصوص جمع آوری جمع آوری زباله گردها در سطح شهر در جلسه علنی امروز شورا پاسخ داد.
موسی شاعری، دفن بهداشتی پسماند را یکی از چالش های جدی شهرداری ها در کشور دانست و گفت: براساس آنالیز فیزیکی صورت گرفته، از پسماند خانگی شهر اهواز ، 70 درصد حجم آن مواد آلی و 30 درصد مواد خشک است. بنابراین راهبرد شهرداری اهواز جهت ساماندهی محل دفن صفیره ، کاهش دفن است.
شهردار اهواز ادامه داد: برای اجرایی شدن این راهبرد می بایست اقدامات لازم برای تبدیل 70 درصد مواد آلی ذکر شده به کود کمپوست صورت گیرد. پیش زمینه این اقدام، جداسازی یا تفکیک 30 درصد زباله خشک از 70 درصد مواد آلی است و تا آن زمان امکان هرگونه اقدامی جهت تولید کمپوست وجود ندارد.
وی با اشاره به تجربیات سایر کلانشهرها در خصوص تفکیک پسماند از مبدا عنوان کرد: از حدود 26 سال پیش در اصفهان، 20 سال پیش در مشهد ، 15 سال پیش در کرمانشاه ، 14 سال پیش در تهران و تقریبا از سال پیش در سایر کلانشهرها قدم های اولیه ای جهت تفکیک زباله خشک از تر برداشته شده است.
شاعری افزود: مدیریت شهری در اهواز در این زمینه تنها با احداث کارخانه پردازش در منطقه صفیره اهواز کمتر از یک درصد از زباله خشک را تفکیک و از دفن آن جلوگیری می کند.
شهردار اهواز با اشاره به اقدامات انجام شده در این خصوص گفت: از ابتدای شورای پنجم در سازمان پسماند مطالعات ویژه ای برای عملیاتی و اجرایی شدن طرح تفکیک از مبداء پسماندهای خانگی تشکیل شد. بازدید از همه کلانشهرهایی که در زمینه طرح تفکیک فعالیت داشته اند و بررسی طرح های تفصیلی و جامع ده ها شهر در نهایت منجر به آماده سازی طرح عملیاتی جهت اجرای پروژه تفکیک شد.
موسی شاعری با بیان اینکه اجرای طرح تفکیک مستلزم رعایت فرآیند های قانونی و حقوقی است، گفت: پس از طی مراحل قانونی مزایده قانونی در این خصوص برگزار و نهایتا دو پیمانکار برای اجرای طرح تفکیک تعیین شد.
وی در خصوص اقدامات انجام شده در این حوزه گفت: گام نخست اجرایی شدن طرح ، شناسایی 135 انبار ضایعاتی ، پلمپ طبق دستور قضایی و اخذ تعهد لازم از این انبار ها است که بر این اساس شناسایی و ساماندهی زباله گرد ها در دستور کار است که در مرحله اول فراخوان ، شناسایی و ساماندهی آن ها در حال انجام است.
شهردار اهواز بیان کرد: پس از ساماندهی زباله گرد ها ، طرح وارد عملیات اجرایی و آزمایشی به مدت 90 روز خواهد شد و پس از آن زباله گیری تقاضا محور از درب منازل مسکونی ، مراکز اداری و صنفی صورت می گیرد.
 
پاسخ شهردار اهواز به سوالات عضو شورای شهر – بخش چهارم

شاعری شهردار اهواز به سوالات عضو شورای اسلامی شهر در خصوص جمع آوری کارگاه های ساختمانی در پیاده روها و سواره روها در جلسه علنی امروز شورا پاسخ داد.
موسی شاعری، ساخت و سازهایی که در کاربری مختلط اقدام به ساخت و ساز می کنند، گفت: با توجه به نوع ساخت که 100 درصد و به صورت پر انجام می شود و همچنین نوع ستون گذاری و اجرای سازه ملک و تعبیه واحدهای تجاری در بر ملک، امکان تخلیه مصالح، مکان یابی کانکس نگهبانی و .... تا قبل از اجرای سقف اول وجود ندارد.
شاعری بیان کرد: بر این اساس مانند سایر کلانشهرها به مناطق اعلام شد که بعد از احداث سقف اول و در هنگام انتقال ساخت و ساز به طبقات بالاتر و آزادسازی طبقه همکف ملک، نسبت به دپو مصالح و یا نخاله ها به داخل ملک اقدام شده و کانکس نگهبانی یا اتاقک آن به داخل محدوده ملک منتقل شود.
شهردار اهواز ادامه داد: در غیر این صورت و عدم امکان این امر می بایست از املاک همجوار تحت عنوان اجاره به منظور دپو مصالح استفاده شود و نهایتأ اینکه کانکس نگهبانی با ارتفاع مناسب 40/2 و همطراز دیوار بیرونی ملک و یا ملک همسایه با احداث سازه مناسب برابر مقررات ملی ساختمان به نحوی که امکان تردد با ایمنی لازم را زیر آن میسر شود، که در محلاتی چون کیانپارس ، کیان آباد شرقی و گلستان چنین مواردی وجود داشته است.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*