اخبار عمومی
اعلام وصول 2
298510
تاریخ انتشار: 1398/07/08 12:28
حدود بیست روز است که انصار الله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی حمله کرده اند و علیرغم اینکه یمنی ها رسما اعلام کرده اند که خود این کار را انجام داده اند اما طی این مدت سعودی ها و آمریکایی ها تلاش دارند با تهمت زدن به ایران همه انظار را از اصل ماجرا دور کنند.

عماد آبشناس نوشت: اصل ماجرا در این است که عربستان سعودی به نمایندگی از ایالات متحده حدود پنج سال است یک جنگ تمام عیار بر علیه مردم یمن راه انداخته و طی این مدت هزاران نفر را قتل عام کرده و بسیار برایش سنگین است که چنین ضربه ای را از انصار الله دریافت کند.


اصل ماجرا در این است که دیر یا زود عربستان سعودی مجبور است با انصار الله پای میز مذاکره بنشیند و طبیعتا اگر قدرت انصار الله را بپذیرد فضای چانه زنی برایش کوچک می شود.
ایران در صورت شرکت در تحقیقات، اطلاعات مربوط به حملات آرامکو را ارائه می دهد
اصل ماجرا در این است که آمریکایی ها ملیاردها دلار تسلیحات به عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه فروخته اند و پذیرش اینکه انصار الله توانسته اند همه سیستم های پدافندی آنها را فلج کنند و تاسیسات آرامکو را هدف قرار دهند برایشان ضرر مالی سنگینی به حساب می آید.
اصل ماجرا در این است که هنوز عربستان سعودی مقداری پول در حساب های خود دارد و طبیعتا آمریکایی ها به دنبال آن هستند تا قرارداد های بلند مدت تسلیحاتی و حمایت از تاسیسات نفتی با عربستان ببندند و باید توجیهی برای این ماجرا در میان مردم عربستان سعودی پیدا کنند.
اصل ماجرا در این است که اگر عربستان سعودی اعتراف کند انصار الله چنین عملیاتی را انجام داده اند مجبور است به مردم خود جواب پس دهد که اینهمه تسلیحاتی که از آمریکا خریده و جنگی که چند سال است همه منابع درآمدی این کشور را بلعیده را برای چه کار می کردند.
اصل ماجرا در این است که اگر عربستان سعودی اعتراف کند انصار الله اینقدر قدرت دارند مجبور خواهد بود جنگ را به هر ترتیبی شده تمام کند و اگر جنگ با این شرایط تمام شود احتمال شورش بر علیه خاندان ملک سلمان بن عبد العزیر بسیار زیاد است.
اصل ماجرا در این است که وقتی همه سعودی ها را نصیحت می کردند که وارد باطلاق یمن نشوند برخی مستشاران شاهزاده محمد بن سلمان به وی قول داده بودند که ظرف کمتر از دو سه هفته کار را تمام کنند و وی گول آنها را خورد و دو سه هفته به چند سال کشیده شد و امروزه این مستشاران رگ خواب وی را به دست آورده اند و کشان کشان وی را به ادامه جنگ وا می دارند.
تصور اینکه پس از بیست روز هنوز نتوانسته اند مدارک تهیه کنند تا مشخص شود حمله از کجا انجام شده یک تصور واهی بیش نیست.
وقتی ماهواره های جاسوسی آمریکا می توانند منفجر شدن یک موشک در منطقه سمنان نزدیک شهر تهران که قرار بود ماهواره ناهید را حمل کند را ثبت کنند و حدود نیم ساعت بعد آقای ترامپ این تصور را در تویتر خود قرار دهد آیا می توان باور کرد که این ماهواره ها حمله چندین موشک و هواپیمای بدون سرنشین به تاسیات آرامکو را نتوانسته اند ثبت کنند و مشخص کنند که این حمله از کجا و به چه صورت انجام شده؟
بدیهی است آنها بخوبی می دانند حمله چگونه و از کجا انجام شده اما دلایلی دارند که نمی خواهند حقایق را مطرح کنند.
علاوه بر دلایل فوق آمریکایی ها تلاش دارند از این حمله برای ایجاد ائتلاف دریایی خود در تنگه هرمز و خلیج فارس استفاده کنند.
آنها تصور می کنند به این ترتیب می توانند ایران را تهدید کنند و تحت فشار قرار دهند.
همچنین آنها می خواهند بگویند با یک قدرت منطقه ای طرف هستند و انصار الله را تحقیر کنند.
طبق گزارش های خود سعودی ها انصار الله تا به حال بیش از پانصد حمله موشکی و دویست و پنجاه حمله پهبادی به مناطق مختلف عربستان سعودی انجام داده اند و شاید همه به یاد داشته باشند که چند سال پیش خانم نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل دقیقا همان شو تبلیغاتی آقای ترکی ملکی فرمانده ستاد عربستان راه انداخته بود.
حتی سناریو ویا ژستا ها را هم تغییر ندادند.
مشخص است سناریو نویس یکی بود.
بدیهی است که با توجه به این شرایط انصار الله توان حمله موشکی و پهبادی را به خوبی دارند و همه حرف های عربستان سعودی و ایالات متحده حرف های توخالی می باشد.
انتشار تصاویر و اسناد و مدارک مربوط به حمله حدود یک ماه پیش انصار الله به سه تیپ نظامی عربستانی و اسارت و کشته شدن هزاران نیرو می تواند یک ضربه مهلک برای سیاست های جنگی عربستان سعودی به حساب آید.
با توجه به این شرایط می توان گفت عربستان سعودی طی یک سال اخیر هم برتری هوایی خود در یمن را از دست داده و هم برتری زمینی.
از سوی دیگر اختلافاتی که میان عربستان سعودی و امارات عربی متحده در جنوب یمن وجود دارد و استان های مناطق جنوبی را به دو قسمت تقسیم کرده که دایم با هم درگیر می باشند، خود به نوعی نشان می دهد که عربستان از این پس روی متحدین یمنی خود نیز نمی تواند حساب باز کند.
به این ترتیب می توان گفت به نفع عربستان سعودی می باشد که هرچه سریعتر به تلاشهای صلح پاسخ مثبت دهد و ماجرا را جمع وجور کند و اگر می خواهد امنیت خود را واقعا تامین کند تلاش کند با همسایگان خود از در دوستی وارد شود نه دشمنی.
نکات مطرح شده در این مقاله، نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده بوده و الزاماً عقاید هیئت تحریریه اسپوتنیک را بازتاب نمی دهد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*