اخبار عمومی
اعلام وصول 2
298840
تاریخ انتشار: 1398/08/12 23:59
زیباکلام: تا وقتی اصلاح‌طلبان مسئولیت بر عهده نگیرند، موضع‌گیری آنها اثرگذار نخواهد بود

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: ریشه اختلافات امروز اصلاح‌طلبان نه در قیم‌مآبی مجمع روحانیون، بلکه در عدم پذیرش مسئولیت عمل سیاسی خود در انتخابات ۹۴ و ۹۶ است. رهبران اصلاحات باید دی ۹۶ مسئولیت بر عهده می‌گرفتند و دلایل عمل خود را به مردم توضیح می‌دادند، اما چنین نکردند.

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در تحلیل اتفاقات اخیر درون جریان اصلاحات و چالش‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی مجلس، به ایرناپلاس می‌گوید: زمانی که جریانات سیاسی با شکست یا بحران مواجه می‌شوند، دچار اختلافات درونی می‌شوند. جمله معروفی هست که می‌گوید که «پیروزی یک پدر و مادر دارد و شکست یک دوجین پدر»، چراکه هیچ‌کس نمی‌خواهد مسئولیت شکست را بر عهده بگیرد.

موضوع اصلی، پذیرش مسئولیت است

 وی ادامه می‌دهد: درواقع بعد از دو انتخابات ۹۴ مجلس و ۹۶ ریاست جمهوری که اصلاح‌طلبان خوش درخشیدند، ستاره بخت و اقبالشان رو به افول نهاد. دلیل آن‌هم مشخص است. 

این فعال سیاسی با اشاره به طرح شعار «اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» در دی‌ماه ۹۶، تصریح می‌کند: به نظر من بخشی از اختلافات اصلاح‌طلبان، از اختلاف‌نظر گروه‌های میانه‌رو و کارگزاران که معتقد به حضور در انتخابات‌اند با گروه‌های تندروی این جریان و طیف دیگری که معتقدند تنها در انتخاباتی باید حضور یافت که نامزدهای اصلاح‌طلبان تأیید صلاحیت شوند، ناشی می‌شود. ازاین‌رو می‌توان گفت اجماع و تصمیم منسجمی برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات شکل نگرفته است.

وی بابیان اینکه به اعتقاد من ریشه این مشکلات، در رفتار قیم مآبانه مجمع روحانیون مبارز یا شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیست، تأکید می‌کند: موضوع بحران عمیقی است که اصلاح‌طلبان از دوم خرداد ۷۶ تاکنون با آن مواجه نشده بودند و این نخستین باری است که آن را تجربه می‌کنند؛ آنها حتی بحران ۸۸ را مردمی‌تر و با محبوبیت بیشتر پشت سر گذاشتند. به گمان من موضوعی که اصلاح‌طلبان نتوانستند آن را حل کنند، اعتماد ازدست‌رفته‌شان است. مقصر این اتفاق هم نه فراکسیون امید، نه آقای روحانی و نه اصولگرایان تندرو مانند پایداری‌ها هستند. مقصر اصلی این اتفاق رهبران جریان اصلاحات‌اند.

زیباکلام می‌افزاید: رهبران جریان اصلاحات بعد از انتخابات ریاست جمهوری اخیر، هیچ‌گاه مسئولیت عمل سیاسی و اجتماعی خود را بر عهده نگرفتند. عملکرد آن‌ها به گونه‌ای است که گویا مردم را به رأی دادن تشویق نکرده‌اند و رفتارشان باعث شده است که دلخوری مردم از آنها افزایش یابد. 

وی با تأکید بر این که تا رهبران جریان اصلاحات به ریشه‌های این بحران ورود نکنند، سخنان آنها درزمینه شرکت در انتخابات اثر نخواهد داشت، تشریح می‌کند: به خاطر داریم که اوایل سال جاری، آقای خاتمی در دیدار اعضای فراکسیون امید گفتند «تکرار کردن من هم دیگر اثری نخواهد داشت». مدتی بعد، ایشان  اعلام کردند مصالح ملی، وضعیت کشور و تهدیدات آمریکا می‌طلبد که ما در انتخابات حضورداشته باشیم. اخیراً هم اعلام کردند کاندیداهای اصلاح‌طلبان تنها در مناطقی که شورای نگهبان، آن‌ها را رد صلاحیت نکند، در انتخابات حضور می‌یابند که هر سه اظهارنظر با سکوت و بی‌توجهی همراه بود. اما آقای خاتمی باید بپذیرند رهبری اصلاحات  اقبال عمومی پیشین را ندارد.

کاش دی۹۶ به به مردم توضیح می‌دادند

این استاد علوم سیاسی در ادامه تأکید می‌کند: اصلاح طبان باید مسئولیت عمل سیاسی خود را می‌پذیرفتند اما نکردند؛ باید به مردم می‌گفتند حمایت ما از آقای روحانی و حضور ما در انتخابات۹۴ صحیح بود اما به این دلایل، مشکلاتی به وجود آمده و دولت آن‌گونه که باید و شاید نتوانسته به مطالبات پاسخ دهد. ما اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه نپذیرفتیم در قبال عملکرد دولت و فراکسیون امید مسئولیم. تا زمانی که این مسئولیت را بر عهده نگیریم، هیچ موضع‌گیری از هیچ فرد و چهره‌ای از این جریان اثرگذار نخواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه اگر مسئولیت حمایت خود را بپذیرند، سرمایه اجتماعی خود را باز پس خواهند گرفت یا نه، می‌گوید: امروز برای این کار کمی دیر است. این مسئولیت را باید دی ۹۶ بر عهده می‌گرفتند؛ باید آن زمان دلیل عمل خود را به مردم توضیح می‌دادند.

منبع:ایرنا



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*