اخبار عمومی
اعلام وصول 2
298432
تاریخ انتشار: 1398/06/31 01:55
هزاران نفر در مصر پس از آغاز نبرد در فضای مجازی، به خیابان‎ها رفتند و علیه رئیس جمهوری کشورشان شعار دادند

روزنامه ایران نوشت: میدان التحریر قاهره، مردم مصرو شعارهای اعتراضی. میدان همان میدان است، شهر همان شهر، مردم همان مردم و شعارها همان شعارها: «رئیس‎جمهوری باید برود.» تنها تفاوت، تغییر نام‎ها است. «السیسی» جای «مبارک» را گرفته است و البته مردم این بار نیز همانند سال 2011 که علیه حسنی مبارک قیام کرده و طومار 30 سال دیکتاتوری او را پیچیدند، نبرد علیه دولت را ابتدا از فضای مجازی آغاز کردند و در پی آن به خیابان آمدند.
هزاران نفر از مردم مصر عصر روز جمعه در سه شهر کلیدی این کشور، قاهره، اسکندریه و سوئز و همچنین سه شهر کوچک‎تر المنصوره، المحله کبری و دمیاط به خیابان‎ها رفتند و علیه عبدالفتاح السیسی، رئیس‎جمهوری این کشور، شعار دادند. به گزارش وب‎سایت خبری تحلیلی مصری «ایجپتین استریتس»، اندکی پس از آنکه السیسی سوار هواپیما شد تا برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک برود، معترضان در میدان التحریر قاهره گرد‎هم آمدند و شعارهای «السیسی، استعفا»، «آزادی» و «مردم سرنگونی دولت را می‎خواهند» سر دادند. اما بلافاصله با شلیک‎گازهای اشک‎آور و باتوم‌های پلیس روبه‎رو و شماری از آنها نیز دستگیر شدند.
نبرد توئیتری با السیسی
قیام مردمی علیه السیسی، از توئیتر آغاز شد. به‌گزارش سایت روزنامه انگلیسی «گاردین»، اعتراض‎ها در شهرهای مصر پس از آن شکل گرفت که «محمد علی»، یک تاجر و هنرپیشه مصری 45 ساله که در اسپانیا در تبعید خود خواسته به سر می‎برد، از دوم سپتامبر (11 شهریور) با انتشار سلسله توئیت‎هایی حاوی تصاویر و ویدئوهایی از مردم فقیر مصر و کاخ‎نشینی سیاستمداران این کشور، به وجود فقر در کشورش اعتراض و حکومت مصر را متهم به فساد مالی و بی‎کفایتی کرده ‎بود. ویدئوهایی که او منتشر می‎کرد، خیلی زود تبدیل به پست‎های پربازدید توئیتر شدند. طوری که شنبه هفته پیش السیسی خود را ملزم به آن دید که در سخنانی بدون اشاره به این ویدئوها و پست‎ها، تأکید کند که وضعیت اقتصادی کشورش مناسب است. او همچنین خود را مردی مبرا از اتهامات دانسته بود. نبرد توئیتری با السیسی که «محمد علی» آن را آغاز کرد، تنها به او ختم نشد. معترضان دولتی بجز خیابان‎ها،هشتگ‎های توئیتری نیزعلیه السیسی مبنی بر اینکه مردم خواهان برکناری دولت هستند و السیسی باید برود، به راه انداختند. این هشتگ‎ها روز جمعه ترند شد.
سکوت دولت، خاموشی رسانه‎های دولتی
دولت مصر تا عصر دیروز حاضر نشد به این اعتراض‎ها واکنشی نشان دهد. رسانه‎های نزدیک به دولت نیز ترجیح دادند در قبال این خبر سکوت پیشه کنند و در مواردی مدعی شوند که تصاویر منتشر شده، دروغ و مربوط به تظاهرات سال‎های قبل است. برخی از این رسانه‎ها هم که با توجه به حضور خبرنگاران خارجی در مصر می‎دانستند، این خبری نیست که بتوان آن را سانسور کرد، سعی کردند با تأکید بر اینکه این تظاهرات کوچک و پراکنده بود، از اهمیت آن بکاهند. امارات هم که از کشورهای حامی السیسی به شمار می‎رود، به تظاهرات مصر واکنش نشان داد. انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه مدعی شد، واقعیت در مصر غیر از آن چیزی است که رسانه‌های اخوان المسلمین منتشر می‌کنند.آنها چون از خارج تأمین بودجه می‌شوند، غرض‎ورز هستند. در حالی که وضعیت مصر روز به روز بیشتر بهبود می‎یابد.
این در حالی است که گزارش روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» حاکی از آن است، دولت مصر هرچند سه سال پیش موفق شد وامی 12 میلیارد دلاری از صندوق بین‎المللی پول دریافت کند و دست به اصلاحات اقتصادی بزند، اما درعمل در حوزه اقتصاد ناکام بوده ‎است. مردم این کشور هم‎اکنون تحت فشار سیاست‎های ریاضت اقتصادی و تورم مهار نشدنی زندگی می‎کنند. طوری که آمارها نشان می‎دهد یک سوم مردم مصر زیر خط فقر زندگی می‎کنند و شمار فقرا طی سال های اخیر در این کشور 4 میلیون نفر افزایش داشته ‎است. بجز این، مردم از شرایط سیاسی کشور نیز ناراضی هستند. گزارش حقوق بشر در مصر حاکی است، در دوره السیسی زندان‎ها لبالب از زندانیان سیاسی شده ‎است و دولت وب‎سایت‎های مخالفان را فیلتر می‎کند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*