اخبار عمومی
اعلام وصول 2
298945
تاریخ انتشار: 1398/08/26 23:57
طرح‌های مجلس برای «لغو گرانی بنزین» از دستور کار خارج شد/بازگشت مرد روسری به سر به ایران

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد

بازگشت مرد روسری به سر به ایران
یکی از مهمترین تصاویر مخابره شده از ورزش ایران در سال قبل، تصویر مربی کبدی تیم زنان تایلند بود که روسری به سر در سالن مسابقات حضور یافته بود. رقابت های جام جهانی کبدی در جزیره کیش یک مهمان کاملا ویژه داشت. یک مربی اهل تایلند که سال قبل به دلیل نوع پوشش خود در سالن مخصوص بانوان یکی از مهم ترین و جنجالی ترین تصاویر ورزشی سال را خلق کرد. سامپراچ فونچو که دقیقا نمی دانست پس از خروج از ایران چه هیاهو و جنجالی در جامعه رسانه ای ایران به وجود آورده، این بار با پوششی کاملا عادی پا به سالن مسابقات کبدی جوانان جهان گذاشت. البته این مرد تایلندی بانمک این بار در هیأت یکی از داوران حاضر در این بازی ها به ایران آمد و در بسیاری از بازی ها نیز با حضور در میدان به داوری پرداخت./ورزش سه

روایت احمدتوکلی از توصیه رهبر انقلاب به روحانی
احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، پیرامون موضع رهبر انقلاب در خصوص وقایع اخیر پس از دو نرخی کردن بنزین اظهار داشت، گفت: در حاشیه دیدار با مسئولین در روز عید (جمعه)، رهبر انقلاب یک توصیه به آقای روحانی داشتند که خوب است زودتر اجرایی شود. وی ادامه داد: آقای روحانی در حاشیه جلسه گزارشی مختصر از روند اجرای طرح سهمیه‌بندی به رهبر انقلاب ارائه می‌کنند. 

توکلی در ادامه با اشاره به پرسش رهبر انقلاب از رئیس جمهور گفت: رهبر انقلاب به رئیس جمهور گفتند، مناسب بود همزمان با اجرای این طرح اولین پرداخت نقدی یارانه ها نیز صورت می‌گرفت، ولی حالا که انجام نشده، لازم است زودتر اقدام کنید. صبح جمعه 24 آبان‌ماه مسئولان نظام، مهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس وحدت اسلامی، سفیران کشورهای اسلامی و جمعی از قشرهای مختلف مردم با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار داشتند.

فرمانده ناجا: اجازه اخلال و ناامنی نمی‌دهیم


سردار اشتری اشاره کرد: همان طور که استحضار دارید سران قوا، مصوبه ای در خصوص سوخت (بنزین) تصویب کردند و باید همه براساس قانون موضوعات را دنبال کنند. وی تأکید کرد: مردم ما هرگز اجازه نمی دهند عده ای از احساسات پاک مردم و این فضا سوء استفاده کنند، ما نیز اجازه اخلال و ناامنی به اخلالگران و فرصت طلبان نمی دهیم. فرمانده نیروی انتظامی اضافه کرد: مطمئنا نیروی انتظامی در کنار مردم و در خدمت امنیت آنان است چرا که "امنیت مردم" و "حفاظت از اموال عمومی و مردمی" خط قرمز ماست. وی ادامه داد: بحمدالله پلیس وظایف خود را به خوبی انجام داده و در همین جا اعلام می کنم کسانی که قصد اخلال، بی نظمی و تعدی به حقوق مردم را دارند و یا قانون گریز هستند، بدانند که براساس قانون با آنها برخورد خواهد شد.

طرح‌های مجلس برای «لغو گرانی بنزین» از دستور کار خارج شد


سخنگوی فراکسیون امید با بیان این که دو طرح این فراکسیون درباره لغو افزایش تدریجی قیمت بنزین و تک نرخی آن به دلیل تأکیدات صبح امروز مقام معظم رهبری از دستور کار خارج شد، گفت: این فراکسیون از هیأت رئیسه مجلس خواستار حضور رؤسای قوا در مجلس برای همفکری جهت اجرای این طرح و رفع نواقص آن شدند. فاطمه سعیدی در توضیح وضعیت طرح‌های فراکسیون امید برای لغو افزایش قیمت بنزین گفت: شورای مرکزی فراکسیون امید با توجه به نظریات کارشناسی کمیته‌های تخصصی طرحی سه فوریتی برای لغو افزایش قیمت بنزین و به دنبال آن افزایش تدریجی آن از طریق بودجه سنواتی را تهیه کرده بود که با توجه به تأکیدات صبح امروز مقام معظم رهبری این طرح از دستور کار خارج شد.

