اخبار عمومی
اعلام وصول 2
298620
تاریخ انتشار: 1398/07/17 00:29
چندین سال است که 140 هزار تن ذرت وارداتی فضای انبارهای بندرامام خمینی(ره) را اشغال کرده و حالا مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داده که تا دو هفته دیگر این ذرت‌های به محل بارگیری‌شان عودت داده می‌شوند.

عصرجهان-در سال ۱۳۹۲، ۲۰ هزار تن ذرت دامی از کشور هندوستان و در سال ۱۳۹۵ میزان ۱۲۰ هزار تن از کشور برزیل در بندرامام خمینی (ره) پهلوگیری و تخلیه شدند و به انبار‌های ذخیره کالا‌های اساسی انتقال یافتند.


اداره استاندارد خوزستان در قالب مسؤولیت و وظیفه‌ای که درخصوص کالا‌های وارد شده به استان دارد، آزمایشات لازم از جمله؛ آزمون آفلاتوکسین را بر روی محموله ۱۴۰ هزار تنی ذرت انجام داد و آلوده بودن این محموله به آفلاتوکسین (ماده ای سرطانزا) را تایید کرد و از وارد شدن آن به چرخه تولید جلوگیری بعمل آمد.
120 هزار تن محموله ذرت توسط 17 شرکت از برزیل وارد کشور شده و آلوده به قارچ آفلاتوکسین هستند و آن طور که نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرده در صورتی که این ذرت‌ها توسط دام استفاده شود اثرات سمی آنها در گوشت و شیر دام‌ها وجود خواهد داشت و برای سلامتی انسان بسیار مضر است.
آفلاتوکسین‌ها، سموم قارچی هستند این قارچ‌ها معمولاً ذرت، یا بادام زمینی و پسته را به راحتی آلوده می‌کنند، در حالیکه گندم، جو و برنج به این قارچها معمولاً مقاومتر هستند. آفلاتوکسین‌ها انسان را از طریق مواد غذایی آلوده مانند تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی آلوده می‌کنند و می‌توانند سرطانزا باشند.
این ذرت‌ها در بندر امام خمینی (ره) است و به گفته رئیس سازمان استاندارد با توجه به آزمایشات مختلفی که انجام شده 5 تا 7 برابر بیش از میزان استاندارد آلودگی دارند و حتی قابلیت استفاده در الکل را نیز ندارد.

ورود رئیس جمهور به ماجری ذرت‌های آلوده

14 مرداد ماه 98 حسن روحانی با ورود به ماجرای ذرت‌های آلوده دستور ارجاع یا امحای این ذرت‌ها را صادر کرد.
محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی روز یکشنبه 14 مهرماه در حاشیه بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در خصوص آخرین وضعیت ۱۴۰ هزار تن از ذرت‌های آلوده دپو شده در انبارهای بندر امام خمینی(ره) اظهار کرد: آخرین تصمیمات و دستورات مراجع مربوطه داده شده و بنا است که توسط صاحب کالا مرجوع شود.
وی افزود: از وضعیتی یکی از انبارهای محل نگهداری ذرت‌ها بازدید کردیم، صاحب کالای مربوطه در حال انجام فرایند مربوط به مرجوع نمودن محموله است، یعنی از انبارها مجددا بارگیری می‌شود و به مقصد مورد نظر صاحب کالا عودت داده خواهد شد، بنابراین با این اقدام معضل اشغال بخشی از این محموله که غیرقابل ترخیص است برطرف می‌شود.

مهلت دو هفته‌ای برای مرجوع شدن ذرت‌های آلوده به خارج از کشور

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ابلاغی که به صاحب کالا داده شده این است که حداکثر در مدت زمان دو هفته عملیات بارگیری و انتقال را انجام دهد و اگر این کار را انجام ندهد، تبعاتی شامل وی خواهد شد.

منبع:فارس



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*