وی که با ایسنا گفت و گو می کرد، افزود: فراکسیون امید همچنین طرح دو فوریتی دیگری تهیه کرده بود که بر مبنای آن بنزین تک نرخی با نرخ 1500 تومان عرضه شود، این طرح هم به دلیل تأکیدات امروز رهبر معظم انقلاب از دستور کار خارج شد. سعیدی ادامه داد: فراکسیون امید طی درخواستی از هیأت رئیسه مجلس، خواستار حضور رؤسای قوا در مجلس شد تا ضمن تعامل و همفکری با نمایندگان نقایص این طرح برطرف شود.

کیهان: اصل افزایش قیمت بنزین لازم بود


کیهان در یادداشتی نوشت: «اصل» افزایش قیمت بنزین در شرایط کنونی لازم بود، کما اینکه با توجه به پرداخت عواید آن به مردم، کمک خرجی در کنار یارانه ها برای مردم ایجاد می شود اما نباید از یاد برد که در این زمینه، صرف تغییر قیمت بنزین مشکلات را به تنهایی حل نمی کند و شرط کافی موفقیت این اقدام «نظارت» دولت است. افزایش قیمت بنزین از جهاتی امکان دارد آرامش روانی مردم را به هم بریزد، چون بسیاری برای گران کردن کالا یا خدمات خود، قیمت بنزین را بهانه کرده و نرخ ها را بالا می برند. این در شرایطی است که ضد انقلاب نیز مترصد فرصتی است تا از هر اتفاقی، یک نارضایتی اجتماعی پدید بیاورد و شرایط کشور را ملتهب سازد. چنانچه ساعتی پس از اعلام سهمیه‌بندی بنزین، چند کانال تلگرامی که از خارج کشور و عمدتا از عربستان و انگلیس بارگزاری می شوند اعلام کردند که قیمت دلار در بازار ایران بیش از ۲۰۰ تومان افزایش یافته است! این ادعا در حالی مطرح می‌شد که اعلام سهمیه‌بندی بنزین در نیمه‌شب صورت پذیرفته و در آن ساعات شب، بازار ارز تعطیل بود. جالب آن که یکی از این کانال‌های تلگرامی ادعا کرده بود قیمت دلار در بازار ارز ایران از مرز ۱۲ هزار تومان گذشته است! در این باره، امیر سیاح، کارشناس اقتصادی بیان کرد: «بهتر بود قبل از هر گونه اقدام مسئولان و رسانه‌ها در جهت اقناع سازی، شفافیت و اطلاع‌رسانی بهتر در این زمینه اقدام می‌کردند و اکنون نیز باید در این راستا گام‌های موثری برداشته شود تا مردم به سمت رسانه‌های بیگانه و تحت تأثیر آنها قرار نگیرند.»

محدودیت دسترسی به اینترنت با تصویب شورای امنیت صورت گرفته


خبرنگار ایسنا در گفت‌وگو با یک مسئول مطلع در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص محدودیت دسترسی به اینترنت مطلع شد که با تصویب شورای امنیت کشور و ابلاغ دبیرخانه آن به اپراتورهای اینترنت از شب گذشته و به مدت ۲۴ ساعت دسترسی به اینترنت محدود شده است. این مسئول مطلع افزود: پیگیری‌های زیادی از سوی وزارتخانه در حال انجام است تا با رایزنی با دبیرخانه شاک مجوز لازم برای برقراری مجدد ارتباطات و ابلاغ آن به اپراتورها صورت پذیرد.

نماینده مجلس: غائله خاتمه یافته و آرامش در سیرجان برقرار شده


شهباز حسن پور با اشاره به اعتراضات مردم در این شهرستان نسبت به افزایش قیمت بنزین گفت: اتفاقی که افتاد از بی تدبیری مسئولان بود که می‌توانستند با مردم صحبت کرده و آنها را نسبت به این مسائل آگاه کنند. مردم سیرجان در تاریخ ثابت کرده‌اند که مردمی مومن و خداجویی هستند و مسائل‌شان را با آرامش مطرح می‌کنند. وی افزود: در روز اعتراض نیز مردم اعلام کرده بودند به خیابان می‌آیند و ابتدا گفته بودند که تجمع جلوی بازار انجام خواهد شد؛ اما برای جلوگیری از آسیب دیدن اموال عمومی مردم تجمع را به پلیس راه یعنی ورودی شهر منتقل کردند اما متأسفانه هیچ کس سعی در آرام کردن فضا نداشت. حسن پور ادامه داد: بعد از اینکه عده‌ای وارد پمپ بنزین شدند غائله با حضور نیروهای مردمی ختم شد و جا دارد از مردم هشیار و بصیر این شهرستان تشکر کنم که بلافاصله بعد از اینکه فهمیدند عده‌ای می‌خواهند از اعتراض به حق مردم سوء استفاده کنند با آرامش صحنه را ترک کردند. نماینده مردم سیرجان در مجلس با بیان اینکه «در حال حاضر آرامش در سیرجان برقرار است»، خاطرنشان کرد: متأسفانه یک نفر در این اعتراضات کشته شد که از خانواده مستضعف بوده و باید به وضع این خانواده رسیدگی شود. یکی از مجروحین هم از بسیجی‌ها بود و هفت مجروح دیگر نیز به هیچ عنوان جزو معترضین به نظام نبودند بلکه درخواستی داشتند. متأسفانه دولت هم اطلاع رسانی لازم را نکرده بود و همین باعث شد که شوک روانی به مردم وارد شود.

گرامی مقدم: اعتراضات مردمی به رسمیت شناخته شود
سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: راه فروکش کردن اعتراضات مردمی این است که این اعتراضات به رسمیت شناخته و همچنین این اطمینان داده شود که درآمدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین صرف رفاه مردم می‌شود. اسماعیل گرامی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در دنیای امروز اعتراض جامعه به حکومت به رسمیت شناخته شده است، اظهار کرد: نوع مناسبات میان ملت‌ها و حکومت‌ها اقتضا می‌کند که راه و بستری برای ابراز اعتراضات وجود داشته باشد، زیرا اگر اعتراضی وجود نداشته باشد، اصلاحی هم انجام نمی‌شود. وی ادامه داد: البته اعتراضات باید ساماندهی شده باشد، نه اینکه حکومت آن را رها کند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد اعتراضات کارکرد اصلاحی نخواهد داشت، بلکه شکل تخریبی به خود می‌گیرد و در نهایت به آشوب منجر می‌شود؛ بنابراین، حکومت‌ها باید به ساماندهی اعتراضات توجه داشته باشند، البته این اتفاق در کشور ما رخ نداده است.
 
ایفای نقش مجلس در نظارت،‌ اعتراضات خیابانی را کاهش می‌دهد


محمد کیانوش‌راد در ارتباط با ضرورت اتحاد تمام جریان‌های سیاسی درباره تصمیمات کلان نظام اظهار کرد: مهمترین مسأله در یک جامعه آزاد که رابطه میان مردم و حاکمیت بر مبنای اعتماد شکل می‌گیرد آن است که اقدامات دولت و یا مجموعه نظام باید از حد قابل قبولی از پذیرش و پشتوانه مردمی برخوردار باشد. وی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان مردم همواره می توانند نقش واقع‌بینانه‌تری در رابطه با تصمیمات کلان اتخاذ نمایند تا باعث اطمینان و آرامش در میان مردم باشند. مجلس پر جنب و جوش و پرتلاطم و حتی پر اختلاف و تنش می‌تواند باعث جلوگیری از انتقال تنش‌های اجتماعی به مردم شود. اگر مجلس نقش واقعی خودش را در نظارت و تذکر ایفا کند، بسیاری از اعتراضاتی که به صورت خیابانی صورت می‌گیرد، کاهش پیدا می کند.

اگر اتهام نجفی قتل شبه‌عمد شود، دیه هم منتفی می‌شود


وکیل مدافع محمدعلی نجفی گفت: از آنجا که به لحاظ گذشت اولیای دم، قصاص منتفی شده، اگر دادگاه محترم بر اتهام قتل شبه عمد نظر داشته باشد، دیه هم منتفی می شود و فقط از جنبه عمومی جرم، مجازات یک تا سه سال حبس را دارد. حمید گودرزی گفت: از آنجا که به لحاظ گذشت اولیای دم، قصاص منتفی شده است، اگر دادگاه محترم بر اتهام شبه عمد نظر داشته باشد، دیه هم منتفی می شود و فقط از جنبه عمومی جرم، مجازات یک تا سه سال حبس را دارد. طبیعتا گذشت اولیای دم جزو جهات مخففه است؛ زیرا موکلم جهات مخففه عدیده‌ای اعم از گذشت اولیای دم، نداشتن سابقه کیفری و همکاری با سیستم قضایی را دارد.

منبع:تابناک



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*